نرم افزار اندروید کلوب مجله کلوب

نتایج جستجو : روز عرفه - 71 مطلب

99/05/9 14:38
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
الـهى اَخْرِجْنى مِنْ ذُلِّ نَفْسى

خدایا مرا از خوارى نفسم نجات ده...

(دعای #عرفه)
99
24
2
7
99/05/8 22:47
سخن استاد , speechmaster
روز عرفه نهمین روز از ماه ذی الحجه است که اعمال مخصوص خودش را دارد. حاجیان در این روز در بیابانی نزدیک شهر مکّه به نام «عرفات» دور هم جمع می‏شوند و از ظهر تا بعد از غروب آفتاب، باید در آنجا بمانند. روز عرفه، روز دعا و نماز و راز و نیاز با خداست، روز بخشیده شدن گناهان است. بسیاری از گناهان در روز عرفه بخشیده می‏شود.
35
2
21
98/05/20 09:57
و  , vnarenji
معمولش اینکه خیلیامون توی اعمال، توی روز ها یا شب های سال دنبال عمل یا روز یا شبی می گردیم که گناهامون همه بخشیده بشه، یا دعا هامون مستجاب بشه

مثلا فلان نماز که میگن گناه فلان سال نماز از بین میبره یا روزه فلان روز

یا فلان نماز حاجت برا گرفتن حاجت خوبه یا روزه فلان روز

یا شب قدر که برای بخشش گناهان و استجابت دعا است یا شب لیله الرغائب

یا روز عرفه روز دعاست روز بخشش گناهانه



دنبال راه آسونیم دنبال راه میان بر

البته خدا هم راه میان بر خودش گذاشته و اولیاءش هم به این راه های میان بر نشون دادن



ولی کمی فکر کنیم میشه به نظزتون درسته کل سال گناه کنیم و نافرمانی این روز ها یا شب های خاص دعا کنیم برا بخشش

به نظرتون کسی که همیشه ایام در حال غفلته یا در حال گناه، تو همچین روز ها و شب هایی حس و حال دعا داره؟

کسی که قرار از فردا این شب ها و روز ها روز از نو روزی از نو و تصیمی برای توبه و ترک اشتباهاتش نداره، توبه اش قبوله؟

قصدم ایجاد نا امیدی نیست قصدم گفتن اینکه سر خودمون گول نزنیم

کارمون شبیه بچه ای که درس نخونده و معلم داره توبیخش می کنه (الان که دیگه تنبیه نیست) و اون بچه گریه می کنه معذرت می خواد و قول میده از فردا درس بخونه ولی فردا باز همون آش و کاسه

کی اخر ترم ضرر میکنه معلم یا شاگر



کمی فکر کنیم

این اعمال مستحبی نماز، روزه، دعا، …

این روز ها و شب های خاص

برای فکر کردن به اعمالمون برای متنبه شدن و توجه پیدا کردن به نقص ها و اشتباهاتمونه و سعی در اصلاح اون ها

دعای وارد از ائمه هر کدوم کارگاه های آموزشی خاص و ویژه ای هستن

خواهشا به معانیشون توجه کنین سرسری نخونینش

اگه یک نکته از دعا یاد بگیریم و بهش عمل کنیم شاید برای یک سالمون کافی باشه (نظر من)

و اینکه دعای عرفه امام حسین علیه السلام یا هر دعای وارد از معصومین برای ایام خاص اینجور نیست که سایر ایام نشه خوند سایر ایام هم به این ادعیه توجه کنیم و از چشمه های علم و معرفت استفاده کنیم

تا در همچین روزهایی بین خوندن کامل دعا و توجه به معنا و تدبرش به خاطر کمی وقت سر درگم نمونیم.

پ ن 1: اومده بودم چند تا حدیث در مورد روز عرفه بذارم نمیدونم این حرفا از کجا اومدن، واقعیتش اینا اول تذکر به خودمه، میشه گفت نوعی بلند بلند فکر کردن بود.

پ ن 2: اومده بودم علاوه بر گذاشتن حدیث، بگم تو این روز قشنگ، پر از خیر و برکت دعای برای ظهور و دعا برای همدیگه رو فراموش نکنیم.

پ ن 3: اومده بودم علاوه بر گذاشتن حدیث، بگم روز عرفه، روز شناخته ، روز معرفته بیاین امروز کمی فکر کنیم.
97/05/30 15:39
سخن استاد , speechmaster
روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه و از اعیاد عظیمه است، هرچند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مؤید جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‌تر و در خشمناکترین اوقات خواهد بود.
از برای این روز اعمال چند است:
اول: غسل
دوّم: زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه زیاده و مقدّم است.
سوم: پس از نماز عصر، پیش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالی به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود
پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه علیهم ـ روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود.
16
1
7
97/05/30 12:36
و  , vnarenji
امروز روز دعا و استجابتش هست و خیلی شنیدیم دعا برای دیگران مستجاب هست پس بیاین برای هم دیگه بهترین ها رو از خدا بخوایم
اول فرج امام عصر عجل الله
دوم دعا برای سلامتی و عمر با عزت و موفقیت در راه حق برای رهبر عزیزمون و تمام علما و خادمین اسلام و امت اسلام
سوم نصرت و پیروزی برای رزمندگان اسلام و مظلومین جهان
چهارم سلامتی و عاقبت به خیری برای خانواده و دوستان مون
پنج شفای بیماران و رفع گرفتاری دردمندان
و هر دعای قشنگی که می تونیم برای همدیگه بکنیم
التماس دعا
96/06/9 15:09
خبر داغ , khabaredagh.ir
دعای امام حسین در روز عرفه از بی نظیرترین مناجات ها و دعاهایی است که در روز عرفه و در صحرای عرفات (در ۲۰ کیلومتری مکه) توسط امام حسین (ع) و همراهانش در بیرون خیمه‌ها خوانده شد. این دعا از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود.
96/06/9 11:45
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
[در روز عرفه] هر چه مى خواهى براى خود دعا بخوان و [در دعا كردن] بكوش كه آن روز، روز دعا و درخواست است.

صادق آل محمد (ع) ❤

التهذیب الأحكام،ج۵،ص۱۸۲
5
3
6
95/06/21 13:59
ممل کالا  , mohajabeh
95/06/21 12:38
بیت العباس علیه السلام , beitolabbastv
95/06/21 12:37
بیت العباس علیه السلام , beitolabbastv
95/06/21 00:08
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
خدایا به سوى تو رغبت می نمایم، و به پروردگاری تو گواهى مى دهم، اقراركننده ام كه تو پروردگار منى، و بازگشت من به سوى تو است، وجودم را با نعمتت آغاز كردى پیش از انكه موجودى قابل ذكر باشم، و مرا از خاك پدید آوردى، سپس در میان صلب ها جایم دادى، درحالى كه از حوادث زمانه و رفت و آمد روزگار و سال ها،
ای خدای! من به گناهانم معترف و مقرّم پس تو به کرمت از من در گذر. من همانم که بد کردم من همانم که خطا کردم من همانم که غفلت کردم من همانم که اشتباه کردم...من همانم که اعتراف به نعمت و عطایت بر خود کردم و باز به گناهان رجوع نمودم پس معترفم از آن گناهان مرا ببخش ای خدایی که گناهان بندگانت هیچ تو را زیان نخواهد داشت.
خدایا، مرا به که واگذار می‌کنی؟ به نزدیک تا با من به دشمنی برخیزد، یا به بیگانه تا با من با ترش رویی برخورد کند، یا به آنان که خوارم می‌شمرند؟
و حال اینکه تو خدای من، و زمامدار کار منی. من به تو شکایت می کنم،
ز غربتم، و دوری خانه آخرتم، و سبکی ام نزد کسی که اختیار کارم را به او دادی.
خدایا غضبت را بر من فرود نیاور،
اگر در مقام خشم کردن بر من نباشی، از غیر تو باک ندارم، منزّهی تو، جز اینکه عافیتت بر من گسترده تر است...
21
2
12
95/06/20 14:54
مقلد آیت الله مکارم شیرازی , makarem.ir_fans
یادداشت روز:

بی تردید دعا نقش بسیار مؤثرى در تربیت نفوس انسانى و سوق آنها به مراتب كمال دارد كه شاید بسیارى از دعاكنندگان از آن غافل باشند

عناوین مطرح شده در این یادداشت روز:

1- عناوین مطرح شده در این یادداشت روز:
2- ضرورت تأمل و تفکر در دعای عرفه
3- مناجات امام حسین در روز عرفه ؛ نشانه ای از عشق حقیقی به کمال مطلق
4- دعای عرفه؛ تقویت معرفت الهی در قالب خداشناسی
5- تجلی رحمت واسعۀ خداوند؛ در مضامین عالیۀ دعای عرفه
6- دعای عرفه؛ تجلی خداگرایی و نفی اومانیسم
7- دعای عرفه؛ ندای مسلمانان در نابودی استکبار

پژوهش؛ تهیه و تنظیم؛ معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظلّه)makarem.ir

دسترسی به متن کامل از طریق:
95/06/20 14:17
آیه های انتظار , ayehayeentezar1
عرفه وداع انتظار

عرفه، یادواره ای از اشک های چشم به راهی نیز هست.
صفحات پر تأمل امروز،دل ها را به تمنای وصال آن یگانه می کشاند.

امروز در عرفات، حضور موعود(عج) رونق صفا است.
و ما این سو با اشتیاقی پر رنگ،آرزوی آن یار و دیار را داریم.

این سو به شیوه محفل جمعه های پر ندبه نشسته ایم
و با کلمات ذی الحجه در خیمه های تنهایی خویش، بهار بهار
از فراق آخرین ذخیره خدا می گرییم.

اللهم عجل لولیک الفرج
19
4
25
94/07/2 14:14
     کیاسری , kiasar_city
روز عرفه روزی است که به دعا و مناجات در آن بسیار سفارش شده و همچون شب‌های قدر مقام والایی دارد و همه مسلمانان در این روز به دعا و نیایش می‌پردازند.
94/07/1 22:50
ویژه , Especially
خدایا، تویى پناه من هنگامى که درمانده‌ام کنند راهها با همه وسعتى که دارند
و زمین بر من تنگ گیرد با همه پهناوریش
و اگر نبود رحمت تو بـطور حتم من هلاک شده بودم.

و تویى نادیده گیر لغزشم ...
و اگر پرده پوشى تو نبود مسلما مـن از رسـواشـدگـان بودم
و تویى که به یارى خود مرا بر دشمنانم یارى دهى
و اگر نبود یارى تو من مغلوب شده بودم.

اى که مخصوص کرده خود را به بلندى و برترى و دوستانش بوسیله عزت او عزت یابند.
اى که پادشاهان در برابرش طوق خوارى بـه گردن گذارند و آنها از سَطَوَتَش ترسانند.
مى‌داند حرکت (یا خیانت ) چشمها و آنچه را سینه ها پنهان کنند و حوادثى که در کمین زمانها و روزگارها است...
.
.
.
"فرازی از دعای عرفه"
77
8
54
94/07/1 14:38
علوم انسانی اسلامی , IslamicHumanities
تفاوت‌های دعای عرفه نسبت به سایر ادعیه‌ی ماثور از ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام چیست و چرا بسیاری از بزرگان تأکید فراوانی بر این دعا و توجه به مفاد آن دارند؟
اگر بخواهیم به دید اعتقادات شیعی به ادعیه نگاه بیندازیم و از روایات و آیات هم برای همین منظور کمک بگیریم، باید گفت که دعاها نور واحد هستند؛ چراکه اولاً همه‌ی دعاها به انسان‌ها تعلیم چگونه دعا کردن را می‌دهند. انسان‌ها نمی‌دانند چگونه دعا کنند و نمی‌دانند از خداوند چه بخواهند، اما صاحبان این دعاها آگاه به شهود و غیب و ظاهر و باطن انسان بودند و می‌دانستند انسان توان بیان دعایی که او را به نقطه‌ی قبولی حضرت حق برساند، ندارد. انسان‌ها گاهی ممکن است دعا کنند، اما چیزی را بخواهند که به مصلحت آن‌ها نیست یا چیزی را بخواهند که دنیا ظرفیت تحقق آن را ندارد. در بعضی موارد نیز چیزی را مسئلت می‌کنند که در نهایت امر، نه به نفع خود آن‌هاست، نه به نفع خانواده‌شان و نه اطرافیان آن‌ها. به همین دلیل، باید بگوییم که تمامی ادعیه‌ی معصومین در این نقطه اشتراک دارند که هدف تمامی‌شان، تعلیم کیفیت دعا کردن و کیفیت رابطه با پروردگار است.

مایه‌ی حقیقی دعا با قلب و جان و فکر اهل‌بیت عجین بوده و گویی پروردگار عالم، انتقال حقایق عالم را میان آن‌ها تقسیم‌بندی کرده است. مثلاً یکی از آن‌ها از وجودش دعای کمیل، دیگری دعای ابوحمزه‌ی ثمالی، دیگری دعای عرفه و دیگری دعای پس از زیارت امام رضا علیه‌السلام (که از بهترین دعاهای شیعی است) را ظهور داده است. بنابراین این دعاها یک نور هستند، اما از چهارده چراغ ظهور کرده‌اند. تمایز آن‌ها نیز متعلق به دعا نیست، بلکه متعلق به آن چهارده نفر است که از نظر زمان با یکدیگر تفاوت داشته‌اند، نه از نظر مرتبه‌ی حقیقت. به عبارت دیگر، رسول گرامی اسلام نسبت به سایرین مقدم بوده است (به‌لحاظ زمانی) و پس از ایشان امیرالمؤمنین، صدیقه‌ی کبری و… به‌ترتیب آمده‌اند. این نوبت تمایز را نشان می‌دهد و تفاوتی در هویت وجود ندارد. در روایات نیز داریم که «کلهم نور واحد»، اما با اختلاف در زمان و مناسبت‌ها و ملت‌ها.

کارکرد دیگر تمامی دعاها نیز از این قرار است که به‌شکل عجیبی به انسان امید می‌دهند و جلوی دلسردی را نسبت به خدا، قیامت و آینده می‌گیرند. دائماً به انسان کمک می‌دهند به‌سمت حق‌تعالی، شئون حق‌تعالی و شناخت مراتب حق حرکت کند.

اما زمانی که نوبت به حضرت سیدالشهدا رسیده است، ایشان مفصل‌ترین دعا را در بهترین مکان جهان (در صحرای عرفات) خواندند. مقدمه‌ی این دعا را هیچ دعایی ندارد و آن‌هم تشریح بدن انسان است. امام حسین علیه‌السلام برون و درون انسان را به‌لحاظ جسمی تشریح می‌کنند و اگر دعاخوان واقعی این دعا را بخواند، با خواندن آن گره به خالق می‌خورد و وارد عرصه‌ی شکر و توبه می‌شود. دعاخوان با مقدمه‌ی این دعا درمی‌یابد که با وجود این همه هزینه از سوی خداوند برای خلق چنین موجودی، چرا این‌قدر محدود، گنهکار و ظالم از آب درآمده‌ام؟ زمانی که انسان دعا را عمیق بخواند، تغییر عمده در او ایجاد می‌شود.

* معارف دینی مورد نیاز برای تعالی روح انسانی چگونه در این دعا گنجانده شده است؟
بخشی از این دعا که با «انت الذی» آغاز می‌شود، به اصلاح اعتقادات انسان می‌پردازد تا او را به نقطه‌ی توحید برساند. می‌خواهد به انسان بگوید که درمان، دنیا و آخرت تو نه در دست پول، نه در دست قدرت، نه در دست داخلی و نه در دست خارجی است و کلیددار عالم تنها یک نفر و آن‌هم پروردگار است. پروردگار نیز کسی است که اباعبدالله او را با کارهای خود به انسان شناسانده است: تویی که مرا پوشاندی، تویی که مرا سیراب کردی، تویی که مرا سیر کردی، تویی که مرا از تنهایی درآوردی و همین‌طور تویی که از درون من، مرا به خودت و انبیایت هدایت کردی.

در اینجا هم اباعبدالله بحث اعتقادی را به‌صورت کامل ارائه می‌دهد و هم اگر انسان این نوع صحبت کردن را بفهمد، برایش تلطیف روح ایجاد می‌شود. لذا آن‌هایی که اهل دعا هستند، زمانی که جملات این دعا را می‌خوانند، نمی‌توانند از گریه خودداری کنند. انسان می‌بیند که وجود حضرت سیدالشهدا با پروردگار عالم طوری حرف می‌زند که روحیه‌ی خواننده و شنوده را تلطیف می‌کند و جلوه‌ی رحمانی خداوند را از عمق وجود انسان تجلی می‌دهد.

* چرا ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام راه دعا را برای انتقال عالی‌ترین مفاهیم دینی انتخاب کرده‌اند؟
چون نفوس همه‌ی انسان‌ها نیازمند دعاست و سرتاپای انسان‌ها «خواسته» است و می‌خواهند. اما راه اصلی را گم کرده‌اند. انسان همواره علم و قدرتی می‌خواهد که در دنیا نمونه‌ای نداشته باشد و وجود اباعبدالله علیه‌السلامخواسته‌ها را در نفوس مردم اصلاح کرده است؛ چراکه نفوس مردم با دعا عجین است؛ چه بر زبان خود دعا کنند و چه در فکر خود. همین که در درون خود بگویند «می‌خواهم» دعاست. عباراتی مانند «می‌خواهم برسم»، «می‌خواهم بهترین باشم»، «می‌خواهم پولدارتر از همه باشم» و… همگی دعاست. اباعبدالله تنها می‌گوید که این دعا در درون خودت است و خمیرمایه‌ی آن در خودت وجود دارد و اگر بخواهی، کسی حق ندارد جلوی تو را بگیرد، اما راه درست خواستن این است.

این موضوع (انتقال معارف از طریق دعا) مانند این است که ایرانی‌ها با شعر بسیار مأنوس هستند و از کودکی شعر می‌آموزند. انسان‌ها نیز «دعایی» هستند. ائمه‌ی ما از این مایه‌ی الهی که در درون مردم وجود دارد، به نفع مردم بهره‌برداری کرده‌اند و راه را به آن‌ها نشان داده‌اند. آن‌ها می‌دانستند انسان‌ها از دعا رو برگردان نیستند. من خودم در حال بازگشت از لندن بودم که در هواپیما به دو نماز برخوردم. به مهماندار هواپیما گفتم که می‌خواهم نماز بخوانم. او نیز مقدمات نماز (زیرانداز، مهر، جهت قبله و…) را برای من آماده کرد. پس از خواندن نماز صبح بود که یک خانم بدحجاب از من پرسید شما بودید که دیشب نماز خواندید؟ گفتم بله. گفت ما خیلی بدبخت هستیم، شما که با خدا ارتباط دارید برای ما دعا کنید. ائمه‌ی معصوم این را می‌دانستند که دعا با نفوس مردم عجین است و این راه را انتخاب کردند. سایر ادیان نیز از راه دعا استفاده کرده‌اند. مسیحی‌ها، زرتشتی‌ها، کلیمی‌ها و… نیز دعاهایی دارند. ائمه می‌دانستند که اگر انسان را با دعا راهنمایی کنند، خیلی آسان‌تر معارف را می‌پذیرند.
برای مثال، در همین روز عرفه به مردم اعلام کنند که یک مجتهد بزرگ می‌خواهد یک بحث اخلاقی ارائه کند. اگر تنها همین سخنرانی باشد، سی نفر هم نمی‌آیند، اما اگر به آن‌ها بگویید مراسم دعاست، آن‌وقت است که مردم چند ساعت پیش از شروع مراسم حاضر می‌شوند و حتی خیابان‌ها را پر می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که نفس انسان با دعا گره خورده، اما با منبر خشک‌وخالی گرده نخورده است.

* رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود اشاره کرده‌اند که در میان ادعیه‌ی ماثور از معصومین، سه دعای کمیل، مناجات شعبانیه و دعای عرفه از محبوبیت بیشتری برخوردارند و هر سه این دعاها نیز از ائمه‌ای رسیده‌اند که جهاد و قتال آن‌ها نیز زبانزد است. بنابراین چه رابطه‌ای میان اوج بندگی و جهاد در راه خدا وجود دارد؟
زمانی که اصحاب سیدالشهدا و اصحاب امیرالمؤمنین (مانند مالک‌اشتر و عماریاسر) را تصور کنیم و در نظر داشته باشیم که آن ۷۲ نفر از تمام وجود خود گذشتند و امام باقر علیه‌السلام نیز فرمودند که آن چهل نفر در جنگ صفین شیعه‌ی ناب پدرم بودند، باید به این سؤال پاسخ دهیم که آن‌ها به چه خلوصی رسیده بودند که غیر خدا را نمی‌دیدند و جز او به چیزی پیوند و تعلق نداشتند؟ این خلوص و عدم تعلق، از آثار این دعاهاست. این افراد زمانی که کنار عرفان واقعی الهی نشستند، از جان و تعلقات مادی آزاد شدند. این افراد بلافاصله پس از دعوت امیرالمؤمنین و سیدالشهدا، بدون کمترین تعللی، حرکت کردند و گفتند: جان چه باشد که نثار قدم دوست کنم.

این افراد چنان ازخودگذشته بودند که شب عاشورا، حضرت سیدالشهدا به بشیر حضرمی فرمودند که به من خبر رسیده است پسر تو را اسیر کرده‌اند و من تو را آزاد می‌گذارم که تک‌پسر خودت را آزاد کنی و همسرت را نیز از نگرانی درآوری. بشیر حضرمی عرض کرد که یابن‌رسول‌الله اگر مرا پابرهنه در تمام زمین بدوانند که از تو جدا شوم، این کار را انجام نخواهم داد. این کمال آزادی و عرفان نفس است که صحابه نیز از احوال، اعمال و اطوار امیرالمؤمنین و سیدالشهدا کسب کردند. شاگردان خوبی برای آن‌ها بودند و خیلی خوب درس گرفتند.

* پس چرا عده‌ای اینطور تصور می‌کنند که اگر کسی در راه تقرب به خداوند قرار می‌گیرد، باید گوشه‌نشین شود و نباید وارد جهاد در راه خدا شود؟ چه رابطه‌ای میان جهاد و بندگی خداوند متعال وجود دارد؟
جهاد حکم قرآن است. این روح عبودیت است که رشته‌ی بسیار بالای آن، جنگ در راه خداست. زمانی که خدا مالک من است و من هیچ‌کاره‌ام و مالک به مملوک می‌گوید که دین من در گرو جهاد و قتال توست، چه پاسخی می‌توانم بدهم؟ به‌خصوص زمانی که این مالک را اباعبدالله و امیرالمؤمنین به‌خوبی معرفی کرده‌اند. جهاد و قتال یکی از مراحل عالی بندگی است. زمانی که می‌گوید: «جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»، عمل کردن به امر خدا عبادت می‌شود و کسی که جان خود را می‌دهد، بالاترین عبادت را انجام داده است. همچنین است که می‌فرماید: «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّهَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ»؛ به مردم یاد داده است که من خریدار جان تو هستم و ثمن جان تو نیز «جنات» نیست، بلکه «جنت» است. ما نیز نمی‌دانیم تفاوت جنات و جنت چیست. پیدا نیست که جنت در برابر جنات چه معنایی دارد. زمانی خدمت حضرت امام رحمه‌الله‌علیه رسیدم و ایشان فرمودند که منظور از «جنتی» در آیه‌ی «فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی»، «جنت لقاء» است و برای ما مفهوم آن پرده‌برداری نشده است.

* جناب استاد، مبتنی بر مفاهیم موجود در دعای عرفه، چه توصیه‌ای به مردم دارید تا به بهترین شکل از آن استفاده کنند؟
اگر یک تفسیر خلاصه با زیباترین انشا و بهترین مطلب از عرفه به دست بیاید و در کل کشور منتشر شود یا اینکه چند روز مانده به برگزاری دعای عرفه، افراد خوش‌ذوقی در صداوسیما فرازهای این دعا را تشریح کنند، برای مردم فایده‌ی بسیاری دارد. خوب است مردم نیز قبل از عرفه، با پروردگار عهد کنند که در عرفه بهترین بهره را از معلمی اباعبدالله بگیرند و تا آخر عمر آن را به کار ببرند تا با بازگشت از این عرصه، به عنصری بسیار مهربان برای خانواده و مردم تبدیل شوند؛ عنصری که در برابر ستمگران مانند کوه و در مقابل مؤمنان، مهربان است. به‌تعبیر قرآن کریم «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم».