نتایج جستجو : فرهنگ - 315 مطلب

97/09/14 15:59
در مرزهای علم , edge_of_science

نظریه طرح جنسیتی در سال ۱۹۸۱ توسط روانشناسی به نام ساندرا بم مطرح شد و در آن ادعا می‌شود که کودکان نقش‌های جنسیتی را از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، می‌‌آموزند. بنا به این فرضیه، کودکان از مراحل اولیه توسعه اجتماعی رفتار‌های خود را در جهت هماهنگی با هنجارهای جنسیتی فرهنگ خود تنظیم می‌کنند.

تئوری بم تحت تأثیر انقلاب شناختی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ و همچنین تمایل وی به اصلاح آنچه که او معتقد بود نقصی در نظریه‌های یادگیری روانکاوی و یادگیری اجتماعی آن زمان بود، قرار گرفت.

از نظر او، تئوری‌های فرویدی بیش ازحد بر نقش آناتومی بدن بر توسعه‌ی جنسیتی متمرکز بود. در عوض، بم ادعا می‌کند که توسعه‌ی شناختی کودک همراه و همگام با تاثیرات اجتماعی، به ویژه تاثیراتی در نحوه‌ی تفکر فرد است (طرح) که باعث امر به تشکیل نشان ویژه‌ی زن و مرد می‌شود.

اثرات فرهنگ بر طرح جنسیتی
طرح جنسیتی نه تنها بر چگونگی پردازش اطلاعات توسط افراد، بلکه بر نگرش‌ها و باورهایی که رفتار «مناسب جنسیتی» را هدایت می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، کودکی که در یک جامعه‌ی به شدت سنتی زندگی می‌کند، ممکن است باور کند که نقش زن در مراقبت و پرورش کودکان است، در حالی که نقش مرد در کار و صنعت است. از طریق این مشاهدات، کودکان طرح‌های مربوط به آنچه مردان و زنان می‌توانند و نمی‌توانند انجام دهند را در ذهن خود شکل می‌دهند.

جامعه همچنین ارزش و پتانسیل فرد در آن فرهنگ را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، دختری که در یک فرهنگ سنتی رشد می‌کند، ممکن است باور داشته باشد که تنها راه موجود برای او به عنوان یک زن، ازدواج و پرورش بچه‌ها است. در مقابل، دختری که در فرهنگ پیشرفته تری رشد کرده است، ممکن است شغل و پیشه‌ای را دنبال کند، از داشتن فرزندان اجتناب کند، یا تصمیم بگیرد که ازدواج نکند.

بسیاری از این تأثیرات آشکار هستند، در حالی که بعضی دیگر ظریف‌تر هستند. به عنوان مثال، حتی قرار دادن عناوین جنسیتی در واژگان («مردان و زنان باید چگونه رفتار کنند») به طور ذاتی زنان را در موقعیت ثانوی قرار می‌دهد. همه این تأثیرات به چگونگی شکل گیری طرح جنسیتی بستگی دارد.

نتیجه‌ی عدم انطباق
در این ساختار، مردان و زنان به طور ضمنی از عواقب عدم پیوستن به عرف فرهنگی آگاهی دارند. به عنوان مثال، زنانی که تصمیم به پیگیری شغل و پیشه‌ای می‌کنند، ممکن است در یک فرهنگ سنتی به عنوان « متکبر» شناخته شوند، یا اگر نام خانوادگی همسر خود را نپذیرفته باشند، این کار «ناعادلاتی» یا «بی احترامی» به شوهر به حساب می‌آید.

در طرف مقابل، حتی در جوامع پیشرفته‌تر، مردان ممکن است به دلیل اقامت در خانه والدین مورد سرزنش قرار بگیرند ، در حالی که یک زن ممکن است به عنوان «قدیمی» یا «عقب مانده» توصیف شود، در صورتی که بخواهد نقش «زن خانه دار» را ایفا کند.

هنگامی که در معرض سرزنش اجتماعی قرار می‌گیرید، مردم اغلب احساس فشار می‌کنند تا رفتار خود را تغییر دهند و یا صورت خود را از کسانی که آن‌ها را سرزنش می‌کنند، برگردانند.

دسته بندی‌های جنسیتی
بر اساس نظریه‌ی بم، مردم در یکی از این چهار دسته‌ بندی جنسیتی قرار می‌گیرند:

گروه جنسیت زده که در آن افراد بر اساس جنسیت خود شناخته می‌شوند و قضایا را از دیدگاه طرح جنسیتی خود می‌بینند.
گروه متقاطع که در آن افراد قضایا را از دیدگاه جنس مخالف تحلیل می‌کنند.
افراد متفکر که در آن‌ها هم تفکر زنانه و هم تفکر مردانه وجود دارد.
افراد بی تفاوت که در آن‌ها قضاوت بر مبنای معیار‌های جنسیتی مشاهده نمی‌شود.
منطق و انتقاد
در نوشته‌های او، بم معتقد بود که طرح‌های جنسیتی هم برای مردان، هم زنان و جامعه به طور کلی محدودیت می‌آورد. او معتقد است که پرورش کودکان رها از قید و بند این محدودیت‌ها و کلیشه‌ها، به آزادی بیشتر و محدودیت‌های کمتر آینده‌ی آزاد منجر خواهد شد.

منتقدان نظریه بم می‌گویند که او افراد را صرفا به عنوان ناظران منفعل در توسعه طرح‌ جنسیتی تصویر می‌کند و نیروهای پیچیده‌ای را که به ساختن جنسیت کمک می‌کنند، نادیده می‌گیرد.

فهرست نقش جنسی بم
علاوه بر تئوری طرح جنسیتی، بم یک پرسشنامه را به نام BEM Sex-Role Inventory (BRSI) ایجاد کرد. این فهرست شامل ۶۰ پرسش مختلف که هم مردانه، هم زنانه و هم مختص دو جنس می‌باشد، است.

در هنگام آزمون، از پاسخ دهندگان خواسته می‌شود تا میزانی که با هر یک از این صفات شناخته می‌شوند را مشخص کنند. بجای ارائه‌ی ساده‌ی افراد به عنوان زن و مرد، فهرست هر دو ویژگی را به عنوان بخشی از یک پیوستگی ارائه می‌کند. افراد می‌توانند از نظر یک جنس بالتر و از نظر جنس دیگر پائین‌تر رتبه بندی شوند(جنسیت زده) و یا به طور متناوب رتبه بالا در هر دو ویژگی مردانه و زنانه (آندروژنیک یا متفکر) داشته باشد.

BSRI برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ توسعه یافت و از آن زمان به یکی از ابزارهای ارزیابی روانشناختی در جهان تبدیل شده است.
99
1
97/08/23 21:26
در مرزهای علم , edge_of_science

مطابق مطالعه‌ی جدیدی که در نشریه PLOS Computational Biology توسط Michael Muthukrishna و همکارانش منتشر شده‌است، تئوری “فرضیه مغز فرهنگی” می‌تواند افزایش‌های خارق‌العاده در اندازه مغز انسانها و دیگر حیوانات را طی میلیونها سال گذشته شرح دهد. Michael Muthukrishna در دانشکده علوم سیاسی و اقتصادی لندن و دانشگاه هاروارد مشغول به کار است.

فرهنگ و اندازه مغز



انسانها مغزهای فوق‌العاده بزرگی دارند که در طی میلیونها سال گذشته، انداره آن سه برابر شده‌است. دیگر حیوانات نیز افزایش اندازه مغز را تجربه کرده‌اند، ولی در مقیاس کوچکتر. این افزایش‌ها حیرت آور هستند، زیرا بافت مغز به شدت پر مصرف است: هر چه مغز کوچکتر باشد، تامین کالری مورد نیاز آن آسان‌تر است. در مطالعه کنونی Muthukrishna و همکارانش از نظر آنالیزی و محاسبه‌ای، فرضیه مغز فرهنگی را مدلسازی کرده و دریافتند این تئوری نه تنها علت این افزایش‌ها را در اندازه مغز شرح می‌دهد، بلکه انواع دیگری از رابطه‌ها با اندازه گروه، استراتژی‌های یادگیری، دانایی و تاریخچه زندگی را روشن می‌سازد.



این فرضیه بر پایه‌ی این ایده که مغز بمنظور گنجاندن و مدیریت اطلاعات بیشتر، گسترش می‌یابد، استوار است. مغزها در پاسخ به در دسترس بودن اطلاعات و کالری گسترش می‌یابند. در دسترس بودن اطلاعات، از استراتژی‌های یادگیری، اندازه گروه، ساختار جفت گیری و طول دوره نوجوانی که در کناز اندازه مغز تکامل می‌یابند، تاثیر می‌پذیرد.این مدل، این تکاملهای همراه را تحت شرایط متفاوت دریافت کرده و همچنین شرایط مخصوص و ظریفی را که می‌تواند به افزایش اندازه مغز منجر شود، شرح می‌دهد—یک مسیر ممکن که می‌تواند به گسترش خارق‌العاده در گونه ما (انسان) منتهی شود. مولفان این مجموعه پیشبینی‌ها را ” فرضیه مغز فرهنگی تجمعی ” می‌نامند. این تئوری‌ها با بررسی داده‌های تجربی موجود، حمایت می‌شوند. در کل، این نتایج می‌تواند در شرح گسترش سریع مغز انسان و دیگر جنبه‌های تاریخچه‌ی زندگی و روانشناسی گونه‌ی ما، یاری رسان باشد.

Muthukrishna می‌گوید: “این یک تئوری جدید است که تکامل مغز انسان را بسط می‌دهد. این فرضیه، چگونگی ارتباط درونی ویژگی‌های مختلف گونه‌ها از طریق یک فرآیند تکاملی مشترک را نشان می‌دهد. محدودیتهای مغز بزرگتر، توانایی ما در پرورش آن است؛ ولی همانطور که این فرضیه شرح می‌دهد، این فرآیند در حال انجام است—ما اکنون در حال گسترش دوره نوجوانی خود هستیم که با محدودیت زیستی جدیدی در توانایی ما در تولیدمثل در سنین بالاتر مواجه می‌شود.”

در گام بعدی، محققان برای بررسی پیشبینی‌هایی که توسط این تئوری در ارتباط با یادگیری شخصی بجای یادگیری اجتماعی انجام شده‌است، همانند بررسی افزونه‌های تکاملی به این تئوری، برنامه ریزی می‌کنند.
97/07/22 16:15
جاوید ش , javid234
97/05/23 19:57
گنج جنگ  , ganjejang
فقط به خاطر ظاهرش او را با یک مرد افغانستانی اشتباه گرفتند. از تهران به افغانستان منتقل شد و میان چندین مرد افغان در روستایی دور افتاده در افغانستان رها شد. اما سرنوشت تلخ قاسم به این‌جا ختم نشد. مرد ٥١ ساله در آن روستای غریب، به خاطر گرسنگی و سرمای زیاد غریبانه جان باخت. زندگی‌اش برای همیشه تمام شد بی‌آن‌که بداند خانواده‌اش همه جا را به دنبال او زیر پا گذاشته‌اند.

پسر قاسم، وقتی برای پیدا کردن پدرش راهی افغانستان شد، بعد از شنیدن خبر مرگ دردناک پدر بیمارش، حال و روز بدی پیدا کرد. یک‌سال تمام جست‌وجو کرده بودند و حالا باید برای رسیدن جنازه پدر به دستشان دعا کنند. جسدی که در میان ٥٠ مرده ناشناس دفن شده و هیچ‌کس نمی‌داند کدام جسد متعلق به قاسم است. این مرد ایرانی جانباز در روستایی دورافتاده، غریبانه خاک شده و حتی حالا خانواده‌اش نمی‌توانند جسد او را هم ببینند.

قاسم مظلومانه در سرمای یک روستای غریب جان باخت و یک‌سال جست‌وجوی همسر و فرزندانش بی‌نتیجه ماند. حالا خانواده‌اش از کسانی که او را به افغانستان فرستادند، شکایت دارند و تنها خواسته‌شان برگرداندن جسد قاسم به کشورش است. همسر قاسم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» ماجرای یک‌سال غم‌انگیز زندگی‌شان را روایت کرد:

همسرتان چند‌سال داشت؟

متولد سال ٤٦ بود.

جانباز بود؟

بله. جانباز ٣٠‌درصد بود و مشکل اعصاب و روان داشت. ٣١‌سال در کنارش زندگی کردم و همیشه مراقبش بودم. هیچ‌وقت شکایتی نداشتم و صبورانه و عاشقانه به او رسیدگی کردم.

چطور ناپدید شد؟

پارسال تیرماه بود. من و قاسم و پسر و دختر و عروسم به تهران آمدیم، هم برای تفریح آمده بودیم و هم می‌خواستیم برای زیارت به قم برویم. قرار بود دو سه روزی در تهران خانه دخترم بمانیم و بعد به قم برویم. روز نخست رسیدنمان به تهران بود. همگی با هم به پارک افسریه رفتیم. آنجا نشستیم و شام خوردیم. قاسم زودتر شامش را خورد و گفت که می‌خواهد در همان حوالی پیاده‌روی کند، ولی من مخالفت کردم. گفتم همین جا پیش ما بمان بعد از خوردن شام با هم به پیاده‌روی می‌رویم. او هم قبول کرد و کنار ما خوابید. اما در عرض چند دقیقه ناگهان دیدیم که قاسم نیست. اصلا نمی‌دانیم کی و چگونه از جایش بلند شده و رفته بود. قاسم رفت و دیگر برنگشت.

بعد از ناپدید شدن همسرتان چه کار کردید؟

کل پارک را جست‌وجو و به ماموران پارک اعلام کردیم و آنها هم همه جا را گشتند، ولی قاسم نبود. بعد از آن به کلانتری نبرد رفتیم و شکایت کردیم. عکسش را هم دادیم، ولی دیگر فایده‌ای نداشت. مرتب از طریق دادسرا و کلانتری پیگیر بودیم، اما شوهرم پیدا نمی‌شد.

چند وقت بعد متوجه شدید که به افغانستان فرستاده شده؟

قاسم تیرماه ناپدید شد و اسفند ماه بود که با ما تماس گرفتند و گفتند نام قاسم در میان افغانستانی‌های مهاجری که به افغانستان فرستاده شده‌اند، دیده شده؛ بلافاصله به اردوگاهی که قاسم را فرستاده بودند رفتیم. شوهرم نام خودش را درست گفته بود، ولی آنها با تصور این‌که او افغانستانی است، شوهرم را به افغانستان فرستاده بودند.

منبع عصر ایران

پایان قسمت اول
28
6
28
97/05/23 15:23
فرهنگ بختیاری , farhangeBakhtiari
مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان به نام ایران در سازمان جهانی یونسکو با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش، علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش و تعدادی دیگر از مسئولان و علاقمندان به چوگان در باشگاه قصر فیروزه تهران برگزار شد.

ای ایران ای سرزمین پدری من با هر چه زخم در تن و جان داری استوار بمان استوار بمان

خدا رو شکر یک خبر خوش شنیدیم

منبع : ایسنا
22
3
31
97/04/18 15:42
یاسیدالکریم  , yasayyedalkarim
مملکت هم اقتصاد میخواد و هم فرهنگ، البته فرهنگ اسلامی

امام صادق(ع) گوش دادن به لهو و غنا موجب رویش نفاق است، چنان که آب مایه روییدن گیاه / عن عنبسة عن ابی عبد الله (ع) قال: استماع اللهو و الغناء ینبت النفاق کما ینبت الماء الزرع / الكافی ج 5 ص 434

امام صادق(ع) فرمود : آیا نمی دانی کسی که منتظر امر ظهور باشد و صبر کند بر اذیت ها و ترس ها ، ‌در زمره ما اهل بیت(ع) خواهد بود؟ زمانی منتظر ظهور باش که فساد ظاهر شده است. آن روزی که آلات لهو [و لهویاتی که مانع یاد خداست، همه جا و به آسانی] نواخته می‌شود، ‌کسی اعتراض نمی‌کند، اگر کسی هم اعتراض کند [به امور مختلف] متهم می‌شود، این از علائم ظهور است. / محمد بن ابی حمزة‌عن حمران عن ابی عبدالله علیه السلام : ألا تعلم ان من انتظر امرنا و صبر علی ما یری من الاذی و الخوف فهو غدا من زمرتنا ... و یستمر فی ذکر شیاع الفحشاء و الفساد .. و رأیت الملاهی قد ظهرت یُمرّ بها، لا یمنعها احدٌ و لا یجتنب احد علی منعها / الکافی ج 8 ص 39

فضل بن شاذان از نامه امام رضا (ع) به مامون می گوید که بنابر درخواست مامون، امام رضا (ع) گناهان کبیره را مکتوب کرد. که حضرت از شرک بالله برمی شمارد تا به استفاده از آلات لهو می رسد. / عن الفضل بن شاذان عن الرّضا (ع) فی كتابه إلى المأمون قال: الایمان هو أداء الامانة و اجتناب جمیع الكبائر الشرک... و الاشتغال بالملاهی. / وسائل الشیعة ج‌15 ص 329‌

امام صادق(ع) فرمود: [آلات لهو و] لهویاتی که از یاد خدا [و عبادت و دعا و قرائت و اعمال و احوال دینی ] باز می دارد، حرام است مثل غنا و تار زدن. / عن الاعمش عن جعفر بن محمد علیه السلام فی حدیث شرائع الدین:‌ و الکبائر محرمةٌ و هی ..‌ و الملاهی التی تصد عن ذکر الله مکروهة کالغنا و ضرب الاوتار. وسائل الشیعه ج 15 ص 331

امام صادق (ع) روایت کرد که پیامبر (ص) فرمود: «نهی می کنم شما را از رقاصی و مزمار و بربط و طبل» / عن ابی عبدالله(ع) قال قال رسول الله انهاکم عن الزفن و المزمار و عن الکوبات و الکبرات / الکافی، ج 6، ص 432

آیات عظام امام (ره)، آیه الله خامنه ای (دام ظله)، آیه الله سیستانی (دام ظله)، و آیه الله مکارم شیرازی (دام ظله) : گوش دادن و یا نواختن هر نوع موسیقی که مطرب باشد جایز نیست. و ملاک در حرمت، شاد یا غمناک بودن موسیقی نیست؛ بلکه ملاک مطرب بودن یا نبودن آن است.
آیت الله تبریزی (ره): موسیقی مناسب مجالس خوش گذرانی موسیقی لهوی است و نواختن و گوش دادن به آن حرام است.
آیت الله بهجت (ره): نوازندگی با آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است.
آیه الله وحیدخراسانی (دام ظله): گوش دادن به هر آهنگ لهوی که مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.
آیت الله نوری همدانی (دام ظله): گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست.

امام خمینی (ره): بنابراحتیاط واجب رقصیدن خانم ها در هر کجا اعم از مجلس عقد و عروسی و یا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای همسر خود.
آیت الله بهجت: رقص مطلقاً اشکال دارد.
مقام معظم رهبری: اگر رقص منجر به تحریک شهوت شود یا مستلزم فعل حرام یا ترتب مفسده ای باشد، حرام است.
و رقص زن برای شوهرش یا بر عکس، اگر همراه ارتکاب حرامی نباشد، اشکال ندارد.
آیت الله صافی گلپایگانی: فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و در غیر این صورت حرام است.
آیت الله وحید خراسانی: رقصیدن مطلقاً بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب جایز نیست به جز رقص زن و شوهر در جایی که دیگری نباشد.
حضرت آیت الله مکارم: تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.

پ ن : سه چیز جور باشه بساط همه چی جوره 1_دولت پر حرف و کم کار 2_سپاه پر کار و کم حرف 3_دشمنای یکدست و اغواگر 4_عدلیه بی ذوق و جامعه نشناس 5_ خواص و سلبریتی های بی مسئولیت و اباحه گر 6_ ملت جوگیر و احساسی. چهار تا شد؟ عب نداره یکی ش تو امتحان نمیاد.

#فرهنگ #اقتصاد #دولت #حاشیه #سلبریتی #هژبری #سپاه
97/03/20 15:33
فرهنگ بختیاری , farhangeBakhtiari

عکسهایی زیبا از عروسی در ایل قشقایی ، مردمانی خونگرم و با اصالت و میهن دوست

من این سرزمین را عاشقانه دوست دارم ، سرزمین هزار نقش ، هزار رنگ ، سرزمین مردمان اصیل و نجیب ، سرزمین مادری ما ، ایران وطن عزیزم و همیشه جاودان ما

این سرزمین لایق شادی و روشنی هست خدایا تو نگهدار ایران ما باش
64
19
36
97/03/18 08:02
احمد زبردست رودی , ahmadzabari
گر تن بدهی؛ دل ندهی کار خراب است
چون خوردن نوشابه که در جام شراب است
گر دل بدهی؛ تن ندهی باز خراب است
این بار نه جام است و نه نوشابه... سراب است
دریا شوی چون به دلت شور عبور است
نوشیدن یک جرعه ز جام تو عذاب است
باران بشوی چون که تنت بر همه جاریست
کی تشنه شود سیر... فقط نام تو آب است
اینجا به تو از عشق و وفا هیچ نگویند
چون دغدغه مردم این شهر حجاب است
تن را بدهی.. دل ندهی فرق ندارد...
یک آیه بخوانند گناه تو ثواب است
مرغان هوایی چو بیفتند در این دام
فرقی نکند کبک و یا جوجه عقاب است
صیاد در این دشت مصیبت زده کور است
هر مرغ به دامش برسد.... نام؛ کباب است
هر مَشتی غضنفر که رسد از ده بالا
بر مَسند قدرت چو زند کیه... جناب است
اصلا سخن از تجربه و علم و توان نیست
شایسته کسی است که با حکم و خطاب است
در دولت منصور که یک سکه حساب است
تنها سند ساخت یک صومعه خواب است
اینجا کسی از مرگ بشر ترس ندارد
ترس از شب قبرست و سوال است و جواب است
ای کاش که دلقک شده بودم و نه شاعر
در کشور من ارزش انسان به نقاب است
97/03/13 20:47
فرهنگ بختیاری , farhangeBakhtiari
در بختیاری شكار، رسم و مرام خود را داشت و هر كسی كه تفنگ به دست می گرفت "صیاد" به حساب نمی آمد از رسم های بسیار محترم در بین خود شكارچیان انتخاب شكار بود. شكار چی به عنوان كسی كه این حق را به خود می دهد كه حیات موجودی را سلب كند به هر جانداری تیر اندازی نمی كرد و این حق را به خود نمی داد كه برای تفریح و لذت جویی حیات جانداری را سلب كند.

از حیواناتی كه در منطقه بختیاری بسیار فراوان بودند میتوان به بزكوهی و میش كوهی و كبك و تهی اشاره كرد.

رسم و مرامی كه در شكار این حیوانات وجود داشت عدم تیر اندازی به ماده ها و حیوانات كم سن وسال بود و عمده شكار آن حیوانات نر مسن بود كه براساس یافته های علمی در بین بزكوهی و میش های كوهی نر های مسن كه در گله حضور داشتند توانایی بارور كردن تمامی ماده های گله خود را نداشتند و به همین دلیل بسیاری از شكارچیان در ایل بختیاری آنها را هدف خود قرار می دادند و از این شعر هم این مطلب برداشت می شود:

پازن به بز ایگو تو بنیر تا مو بچرم سیر تا مونه هد كس وه تو نیونه تیر

(بز نر به بز ماده می گوید تو حواست باشد تا من به چرا مشغول شوم تا من اینجایم كسی به تو تیر نمی اندازد)

از رسوم دیگر در میان صیادان به تقسیم گوشت شكار در میان اهالی قوم و روستا بود.

اشعار فولکلور صیادی«سر کوهی» بخشی از ترانه های و اشعار بختیاریست که سینه به سینه بین مردمان ایل گشته است واز نسلی به نسل دیگر منتقل شده است
32
5
26
97/03/13 17:14
فرهنگ بختیاری , farhangeBakhtiari
[https://www.aparat.com/v/tApqI]
چوب‌بازی یا تَرکه‌بازی یا چوبازی از جمله بازی‌های اصیل ایران باستان است است که بیشتر در بین مردم بختیاری و" ایل بویراحمد "و ایل" بابوئی باشت " و " نورآباد ممسنی" و ایل باصری و ایل قشقایی و بعضاً روستاییان و عشایر ایران متداول و مرسوم است و غالباً در مراسم عروسی و همراه با رقص و پایکوبی اجرا می‌گردد.

تعداد بازیکنان چوب بازی دو نفر است و ابزار بازی شامل دو چوب یکی به طول تقریبی یک و نیم متر و چوب دیگر کمی کوتاهتر از آنست. یکی از بازیکنان چوب بلندتر و نفر دیگر چوب کوتاهتر را بدست گرفته و مقابل یکدیگر به حمله و دفاع می‌پردازند. بازیکنان سعی می‌کنند هنگام بازی با آهنگ ساز و دهل و یا ساز و نغاره نیز برقصند، فردی که چوب کوتاهتر را بدست دارد باید به دارنده چوب بلند حمله نماید و قبل از وارد نمودن ضربه به چوب وی ابتدا چند دور می‌رقصد و ناگهان به دارنده چوب بلند یورش می‌برد. دارنده چوب بلند نیز باید از خود دفاع نماید. حمله کننده هنگام یورش با صدای بلند فریاد می‌زند و سعی دارد با این کار روحیه حریف را تضعیف نماید. چوب باز باید تنها با چرخاندن چوب و نعره کشیدن و تهدید حریف (بدون وارد کردن ضربه به پای حریف) چوب بازی نماید.

حمله کننده هنگام یورش چوب را با دو دست پیش روی خود گرفته و هنگام کوبیدن بر چوب حریف انرا با دست خود می‌چرخاند و سپس با در نظر گرفتن پاهای او بر چوب وی ضربه وارد می‌آورد. بازیکن حمله کننده فقط یکبار حق زدن ضربه را دارد (چه به چوب حریف مقابل بزند چه نزند)، سپس بازیکنی که چوب بلندتر را دارد، چوب کوتاهتر را در دست گرفته و فرد دیگری چوب بلندتر را در اختیار می‌گیرد. بازی تا آخر به همین منوال ادامه می‌یابد.

گاهی ممکن است یک زن یا یک مرد به چوب بازی بپردازند. به فردی که در کار چوب بازی مسلط و باتجربه است و می‌تواند بدون احساس خستگی چند دور میدان بازی را بچرخاند اصطلاحاً شیرین کار می‌گویند.

بسیاری از مردم بر این باورند که این بازی در زمان هخامنشیان نیز در بین اقوام ایرانی مرسوم بوده و در آن زمان سربازان گارد جاوید با استفاده از این بازی سرگرم می‌شدند و این بازی نوعی تمرین جنگی به حساب می‌آمده است.

مسابقات کشوری چوبازی

یکی از موسسه‌های مردم نهاد با هدف زنده نگه داشتن و حفظ این فرهنگ، اقدام به برگزاری این بازی در قالب مسابقات قهرمانی کشور کردند که باعث جلب توجه هزاران نفر از مردم بختیاری و سایر اقوام گردید. اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور چوبازی در تاریخ ۱۹ آذرماه ۱۳۹۵ و دومین دوره درتاریخ ۱۱ فروردین 96 که هر دو دوره توسط مؤسسه عصر نوین به میزبانی شهرستان مسجدسلیمان برگزار گردید. این مسابقات بصورت امتیاز دهی و بر روی تشک برگزار گردید.
19
4
23
97/03/7 23:18
فرهنگ بختیاری , farhangeBakhtiari

دلم به دور ایــــــلم به طـــــوافه

به دورس ایخــورم لِر طافه طافه

بیو ثــــــابت كنیم وا یك به دنــــیا

كه " ایـل بختـیاری " پاك و صافه
97/03/5 22:05
فرهنگ بختیاری , farhangeBakhtiari
زنان برای تبدیل ماست به دوغ آن را در«مشکدو»می‏کنند و سپس به چوب میانی‏

«ملار»(سه پایه مانندی است که از سه تکه چوب ساخته شده که سر این سه چوب با طنابی به هم گره زده شده است.)که«چنتر یا چمبل»نام دارد وصل می‏کنند و مدتی تکان می‏دهند تا ماست و دوغ تبدیل و کره آن جدا شود.آنچه در دوغ زدن اهمیت زیاد دارد کره حاصل‏ از آن است که استفاده فراوانی در زندگی یک خانواده عشایر دارد.
نمونه ای از ترانه های مشک زنی را می آوریم:

اِی مَشگ بِزَن که دیرُمِه یَه کُرِ کُچیر وُر شیرُمِه
kor kočir vor ŝirom-e ey maŝg bezan ke dirom-e yah
ای مشك زودتر کرده بده که دیرم شده است (وقت ندارم) من پسری کوچک دارم که شیرخواره است.

مَشگِ دو سُهروم کِرس گِرونِه نِرخِس اَر خوی چی زَهفِرونِه
xuy či zahferun-e maŝg du sohr-om kera-ŝ gerun -e nerxes –s ar
مشك دوغ سرخم کره‌اش گران است، اگر قیمتش را بپرسی مانند زعفران گران است.

مَشگِ دو سُهروم نالِه نالِسِ اُردی نادر شاه مِهمونِس
maŝg du sohr-om nāl-e nāles-e ordi Nāder ŝāh mehmunes-e
مشك ‌دوغ سرخم ناله می‌کند، لشگر نادر شاه مهمان ماست.
ناله کردن کنایه از صدایی است که هنگام مشک زدن از مشک بلند می شود. اردوی
نادرشاه نیز کنایه از میهمان زیاد و بلند مرتبه است.

مشگُم زیدُم کره دِرارُم وا سَرِس کِه یام سِلا نَدارُم
maŝg-om zeyd-om kere derārom vā sares ke yām selā nadārom
مشكم را زدم که کره بردارم، (ولی) اجازه ندارم بالای سر مشكم بیایم.

مَشگُم زِیدُم وُر مِنِه اِیوون کِرَس دادُم مُهر سِلِیمون
maŝg-om zeyd-om vor mene eyvun kera-ŝ dād-om mohr Seleymun
مشکم را در میان ایوان زدم، کره‌اش را فروختم و مهر سلیمان خریدم.

بن پایه :
http://www.jahanbinnews.ir/vdcb9zb5.rhb8fpiuur.html
49
11
30
97/02/24 23:39
فرهنگ بختیاری , farhangeBakhtiari
نخستین همایش ملی زبان، فرهنگ و ادبیات بختیاری در شهرکرد با حضور قائم مقام صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگر برجسته ایرانی در زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

به گزارش ایسنا ،علیرضا آبرود 19 اردیبهشت‌ماه در نخستین همایش ملی زبان، فرهنگ و ادبیات بختیاری، اظهار کرد: این همایش نخستین همایش آکادمیک و دانشگاهی در سطح کشور است که در چهارمحال و بختیاری به میزبانی دانشگاه پیام‌نور استان برگزار شد.
وی افزود: در این همایش سعی شده به تمام اقلیت‌های حوزه هنر و ادبیات بختیاری پرداخته شود.
آبرود با اشاره به اینکه 165 مقاله توسط 155 پژوهشگر از سراسر ایران به دبیرخانه همایش ارسال شد، گفت:از این تعداد 150 مقاله شرایط لازم برای داوری را کسب کردند که 110 مقاله چاپ و 12 مقاله به صورت سخنرانی توسط افراد ارائه خواهد شد که عمده مقالات از استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کردستان، تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و مرکزی بوده است.
وی با اشاره به اینکه این مقالات منابع خوبی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به این حوزه خواهد بود، گفت: در پایان همایش مجموعه مقالات و یافته‌ها به عنوان منابع و در قالب کتابچه، به کتابخانه‌های مراکز عالی و دانشگاهی کشور ارجاع داده خواهد شد.
آبرود ادامه داد: در تلاش هستیم تا دبیرخانه این همایش را در استان بنا کنیم و از طرفی تلاش می‌شود مجوزات لازم برای مرکز تخصصی و تحقیقاتی حوزه بختیاری از مراجع ذیصلاح مخصوصا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شود تا استان به قطب مطالعاتی و علمی در حوزه زبان، فرهنگ و ادبیات بختیاری تبدیل شود.
سرپرست دانشگاه پیام‌نور استان با بیان اینکه این دبیرخانه در تلاش است تمرکز لازم رادر حوزه نخبگان علمی و فرهنگ، هنر و زبان بگذارد، تصریح کرد: در حال جمع‌آوری بانک اطلاعاتی هستیم که تاکنون در مرحله مقدماتی توانسته‌ایم بیش از 300 نفر از نخبگان را شناسایی کنیم که افراد بسیار توانمندی هستند که می‌توانند از جایگاه علمی و دانشگاهی،تحقیقات خوبی را داشته باشند.
97/01/26 01:54
نوید  , alborz1368
❤️ ﷽ ❤️

واقعا مشکل خیلی از ما انسانها این است که: ☺

همانقدر که مسخره می کنیم احترام نمی گذاریم
همانقدر که اشتباه میکنیم تفکر نمیکنیم
همانقدر که عیب میبینیم برطرف نمی کنیم
همانقدر که از رونق می اندازیم رونق نمی بخشیم
همانقدر که کینه به دل می گیریم محبت نمی کنیم
همانقدر که حرف میزنیم عمل نمی کنیم
همانقدر که می گریانیم شاد نمیکنیم
همانقدر که ویران میکنیم آباد نمیکنیم
همانقدر که کهنه میکنیم تازگی نمی بخشیم
همانقدر که دور میشویم نزدیک نمی کنیم
همانقدر که آلوده میکنیم پاک نمیکنیم
همیشه دیگران مقصرند ما گناه نمیکنیم

#آیه_الکرسی
@ayatolkorsi
96/12/22 09:53
سخن اَشنا , sokhanashna
آیا قرآن از محیط خود متاثر شده است؟ در اینجا دو اندیشه کلی مطرح است: یک اندیشه اینکه بگوییم قرآن از محیط اجتماعی خود تاثیر گرفته است و اندیشه دیگر آنکه بگوییم قرآن، رعایت شرایط زمانه خود را کرده است تا بتواند بعدا فرهنگ جاهلی زمان خود را در جهت اهداف رسالت، اصلاح نماید. آنچه که با واقعیات تاریخ همسو می باشد، اندیشه دوم است.
ادامه مطلب در لینگ زیر:
96/12/13 11:13
سخن اَشنا , sokhanashna
ما باید برای نهادینه کردن بعضی امور معنوی ویا حتی مادی در خودمان یا دیگران نسبت به استمرار و التزام داشتن به تکرار آن عمل در خودمان یادیگران پافشاری کنیم.
ادامه مطلب را در لینگ زیر مطالعه فرمائید: