نرم افزار اندروید کلوب مجله کلوب
فضای سبز , sabzclub

فضای سبز

فضای سبز , sabzclub

فضای سبز

155نــــفــــــر
عضو شده اند
155نفر عضو شده اند
طراحی محیط و منظرطراحی محیط و منظرمشاهده کامل مشخصات
27 مرداد 1385
آموزش و تحصیل

اعضاء

  • آریا زیباساز , tiraxtur
  • مهرداد               داودی , mehrdad_davoudi
  • م س ع و د  , masuod19888
  • فرشید فرشاد , farshidtwo
  • 155 نفر

    morebox img

کلوبهای مشابه

  • فوق دیپلم ها , resource
  • معماری اسلامی , islamicarchitecture
  • دبیرستان فرهنگ , farhanghighschool
وبلاگ میهن بلاگ
فضای سبز , sabzclub
فی البداهه کاری!
سلام!
حتما هنر فی البداهه نوازی به گوشتون خورده.هنرمندان موسیقی گاه بدون هیچ زمینه قبلی به روی صحنه میروند و فی البداهه شروع به نواختن و خواندن میکنند.میپرسید چه ربطی به مقوله فضای سبز دارد ؟
با خودم فکر میکردم که فی البداهه کار کردن در بخش فضای سبز هم گاه دیده میشود اما به دو شکل متفاوت:
آنچه که از گذشتگان در زمینه فضای سبز به ما ارث رسیده اغلب بدون هیچ طرح و برنامه از پیش تعیین شده ایجاد شده است.نمونه های زیادی در اطراف خود میبینیم.درختان کاج ده تا بیست ساله که در فواصل گاه تا یک متر کاشته شده اند و به مرور زمان موجب خشک شدن یکدیگر میشوند به طوریکه لازم است به تناوب دو  تا سه درخت حذف شوند تا فاصله مطلوب ایجاد شود و درختان باقی مانده نفسی بکشند.
کاشت درختان با ارتفاع زیاد در میادین قدیمی شهر نمونه دیگری از این مقوله میباشد.
اگر چه نمیتوان تمام زحمات پیشینیان در امر فضای سبز را نادیده گرفت چرا که گاه گونه های گیاهی با ارزشی با قدمت بالا میراثی گرانبها برای ماست تا در گسترش این گونه ها اقدام کنیم به طوریکه منبع ژنتیکی ارزشمندی برای بذر گیری و تهیه قلمه های مناسب میباشند ولی در سالهای اخیر ایجاد فضای سبز حتی در سطوح کوچک و منازل با مشارکت متخصصین این امر همراه است.
شکل دیگر فی البداهه کاری در فضای سبز توسط طراحان و مجریان کهنه کار فضای سبز دیده میشود:آنها با استفاده از دانش و تجربه چند ساله خود کمتر از کاغذ و طرح و نقشه استفاده میکنند.تصور کنید زمینی برای احداث پارک در نظر گرفته شده است.طراح مربوطه بر سر زمین میرود و با نگاه تیز بینانه خود تمام جوانب کار را بررسی میکند.اگر برکه ای کوچک برای این پارک در نطر بگیرد با قدم های خود شروع به خط کشی محدوده برکه میکند و دستور شروع عملیات عمرانی کار را میدهد.
من در طول ۹ سال کار در فضای سبز با این هنرمندان فی الباهه کار برخورد کرده ام و لذتی که از اجرای کار خود میبرند را مشاهده نموده ام. مانند هنرمند موسیقی که فی الباهه نوازی بر روی صحنه میکند و خود و دیگران لذت میبرند.
تفاوتی که در این امر دیده میشود اینست که گاه لازم است طراح تغییراتی را پس از اجرا اعمال کند و یا مواردی را حذف و اضافه کند.گاهی هم در پایان کار طراح آنطور که باید و شاید از کار خود راضی نیست و محبور است با کم وزیاد کردن آیتم ها به طرح مطلوب خود برسد.
اهمیت کار فضای سبز نشان میدهد که برای اجرای یک طرح ابتدا پیش طرحی تهیه و بر روی کاغذ آورده شود.نقشه طرح تهیه شود و قبل از اجرا تمام جوانب کار سنجیده شود با این حال نگارش متن فوق جنبه دیگری از کار فضای سبز بود ................................
ادامه
99
    فضای سبز , sabzclub
    درختان و درختچه های مناسب
    الف)درختان و درختچه های مناسب

    در محوطه سازی سبز و طراحی باغ و فضای سبز آنچه حرف اول را می زند آشنایی طراح با گیاهان متنوع و خصوصیات گیاهان مختلف برای منظورهای خاص می باشد . در اینجا به تعدادی از گیاهانی که برای طراحی مناسب می باشند اشاره شده است . اطلاعات بر اساس جزوات درسی و جزوات کنکور کارشناسی ارشد طراحی محیط  همچنین از جزوه های اموزشی سازمان پارکها و فضای سبز جمع اوری شده است.


     

    1-     درختان سایه انداز و پوشاننده : عرعر- بیدمجنون- چنار-داغداغان-پائولونیا-شاه بلوط هندی-توت امریکایی- درخت لاله-ابریشم-افراسیاه-نارون

    2-     درختان سریع الرشد:سرو نقره ای-عرعر-دم موشی- زیتون تلخ-چنار-سدروس-افرا سیاه-اقاقیا-پائولونیا-توت امریکایی-لاله-ابریشم-

    3-     درختان مقاوم به گرد خاک: عرعر- زالزالک-ژنکیو-چنار-لیلکی امریکایی-ماگنولیا-بیدمجنون-اقاقیا-داغداغان

    4-     گیاهان میوه وحشی (زینتی ) برای پارکها: گلابی –آلو-آلوچه-سیب – پسته –مو-فندق-گوجه- زیتون –انجیر-گیلاس-انار-ازگیل-آلبالوتلخ-زالزالک-شیرخشت

    5-     گیاهان جاذب پرنده:یاس وحشی –زیتون-زغال اخته – امین الدوله- پیروکانتا- خاس-اسپیره –یاس خوشه ای – انگور زینتی

    6-     مناسب خاک اهکی:زیتون معمولی – زربین –سروخمره ای – چنار- زبان گنجشک

    7-     مناسب اب و هوای مدیترانه ای:زربین – زیتون معمولی- برگ بو- انجیر

    8-     دارای بافت خشن : عرعر-ماگنولیا-انجیر –خرمالو-نخل زینتی –شاه بلوط هندی

    9-     دارای بافت نرم: ابریشم – لیلکی- ابریشم مصری- بید

    10- درختان آشغال ریز:زیتون تلخ –زیتون معمولی – اقاقیا-توت امریکایی

    11- گیاهان معطر: سرو ناز-برگ بو –گل یخ –گل سنجد –یاس خوشه ای- اقاقیا-نمدار- پائولونیا-ماگنولیا

    12- درختان ابدوست: چنار –توسکا-بیدمجنون- درخت لاله -

    13- درختان جنگلی :سرو نقره ای – افرای سیاه –زبان گنجشک –اقاقیا- توسکای قشلاقی- ارغوان – کاج سیلوستر- بلوط- گز- شاه بلوط – سدروس- عرعر

    14- درختان بادشکن: توت امریکایی – سرو نقره ای – سرو خمره ای- اقاقیا – زالزالک- نمدار- سدروس - گردو

    15- گیاهان دارای رشد کم: کریپتومریا-زیتون معمولی – ماگنولیا – برگ بو- انجیر – زالزالک- سوفورا

    16- گیاهان دارای رشد متوسط: پر – ژنکیو- درخت چینی – توری- داغداغان

    17- گیاهان مناسب خاک اسیدی: عرعر- لیلکی امریکایی – توسکا قشلاقی – اقاقیا

    18- گیاهان مقاوم به سرما:سرو نقره ای- کریپتومریا – چینی – به ژاپنی – ابریشم مصری- ماگنولیا

    19- درختان دارای ریشه سطحی: ابریشم –  آیلان – سرو نقره ای

    20- گیاهان مناسب کاشت در شیبها: ار غوان - سنجد

    21- گیاهان مناسب جلوگیری از فرسایش خاک : توسکا قشلاقی- چنار- بید مجنون – اقاقیا – توت امریکایی – سرو نقره ای

    22- گیاهان طویل عمر: زیتون معمولی- شاه بلوط هندی گل سفید- سرو ناز

    23- گیاهان دارای عمر کوتاه: زیتون تلخ – اقاقیا – افرای سیاه

    24- درختان بر گ قرمز: افرای چناری برگ قرمز- گوجه گل- فندق – زرشک – انجیلی در پاییز- توری در پاییز- افاری ژاپنی

    25- گیاهانی که در زمستان جلوه دارند: بید مرجانی- بید فری- فندق- گیلاس- سوزنی برگان مانند سرو کوهی رونده – سرو سیمین – انواع کاجها و سروها – پهن برگان همیشه سبز ماند ماگنولیا تابستانه و آکاسیا- گل یخ – یاسمن زمستانی

    26-  گیاهان الوان که با گل و میوه و برگ تولید رنگهای متنوع میکنند : ارغوان – سیب گل – مموزا – طاووسی – توری- ماگنولیا زمستانه – ماهونیا – پیراکانتا - دوتسیا

    27- گیاهان پوششی مناسب کاشت در زیر درختان: سالوی وحشی- قاصدک – شنگ ترشک شبدری- پوتنتیلا

    28- در ختان مناسب بلوار ها و کوچه ها:  سرو خمره ای – ژنکیو- افرا – شاه بلوط هندی – توس – ارغوان – زبان گنجشک – درخت لاله  سیب – پاولینا – چنار- لرگ – گلابی - بلوط

                                              

    29- درختان مقاوم به سایه:سرخدار- دوگلاس – سکویا – نوئل – ممرز- هدرا - راش

    30- درختان مقاوم به بادهای دریایی و اب شور: کلیه کاجها – ایلان – گل ابریشم – زبان گنجشک –توت – صنوبر وسپیدار – اقاقیا – گز – سنجد.
    ادامه
    فضای سبز , sabzclub
    تاثیر عناصر باغها بر سایر هنرها
    فرشینه ای با هزاران گل


    فرشینه ای با هزاران گل


    تاثیر عناصر باغها بر سایر هنرها

    در ذهنیت ایرانی، باغ تصویری فراگیر دارد؛ به اندازه ای كه قرنهاست به صورت
    بینشی درونی در آمده است و جزیی از فرهنگ آن به شمار می رود. جوانب این
    باغ درونی كه توسط مناظر، ویژگی های تاریخی، مذهب و به ویژه سنت ریشه دار
    شعر و تفكر عرفانی شكل می گیرد، در تمام وجوه و سطوح زندگی نمایان است.
    باغها به بیانی، روح و مظهر طبیعت تلقی می گردند و در سرتاسر گیتی به مثابه
    رجعتی به اعتقادات باطنی می باشند. گاهی این زبان به صورت تصاویر گیاهان و
    نه آن زبان خشك و مجازی گلها كه در ادبیات غرب دیده می شود- اگر چه در ایران
    زمین در مراحل مختلف توسعه اش، معادل هایی برای آنها به وجود آمده است-
    بلكه به صورت اشاره ای به ظاهر معمولی و مكرر به گلها نمایان می شود. این
    اشارات همچون گلهای باغهای سنتی ایرانی، به صورت طبیعی و خودرو و نه در

    ردیف ها و دسته های مختلف كه همان گونه كه طبیعت آنها را می كارد، ظاهر
    می شوند.

    گل ها گنجینه ای همیشگی هستند. اطلاعات درباره این كه منشأ اصلی كدام
    گونه از گلها در ایران زمین بوده و كدام گونه به این سرزمین معرفی شده، و ناكافی
     است؛ زیرا مبادله گیاهان با سایر مناطق و پرورش آنها قرنهاست كه ادامه داشته
     است و در آن زمان از عمل پیوند برای تكثیر گیاهان استفاده و گزارشی درباره
    گیاهان ثبت نمی شد. حتی تاریخ پیدایش "رز" – گل سرسبد گلها، كه نام "گل"
    برگرفته از آن است و به صورت اسم عام برای تمام گلها به كار می رود- نامعلوم
    است. به نظر می رسد اجداد گل محمدی صورتی در كشورهای غربی، متعلق به
    ایران باشد. منشأ اصلی این گل از بین رفته است.

    ولی قرنهاست كه پرورش گل رز، به خصوص در مناطق فارس و كاشان به عنوان
    منبعی برای تهیه عطر ادامه دارد. (این همان گل رزی است كه حسب وصیت عمر
    خیام، گلبرگ هایش را بر مقبره او در نیشابور پخش می كردند؛ و قلمه ای از آن،
    گیاهی را به وجود آورد كه بر مقبره "ادوارد فیتز جرالد Edward Fitzgerald " در
    دهكده (Boulge) نزدیك (وود بریج wood Bridge) در شهر( سافولك Suffolk) سایه
     افكنده است.) گل نسترن كه به رنگ صورتی مایل به بنفش یاسی و گیاهی
     بالارونده و خوشبوست، یكی از گلهای اصیل ایرانی است . گل دیگری هم از
    دوران سلطنت امرای صفوی در اصفهان ،و دیگری در تهران آن قدر گسترده شده

    بود، كه بیست و پنج نفر به راحتی می توانستند در سایه آن بنشینند. گل رزهایی
     هم به نام گل زرد از خانواده (Rosa Foetida) در قرن شانزدهم برای اولین بار از
    ایران زمین به اروپا برده شد.


    گل نرگس كه تقریباً به اندازه گل رز محبوب است، اسراری مشابه دارد.
    در فارس، وقتی سطح آب بالا می آید، دشت های گسترده ای از نرگس ظاهر می
    شود. اگر چه این گیاه را قرنهاست كه پرورش داده اند ولی معلوم نیست منشأ
     اصلی آن در ایران بوده یا نه؛ فقط می دانیم (( نای- جیNai-gi)) نام چینی آن و
    ((ناركیسوس Narkissos ))نام یونانی آن به ترتیب برگرفته از نام های فارسی و
    انگلیسی این گل هستند.

    شواهدی هم مبنی بر وارد كردن برخی از گلها وجود دارد كه به عنوان هدایایی
    كمیاب برای پادشاهان آورده می شد؛ از قبیل گلهای "گلیسین" و صدتومانی كه از
     چین آورده شده اند؛ اما برای بسیاری از مردم منشأ گل نسبت به وجود گل، از
     اهمیت كمتری برخوردار است و در تمام هنرها به طور كامل و بی نقص نشان داده
    شده است. همان طور كه گفته شد، هنر ایرانی به طور كلی در استفاده از رنگها
    (در معماری، نساجی و حتی در مركبهایی كه در ساختن كتابها به كار می رفت)
    پیشی گرفته است. درایران، این رنگ در گلها وجود داردو كم وبیش به صورت مجزا
    در كاشیها و موزاییكهای گنبد ها و دیوارها، در پارچه و در فرش هایی كه به شكل
     باغ بافته شده بودند، ظاهر می شود. فرشهای نفیسی كه به نام "چارباغ"

    بافته می شد، در دوران صفوی به اوج شهرت خود رسیدند. این فرشها به طرح باغ
    اصیل ایرانی بودند و به دلیل علاقه پادشاهان آن دوران به "چارباغ" این فرشها هم
    گاهی به چهار قسمت و گاهی به قطعات كوچكتر تقسیم می شدند. نقش
    استخرهای اصلی و عمارات كلاه فرنگی در فرش، بافته می شد و انواع زیبایی از
    درختان و گلها هم در آن به چشم می خورد و تصویر ماهی ها در كانالهای آب و
    پرندگان در میان شاخ و برگ درختان آن نمایان بود 


    امروزه اطلاعات كمی درباره نقاشی، درهنر باستان ایران زمین موجود است، ولی طرحهایی
    كه بر روی فلز، سرامیك، گچ و اشیای سنگی وجود دارد، به ما نشان می دهد كه در
    روزگاران قدیم، نقاشی احتمالاً به چه صورت بوده است. طرحهایی به سبك غربی كه
    نمایانگر الهه ها یا افرادی در میان دشتی از گلها بودند، صحنه های شكار و تركیب
    گیاهان كه الهام بخش طبیعت بود، بسیار دقیق و با خلاقیتی بدیع به وجود آمده بود.
    این طرح ها و نقاشی ها، خلفای عرب را در طراحی اقامتگاههای بسیار مهم شان ترغیب كرد؛
    اندودهای گچ و سیمان و موزاییك های قصر "كربه المفجار" خلیفه اموی و دیوارنگاره های
    قصر " غارالحیرالغربی" كه هر دو به نیمه اول قرن هشتم بر می گرد، الهام گرفته از
    هنر ایرانی بوده اند. در اوایل قرن نوزدهم، در كشور سیسیل، باغهایی به سبك ایرانی
    وجود داشت كه منشأ اصلی آنها به زمان تسخیر اعراب باز می گشت.

    باغها در نقاشی های مینیاتوری كتابهای بی نظیری كه برای پادشاهان ایرانی تدوین می
    شد، نقش چشمگیری داشتند. شاهنامه فردوسی كه متعلق به اواخر قرن دهم است- و خود پر
    از صحنه هایی از باغ ها و گلهاست- به صورت باغ مینیاتوری با طرحهای مختلف بود، كه
    قابل توجه ترین آنها، دویست و پنجاه نقاشی است كه نخستین پادشاه صفوی برای پسرش شاه
    تهماسب، پدر شاه عباس، سفارش داده بود. در این كتابها صحنه های عظیمی از شكارگاه ها
    و جنگل ها در دنیای فرشینه مانندی از باغهای زیبا به چشم می خورد، این باغهای مشابه،
    مكانی برای وقوع داستان هایی عاشقانه همچون داستان خسروشاه و شیرین نیز بودند.

    طبیعی بود كه باغ و پیوندهای پیچیده اش می بایست دنیایی از استعاره را برای شعرای
    اصیل و عرفانی همچون جلال الدین رومی و سعدی در قرن سیزدهم میلادی و حافظ در قرن
    چهاردهم میلادی فراهم كند.

    این شعرا با استفاده از صور خیالی باغ، ساختار پیچیده عباراتی كه به كار می بردند و
    انعطاف پ پذیریی كه در زبان فارسی وجود داشت. ابزار كافی برای سرودن اشعاری زیبا با
    تصوراتی كاملاً ملموس و پر از معانی تلویحی داشتند.

    شعر ((گنبد سیاه)) نظامی شاعر قرن دوازدهم میلادی نشان می دهد كه چگونه دل پژمرده
    در جست وجوی شكوفایی است و این شكوفایی بر عهده باغ های ایرانی است. به همین دلیل
    است كه این باغ ها همچون گنجینه ای واجد ارزش بوده اند و مردم در كاخ ها و حیاط ها
    از آنها نگهداری می كنند، حتی اگر تنها درختی برای سایه و گلدانی از گلهای شمعدانی
    برای رنگ آمیزی فضای اطراف باشد. و مردم در گشت و گذارهایشان زیراندازهای گلدار پهن
    می كنند.

    ژل شاردن می نویسد: "ایرانیها، بر خلاف ما در باغهایشان قدم نمی زنند و تنها به چشم
    انداز و هوای تازه آن قانع هستند." ژان شاردن باغ ها را از نزدیك ملاحظه می كرد؛
    ایرانیها باغ را برای شادی دل هایشان به وجود می آورند. باغ، مفرح ذهن است و هیچ كس
    بهتر از "ترانس او دانل Terrence o Donnell " محقق آمریكایی آن را توصیف نمی كند.
    او ده سال در مزارع ایرانی زندگی كرده بود و در كتابی تحت عنوان "باغ دلاوران جنگی
    Garden The Brave in War خاطراتش را این گونه بیان می كند: " در جلوخانه، حیاطی از
    خاك رس و تقریباً به اندازه یك زمین تنیس قرار داشت و نیم دوجین درخت چنار بر آن
    سایه افكنده بود. استخری بزرگ و همسطح در یك طرف حیاط قرار داشت، در آن سوی این
    استخر، دشتی از چمن به وسعت صد فوت به چشم می خورد كه دو طرف آن توسط پیاده روهای
    شنی احاطه شده بود، این پیاده روها هم به نوبه خود با پرچین ها محصور شده بودند. در
    انتهای حیاط، درخت گردوی بلند خوش اندازه ای كه شاخه هایش همچون بادبزنی در برابر
    آسمان بودند، قرار داشت. معبری از آن سوی درخت گردو شروع می شد كه بهترین معبر در
    نواحی روستایی بود و تقریباً به فاصله یك چهارم مایل درخت سرو و چمن های پرپشت در
    بین شان قرار داشت. گل های اركیده در جوانب چپ و راست این معبر روییده بودند و در
    انتهای آن تاك های انگور روییده بود. اگر كسی در زیر تاق قوسی راهرو این خانه
     می ایستاد، تمام این چشم اندازها زیبا را در برابر خود می دید: زمین رسی،
     استخر، دشت چمن، درخت گردو و سرانجام صف درختان سرو در معبر، همچون
    قطعه ای از موسیقی یا بخشی كامل از یك كتاب، شخص را به سكوت و تأمل در
    نظم و زیبایی آن دعوت می كرد.


    منبع:
     
    http://www.persiangarden.ir/Indexb.asp?IDD=139&IDDD=135&Langu=FA

    ادامه
    فضای سبز , sabzclub
    نیاز های شهروندان -طراحی فضای شهری
    تاثیر نیازهای شهروندان در طراحی فضای شهری

    فضاهای شهری

    "فضاهای شهری فضاهای سبز و فضاهای کانی را شامل می شود.از جمله این

    فضاها عبارتند از گذرگاها ،پیاده رو ها ،میدانها و زمین های بازی .این فضاها به عنوان مکانهایویژه زندگی اجتماعی امکان گردش ،بازی ودید و بازدید را فراهم می سازند.

    همانطور که می دانیم کیفیت محیط زندگی اهمیت  بسیاری در روند فعالیتهای روز مره افراد هر جامعه دارد ،ضمن اینکه بر خصوصیات روحی رفتاری انان نیز تاثیرگذار است.

    محیط پیرانمون ما-انچه که امروزه فضای شهری نامیده می شود-ترکیبی است از اماکن تفریحی ،اموزشی ،خرید  فروش،مسیرهای پیش بینی شده برای حمل و نقل و... اگر چه تعداد کمیز این فضا هامورد استفاده قشر خاصی قرار میگیرند ،اما تک تک افرادجامعه در حفظ ونگهداری کلیه اماکن – چه خصوصی وچه عمومی –سهیم اند. زیرا اماکن و فضاها درمجموع "فضای زندگی" را تشکیل میدهند.

    به طور کلی در امایش فضاهای شهری دو عامل مهم مطرح است:

    1-     قشر استفاده کننده از فضا

    2-     نوع استفاده از فضا

    انچه مسلم است ،انسان دوستدار فضایی است با ارزشهای صحیح کاربردی و زیبا که در عین حال جوابگوی نیازهایش نیز باشد .توجه به قشر استفاده کننده از فضا ودر ک نیازهای انان، موفقیت در امر امایش و دسترسی به نتیجه مطلوب را امکان پذیز خواهدکرد .

    نوع فرهنگ حاکم بر هرجامعه ،نقش تعیین کننده ای در تمامی جنبه های زندگی و طبیعتا نوع برنامه ریزی که برای تجهیز و امایش فضای شهری تدوین می شود دارد.[مقدمه کتاب فضای شهری ، طراحی مدیریت ،اجرا]


     

    نقش علوم رفتاری در طراحی فضای شهری

    "زندگی انسان کوتاهتر از ان است که حتی برای ساده ترین مسائل تمام راه حل های ممکن ازموده شوند . علاوه بر این ، تمام مسائل طراحی محیط منحصر به فرد هستند و فرمول خاصی برای حل عمومی انها وجود ندارد ... انتظار اینکه همه مردم از تمام بنا ها ، مجموعه ها یا طراحی فضاهای باز راضی باشند و یا تمام بنا ها به کلیه نیازها به خوبی و به تساوی جواب دهد غیر منطقی است...

    موارد بسیاری در معماری و طراحی محیط وجود دارد که یک مکان یا فضای باز شهری با وجود صرف هزینه و وقت فراوان برای مردم زیبا و کارا نبوده و به عنوان یک شکست برای طراحان ان رقم خورده است . علت اصلی اینگونه شکستها این است که بنا یا فضا در شرایطی طراحی شده اند که یک خلا اجتماعی و اداری بین استفاده کننده و طراح وجود داشته است .

    خلا تشکیلاتی یا اداری وقتی وجود دارد که معمار به جای استفاده کننده واقعی با سرمایه گذار ساختمان سرو کار دارد

    " ما طراحان نمی توانیم تمام حقایاق راجع به جمعیت ها و سنت های سکونت را در دست داشته باشیم ولی می توانیم اطلاعات بهتری بدست بیاوریم . همچنین باید ارتباط بهتری با استفاده کنندگان داشته باشیم . سوالات را درست بپرسیم و شنوندگان خوبی باشیم . برای پرسیدن سوالات خوب ، احتیاج داریم که درک درستی از ماهیت محیط ساخته شده ، ویژگیهای مردم (شامل خودمان ) و روابط درونی انها داشته باشیم


     

     هر عملی که یک معمار ، طراح منظر یا طراح شهری انجام می دهد انتخاب اینده ای به جای اینده دیگر است. " مساله ای که این موضوع را مهم تر جلوه می دهد این است که طراح اینده یک فضا یک زمین خالی و یا یک محل غیر قابل استفاده را برای کاربری جدید تعیین می کند و در صورت متضررین اصلی مردمی خواهند بود که به اجبار از ان مکان استفاده خواهند کرد .


     

    " طراحان محیط اغلب با عدم قطعیت تصمیم می گیرند . دلیل این است که طراحان همیشه با اینده سر و کار دارند ... درک کاملا منطقی قابلیتهای محیط و ماهیت فرایند های طراحی ناممکن به نظر می رسد. تنها می توان نسبت به قبل اطلاعات بیشتری بدست اورد . " طراحان داخلی ، معماران ، طراحان منظر و طراحان شهری همیشه با اینده سر و کار دارند . انها همیشه ناچارند با عدم قطعیت تصمیم بگیرند. علوم رفتاری این عدم قطعیت را تقلیل میدهد  ولی منتفی نمی سازد."

     اشنایی با علوم رفتاری مخاطب کار ساده ای نیست . "طراحان از رفتار شناسان انتظار دارند که اهداف طراحی را مشخص سازند ، به شرط اینکه این اهداف منطبق با واقعیت ها تدوین شوند نه بر اساس عقاید شخصی..." [افرینش نظریه معماری

    "تجزیه وتحلیل خواسته های شهروندان

    تحلیل احتیاجات میتواند از طریق مصاحبه مستقیم با استفاده کننده گان صورت گیرد. این تحلیل می توند حول سه محور اصلی انجام شود :

    -         درک فضا : تحلیل روای واجتماعی

    -         اهمیت رفت وامد و انواع ان

    -         انتظارات وخواسته های استفاده کننده گان

    این مطالعات باید در میان جمعی از مردم به عنوان نمایندگان اقشارمختلف جامعه انجام شود. "

     
     
    فضاهای سبز

    فضاهای سبز اشکال گوناگون به خود می گیرند وبنا به تراکم محیط شهری و کاربردی که دارند ،مساحت وجایگاهای مفاوتی را اشغال میکنند. برای طبقه بندی فضاهای سیز شهری میتوان معیارهای خاص زیر را در نظر گرفت:

    -         موقعیت فضاها(شهری ،حومه شهری ،حاشیه شهری)

    -         میزان تجهیز (تجهیز شده بطور کامل ، تجهیز شده به طور ناقص ،تجهیز نشده )

    -         نوع ومیزان گشایش در برابر جمعیت (باز ،بسته ،مجانی ،پولی)

    -         نوع اداره ان

    -         فاصله تامحل زندگی

    گروه سنی استفاده کننده گان (کودک،پیر ،جوان )


     
    ادامه
    فضای سبز , sabzclub
    رنگ و تعادل در طراحی
    رنگ در طراحی   
    مبحث رنگ یکی از مهمترین عناصر موثر در هر نوع طراحی است. هنگامی که به یک جسم می نگریم در نگاه اول رنگ ان به چشم می اید و بعد و فرم ان و سپس بافت جسم را تشخیص می دهیم. همچنین رنگ مانایی بیشتری بر حافظه دارد چنانکه جسمی که به سرعت از کنار ما عبور میکند ممکن است فرم و بافت ان به خاطر فرد نماند اما رنگ ان معمولا در خاطر میماند.

    پس لازم است بطور خلاصه به این مبحث بپردازیم و با تسلط کامل به مبحث رنگ و شناخت نحوه استفاده از انان به طراحی بک محوطه اقدام کنیم.

    "رنگ حاصل بازتاب فیزیکی نور از سطح اشیاست که توسط چشم دریافت می شودو تاثیرات حسی گوناگونی را در افراد به وجود می اورد . چنانچه رنگهای روشن و پررنگ ،نشاط اور ،سرزنده و روح بخش هستند ،اما رنگهای تیره  و کم رنگ ،عاری از نشاط ،سرزندگی و روح بخشی قلمداد می شوند." [مهندسین امایش محیط -1372]


     

    " رنگ یکی از از خاصیتهای نور است . ادراک رنگ ،نتیجه نور تابیده شده ،تغییرات در ان ، ویژگی های جذب کنندگی ،انعکاسی و انتقالی سطح ،رابطه سطح با رنگهای اطراف ان  و ویژگیهای چشم می باشد.

    رنگ در برانگیختن احساسات بیننده ،یعنی واکنش های ذهنی او موثر است. رنگ توانایی زیاد و منحصر به فردی در تهییج ،مضطرب ساختن و ارامش بخشیدن به بیننده دارد . رنگ می تواند احساس دلهره ،نگرانی یا بی خیالی را به بیننده منتقل سازد. توانایی کنترل رنگ برای برانگیختن احساسات و رفتارهای مناسب از سوی بیننده برای ایجاد موثر فضای خارجی بسیاری اهمیت دارد.

    فضاها و عناصر موجود درانها دارای مفاهیم ذتی هستند. میزان انتقال این مفاهیم به بیننده بستگی به میزان اگاهی بیننده از فضا و عناصر ان دارد . رنگ در به نمایش در اوردن ،تعادل و پنهان کردن این عناصر و مفاهیم انها می تواند بسیار موثر باشد."[ماتلاک ،جان .ل .]

    v    رنگهای گرم

    درچرخه رنگها ، رنگهایی که احساس گرما را به انسان منتقل می کنند مانند قرمز ،نارنجی ،زرد و... به نام رنگهای گرم خوانده می شود. رنگهای گرم در طراحی جلو می ایند و قبل از رنگهای دیگر به چشم می خورند و نزدیک تر از فاصله حقیقیشان به نظر می رسند.

    - استفاده از رنگهای گرم ، محیط را کوچکتر نشان می دهد.

    v    رنگهای سرد

    رنگهای ابی ،سبز،بنفش و ... نیز که احساس سرما را منتقل می کنندرنگهای سرد نامیده می شوند.رنگهای سرد در منظر عقب می نشیتنند و دورتر از فاصله حقیقیشان از چشم به نظر می ایند.

    -استفاده از رنگهای سر د در هر نوع محوطه  ،فضا را بزرگتر نشان می دهد.

    نکته: با قرار دادن رنگهای سرد در پس زمینه و رنگ های گرم در پیش زمینه یک محیط در چشم بیننده بزرگتربزرگتر جلوه می کند. و برعکس این عمل برای کوچک نشان دادن یک محیط ..




    )


    ، -



       - ایجاد" تعادل" در محوطه سازی و طراحی پارک   
    تعادل

    چنانچه انرژی بصری همه عناصر به گونه ای  سامان داده شوند كه كه هیچ بخشی انرژی بصری دیگر بخشها را از بین نبرد و باعث اغتشاش بصری نشود تركیبی موزون و متعادل بوجود میاید.

    به طور طبیعی انسان هنگام مشاهده  اشیاء و مناظر انهارا با حور های افقی و عمودی ذهنی فطری خود مقایسه میكند و وجود و یاعدم تعادل را در انها  تشخیص میدهد.

    ایجاد تعادل وظیفه و كار طراح در ارائه اثر است در صورت عدم تعادل اثری ناقص بوجود خواهد امد وتا ثیر مطلوبی بر مخاطب نخواهد گذاشت.

    دانستن زبان عناصر تجسمی و تسلط بر ان برای چگونگی و نحوه ایجاد تعادل بصری در یك اثر هنری ضروری است.

    o       انواع تعادل

    بطور كلی دو نوع تعادل در اثار تجسمی وجود دارد:

    الف : تعادل متقارن :این تقارن كاملا طبیعی و سهل الوصول است و به راحتی
    ادامه