مشخصات سوال

مرتضی م , myking
5 تیر 89 - 23:26
انوع بازی پاسور میشه توضیح بدید
اطلاعات بیشتر : انوع بازی پاسور میشه توضیح بدید
مثل بازی شیطان
جوکر
فال
و...



- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.
بهترین پاسخ
مهدی محجوب , mmahjoob
89/4/12 (10:09)
به تعداد برگه های پاسور(52)، بازی وجود داره و این خودش از نکات جالب و عجیب ورق هست.در بعضی بازیها دو سری ورق رو قاطی میکنند با هم... با ورق سه دسته کار انجام میدند: بازی، فال، تردستی...ریشه بازی ورق هم احتمالا از ایران بوده، در دوره صفوی، بازی ای بنام گنفجه بوده با ورق، که از ایران به هندوستان میره و بعد با بازی ورق غربی ارتباط پیدا میکنه...بازی ورق فعلی و گنفجه بسیار شبیه هستند.
معروفترین بازیهاش، پوکر، چهار برگ، حکم، اسپیدز(بیرون آمریکا، قهوه) و شلم هستند که روشهای بازیهاشون رو میتونی آنلاین پیدا کنی.
  • .100%

دیگر پاسخ ها

1.    89/4/19 (02:21)
توضیحی کلی در باره پاسور:
طراحان بازی ورق به صورت هوشمندانه ای، از طراحی تمامی جزئیات بازی، رسیدن به هدف خاصی را دنبال می کرده اند. بی شک شما هم سوالات بسیاری درباره ی دلیل انتخاب خال های بازی، دلیل تفاوت چهره ی چهار پادشاه و... از خود پرسیده اید. تمامی موارد یاد شده مفهوم خاصی را در خود پنهان کرده اند. در این مقاله قصد داریم با مفاهیم پنهان خال های بازی ورق آشنا شویم.
کاربرد خال های بازی ورق
اگر تمام ۵۲ کارت پاسور به یک شکل می بودند آنگاه بازی کردن با ورق ممکن نبود. بنابراین کارت های بازی را به چهار دسته ی مساوی - که هر کدام ۱۳ کارت خواهند داشت - تقسیم می کنیم.
برای تمایز دادن این ۴ دسته از همدیگر به هر گروه یک نماد را نسبت می دهیم که آن نماد همان خال کارت است. (خاج، خشت، پیک و دل)
در داخل هر دسته نیز برای تشخیص ۱۳ کارت آن دسته از هم، آنها را با اعداد ۱ تا ۱۳ عددگزاری می کنیم. عدد شماره ی ۱ را آس می نامیم و عدد شماره ی ۱۱ را با سرباز، عدد شماره ی ۱۲ را با بی بی و عدد شماره ی ۱۳ را با نماد شاه نمایش می دهیم.
قابل ذکر است که خال های بازی ورق در کشورهای مختلف یکسان نیستند. خال های بازی پاسور امروزی متعلق به کشور فرانسه می باشند که بعدها وارد انگلستان شده و به خاطر سادگی در طراحی، از آنجا به تمام جهان راه یافتند.
معنی نمادین خال های فرانسوی بازی ورق
هر خال در بازی ورق نمادی از یک پدیده است. چهار خال بازی ورق و معنای نمادین و سمبولیک آنها را مرور می کنیم:
خال پیک (Spades) : پیک که از آن با عنوان "دل سیاه" نیز یاد می شود در بین چهار خال بازی ورق بالاترین ارزش را دارد. پیک به عنوان سمبولی از مرگ شناخته می شود. معادل پیک در ورق آلمانی چمن و در ورق سوئیسی سپر است. رنگ خال پیک سیاه است.
خال دل (Hearts) : خال دل پس از پیک برترین ارزش را در بین خال های بازی دارد. دل نمادی است از عشق و مهر. معادل دل در ورق آلمانی همان دل و در ورق سوئیسی رز می باشد. رنگ خال دل قرمز است.
خال خشت (Diamonds) : خال خشت که از آن با نام الماس نیز نامبرده می شود سومین رتبه را بین خال های بازی دارد و نمادی از دارایی و ثروتمندی می باشد. معادل خشت در ورق های آلمانی و سوئیسی زنگوله (ناقوس) می باشد. رنگ خال خشت قرمز است.
خال خاج (Clubs) : خال خاج - که نام های دیگری نظیر گشنیز و یا شبدر نیز دارد - کمترین مقام را در بین چهار خال بازی دارد. خاج را نمادی از جنگ و نزاع می دانند. قابل ذکر است که Club به معنای گرز است. معادل خاج در ورق های آلمانی و سوئیسی بلوط می باشد. رنگ خال خاج سیاه است.
اصطلاحات
با توجه به این كه اصطلاحات یك دستی برای رویدادهای ورق بازی در فارسی نداریم ، كار توضیح دادن خیلی مشكل می شود . توجه كنید كه به طور متداول ما به خیلی رویداد ها می گوییم «دست» : به دست دادن ، به دستی كه برای بازی كردن در اختیار ماست ، به دستی كه در حال بازی كردن است ، به دست 7 تایی بازی ،مثلأ در حكم ، به دست روی زمین و .... . خلاصه این ها همه را دست می گوییم كه اگر بخواهم به آن ها در این سایت از دست نام ببرم خیلی گیج كننده خواهد شد و مشخص نمی شود منظورم كدام رویداد است . همین طور هم واژه بازی كه برای طیف وسیعی از امور به كار می رود . به همین دلیل ناچارم واژه های مشخصی را برای هر كدام از رویدادها به كار ببرم . به این شرح :

خال (Suit) : علامت مشخصه كارت ها : گشنیز ، خشت ، پیك و دل
دور (Trick) : یك دور بازی كه در آن هر بازیكن یك كارت می اندازد . مثلأ در حكم ، دور عبارت است از 4 برگی كه از نفر اول(آغازگر) شروع می شود و با بازی نفر آخر پایان می پذیرد.
دست (Game): یك بازی كامل ، كه در آن تمام برگها بازی شده باشند . مثلأ در حكم یك دست شامل 13 دور است كه در آن هر تیمی كه 7 دور را ببرد ، بازی را برده .
ست (Set): یك ست كامل از پیش تععین شده ؛ مثلأ در حكم هر 7 بازی را كه یك تیم ببرد یك ست تمام می شود . از مجموع بازی ها تشكیل می شود و با شماری از ست ها كل بازی ورق به پایان می رسد . مثلأ با 2 یا 3 ست .
آغازگر (Leader): بازیكنی كه دور را آغاز می كند و باقی بازیكنان طی ترتیب مشخص بعد از او بازی می كنند. معمولأ كسی است كه دور پیش با برگ برنده او به پایان رسیده.
دست دادن (Dealing) پخش كردن برگ های بازی بین بازیكنان .
دست دهنده (Dealer): كسی كه دست می دهد .
حكم كردن (Bidding) : عملی كه طی آن خال سر ، ویا امتیاز تعهد شده مشخص می شود . می تواند به صورت رقابت باشد (یعنی هر كس تعهد بزرگتری كرد حكم كردن را ببرد، مثل شلم) و یا می تواند به صورت نوبتی و تك نفره باشد (مثل حكم).

1) بازی شلم ( پاسور):
این بازی از كلمه “ slam“ انگلیسی و “ chelem“ فرانسه گرفته شده است و معنی آن جمع آوری تمام برگهای بازی است. هدف این بازی رسیدن به امتیاز توافق شده (معمولأ 1200) زودتر از رقیب است. به نظر می آید این بازی بعد از حكم ‚ محبوبترین بازی در ایران باشد و افراد زیادی این بازی را بلدند.
شرح مختصر بازی :در این بازی هر بازیكن 12 برگ دریافت می‌كند.بعد شروع به خواندن امتیازی كه می‌توانند بگیرند می‌كنند. مثلآ 125 امتیاز از كل 165 امتیاز ممكن. كسی كه امتیاز بالاتری را بخواند به عنوان حاكم تعیین می‌شود. سپس او با همكاری یارش باید تلاش كند تا امتیاز تعهد شده را كسب كند.در اینصورت او به همان تعداد امتیاز كه كسب كرده امتیاز دریافت می‌كند.بازی ادامه خواهد داشت تا وقتی كه یك تیم زودتر به امتیاز نهایی برسد. در این بازی بردن هر دست 5 امتیاز دارد. هر 5 لو، 5 امتیاز ‚ هر 10 لو، 10 امتیاز و هر تك (آس( هم 10 امتیاز دارد . به این ترتیب در مجموع كل امتیاز یك بازی 165 امتیاز است13×5 + 4×5 + 4×10 + 4×10=165 :
شرح كامل بازی:
الف) دست دادن: یك نفر از بین چهار نفر با قرعه به عنوان اولین پاسور )دست دهنده( انتخاب می‌شود. در دست های بعد به ترتیب از سمت راست دیگران دست می‌دهند. به نحوی كه بعد از چهار دور بازی همه یك بار دست داده باشند و به همین ترتیب دست دادن می‌چرخد. نفری كه دست می‌دهد ابتدا 12 برگ به نفر سمت راست، 12 برگ به نفر روبه رو، 12 برگ به نفر سمت چپ، 4 برگ به پشت روی زمین و 12 برگ آخر را برای خود دست می‌دهد. )توجه كنید كه همیشه باید دست شامل آخرین برگ در دست خود پاسور باشد( در این جا مرحله دست دادن تمام می‌شود .
ب) تعهد كردن )اعلان -خواندن(: نفر سمت راست پس از مرتب كردن دستش امتیازی را فكر می‌كند می تواند بگیرد را اعلام می‌كند. این امتیازنمی‌تواند زیر 100 باشد. پس از آن نوبت نفر سمت راست او است. او یا باید امتیازی بالاتر از امتیاز خوانده شده را بخواند یا اعلام “پاس“ كند. كسی كه پاس دهد دیگر نمی‌تواند در امتیازخوانی تا پایان این دور بازی شركت كند. سپس نوبت نفر سمت راست او می رسد . او هم به همین ترتیب‚ یا باید بالاتر از آخرین امتیاز خوانده شده بخواند یا پاس دهد. این مرحله آنقدر ادامه می یابد تا 3 نفر پاس كرده و كسی كه آخرین امتیاز را خوانده به عنوان حاكم بازی را آغاز می‌كند.
ج) آغاز بازی: بعد از مشخص شدن حاكم‚ او 4 برگ روی زمین را بر می‌دارد و به جای آن 4 برگ به دلخواه خود زمین می‌گذارد. این كار برای بهبود دست حاكم و كمك به او برای كسب امتیاز تعهد شده صورت می‌گیرد. پس از این كه او 4 برگ را زمین گذاشت )كه این برگها جزء برگهای برده حساب می‌شوند( حاكم با پائین انداختن برگ حكم ، بازی را شروع می‌كند. (دقت كنید كه حتمآ برگ اول باید برگی از خال حكم باشد و این كار در واقع اعلام حكم است.)سپس به همان ترتیب حكم ، بازیكنان از سمت راست شروع به بازی می‌كنند. بازی دقیقآ مانند حكم پیش می‌رود تا برگها تمام شوند .
د) شمارش امتیاز: بعد از پایان بازی نوبت به شمارش امتیازها می رسد. برای این كار برگهای برنده شده را می‌شماریم‚ در ازای هر 4 برگ )یك دست از بازی) 5 امتیاز ‚ در ازای هر برگ 5لو، 5 امتیاز‚ در ازای هربرگ 10 لو، 10 امتیاز و در ازای هر برگ تك )آس( هم 10 امتیاز منظور می شود. بعد از شمردن امتیاز یك تیم ‚ با كم كردن آن از 165، امتیاز تیم دیگر مشخص می‌شود. اگر تیم حاكم امتیازی را كه تعهد كرده ‚ یا بیشتر از آن امتیازرا گرفته باشد ‚ همان عدد امتیاز او خواهد بود. اما اگر كمتر از آن امتیاز تعهد شده باشد‚ منفی آن )امتیاز تعهد شده( را دریافت خواهد كرد. تیم رقیب هم هر اندازه كه امتیاز بگیرد برایش منظور خواهد شد.
قانون شلم :اگر تیم حاكم موفق به جمع كردن كلیه برگ‌ها شود ‚ می‌گویند “شلم“ كرده است .در چنین حالتی به جای 165 امتیاز ، 330 امتیاز به آنان تعلق می‌گیرد)مشخص است كه تیم حاكم هرگز شلم نمی‌شود‚ زیرا در اول بازی فرد حاكم چهار برگ را به عنوان برده از دست خود خارج می‌كند(
قانون یاسا : اگر امتیاز تیم حاكم از تیم رقیب كمتر شود) یعنی كمتر از 85 امتیاز( در اینجا تیم حاكم یاسا می‌شود و به جای اینكه به تعداد امتیاز تعهد شده منفی بگیرد‚ كل 165 امتیاز را منفی می‌گیرد.
ه) پایان بازی: معمولآ بازی شلم تا امتیاز 1200 بازی می‌شود اما با توافق بازیكنان ‚ در آغاز بازی می‌توان آن را تغییر داد. امتیازهای 660 و 330 امتیازات معمولی هستند كه می‌توانند جایگزین عدد 1200 شوند .
جدول بازی :
برای نگهداری و ثبت امتیازها یك جدول سه ستونی مانند شكل زیر كشیده می‌شود. هر یك از ستون‌های چپ و راست متعلق به یك تیم است و در ستون وسط امتیاز تعهد شده در هر بازی را می‌نویسم. همچنین بعد از اینكه هر چهار بازیكن دست دادند و دوباره نوبت دست دادن به نفر اول رسید‚ یك خط افقی در ستون وسط می‌كشیم تا مشخص شود كه دست دادن دست بعد با چه كسی است

مثالی از بازی :
الف‚ ب‚ ج و د نام چهار بازیكن ما می باشد كه به ترتیب در سمت راست یكدیگر نشسته‌اند. پس الف و ج در یك تیم و ب و د نیز در یك تیم هستند:

دور اول :جدول امتیازات را می‌كشیم. دست دادن هم از بازیكن الف شروع می‌شود. ابتدا ب كه در سمت راست الف نشسته باید شروع به خواندن بكند. او می‌خواند 110، ج می‌خواند 115، د پاس می‌دهد. الف می‌خواند 125، ب می‌خواند 130، ج پاس می‌دهد.(اینك فقط الف و ب مانده اند(. الف می‌خواند 135 و ب پاس می‌دهد.
بازی انجام می‌شود و تیم ب و د 35 امتیاز دریافت می‌كند و در نتیجه امتیاز تیم الف و ج 130 می‌شود165-35=130) در این حالت امتیاز تیم ب و د همان 35 امتیاز ثبت می‌شود، اما تیم الف و ج به دلیل اینكه نتوانسته‌اند تعهدشان را انجام دهند 135 امتیاز منفی می‌خورند. پس جدول دور 1 نوشته می‌شود:
دور دوم : حالا نوبت ب است كه دست بدهد. پس از دست دادن ج باید اعلان كند. او مستقیمآ پاس می‌دهد. د می‌خواند 125، الف پاس می‌دهد. ب هم پاس می‌دهد. پس د با 125 امتیاز تعهد شده حاكم می‌شود. تیم ب و د موفق می‌شود 150 امتیاز بگیرد. پس تعهد خود را انجام داده است. پس تیم ب و د 150 امتیاز و تیم الف و ج 15 امتیاز گرفته است. در جدول دور دوم می‌نویسیم: امتیاز ب و د : 150 + 35=185 ) جمع امتیازات را می نویسیم(. و امتیاز تیم الف و ج : -135+15= -120
دور سوم: ج دست می‌دهد. د می‌خواند 100‚ الف می‌خواند 120‚ ‚ب می‌خواند 125‚ ج پاس می‌دهد. د می‌خواند 130‚الف می‌خواند 135‚ب می‌خواند 140‚ د پاس می‌دهد. الف می‌خواند 150 و ب هم پاس می‌دهد. پس الف با 150 امتیاز حاكم می‌شود.بازی انجام می‌شود و تیم الف و ج موفق به جمع كردن همه برگ‌ها و در نتیجه شلم كردن می‌شود. پس 330 امتیاز می‌گیرد و تیم ب و د هیچ امتیازی نمی‌گیرد.دور سوم در جدول ثبت می‌شود: الف و ج: -135+ 330=195 و تیم ب و د هم همان امتیاز قبلی: 185+ 0=185
دور چهارم: د دست می‌دهد. الف می‌خواند 130 ‚ ب و ج پاس می‌دهند. د می‌خواند 135 و الف هم پاس می‌دهد. بازی انجام می‌شود و تیم ب و د 135 امتیاز می‌گیرند( و الف و ج 30 امتیاز). پس امتیازات در جدول ثبت می‌شود: الف و ج : 195+30=225 و تیم ب و د : 185+ 135=320در زیر امتیاز تعهد شده ستون وسط یك خط می‌كشیم ‚ به این معنی كه یك دور كامل همه دست داده‌اند و دست دادن دوباره به نفر الف رسیده. این كار را در هر چهار دست یكبار تكرار می‌كنیم تا پاسور اشتباه نشود. بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا یك تیم زودتر به امتیاز 1200 یا بالاتر برسد.
الف و ج : -135 و 120- و 195 و 225
امتیاز : 135 و 125 و 150 و 135
ب و د : 35 و 185 و 185 و 320

بازی دو نفره :
سیستم بازی به همان شكل است . اما برای پر كردن جای خالی دو نفر بازیكن دیگر از زمین كمك می‌گیریم ، به شكل زیر :
الف )دست دادن : یك نفر به حكم قرعه دست می‌دهد . (دست دادن به ترتیب بین دو نفر تقسیم می‌شود و هر بازیكن یك دست را دست می‌دهد . بعد از هر دو بازی یك خط كشیده می‌شود كه نشانه نوبت دست دادن بازیكن اول است ) . دست دادن به این ترتیب است كه فرد پاسور ابتدا 12 برگ به نفر مقابل و بعد 12 برگ به خودش می‌دهد . سپس به ترتیب یك دسته 4 برگی جلوی نفر مقابل ، یك دسته 4 برگی جلوی خودش ، دوباره یك دسته 4 برگی جلوی نفر مقابل ، یك دسته 4 برگی جلوی خودش ، یك دسته 4 برگی جلوی نفر مقابل ، سپس یك دسته 4 برگی در وسط ، و در آخر آخرین 4 برگ را به صورت یك دسته جلوی خودش می‌گذارد . دقت كنید كه حفظ ترتیب در دست دادن كاملأ مهم است.
ب( تعهد كردن)اعلان -خواندن): كاملأ شبیه به حالت چهار نفره ؛ ابتدا نفر مقابل اعلام امتیاز مورد نظر خود را می‌كند، اگر فرد پاسور موافق باشد پاس می‌دهد وگرنه امتیازی بالاتر اعلام می‌كند(امتیازها فقط مضرب 5 می‌توانند باشند، یعنی 5تا، 5تا ) . این قدر امتیاز خواندن طول می‌كشد تا یك نفر پاس دهد.
ج( آغاز بازی: بعد از مشخص شدن حاكم‚ او 4 برگ روی زمین را بر می‌دارد و به جای آن 4 برگ به دلخواه خود زمین می‌گذارد. این كار برای بهبود دست حاكم و كمك به او برای كسب امتیاز تعهد شده صورت می‌گیرد. پس از این كه او 4برگ را زمین گذاشت )كه این برگ‌ها جزء برگ‌های برده حساب می‌شوند( حاكم با پائین انداختن برگ حكم بازی را شروع می‌كند.(دقت كنید كه حتمآ برگ اول باید برگی از خال حكم باشد و این كار در واقع اعلام حكم است.) پس از بازی نفر دیگر، سه برگ اول سه دسته جلوی هر كس رو می‌شوند. ابتدا حاكم از همان خال بازی شده یكی از این سه برگ مقابل را بازی می‌كند، نفر مقابل هم از همان خال از سه برگ جلوی خود بازی می‌كند. اگر از خال بازی شده، برگی روی زمین نباشد، بازیكن می‌تواند هر برگ دلخواه را بازی كند.
بعد هر كس كه این دور را برده، دور بعد را از دست خود بازی می‌كند و بازی به همین ترتیب ادامه می‌یابد . تا وقتی كه همه برگ‌ها بازی شوند . طبیعتأ در اواخر بازی یك یا دو دسته از برگهای جلوی فرد تمام می‌شوند. در این حالت هیچ مشكلی پیش نمی‌آید و فرد باید با برگ روی همان یك یا دو دسته باقی‌مانده بازی كند. شمارش امتیازها هم مانند همان بازی چهارنفره است.
در واقع زمین نقش یار هر كس را دارد ، تنها با این محدودیت كه در هر بار فقط سه برگ برای بازی در اختیار می‌گذارد.

6) آموزش بازی حکم (پاسور):

حکم هم 2 هم 3 و هم 4 نفره بازی میشه.
در حالت 2 نفر یک حاکم داریم و نفر دیگه که این حاکم باید مشخص بشه که برای این منظور اکثرا به این طریق عمل میکنند که برای هر نفر برگ میکشند اولین نفری که تک بهش افتاد حاکم میشه.
فرض میکنیم حامد و حمید دارند بازی میکنند و حامد حاکم میشه.
حمید باید برگ پخش کنه به این صورت که 5 تا میده به حامد 5 تا به خودش و بقیه برگها رو میذاره کنار.
در بازی حکم چیزی وجود داره به نام حکم کردن به این صورت که از خالهای 4 گانه ( خشت, خاج , دل و پیک ) باید یکی به عنوان حکم توسط حاکم مشخص بشه . حالا این حکم چیه ؟
توی این بازی هر برگ ارزشی داره به این ترتیب : آس بیشترین از همه بعد شاه , بی بی , سرباز و ده و همینطور به پایین . حالا در این بین خالی که حکم میشه بالفرض دل حکم میشه در اینجا برگهای حکم از سایر برگها ارزش بیشتری دارند یعنی تک دل از همه برگها بهتره و همینطور به پایین و حتی 2 دل ارزشش از تک مثلا خشت بیشتر !
در این بازی , بازی توسط حاکم و برگی که اون میندازه شروع میشه . خب با این توضیح میریم سراغ حمید و حامد.
حامد حاکم شده و از بین 5 برگ باید حکم رو انتخاب کنه و اعلام کنه ( معمولا برای حکم کردن قاعده خاصی نیست و هر کس یک چیزی و برحسب وارد بودن و تجربه حکم میکنه اما در حالت پیش قرض چیزی حکم میشه که بین اون 5 برگ اولیه از همه بیشتر یا از همه بالاتر باشه به این معنا که فکر میکنیم 5 برگ اولیه حامد عبارت از آس دل , شاه دل ( کم پیش میاد ! ) , و آس خشت ( مثال اینا ! ) و 5 پیک و 4 خشت . خب اینجا حامد میتونه هرچی بخواد حکم کنه اما عقل سلیمش میگه که دل هایی که داره سر تر و باید اون رو حکم کنه . بعضی ها هم میگن که خود آس و شاه دل 2 دست میگیرند ( اینم بعد توضیح میدم ) پس میان خشت حکم میکنند . پس همونطور که گفتم حکم کردن بستگی به فرد داره .
خب حالا حامد حکم کرده و چون بازی 2 نفر است باید از 5 برگی که داره 3 تارو بندازه اونور و اون فرد دیگه هم 2 برگ از برگهاشو جدا میکنه ( اونایی رو جدا میکنند که ارزش کمتری دارند و حکم هم نیستند البته معمولا ! ممکنه یکی حکم بندازه بیرون اما بجاش آس غیر حکم رو نگه داره ! ) و بعد برگاشونو میذارند کنار اما به پشت که طرف مقابل نفهمه چی رو کنار گذاشتند بعد بازی به این صورت شروع میشه که حاکم از اون برگهای اولیه ( یعنی اونایی که اول حمید گذاشت کنار ) یک برگ رو برمیداره و نگاه میکنه طوری که حمید نبینه و برانداز میکنه که برگ خوبی یا نه اگه خوب بود برش میداره و برگ بعد اون رو میذاره کنار ( برگی که از این به بعد کنار گذاشته میشه نباید دیده بشه ! البته این مورد توافقی بعضی طی میکنند که نگاه کنند ) بعد نوبت حمید اون هم همین کار رو میکنه اما به این صورت که اگه برگ اول رو نخواست اونو میذاره کنار و برگ دوم رو هرچی بود برمیداره ( برگ اول رو ببینی و برداری نمیتونی بفهمی برگ 2 چیه ! برگ 1 رو بذاری کنار برگ 2 رو برداری ممکنه که برگ 1 بهتر بوده باشه ! دیگه اینجا بستگی به 2 طرف و واردیشون داره ) همینجوری ادامه میدند تا به 2 برگ آخر میرسیم که نوبت حاکم برداره که اینجا حاکم 2 تا برگ رو با هم اجازه داره نگاه کنه و یکیشون رو انتخاب کنه . اگه درست پیش رفته باشند هر 2 باید 13 برگ داشته باشند و 26 برگ هم که کنار قرار داره که معلوم نیست اون چه برگهایی هست . بعد بازی شروع میشه توسط حاکم به این صورت که هر برگی که حاکم انداخت باید طرف مقابل هم همون رو بره. فرض کنیم که حامد دل حکم کرده و با آس خشت بازی میکنه اینجا حامد باید خشت بازی کنه و فرض میکنیم که حمید خشت داره – یکی 6 خشت یکی دیگه شاه خشت – خب اینجا حمید باید یک خشت بره اما بهتره 6 رو بازی کنه به جای شاه . چرا ؟ چون شاه از 6 بهتره و باید نگهش داشت درثانی وقتی حامد اس خشت رو میره برگ شاهی که دست حمید هست سرتر .
خب حمید 6 رو میره حامد هم آس رو رفته و اینجا آس بهتر از 6 و حامد میتونه 2 برگ رو برای خودش برداره و جلوی پاش یا کناری بذاره که به این میگن یک دست و هر کی به 7 دست برسه برندست.
توی بازی 2 نفر هر دست از 2 برگ تشکیل شده که تعداد این 2 تایی ها به 7 تا برسه فرد برده
خب ادامه میدیم فرض بالا رو به این صورت که حامد آس خشت بازی کنه اما حمید خشتی نداشه باشه !
در این حالت حمید 2 کار میتونه انجام بده یکی معقولانه یکی هم دیوانگی .
حالت اول اینه که برگ حامد رو به اصطلاح ببره ( بریدن, نه برنده شدن ) برای عمل برش باید فرد به جای اون خالی که بازی شده و نداره ازش حکم بره و بهتر هم هست که برش با برگ ریز ( کوچکتر نظیر 2 انجام بشه ) ( بازی 3 یا 4 نفر موضوع فرق داره ) خب حامد آس خشت رفته حمید هم نداره به جاش با 2 دل ( یا کوچکترین برگ حکمش ) اون رو برش میده و یک دست برای خودش جمع میکنه ( گفتیم قبلا که حکم از برگهای غیر حکم حتی آس آنها برتر ) این بازی همینطور ادامه پیدا میکنه تا یکی 7 دست جمع کنه و بازی رو ببره . چند نکته ای که باید مد نظر داشت اینه که شروع بازی با حاکم اما ادامه ی آن با کسی که هر دست رو جمع میکنه به این معنا که حمید اگه دستی جمع کرد حالا نوبت اونه که هر چی خواست بره .
دومین نکته بازی حکم تا وقتی ادامه پیدا میکنه که تعداد امتیاز های هر فرد به 7 و 5 برسه که این دو تا رو یا حتی عدد دیگه قراردادی اما بیشتر بازی های حکم 7 امتیازی .
سومین نکته که توی بازی 2 نفر اولین حاکم توسط آس مشخص میشه اما در ادامه ی اون هرکی حاکم که برده باشه ( یعنی 7 دست رو جمع کرده باشه ) . اگه بازی ادامه یافت 2 نفر 6 به 6 شدند اینجا باز هم قرار داد تعیین میشه که آیا هرکی به 7 رسید بازی رو برده یا اینکه بازی تا 8 ادامه پیدا کنه ( یا هردو جفت 5 بشن ) حالت اول معلومه که هرکی به 7 برسه برنده میشه اما اگه تعیین کردیم که بازی به 8 افزایش بیابد اینجا دیگه هرکی به 8 رسید برنده شده اما امتیازش باید از طرف دیگه 2 تا بیشتر باشه منظورم اینه که هر2 باز جفت 7 شدند باز باید قرار داد کنند که بازی به 9 ادامه پیدا کنه یا اینکه در 8 تموم بشه . ( فکر کنم فهمیدید دیگه ) .
بازی 2 نفره به همین ترتیبی بود که گفتم بازم ابهامی بود بگین یا اگه کسی فکر میکنه چیزی جا انداختم بیاد کاملش کنه .
بازی 3 نفر اینطوریه که باز حاکم اول مشخص میشه بعد نفر دست چپی من شروع میکنه به برگ پخش کردن به این صورت که اول به حاکم 5 تا میده بعد نفر بدی و آخرین نفر هم خودش تا حاکم حکم کنه بعد که حکم کرد باز برگ میده اما این دور نفری 4 برگ مییده . این برگ دادن تموم که میشه چون تعداد ورقهای برگ 52 عدد و اینجا 3 نفریم نفری 17 تا میرسه ( توی همه انواع بازی حکم هر نفر 13 برگ داره اصولا ! ) یک برگ اضافی که برای اینکه این برگ اضافی نباشه قبل از بازی یک برگ بی ارزش که 2 هست میندازیم کنار که 2 کدوم خال رو بندازیم کنار دیگه توافقی .
خب بازی باز هم توسط حاکم شروع میشه اینجا چون 3 نفریم نوبت دست راستی حاکم که بعد اون بازی کنه .
با مثال برای فهم بهتر میگم . حامد و مهدی و علی بازی میکنند . حامد حامد , مهدی دست راست حامد و علی دست چپش ( نشستن باید طوری باشه که هر فرد دست طرف مقابل رو نبینه ) اینجا بعد از حامد مهدی باید بازی کنه و بعد علی و همین طور بازی مثل 2 نفر ادامه پیدا میکنه هرکی که دست جمع کرد نوبتش که بازی کنه و نفر بعدیش باید دست راستیش برگ بندازه .
خب این بازی هم ادامه پیدا میکنه تا یکی ببره و هرکی هم به امتیاز 7 برسه بازی رو به کل برده .
چند نکته : بازی 3 نفر کمی سخته چون حواس جمع میخواد .
دوم اینکه هرکی برد حاکم بعدی مثل بازی 2 نفره ( توی 4 نفره باز متفاوته ) .
یک نکته مهم : فرض کنیم بازی داره ادامه پیدا میکنه حامد حاکم 6 دست جمع کرده , مهدی هم 6 دست اما علی 5 دست ! اینجا کسی 7 نشده پس کی برده ؟؟؟ اینجا قانون میگه که علی برده ! چون اونا 6 هستند این 5 ! این قانون .
پس توی این بازی اگه 7 هم نشی میتونی بک امتیاز بگیری اما به شرطی که آنقدر وارد باشی که باعث شی اون 2 نفر دیگه 6 بشند ! پس این دیگه واردی میخواد .
خب توی این حکم 3 نفر هم چیزی به ذهنم بیشتر نمیرسه .
بریم سراغ محبوبترین نوع حکم یعنی 4 نفره ! که عشق منه که بیشتر هم بصورت شرطی بازی میشه .
اینجا 4 نفریم اما هر 2 نفر با هم هستند یعنی چی ؟
امین ( خودم ونمیگم ها ) حمید و حامد و علی میخوان بازی کنند حاکم با آس دوباره مشخص میشه حالا باید برای حاکم یار مشخص کنیم که اینکار به انواع گوناگون صورت میگیره :
1 ) توافق میشه که امین با علی بشینه و حمید و حامد هم با هم یا هر نوع دیگش .
2 ) آس کشی میشه به این صورت که میگن آس اول حاکم آس دوم یارش . اون 2 نفر باقیمانده هم با هم میشینند .
خب فرض میکنیم امین با علی میشینه و حمید و حامد هم با هم .
طرز نشستن امین هر دو نفری که با هم هستند روبروی هم میشینند و یک حالت + به وجود میاد .
خب این از نشستن.
حالا باید برگ پخش شه که اینکار رو نفر دست چپی حاکم انجام میده و مثل حالت 3 نفره برگ میده اول 5 برگ و دور بعدی 4 برگ .
چند نکته در دست دادن در حالت 4 نفره :
کسی که باید برگ بده باید حتما دست چپی حاکم باشه ( مثل 3 نفره ) اما اگه نفر دست راستی هم خواست میتونه برگ بده .
هنگام دست دادن بعضی جاها توافق میشه ( در اصل اینجوری نیست ) که کسی که دست میده میتونه یکی از دست های یارشو بجز دست اول که 5 برگی ببینه ! ( این یک قانون چرت به نظر من اما میگم که حکم خودش بی قانون اصولا )
برگ دادن به این صورت که حاکم حکم کنه بعد دست دوم برگها ( یعنی 4 برگی ) داده بشه . نه اینکه همه 13 برگ حاکم رو بدیم بعد بگیم حکم کن !!
چند نکته در حکم کردن ( همه ی اینا توافقی ! ) : نوع اصلی حکم کردن که گفته شد خود حاکم هرچی خواست حکم میکنه . گاهی اوقات حاکم بوسیله ی دست یارش حکم میکنه به این صورت :
حاکم میگه سر قرمزش ! یعنی چی ؟ یعنی اینکه 5 برگ اولیه ی نفر روبروش ( یارش ) را رو میکنند به همه نشون میدند بین خالهای قرمز رنگش یعنی یا خشت یا دل هرچی سرتر بود همون حکم میشه .
با مثال میگم. امین میگه سر قرمر 5 برگ علی رو میشه که عبارتند از شاه دل , 6 دل, آس خشت , 3 پیک , 3 خاج و 2 خشت . خب معلومه آس خشت سرتر پس حکم خشت میشه .
چند نکته : ممکن اتفاق های باحالی بیفته : 1 ) برگهای علی اینجوری باشه : شاه دل , 6 دل, آس خشت , 3 پیک , آس دل و 2 خشت . اینجا چی حکم میشه !!؟؟ دل یا خشت ؟؟ هیچ کدوم . دست دوم علی رو میشه یعنی برگ ها پخش میشه تا اینکه 4 برگ علی رو بخوان بدند باز رو میکنند هرچی سرتر بود این دفعه حکم میشه .
فرض کنیم که این 4 برگ همشون سیاه بودند ! ( خاج یا پیک ) چی میشه ؟ دست سوم علی هم رو میشه ! اگه باز هم حکم تعیین نشد حاکم با توجه به دست اولی علی تعیین حکم میکنه !
حالت دیگه اینکه توی دست اول علی برگ قرمزی نیست ! اینجا هم باید دست دومش رو بشه تا برگ قرمزی در بیاد اگه اینجا هم بین 13 برگ که علی میگیره برگی قرمز یافت نشد دیگه خود حاکم مجبور خودش حکم کنه ( این نکته به یادتون باشه تا حکم تعیین نشه حاکم باید همون 5 برگ اولیه رو داشته باشند چی در این حالتهایی که گقتم چی حالتهای دیگه.
انواع دیگر حکم کردن : برگ وسط : اینجا حاکم میگه برگ وسط شریکم یا یارم و در این حالت از بین 5 برگ اولیه ی علی برگ 3 رو میشه و حکم تعیین میشه.
نوع دیگه : یا خشت یا دل و یا .... ( یا دل یا خاج و .... ) در این حالت 5 برگ اولی حاکم رو میدند ( بگم این نوع حکم کردن مسخره ترین نوعی که من دیدم و باهاش حتی بازی کردم ) اون میگه یا خشت یا مثلا دی یارم ( یا هرچی دیگه نظیر این ) اینجا برگهای شریکش یکی یکی رو میشه تا مثلا خشت یا دل رو بشه هرکدوم از این دو تا که رو شدند همون حکم میشه این رو کردن برگها ممکن حتی تا برگ 13 هم ادامه پیدا کنه که اگه باز هم حکم تعیین نشد خود حاکم باید حکم کنه .
چند نکته در بازی حکم :
طی بازی ممکن تقلبهایی بشه که اگر تقلب مشخص شه یک امتیاز به گروهی که تقلب گروه دیگه رو گرفته تعلق میگیره .
نوع برگ پخش کردن اصول داره ابتدا نفری 5 تا بعد 4 تا . بجر این تقلب محسوب میشه.
اگه کسی برگ بد پخش کرد مثلا به امین 14 برگ داد خودش در نتیجه 12 تا داشت اینجا چند مورد پیش میاد :
امین اگه حاکم باشه میتونه 2 کار بکنه بازی رو به هم بزنه یعنی اصطلاحا دست رو جا بره ( دوباره اون دست رو بازی کنند ) یا اینکه بک برگ به کسی که کم داره بده که این بستگی به حاکم و نگرش اون داره .
اگه کسی بد پخش کرد به خودش 14 رسید اما به یکی دیگه 12 تا اینجا خودش حق نداره به اونی که کم داره یک برگ بده چون اون بد دست داده پس کسی که کم داره یکی از برگهای اونی که زیاد رو داره از پشت انتخاب میکنه و میکشه برای خودش . ( توجه داشته باشید حاکم اگه دست رو جا نرفته باشه البته )
چند اصطلاح :
کوت کردن ( یا کت کردن ) : توجه داشتیم که کسی که 7 دست جمع کنه و در حالت 4 نفره هر گروهی که روی هم 7 دست جمع کنند برنده هستند و امتیازشون یکی اضافه میشه بهش . حالا فرض کنیم حمید حاکم و اون و حمید 7 دست جمع کردند اما امین و علی هیچی ! اینجا به اصطلاح امین و علی کوت شدند و به جای یک امتیاز 2 امتیاز به گروه حامد تعلق میگیره در حالت عکس حامد حاکم هست اما علی اینا 7 دست رو جمع میکنند اما حمیدشون هیچی نمیتونند ! اینجا حامد, حاکم کوت شده ! ( این نهایت کور کوری خوندن ( به زبون مشهدی بود ها ! ) که حاکم رو کوت کنی ) اینجا به علی اینا 3 امتیاز تعلق میگیره چون حاکم رو کوت کردند !
خب اینم از کوت کردن ! ( من از تایپ خسته نشدم شما از خوندن خسته شدید )
خب نکته های کوچک حرف زدن در بازی با شریک ممنوعه حرفهایی نظیر اینو بازی کن , ببرش , من ندارم این قبیل ......
نوبت بازی کردن طبق اصول اول حاکم بعد دست راستیش بعد شریک حاکم بعد نفر دیگه.
حاکم اگه ببره باز هم حاکم اما اگه بباخه اینجا نفر دست راستیش حاکم.
حکوت پس براساسی که گفتم ( توی بازی 4 نفره ) میچرخه . ( برخلاف 2 مورد قبلی که هرکی که میبرد حاکم میبود (
نکات :
كوت : چنانچه تیم حاكم مؤفق شود دست را با نتیجه 7بر صفر ببرد ، به جای یك دست دو دست برای آن ها ثبت می شود .
پر كوت : اگر حالت بالا برای تیم غیر حاكم آن دست پیش بیاید یعنی 7 بر صفر تیم حاكم را ببرد به جای یك دست 3 دست برده برایش ثبت می شود.
بام : اگر تیمی پس از این كه 7 دست را برد ، اصرار به ادامه بازی داشت و مؤفق شد كه تمام 13 برگ را ببرد در اصطلاح به آن بام می گویند . در این صورت كل بازی تمام است و تیم بام كننده برنده نهایی بازی خواهد بود . این پیروزی سهمگین ترین نوع برد است