نرم افزار اندروید کلوب

نتایج جستجو : فضیلت - 30 مطلب

97/02/13 22:51
پیروان راه فاروق أعظم , masjedenour
سوال
اگر امکان داشته باشد، اهمیت و فضیلت شب نیمه شعبان، شب میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی، موجود موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف را از دیدگاه اهل تسنن بیان نمایید.
99
96/07/19 11:01
استاد حسین انصاریان , ostad.ansarian
استاد انصاریان: چه فضیلتی بالاتر از این برای سیدالشهدا وجود دارد که معراج و صعود انبیا و اولیا در نزول در کنار قبر مطهر او و زیارت اوست
95/11/18 00:20
محمد جواد اصغری , 11095
در استدلالات كلامی ، آیات مورد استناد - مخصوصا آیاتی كه در باره فضائل اهل بیت نازل شده- بیشتر مدنی است ، چون این مباحث در مدینه مطرح بوده است . برخی آن سوره ها یا آیات را مكی دانسته اند كه در آن صورت نمی تواند مدرك استدلال قرار گیرد. بنابراین شناخت دقیق مكی و مدنی بودن سوره ها و آیات ، یكی از ضروریات علم كلام در مبحث امامت استس ؛ مثلا آیات ذیل در نظر بگیرید.

یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا ﴿٧﴾ وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ﴿٨﴾ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلا شُكُورًا ﴿٩﴾ إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ﴿١٠﴾ فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا ﴿١١﴾ وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِیرًا ﴿١٢﴾
سوره انسان آیات 7-12

در باره شان نزول این آیات گفته اند كه: حسنین علیها السلام بیمار شده بودند . پیامبر گرامی صل الله علیه واله و گروهی از بزرگان عرب به عیادت آنان آمدند و به مولی امیر مومنان علیه السلام پیشنهاد كردند كه چنانچه برای شفای فرزندانت نذر كنی، خداوند شفای عاجل مرحمت خواهد فرمود.
حضرت این پیشنهاد را پذیرفت و سه روز روزه نذر كرد . آنگاه كه حسنین شفا یافتند ، در صدد ادای نذر برآمد . حضرت قرص های نانی را برای افطار تهیه فرمود . روز اول هنگام افطار ، مسكینی در خانه را زد و تقاضای كمك كرد . حضرت نان های تهیه شده را به او داد. روز دوم نیز یتیمی آمد و نان تهیه شده را دریافت كرد و روز سوم اسیری آمد و نان ها به او داده شد .حضرت در این سه روز ، خود با اندك نانی خشك و كمی آب افطار نمود.
طبرسی در این زمینه ، روایات بسیاری از طریق اهل سنت و اهل بیت عصمت علیهم السلام گرد آورده و تقریبا انها را مورد اتفاق اهل تفسیر دانسته است . آنگاه برای اثبات مدنی بودن تمام سوره ، روایات ترتیب نزول را - كه سوره دهر جز سوره های مدنی به شمار رفته - با سندهای معتبر آورده است . كسانی هم مانند عبدالله بن زبیر كه مایل نبودند این فضیلت به اهل بیت اختصاص یابد اصرار داشتند كه این سوره را كاملا مكی معرفی كنند . غافل از آنگه در مكه اسیری وجود نداشت.
95/11/12 18:49
روح الله  , roohollah64
کامنت بنویسید...
آیتکین پرنیان , aytakin69
سه شنبه 12 بهمن ، 21:02
السلام علیک یا امام حسین
ادامه
95/03/18 04:27
ملکـــه مسلمــان , khaharedini

~■● از ابوهریره روایت است که: پیامبر ص فرمود:

♢خداوند بزرگ می‌فرماید: «كل عمل ابن آدم له إلا الصیام، فإنه لی ، وأنا أجزی به ، والصیام جنة ، فإذا كان یوم صوم أحدكم فلا یرفث ، ولا یصخب ، ولا یجهل ، فإن شاتمه أحد، أو قاتله،

♢️فلیقل: إنی صائم، مرتین، والذی نفس محمد بیده لخلوف فم الصائم، أطیب عند الله یوم القیامة من ریح المسك، وللصائم فرحتان یفرحهما: إذا أفطر فرح بفطره، وإذا لقی ربه فرح بصومه»

♢️«‌هر عمل و رفتاری‌که انسان انجام می‌دهد، برای خودش می‌باشد، مگر روزه‌، که آن برای من می‌باشد و من خود بدان پاداش می‌دهم.

♢روزه از معاصی و گناهان جلوگیری می‌کند.

پس هرگاه یکی از شما روزه باشد، از بدگوئی و سخن ناشایست و از فریاد کشیدن و رفتار سفیهانه‌، اجتناب ورزد.

اگر کسی به وی فحش و ناسزا گفت یا با وی به نزاع برخاست‌، به وی پاسخ ندهد. بلکه دوبار بگوید: من روزه هستم.

■سوگند بدانکس که جان محمد در دست او است‌، بوی بد دهان روزه‌دار، که در اثر روزه پدید می‌آید، در روز رستاخیز به نزد خداوند، خوشبوتر از رایحه مشک است.

● روزه‌دار، دو شادی دارد که دیگران ندارند:

○یکی بهنگام افطار، که بسیار شادمان است و دیگری وقتی‌که خدای خویش را ملاقات می‌کند از نتیجه روزه‌اش شادمان است».

️روایت احمد و مسلم و نسائی
کامنت بنویسید...
بانو  , agness15
پنجشنبه 27 خرداد ، 15:08
احسنت
ادامه
95/02/5 16:29
حیات طیبه جلیلی , hayate_tayyaba_jalili
حقیقتاً سوالی که مطرحه اینه که دقیقاً اصلاح طلبها به پشتوانه‌ کدام فضیلت اخلاقی که در خود دارند این‌همه ادعای فعالیت سیاسی دارند ؟؟

●اگه صداقت و راستگویی معیاره، که در ته صف هم قرار ندارند، با دروغ بزرگ تقلب سال ۸۸

●اگه احترام به درک و شعور و رأی مردم، معیاره، که چندین بار مردود شدند !!

●اگه احترام به آزادی بیان، معیاره، که باید در جلسات دانشگاهی شرکت کنید تا هوچی گری ‌شون رو ببینید ...

●اگه عدالت خواهی و فساد ستیزی، معیاره، که در همین فقره‌ ی آخر افشاگری احمد توکلی و اتهامات دست جمعی روزی نامه های زنجیره ایشون، گند کارشون حسابی در اومد !!

●اگه استقلال و عزت ملی، معیاره، که کلی ‌شون الآن تو بی‌بی‌سی و صدای آمریکا پادویی می کنن !!

●اگه دغدغه ‌ی دینداری جامعه، معیاره، که بزرگتر هاشون به سکولاریسم معروفند.

●اگه احترام و التزام به اندیشه‌های امام (ره)، معیاره، که یک زمانی می‌خواستند امام ره رو به موزه‌ ی تاریخ بفرستند.

●اگه شجاعت و دفاع از مظلوم معیاره، که نامه ‌شون به جرج بوش برای خلع سلاح حزب‌ الله یادمون نرفته !!

●اگه از جهت فرهنگ مدعی ان، که گل سر سبدشون عطاءالله مهاجرانیه که مزدوری وهابیها رو کرد به خاطر ریال سعودی !!

●اگه سواد و آگاهی معیاره، که ارجاعتون میدم به شیخ مهدی کروبی با اون خلیج عربیه معروفش !!

خلاصه ما نمی دونیم این اصلاح طلبها، وقیحانه به چی مینازن ؟؟

به حمایت بهائیت و وهابیت و منافقین و سلطنت طلبها و ..‌. یا به سعید حجاریان و ... تئوریسین هاشون که زن سعید امامی و ... تا سر حد مرگ شکنجه کردن ؟؟
67
37
37
95/02/4 01:35
پیروان راه فاروق أعظم , masjedenour
ای پیروان مذاهب گوناگون ؟

چنین فضیلتی راچه کسی غیر از

حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام دارا می باشد؟
94/10/3 09:50
پاسخگوی  اخلاق و تربیت , p_akhlaghi
بسمه تعالی

1- پیامبر اكرم(ص) : «هر كس برای خواندن نماز جماعت، گامی به سوی مسجد بردارد، آن گامش برابر 70 هزار ثواب دارد و درجه او را خداوند به نسبت این ثواب ها بلند گرداند. اگر در حال رفتن به مسجد بمیرد، خداوند 70 هزار فرشته را وكیل می كند كه برای او استغفار كنند» (بحارالانوار، جلد83، صفحه384)

2- پیامبر اکرم(ص): «وقتی مشكلات و بلاها نازل می شود، اهل مسجد نجات می یابند» (مستدرك الوسائل، ج3، ص356)

3- امام علی(ع): «همسایه مسجد، در خانه اش نماز ندارد(ثواب نمازش كم است )، مگر این كه عذر شرعی یا عرفی (مثل مرض) داشته باشد. هر كس صدای اذان مسجد را بشنود، همسایه مسجد است» (بحار الأنوار، ج83، ص379)

4- امام صادق(ع): «هر كس برای عبادت خدا وارد مسجد شود، خداوند او را از زائران خود قرار می دهد. پس بسیار به مسجد بروید تا بیش تر زایر خدا شوید» (بحارالانوار، جلد83، صفحه384)

5- امام صادق(ع): «مساجد در روز قیامت از همسایگانی كه در آن جا نماز نمی خوانند شكایت می كنند» (بحارالانوار، جلد83، صفحه348)
94/06/24 12:01
رسانه ذی طوی , ziitova
جهان، علی علیه السلام را به دانش، بینش و ایمانش می ستاید و با احترام به او می نگرد. علی علیه السلام انسانی استثنایی است؛ از اینرو، شناخت شخصیت عظیم آن امام همام به سادگی برای همگان میسّر نیست.
تاکنون دربارۀ آن ابر مرد اسلام سخنها و شعرها گفته شده، کتابهای فراوانی نوشته شده است، نه فقط از شیعه، بلکه از جانب غیر شیعه و حتی از غیر مسلمان و مادیگراها، کتابها، شعرها و ... نوشته شده است. شگفت اینجاست که همۀ کتابها و بررسیها به یک نتیجه رسیده اند؛ علی علیه السلام انسانی برگزیده و برجسته است که همۀ افعال و اعمال زندگی آن امام بر اصول شرافت و صداقت استوار گردیده و برگرفته از تعالیم ربّانی است.
94/06/17 11:39
رسانه ذی طوی , ziitova
* كانون صفا و فضیلت
از دیدگاه اسلام، خانه، نخستین و مهمترین كانون برای تربیت و پرورش اخلاقی فرزندان است و افراد می توانند در آن درس فضیلت، مَوّدت، خوش خُلقی و تعهد یا درس كینه، نابكاری، خیانت، بذهكاری و دوروئی را بیاموزند. با آن كه آدمی در مسیر زندگی از جامعه، محل تحصیل، همبازی ها و همكاران تأثیر می پذیرد، نفوذ خانواده در او افزون تر و حساس تر است. مسؤولیت خانواده در تربیت فرزند آن چنان اهمّیت دارد كه قرآن كریم این مهم و دعای برای تحقق آن را در زمره ویژگی های مؤمنان راستین برشمرده و فرموده است:
«وَالَّذِینَ یقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَذُرِّیاتِنا قُرَّةَ أَعْینٍ وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً»
94/05/16 11:51
کورش  ل , kuroshn58
این واقعه در سال 2008 و در پرواز فرانسه به هلند رخ داده است.
ﻳﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﺳﻔﻴﺪ ﭘﻮﺳﺖ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﻭ دو ساله ، ﺗﻮﻯ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺍﺯﻫﺎﻯ ﺷﻠﻮﻍ ﻫﻮﺍﭘﻴﻤﺎﻳﻰ ﺍﻳﺮﻓﺮﺍﻧﺲ ، ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺻﻨﺪﻟﻴﺶ، ﺍﺯ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺑﺮ ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻯ ﻛﺮﺩ .
ﺟﺎﻯ ﺧﺎﻧﻢ ﻛﻨﺎﺭ ﻳﻚ ﺁﻗﺎﻯ ﺳﻴﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻢ ﺍﺯ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺣﺎﻟﺶ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﻴﺸﺪ!!
ﺧﺎﻧﻢ ﻓﻮﺭﺍ ﺧﺪﻣﻪ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﻴﺰﻧﻪ ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻳﻚ ﺟﺎﻯ ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻴﻜﻨﻪ .
ﺧﺎﻧﻤﻪ ﮔﻔﺖ : ﻣﻦ ﺍﺻﻼ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﻛﻨﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺳﻴﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﻧﻴﺴﺘﻢ .
ﻣﻬﻤﺎﻧﺪﺍﺭ ﻫﻮﺍﭘﻴﻤﺎ ﮔﻔﺖ :
ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺑﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﻳﻚ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﻜﺮ ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﻟﻴﺴﺖ ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻜﻨﻢ.
ﺑﻌﺪ ﻣﺪﺕ ﻛﻮﺗﺎﻫﻰ ﻣﻬﻤﺎﻧﺪﺍﺭ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ
ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺭﺟﻪ ﺩﻭ ﻫﻮﺍﭘﻴﻤﺎ ﻫﻴﭻ ﺟﺎﻯ ﺧﺎﻟﻰ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻧﻴﺴﺖ...
ﻭﻟﻰ به هرحال ﺑﺎ ﺧﻠﺒﺎﻥ ﺻﺤﺒﺖ میکنم.بعد از دقایقی مهماندار برگشت و گفت.
ﺟﻨﺎﺏ ﺧﻠﺒﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺟﺎﻯ ﺧﺎﻟﻰ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺭﺟﻪ ﻳﻚ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺷﺮﻛﺖهای ﻫﻮﺍﭘﻴﻤﺎﺋﻰ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻭﺟﻪ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻳﻚ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﺍﺯ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺭﺟﻪ ﺩﻭ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺭﺟﻪ ﻳﻚ ﻧﻴﺴﺖ .
ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻰ ﻫﻢ ﻧﺸﺎﻧﺪﻥ ﻳﻚ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻳﻚ ﺷﺨﺺ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﻰﺷﻌﻮﺭ، ﻳﻚ ﺟﻨﺠﺎﻝ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻣﻰ ﻏﻴﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﻴﺴﺖ !!
ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺟﻨﺎﺏ ﺧﻠﺒﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﺯ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺭﺟﻪ ﺩﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺟﻪ ﻳﻚ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.
به گفته مسافران اشک در چشمان مرد سیاهپوست جاری شده بود.
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺎﻧﻢ ﻣﺴﺎﻓﺮ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺟﻮﺍﺑﻰ ﺑﺪﻫﺪ ،
ﻣﻬﻤﺎﻧﺪﺍﺭ ﻫﻤﻮﺍﭘﻴﻤﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩ ﺳﻴﺎﻩ ﭘﻮﺳﺖ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻟﺤﻦ ﻣﺤﺘﺮﻣﺎﻧﻪ ﺍﻯ ﮔﻔﺖ :
ﺁﻗﺎﻯ ﻣﺤﺘﺮﻡ! ﺍﮔﺮ ﻟﻄﻒ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﺷﺨﺼﻰ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺭﻭ ﺟﻤﻊ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺮ ﺭﻓﺎﻩ ﺩﺭﺟﻪ ﻳﻚ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﻢ...
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺟﻨﺎﺏ ﺧﻠﺒﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ، ﺍﺻﻼ ﻛﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎنی و درستی نیست ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻳﻚ ﺷﺨﺺ ﺑﻰ ﺷﻌﻮﺭ ﺑﻨﺸﻴﻨﻴﺪ!!
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻼﺕ، ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺴﺎﻓﺮﺍﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﺯﺩﻥ ﻫﺎﻯ ﻃﻮﻻﻧﻰ ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻭ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﻭ ﺁﻥ ﺧﻠﺒﺎﻥ که نامش (دنیس گورالیدو) بود ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺳِﻤﺖ ﺭﺋﻴﺲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﻮﺍﭘﻴﻤﺎﻳﻰ ﺍﻳﺮﻓﺮﺍﻧﺲ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪ.
هنوز هم که در سال 2015 هستیم لوحهای تقدیر و سپاس از او در دیواره های دفتر کارش خودنمایی میکند
ﺍﻧﺴﺎﻧﻢ ﺁﺭﺯﻭﺳﺖ...
ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﭘﻮﻟﺪﺍﺭ ﺷﻮﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ "ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ "ﺷﻮﻧﺪ؛
ﭘﻮﻟﺪﺍﺭﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﻭ ﺑﺨﺸﻨﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ!
ﻫﻤﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﺱ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ " ﻓﻬﻤﯿﺪﻩ " ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﺑﺎﺳﻮﺍﺩﯼ ﯾﮏ ﻣﻬﺎﺭﺗﻪ ﺍﻣﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ!
ﻫﻤﻪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﻋﺎﺩﺗﻪ ﺍﻣﺎ ﺯﯾﺒﺎ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﯾﮏ ﻓﻀﯿﻠﺖ...!
کامنت بنویسید...
کورش  ل , kuroshn58
دوشنبه 7 تیر ، 00:30
سپاس از مهرتون
ادامه
دختر کوه  , honarpishegan
یکشنبه 6 تیر ، 14:08
جالب و زیبا بود.
ادامه
94/04/14 22:36
ـــ عبّاس ـــ  , abbas.v0231
♣شـــب قــــבر♣ گاه رویــش جوانـــہ هـــای الغـــوث الغـــوث

بـــر عرصـہ لــــــب‌هـــــــای تائـب اســـــت.

•♦•○•○•○•○•○•○•○•○♥ ـــ عبّاس ـــ ♥○•○•○•○•○•○•○•○•♦•
94/03/25 00:34
محمد جواد اصغری , 11095
بسم الله الرحمن الرحیم

در روزهای اخیر شبکه های تکفیری شروع به مجموعه ای از حرف های پر از مغالطه پرداختند که لازم دیدم بر این مغالطات جوابی کوتاه و در خور حوصله بدهم.
یکی از کارشناسان معلوم الحال شبکه کلمه در برنامه خود گفت که شیعیان می گویند به حضرت علی علیه السلام عین الله ، اذن الله ،و ... که اینها دلالت بر مشرک بودن شیعیان دارد. که چرا شیعیان به حضرت علی علیه السلام چشم خدا، گوش خدا و ... می گن و این نشانه شرک شیعیان است.
با توجه به اینکه مغالطه مطرح شده از طرف این شخص ناصبی بسیار مشخص است ما جوابی در این زمینه ارائه می دهیم.
شیعیان معتقدند که خداوند متعال نه برایش زمان است و نه جسمیت دارد – برعکس آن کسانی که می گویند خداوند پایش را درون بهشت می کند و بهشتیان از ساق پای خدا پی به این می برند که این پاها متعلق به خداست و یا اینکه خداوند سواربال مگس می شود و به عالم سفر می کند- یعنی خداوند گوش و چشم و پا و دست و غیره ندارد و شاهد این مطلب در کتب شیعیان موجود است و همه ی عزیزان می توانند به کتب اعتقادی شیعه مراجعه کنند تا انشاء الله متوجه این امر شوند.
اما در بعضی از روایات نقل شده می بینیم که امیر المومنین علی علیه السلام را به چشم خدا بودن و گوش خدا بودند تشبیه می کنند که انسان عاقل و کسی که قلبش را خداوند مهر نزده باشد در می یابد که گفتن این مطالب و این فضیلت ها برای امیر المومنین علی علیه السلام نشانه این نیست که مثلا نعوذ بالله حضرت علی علیه السلام واقعا چشم خداست و یا اینکه مثلا نعوذ بالله امیر مومنان علی بن ابی طالب علیه السلام گوش خداست . نه بلکه این مطالب حمل بر فضیلت و از باب مجاز می باشد مثلا اینکه ما به شخصی می گوییم که فلانی مثل شیر است . مثلا کسی می گوید که در حمام یک شیر در حال استحمام است . به ذهن طرف مقابل این می رسد که واقعا آن حیوان وحشی در حمام است؟؟!! و یا اینکه به ذهن او این می رسد که مردی شجاع در حمام است؟!
حتما به ذهن سالم این می رسد که چون این شخص مثلا علی علیه السلام انقدر شجاع است که او را به شیر تشبیه کرده اند .
یا مثلا کسی خود را به بز کوهی تشبیه می کند ، و به خود بز کوهی می گوید که مثلا بنده مانند بز کوهی در جنگ فرار کردم آیا این به نظر می رسد که او واقعا بز کوهی است؟؟!! نه بلکه این به ذهن می رسد که چقدر او ترسو است که در زمان ترس خود مثل بز فرار می کرده.
یا مثلا در کتب اهل سنت نقل شده است از قول رسول خدا صل الله علیه واله وسلم که علی مع الحق و الحق مع العلی ، علی همراه حق است و حق همراه علی . کسی می شود که حق را یک شخص تصور کند که مولا علی به دنبال اوست و زمانی هم او به دنبال حضرت علی علیه السلام است . یا اینکه می گوید این مجاز است که امده بگوید انقدر مولای متقیان امیر مومنان علی بن ابی طالب علیه السلام به دنبال این بوده تا حق را به حق دار برساند به این جهت او را به علی مع الحق و الحق مع العلی تشبیه کرده است.
یا در مثال عرف وقتی به کسی گفته می شود شمشیر اسلام امد ، همه می فهمند که این مجاز است منظورشان اینست که این شخص در دفاع از اسلام شخص قاطع است.
و همین طور در مورد القابی که مولا علی بن ابی طالب علیه السلام داده مثلا می کویند امیر مومنان علی علیه السلام عین الله است یعنی چشم خدا.
حال ذهن مریض و قلب مهر خورده و عقل سفیه می گوید مگر خدا چشم دارد؟؟!!!
اما وقتی دقت کنیم می یابیم که منظور این نیست که خداوند چشم دارد و چشمش هم امیر المومنین است بلکه می گویم که این مطلب مجاز است و می توان کفت به این جهت که حضرت علی علیه السلام هر چیزی را می بیند همش به خاطر خداست و او هیچ چیز را نمی بیند الا خدا را ، این چشم می شود چشم خدا.
و یا وقتی گفته می شود حضرت علی علیه السلام اذن الله است یعنی گوش خدا، این بدان معنا نیست که خداوند گوشی دارد و ان گوش حضرت علی علیه السلام است و مثلا اگر حضرت علی علیه السلام ناشنوا شود نعوذ بالله خداوند ناشنوا شده ، بلکه اهل علم می فهمند که منظور اینست که این گوش الا صدای حق و صدای قران چیزی نمی شنود. و چیزی که می شنود اگر مورد رضای الله سبحان و تعالی بود به قلب منتقل می کند و الا آن کلام را دور می اندازد.
مطلب بسیار واضح است و به نظر بنده می رسد توضیح بیشتر از این شاید قلب صاحبان خرد را آزرده کند .
اما در روایات داریم که مورد اتفاق شیعه و سنی است که خداوند می فرماید خانه من قلب مومنان است. حال با توجه به این استدلال پوچ باید بگوییم که ببنید خدا جسم دارد چون خداوند در قلب مومنان است و مکان برای جسم است و بعد اینکه ما چقدر هم خدا داریم چون قلب مومنین که یکی نیست ما کلی مومن داریم؟؟!!!
لازم است خردمندنما ها قبل از اینکه اینجور مباحث را مطرح کنند و باعث خنده دیگران شوند به مباحث مهمتر بپردازند و دست از مغالطه های خود بردارند .
در صورتی که اینها قادر به این کاراهانیستند و خدا را شکر که آن کسانی که اهل علم هستند و به دنبال حقیقت متوجه این مغالطه های پوچ می شوند.
از خداوند متعال طول عمر الامام الخامنه ای را خواستارم و برای همگان توفیق طاعت را مسئلت دارم.
http://noormandegar.persianblog.ir/

93/12/17 10:30
قرآن و اهل بیت (ع) , quranclub
بر اساس روایات، در چهار مورد شیطان فریادش بلند شد: روز ملعون شدنش، روز هبوط از بهشت، روز مبعث پیامبر (ص) و روز نزول سوره حمد: «انّ لابلیس اربع انّات اوّلهن یوم لعن و حین اهبط الی الارض و حین بعث محمداً علی حین فترة من الرسل و حین انزلت ام الکتاب»
93/12/12 11:54
مرکز ملی پاسخگویی , pasokh
حسادت زنانه بر اثر خواستگاری شوهر از دختر ابوجهل!
فاطمه زهرا علیهاالسلام، دختر پیامبر صلی الله علیه و آله از شناخته شده ترین بانوان صدر اسلام نزد مسلمانان و غیر مسلمانان است و برتری ایشان نسبت به سایر زنان امر پوشیده‌ ای نیست. با این حال در لابلای کتابها، احادیثی درباره آن بانو نقل شده که اشکالات ظریف اما مهمی دارد و برای روشن شدن حقیقت لازم به بیان است. در اینجا به تحلیل یک نمونه از این احادیث می‌نشینیم.

حسادت زنانه بر اثر خواستگاری شوهر از دختر ابوجهل!

این حدیث در کتاب های مشهوری نقل شده است(۱) و ترجمه آن چنین است که حضرت علی علیه السلام از دختر ابوجهل خواستگاری کرد، اما پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمود:
"فاطمه جزئی از وجود من است و می ترسم در دینش دچار فتنه و خرابی شود و من این گونه نیستم که حلالی را حرام کنم یا حرامی را حلال کنم اما قسم به خدا که محال است دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا هر دو همزمان همسر یک مرد باشند."
این حدیث که در کتاب ها از آن به عنوان یکی از فضیلت های فاطمه زهراء علیهاالسلام نام برده می ‌شود از جهات مختلف قابل تحلیل و تأمل است:

اول – به خواستگاری امام علی علیه السلام از دختر ابوجهل در زمان حیات فاطمه زهرا علیهاالسلام اشاره می ‌کند.

دوم - به واکنش سریع پیامبر صلی الله علیه و آله و اعلام مخالفت صریح با این ازدواج اشاره می‌ کند.

سوم – طبق این گفته، پیامبر صلی الله علیه و آله اقرار می ‌کند که فاطمه زهرا علیهاالسلام دارای صفت "حسادت زنانه" است یعنی اگر شوهرش به رغم حفظ عدالت بخواهد همسر دیگری نیز اختیار کند، با اینکه این کار حلال است، صفت غیرت(حسادت) زنانه باعث می ‌شود که چنان برآشفته شود که در دینش دچار آشوب گردد.

چهارم – این اقدام امام علی علیه السلام باعث شد که پیامبر صلی الله علیه و آله یک حکم شرعی را که تا آن لحظه مردم از آن بی ‌خبر بودند، در آن فرصت بیان کند که "دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا همزمان نمی ‌شود که همسر یک مرد باشند."

نقد و تحلیل

با دقت در نتایج و پیامدهایی که قبول کردن حدیث بالا به دنبال دارد، جادارد یک بار دیگر با توجه به اصول یقینی دین به این قضیه نگاه کنیم:

یک – احترام به حلالهای الهی مانند حرامهای الهی لازم است و نشانه تسلیم بودن در برابر خداست، حال چگونه ممکن است حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام که به اعتقاد همه مسلمانان، یکی از کسانی است که آیه تطهیر در شأن او نازل شده است، دچار همان احساسات ناشایسته ‌ای باشد که بسیار از زنان عادی نیز به آن گرفتارند؟ مگر نمی‌ داند که غیرت (حسادت) زنانه به شدت در دین نکوهش شده است و زنان را به کنترل این احساسات خود نسبت به همسران دیگرِ شوهرشان امر شده‌ اند؟

دو - آیا فاطمه زهراء علیهاالسلام از اینکه علی مرتضی علیه السلام حق شرعی و قانون الهی عدالت را درباره همسران خود رعایت نکند ناراضی بود؟ چه کسی چنین احتمالی را در حق امام علی علیه السلام که عادلترین عادلان است، روا می‌دارد؟

سه – علی مرتضی علیه السلام چرا با وجود همسری مثل فاطمه زهراء علیهاالسلام به دنبال همسر دیگری می ‌گشت؟ آیا نقصی در کوثر احساس می‌ کرد که برای تکمیلش نیازمند به همسر دیگری باشد؟

چهار – چگونه باور کنیم که علی مرتضی علیه السلام که بیش از هر کس دیگر از روحیات همسر خود مطلع است، او را اذیت کرده است؟ آیا هیچیک از ما حتی در امور کوچکتر حاضر به اذیت کردن فاطمه زهرا علیهاالسلام هستیم پس چگونه می‌ توانیم باور کنیم که مولای ما و آنکه امام متقین است و آنکه برادر پیغمبر صلی الله علیه و آله است چنین کاری را روا می‌ دانسته است؟

پنج – قبول کردن این داستان برای مقام پیامبر صلی الله علیه و آله هم کوچک کننده است چه اینکه نشان می‌ دهد که در بیان حقایق دینی میان دختر خود و دیگران تفاوت می‌ گذارد و کاری که برای دیگر زنان ناشایست است را برای دختر خود روا می ‌دارد و به جای نکوهش کردن، با او همراهی می ‌کند.

شش – حکمتی که در این داستان بیان شده، آن است که شرعاً امکان ندارد دختر رسول خدا همزمان با دختر دشمن خدا همسر یک مرد باشند. این در حالی است که آیات قرآن چنین محدودیتی را بیان نکرده‌ اند و طبق قرآن یک مرد مسلمان به شرط رعایت عدالت می ‌تواند با دو، سه یا نهایتا چهار زن مسلمان ازدواج کند، چه دختر پیامبر صلی الله علیه و آله باشند و چه نباشند. چگونه ممکن است پیامبر صلی الله علیه و آله یک حکم اختصاصی برای فاطمه زهراء علیهاالسلام آورده باشد که هم با قرآن ناسازگار است و هم اینکه خود فاطمه و علی علیهما السلام تا آن لحظه از آن بی‌ خبر بوده‌ اند؟

هفت – فارغ از همه موارد بالا، این حدیث طبق ادعا، به قانونی اشاره می‌ کند که مختص حضرت زهراء علیهاالسلام نیست بلکه با سایر دختران همه انبیاء، مشترک است که آن هم نه یک فضیلت اخلاقی، بل یک قانون است که از ضعف روحیه آنان نسبت به کنترل احساسات زنانه حکایت می‌کند؛ پس این داستان در حقیقت نسبت دادن یک صفت مذموم به آنهاست نه اینکه بیانگر فضیلتی برای آنها باشد.

وجود این داستان چه فایده‌هایی دارد؟

ممکن است سوال شود که چه ضرورتی احساس می ‌شد که چنین فضیلتی برای صدیقه طاهره علیهاالسلام به ذهن برسد و در کتابها نوشته شود؟ در اینجا به سه فایده که می‌ تواند زمینه ساز پیدایش این داستان باشد می‌پردازیم:

الف: سست شدن اعتبار غضب فاطمه علیهاالسلام

هر کس این حدیث را به پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت دهد دچار آشفتگی فکری می ‌شود؛ چرا که به نقل شیعه و سنی پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است که غضب و رضایت فاطمه زهرا علیهاالسلام همان غضب و رضایت پیامبر صلی الله علیه و آله و خداست و از طرف دیگر می ‌بینیم که این حدیث ارزش اذیت شدن و غضب او را در حد یک احساس زنانه نکوهش شده، پایین آورده است.

بنابراین خواننده این حدیث چاره‌ ای ندارد که در حدیث هایی که در شأن فاطمه زهرا علیهاالسلام از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله صادر شده تجدید نظر کند و آن را – نعوذ بالله - در حد یک تعارف معمولی یا عاطفه پدر و فرزندی تفسیر کند.

پذیرفتن داستان فوق نقش مهمی در پاکسازی چهره کسانی دارد که فاطمه علیهاالسلام بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به آنها فرموده است که "شما مرا اذیت کردید".(۲) وجود داستان بالا مجبورمان می‌ کند هرچه درباره اذیت کنندگان فاطمه زهرا علیهاالسلام بگوییم، درباره علی مرتضی علیه السلام هم بگوییم و عملاً اذیت کنندگان آن بانو تبرئه گردند.

ب: کمک به غلو درباره یکی از همسران پیامبرخدا

داستان بالا که در قالب حدیث آورده شده است، کمک مهمی برای پاکسازی یکی از بانوان صدر اسلام ایفا می ‌کند که به لحاظ طرز فکر و تاریخ زندگانی‌ اش در کتابهای تاریخی مشهور شده است. حفظ حرمت این بانو که همسر پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد بر ما لازم است؛ اما این امر دلیل نمی ‌شود که در حق او به غلو بیفتیم؛ چه اینکه ایشان به اعتراف خود دارای صفت ناپسند حسادت زنانه بوده ‌اند.(۳) قبول کردن داستان فوق کمک می‌ کند که غلوکنندگان بتوانند راهی برای توجیه این روحیه ناپسند بیابند زیرا هرچه درباره وجود آن روحیه ناپسند در ایشان اشاره کنیم، عیناً مجبور هستیم همان را در حق فاطمه زهراء علیهاالسلام نیز بگوییم.
قبول کردن این داستان برای مقام پیامبر صلی الله علیه و آله هم کوچک کننده است چه اینکه نشان می‌ دهد که در بیان حقایق دینی میان دختر خود و دیگران تفاوت می‌ گذارد و کاری که برای دیگر زنان ناشایست است را برای دختر خود روا می ‌دارد و به جای نکوهش کردن، با او همراهی می ‌کند.

ج: تنزیل اعتبار دو معصوم از حدّ عصمت به حدّ پایینتر از عادی

هر کس داستان بالا و مشابه ‌های آن را که متأسفانه در کتب حدیث وجود دارد باور کند، در دین دچار سرگردانی می ‌شود؛ زیرا از یک سو با آن مقامات و فضایل و آیاتی که در شأن حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام وارد شده است روبروست (عصمت، اهل ذکر بودن، عالم بودن، نشانگر راه حق بودن و...) و از سوی دیگر طبق امثال این داستانها، این بزرگواران عملاً هیچگونه شرافتی نسبت به سایر مسلمانان نداشتند. مثلاً امام علی علیه السلام -نعوذ بالله- در کنترل امیال خویش ناتوان بوده و فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز -نعوذ بالله- در کنترل احساسات خود. حال این دو چگونه می‌ توانند اسوه و الگوی مسلمانان باشند؟!

شکی نیست که درباره این حدیث و احادیث مشابه، قبل از هر چیز باید معیار خود را آیات قرآنی و فضایل یقینی آن بزرگواران قرار دهیم تا دچار سرگردانی و حیرت نگردیم.

پی نوشت:
۱- این کتاب ها که جزو کتب مشهور حدیثی نزد اهل سنت هستند عبارتند از مسند احمد حنبل، صحیح مسلم، صحیح بخاری، سنن ابوداوود و سنن ابن ماجه (إتحاف السائل، القلقشندی، ص۶۵) : عن المسوّر بن مخرمة قال: إنّ علیا خطب بنت أبی جهل، فقال المصطفى صلّى اللّه علیه و آله: «إنّ فاطمة بضعة منّی، و أنا أتخوّف أن تفتن فی دینها، و إنّی لست أحرّم حلالاً و لا أحلّ حراماً، لكن و اللّه لا تجتمع بنت رسول اللّه و بنت عدوّ اللّه عند رجل واحد أبدا»
۲- این افراد از اصحاب معروف پیامبر صلی الله علیه و آله می ‌باشند اما به احترام برادران و خواهران اهل سنت از آنها نامی برده نمی‌ شود.
۳- نام این بانو که از همسران شناخته شده پیامبر صلی الله علیه و آله و اصحاب مورد احترام نزد اهل سنت است به احترام برادران و خواهران اهل سنت برده نمی‌ شود.
93/11/23 06:13
منتظران ولایت  , montazeranvelayat
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم فرمودند:
خداوند تبارک و تعالی برای برادرم، علی بن ابی طالب آن قدر فضیلت قرار داده که شمارش آن را فقط خدا می داند.
هرکس فضیلتی از فضائل او را بازگو کند و به آن اعتراف نماید ، خداوند گناهان گذشته و اینده اش را بیامرزد ، هرچند به اندازه جن و انس گناه کرده باشد.
و هرکس فضیلتی از فضائل علی علیه السلام را بنویسد ، تا آن نوشته باقی است فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند.
و هر که به فضیلتی از فضائل علی علیه السلام گوش دهد ، خداوند گناهانی را که به وسیله ی گوش انجام داده می آمرزد.
و هرکس به نوشته ای از فضائل علی علیه السلام نگاه کند، خداوند گناهانی را که با چشم انجام داده می آمرزد.
امالی صدوق، مجلس 28، حدیث
4
1
2
93/10/12 12:12
ویژه , Especially
♡❤ خـــدا و فــرشـتـگـانــش همواره بر پیامبر درود می فرستند
ای کسانی که ایمان آورده اید، بر او درود فرستید و سلام بگویید...
... و کاملا تسلیم ( فرمان او ) باشید. ♡❤

┘◄ سوره احــزاب / آیه 56
✔ ترجمه آیت الله مشکینی

【✿】 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 【✿】
378
58
199