نرم افزار اندروید کلوب جستجوی مطالب

نتایج جستجو : احکام نماز جماعت - 38 مطلب

96/06/1 17:38
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
سوال: آیا حرکت بدن هنگام نماز، اشکال دارد؟

پاسخ:
نمازگزار موقعی که برای تکبیرة الاحرام یا قرائت ایستاده است، با توجه و به طور عمدی نباید به طرفی خم شود و باید [1] بدن را حرکت ندهد [2] و به جایی تکیه نکند؛ اما اگر از روی ناچاری این کار را انجام دهد یا در حال خم شدن برای رکوع پاها را حرکت دهد، اشکال ندارد. [3]

--------------------
پی نوشت:
[1]. سیستانی: بنابر احتیاط لازم.
[2]. اگر حرکت بدن کم باشد، اشکالی ندارد.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 961 و 967؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، القول فی القیام، م 2 و استفتائات، ج 1، احکام نماز، س 93؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، القیام، م 8؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1948 و وسیله النجاه، م 695؛ خامنه ای: سایت، استفتائات جدید و اجوبه الاستفتائات، س 343 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م 928 و 934؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 591؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 755.

>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 124
99
96/04/27 06:25
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
اقتدا در طبقات مختلف و صف های طولانی نماز جماعت

سوال: آیا اقتدا در طبقات مختلف مسجد و صف های طولانی نماز جماعت صحیح است؟

پاسخ: در صورتی که طبقات مسجد نسبت به یکدیگر ارتفاع زیادی نداشته باشند (با جماعتی که در پایین برقرار است، یک جماعت حساب شود) و کسی که در صف اول هر طبقه می ایستد (چه زن باشد یا چه مرد) از صف قبل از خود در طبقه قبل حداقل یک نفر را ببیند، نماز صحیح است.

همچنین در صف های طولانی که کسی از صف جلوتر دیده نمی شود، اتصال از طریق یکی از سه طرف (راست، چپ و جلو) به جماعت کافی است و دیدن صف جلو لازم نیست.

--------------
منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش مسجد، ص 316-315.
96/04/25 10:17
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
چگونگی پیروی از امام جماعت

سوال: پیروی از امام جماعت در چه مواردی لازم است؟

پاسخ:
1. در اقوال مانند: ذکر رکوع، سجده، تسبیحات اربعه یا تشهد؛ جلو افتادن از امام یا عقب افتادن از او اشکال ندارد، مگر در تکبیرة الاحرام؛

2. در اعمال مانند: رکوع یا سر برداشتن از رکوع و سجده، پیش افتادن جایز نیست؛ پس اگر عمدا قبل امام به رکوع برود یا برخیزد یا به سجده برود، معصیت کرده، اگر چه نمازش صحیح است، ولی عقب افتادن از امام جماعت اگر زیاد نباشد، اشکال ندارد.

--------------
منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش مسجد، ص 322.
96/04/25 10:14
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
بهترین ترتیب مکانی نماز جماعت

سوال: بهترین حالت قرار گرفتن در نماز جماعت چیست؟

پاسخ: مستحب است امام جماعت وسط صف بایستد و اهل علم و کمال و تقوا در صف اول بایستند.

نکته: مستحب است صف های جماعت منظم باشد و بین کسانی که در یک صف ایستاده اند، فاصله نبوده و شانه آنان هم ردیف یکدیگر باشد.

-----------
منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش مسجد، ص 312.
96/04/20 20:41
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
سوال:

1-اگه در اول صف نماز جماعت دوتا نوجوان که به سن بلوغ نرسیدن ولی نمازشون رو صحیح میخونن اگه کسی کنار این دوتا بایستد آیا نمازش صحیحه یا باطله؟

2- در مورد غیر ممیز هم بفرمایید اگر دو نفر باشن تو صف اول تکلیف چیست ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بچه ممیز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنین اگر یک یا چند بچه غیر ممیز یا بچه ممیزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی فاصله بین دو مأموم بیش از یک قدم نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد.

آیت الله مکارم : در موارد ذکر شده فاصله شدن یکی دو نفر مانع اتصال نیست اما کسانى كه اتصال با آنها حاصل مى ‏شود بنابر احتیاط، باید بالغ باشند.

آیت الله وحید: 1-اگر ممیّز باشد و صحّتِ نمازش احراز شود اشکالی ندارد.
2-جماعت صحیح نیست.

آیت الله سیستانی: 1- اگر واسطه اتصال به جماعت بچه ممیز ـ یعنی بچه ای که خوب و بد را می‏فهمد ـ باشد چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند
2- اگر واسطه اتصال بچه غیر ممیز باشد اتصال جماعت قطع می شود

آیت الله شبیری: 1-صحیح است.
2-اگر کمتر از اندام انسان در حال سجده فاصله باشد اشکالی ندارد.

آیت الله فاضل: اگر دو نوجوان ممیّز که وضو و نماز شان صحیح است هر چند بالغ نشده باشند و در صف اول باشند، نماز کسانی که از طریق آنها متصل به امام یا متصل به سایر مامومین باشند صحیح است.
96/02/6 14:24
یادِیار , yadeyar
در احکام اطاعت و ولایت پذیری از امام و مقتدا و ولایت
در نماز هم هست

آیا می دانید نماز گذار نباید از امام خود جلوتر اعمال را انجام دهد یا با فاصله خیلی زیاد عقب بماند .......
‌.....
کس که در نماز نتواند پیروی از امام کند در جامعه هم نمی تواند ‌.....
..

درود بر مرد میدانها که در نماز و در جامعه تنها سیاستمداری است که از رهبر انقلاب پیروی می کند
.
.
.
ولی مظلوم بعد از امام خامنه ای
4
2
5
94/11/15 23:21
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm

√ پاسخ:
نمازگزار باید غیر از ذکرها و عباراتی که در نماز خوانده می شود، کارهای دیگر مانند رکوع و سجود را با امام جماعت یا کمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمدا پیش از امام یا مدتی بعد از امام انجام دهد:
آیت الله خامنه‌ای: معصیت کرده؛ ولی نمازش صحیح است و اگر دو رکن پشت سر هم (‌رکوع و دو سجده را) جلو یا عقب بیفتد نمازش فرادا می شود.
آیت الله سیستانی: جماعتش باطل است و اگر به وظیفه فرادا (که در مسأله (۱۴۰۳) گذشت) عمل کند، نماز به فرادا صحیح است.
آیت الله مکارم: در مورد انجام اعمال قبل از امام در صورتیکه مثل رکوع و سجود باشد باید برگردد و اگر برنگردد نماز او اشکال دارد. اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادی رکوع در اینجا نماز را باطل نمی کند، ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.

-------
توضیح المسائل مراجع م ۱۴۷ و استفتاء ‌از سایت
94/09/30 23:32
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm

برگرداندن نیت از نمازی به نماز دیگر را عدول از نیت گویند.

در مواردی عدول از نیت جایز است:
۱- از نماز عصر به ظهر(‌بفهمد نماز ظهر را نخوانده یا باطل خوانده).
۲- از قضای نماز عصر به قضای نماز ظهر.
۳- از نماز عشا به نماز مغرب.

۴- از قضای نماز عشا به قضای نماز مغرب.
۵- از نماز ادا به نماز قضا به شرطی که وقت ادا وسعت دارد.
۶- از شکسته به تمام در مکان تخییر(‌مثل مسجدالحرام).
۷- از جماعت به فرادا:
آیت الله خامنه‌ای: اشکال ندارد.
آیات عظام مکارم و سیستانی: بدون عذر نمی توان از جماعت جدا شد.
آیت الله وحید: اگر از اول قصد عدول نداشته باشد اشکال ندارد (‌یعنی در وسط نماز تصمیم به فرادا کردن نماز بگیرد)
-----
توضیح المسائل مراجع، م ۷۶۳ و ۱۴۲۳
99
4
89
94/07/22 18:32
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
آیا زن می تواند مساوی و یا جلوتر از مرد نماز بخواند ؟

√ پاسخ:

آیت الله خامنه ای : باید بین مرد و زن در حال نماز اقلاً مقدار یک وجب فاصله باشد، و فرقی نمی‌کند زن جلوتر بایستد یا مرد و یا مساوی هم بایستند.

آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی : باید در نماز زن عقب‌تر از مرد بایستد و جای سجده او از جای سجده مرد کمی عقب‌تر باشد و گرنه نماز باطل است و در این حکم محرم و غیر محرم تفاوتی ندارد.

آیت الله فاضل : باید زن عقبتر از مرد بایستد و بهتر است جای سجده زن عقبتر از جای ایستادن مرد باشد .

آیات عظام صافی ، بهجت : مکروه است زن جلوتر از مرد بایستد.

آیات عظام خوئی ، وحید : باید بین موقف زن و مرد در نماز یک وجب فاصله باشد .

آیات عظام امام ، نوری : بنابر احتیاط مستحب جای سجده زن از جای ایستادن مرد کمی عقبتر باشد.

نکته1: در این مسأله فرقی بین محرم و نامحرم و یا نماز واجب و مستحب نیست .

نکته2: اگر یکی از آنها نماز نمی خواند یا اینکه بین زن و مرد حائل باشد و یا اینکه حداقل بینشان 5 مترفاصله باشد، بنظر تمام مراجع نمازشان اشکال ندارد.

تذکر: در رساله جوان آیت الله سیستانی صفحه۹۰ آمده که اگر مردی مشغول نماز شود و زنی بیاید جلوتر یا مساوی آن مرد نماز بخواند :

۱- اگر بتواند مانع قرار دهد و یا در بین نماز مقداری جلوتر از زن بایستد ، باید اینکار را بکند و الا نمازش بنابر احتیاط واجب باطل است.

۲- اگر نمی تواند حائلی بیندازد یا جلوتر رود ، مثلاً : جلوی او دیوار است ، نمازش صحیح است.

سؤال : این مسألة تقدّم و تأخّر زن و مرد ، شامل افراد نا بالغ هم می شود ؟

آیات عظام امام ، صافی : بله شامل افراد نا بالغ هم می شود.

آیت الله مکارم : بنابر احتیاط واجب شامل افراد نا بالغ هم می شود.

آیات عظام سیستانی ، خوئی : این حکم اختصاص به افراد بالغ دارد.

----------------------
توضیح المسائل مراجع مسأله ۸۸۶ ، اختلاف فتاوی آخر آموزش فقه آقای فلاح زاده ص ۴۱۴ ، منهاج آیه سیستانی مسأله ۵۴۵ .

این فاصله را از مکان ایستادن آن زن و مرد محاسبه می کنند .
70
21
57
94/06/2 23:36
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
ســوال : آیا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جایز است؟

√ پاسخ : نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جایز و صحیح است.

( استفتائات مقام معظم رهبری )
42
12
37
94/05/31 23:17
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
سوال:‌ فاصله بین نمازگزار با امام و بین نمازگزاران با یکدیگر تا چه اندازه ای باشد؟

√ پاسخ : جای سجده نمازگزار و جای ایستادن امام جماعت نباید بیشتر از یک قدم بزرگ باشد۱ و نیز اگر بین انسان یا مامومی که جلو او ایستاده (‌و به وسیله او به امام متصل است) ‌به همین فاصله باشد نمازش اشکال ندارد.
اگر به نحوی ماموم از جلو یا طرف راست یا چپ به امام جماعت متصل باشد نماز جماعت او صحیح است.۲
-----------------
1- آیت الله خامنه ای : ‌نباید بیشتر از یک قدم باشند
- آیت الله مکارم: یک یا چند قدم فاصله، بطوریكه به آن جماعت گویند مانعى ندارد – اکثر مراجع: کمتر از یک متر
2-توضیح المسائل مراجع مسئله 1435- 1436
81
14
72
94/05/22 03:14
یادِیار , yadeyar
نمازش شکسته است اما محض ثوابش هم که شده، امده سر صف اول، اگر بین افرادی که سمت چپ و راست اویند، بیش از یک قدم بزرگ فاصله باشد، نما تمام کسانی که بواسطه او به امام متصل هستند فرادی می شود.
94/05/20 19:11
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm

نمازش شکسته است اما محض ثوابش هم که شده، آمده سر صف اول. اگر بین افرادی که سمت چپ و راست اویند، بیش از یک قدم بزرگ فاصله باشد، نماز تمام کسانی که به واسطه او به امام متصل هستند فرادی می‌شود. (توضیح المسائل امام، مسئله 1436)
99
7
58
94/05/18 22:25
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm

اگر مرد سهوا حمد و سوره نماز صبح، مغرب و عشاء را آهسته بخواند، آیا نماز او اشكال دارد؟

√ پاسخ: اگر از روی سهو و یا ندانستن مساله باشد، اشكالی ندارد و نماز صحیح است؛ اما بایستی از این پس، این حكم را به طور كامل رعایت كند.
35
3
28
94/05/18 21:01
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm

┘◄ پاسخ : اگر مأموم صداى قرائت امام را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بشنود، نباید حمد و سوره را بخواند و اگر صداى امام را نشنود، مستحب است[1]
حمد و سوره را آهسته بخواند و در نمازهاى ظهر و عصر همیشه باید حمد و سوره را ترک کند اما ذکر گفتن به طور آهسته مستحب است.[2]
در هر حال، چنانچه نمازگزار سهواً بر خلاف موارد مذکور عمل کند، نماز وی صحیح است.[3]

-----------------------------------------
[1]. آیت الله مکارم: (جایز است).
[2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج‌1، ص 794،
[3]. ر.ک: همان، ج‌1، ص 795، م 1464.
59
5
49
94/05/17 23:11
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm

√ پاسخ:
آیت الله خامنه ای: اگر در ركعت سوم یا چهارم امام اقتدا كند، باید حمد و سوره را بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام كند و در ركوع یا سجده خود را به امام برساند ولی اگر در سجده به امام برسد، بهتر است كه احتیاطاً نماز را دوباره بخواند.
آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه در رکعت سوّم یا چهارم به امام اقتدا کند، باید حمد و سوره را بخواند و اگر براى سوره وقت ندارد فقط حمد را بخواند و خود را در رکوع به امام برساند

----
توضیح المسایل مسأله ۱۴۴۲
74
3
65
94/05/15 21:12
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm


√ پاسخ:
آیت الله خامنه‌ای:‌ شکستن نماز واجب جایز نیست، ولی می توانید به نماز مستحب عدول نمایید و پس از عدول اگر به جماعت نمى رسد مى تواند نمازمستحبى را بشكند.
آیت الله مکارم شیرازی:‌ هرگاه مشغول نماز واجب است و جماعت برپا شود، چنانچه وارد رکعت سوم نشده و می ترسد اگر نماز را تمام کند به جماعت نرسد مستحب است نیت خود را به نماز مستحبی برگرداند و آن را دو رکعتی تمام کرده، خود را به جماعت برساند.
آیت الله سیستانی: شکستن اصل نماز بخاطر درک جماعت جایز است.

-----------------
استفتاء از سایت مراجع عظام
60
6
50
94/05/2 10:24
عقیده , aqeedeh

{ راست کردن صف های نماز}
¤مسئله سوم ¤درنمازباجماعت ، نمازگزاران طوری بایستند که شانه هایشان با همدیگرمتصل وچسبیده باشند ودرمیان صفوف هیچ فرجه وجای خالی نباشد.عن نُّعْمَانَ بْنَ بَشِیرٍ یَقُولُ 《كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُسَوِّی صُفُوفَنَا حَتَّى كَأَنَّمَا یُسَوِّی بِهَا الْقِدَاحَ 》صحیح مسلم رقم1007ترجمه: حضرت نعمان بشیررضی الله عنه می گوید:پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم صف های نماز ما را منظم می کرد و این عمل را آن قدر اهمیت می دادگویی بوسیله صف ها تیر، راست می کند.«عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: (سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِیَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاَةِ). وعند مسلم ، من تمام الصلاة.صحیح بخاری رقم723-ومسلم ج 1ص 182
[ترجمه:حضرت انس بن مالک رضی الله عنه می فرماید: پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم فرمود: صف های نمازتان رابرابرکنید.چون راست کردن صفوف ازاقامه نمازاست. ودرروایت صحیح مسلم آمده استازتکمیل نماز است.عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
(أَقِیمُوا الصُّفُوفَ وَحَاذُوا بَیْنَ الْمَنَاكِبِ وَسُدُّوا الْخَلَلَ وَلِینُوا بِأَیْدِی إِخْوَانِكُمْ وَلاَ تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّیْطَانِ وَمَنْ وَصَلَ صَفًّا وَصَلَهُ اللَّهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا قَطَعَهُ الله)ابوداود رقم 666وصححه ابن خزیمه والحاكم .

{ راست کردن صف های نماز}
¤مسئله سوم ¤درنمازباجماعت ، نمازگزاران طوری بایستند که شانه هایشان با همدیگرمتصل وچسبیده باشند ودرمیان صفوف هیچ فرجه وجای خالی نباشد.عن نُّعْمَانَ بْنَ بَشِیرٍ یَقُولُ 《كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُسَوِّی صُفُوفَنَا حَتَّى كَأَنَّمَا یُسَوِّی بِهَا الْقِدَاحَ 》صحیح مسلم رقم1007ترجمه: حضرت نعمان بشیررضی الله عنه می گوید:پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم صف های نماز ما را منظم می کرد و این عمل را آن قدر اهمیت می دادگویی بوسیله صف ها تیر، راست می کند.«عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: (سَوُّوا صُفُوفَكُمْ فَإِنَّ تَسْوِیَةَ الصُّفُوفِ مِنْ إِقَامَةِ الصَّلاَةِ). وعند مسلم ، من تمام الصلاة.صحیح بخاری رقم723-ومسلم ج 1ص 182
[ترجمه:حضرت انس بن مالک رضی الله عنه می فرماید: پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم فرمود: صف های نمازتان رابرابرکنید.چون راست کردن صفوف ازاقامه نمازاست. ودرروایت صحیح مسلم آمده استازتکمیل نماز است.عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
(أَقِیمُوا الصُّفُوفَ وَحَاذُوا بَیْنَ الْمَنَاكِبِ وَسُدُّوا الْخَلَلَ وَلِینُوا بِأَیْدِی إِخْوَانِكُمْ وَلاَ تَذَرُوا فُرُجَاتٍ لِلشَّیْطَانِ وَمَنْ وَصَلَ صَفًّا وَصَلَهُ اللَّهُ وَمَنْ قَطَعَ صَفًّا قَطَعَهُ الله)ابوداود رقم 666وصححه ابن خزیمه والحاكم .
[ترجمه:حضرت عبدالله بن عمر می گوید:پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمود: صف های نمازتان را راست ومنظم کنید وشانه هایتان را برابرکنید، جاهای خالی را پرکنید ودرمقابل دست های برادران تان نرم باشید (یعنی دربرابر کسی که صف ها را منظم می کند نرمش نشان دهیدیاکسی که بغل دست شما نماز می خواند با دست هایتان او را اذیت نکنید) ودرمیان صفوف برای شیطان فرجه وجاهای خالی نگذارید (بلکه باهم بچسبید) کسی که صف ها را وصل کند خدا اورا وصل می کند وهرکس صف ها را قطع نماید خدا اورا قطع خواهد کرد. عَنْ أَنَس بن مالک قال:
أقیمت الصلاة فأقبل علیناٍ رسول اللهِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم بوجهه ،َ فقَالَ: (أَقِیمُوا صُفُوفَكُمْ وتراصوا فَإِنِّی أَرَاكُمْ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِی). وَكَانَ أَحَدُنَا یُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ. صحیح البخاری ج 1ص100
ترجمه:حضرت أنس بن مالك رضی الله عنه مى گوید: نماز برپا شد،پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم رو کرد به طرف ما فرمود:صف های نمازتان را راست ومنظم کنید زیرا من ازپشت سرم ، شما را می بینم .حضرت انس می فرماید: هریکی ازما شانه اش را با شانه ی همراه بغل دستى اش وقدم اش رابا قدم او وصل می کرد. (یعنی مابرای فشرده کردن وبه هم پیوستن صف ها خیلی اهمیت داده فرجه ای نمی گذاشتیم ) مطلب این نیست که ما حقیقتا قدم ها را بایکدیگرمی چسبانیدیم بلکه اینجا وصل مجازی مراداست.چنانکه حافظ بن حجرشافعی مطلب صحیح این جمله را بیان نموده اند. ( المرادبذالک المبالغة فی تعدیل الصف وسد خلله )فتح البارى 352/2
ترجمه:مطلب حدیث این است که درراست کردن صف ها وبستن فرجه ها مبالغه شود.
منظورامام بخاری ازاین باب ، این است که درراست نمودن صف ها وپرکردن جاهای خالی ،مبالغه شود .که تائید آن درسنن ابی داود 97/1آمده است . پیامبرص فرمود:《رصوا صفوفکم وقاربوا بینها وحاذوا بین اﻷعناق 》.صف های نمازرابه خوبی وصل کنیدونزدیک به هم بایستید وگردنهایتان را برابرکنید.نیزازروایت دیگرسنن ابی داود این حدیث تایید می شود.حضرت نُّعْمان بنَ بَشِیر می گوید: 《فَرَأَیْتُ الرَّجُلَ یُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ وَرُكْبَتَهُ بِرُكْبَةِ صَاحِبِهِ وَكَعْبَهُ بِكَعْبِهِ》. ابوداود 662
ترجمه:من مشاهده کردم مردنمازگذاررا که می چسبانید، شانه اش راباشانه همراه بغل دستی اش وشتالنگش را با شتالنگ او.بدیهی است که درست کردن صف ها به این شکل که گردنها با گردنها، شانه ها با شانه ها وشتالنگ ها باشتالنگ ها با هم چسبیده ومتصل باشند، ممکن نیست .
این الفاظ بدین جهت به کاربرده شده اند، تا که دربستن صفها اهتمام ورزیده شود ونمازگذاران جلو،عقب نباشندودرپرکردن جاهای خالی وفرجه های صفوف مبالغه شودلذا معنای حقیقی ازاین الفاظ مراد نیستند.بلکه الصاق مجازی مراد است.بنابراین طریقه صحیح بستن صف ها که مطابق سنت باشند این است که شانه ها باهمدیگرمتصل باشندوهیچ گونه خلاء وفرجه ای درمیان صفوف نباشد وصف ها جلو،عقب نباشند.ولزومی نیست که قدمها باهم چسبیده ومتصل باشند چون با این کار،خواه ناخواه شانه هاباهم متصل نمی شوندودر وسط پاهای نمازگزاریک نوع گشادگی وفرجه غیرموزون، پیدا می گرددکه خلاف تحسین تعلیم نماز آنحضرت صلی الله علیه وسلم است.
نیزنمازگزاربی جهت درتکلف قرارگرفته رکوع وسجده برای او دشوارمی شودوبایستی درهر رکعت این کاررا انجام دهد که خلاف سنت پیامبرص است.
نکته اخیر:اینکه برخی ازانسانها نسبت به دما وحرارت بدن دیگران حساسیت دارند لذا باعث می شودکه تمرکزحواس وحضورقلب آنها درنمازبا این شیوه ازبین برود .فتدبر
↩ادامه دارد
مصدرسایت :راه حقیقت 2
94/05/1 09:13
عقیده , aqeedeh

قسمت اول:
1-مسئلهء نخست : هنگامی که قصد نمازدارد باوضو روبه قبله بایستد.(1)وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِین.بقرة/238
ترجمه :از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید!
¤[چون بیرون ازنماز،قیام لازم قرارداده نشده است لذا این حکم مربوط به نمازاست ]¤

1-مسئلهء نخست : هنگامی که قصد نمازدارد باوضو روبه قبله بایستد.(1)وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِین.بقرة/238
ترجمه :از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید!
¤[چون بیرون ازنماز،قیام لازم قرارداده نشده است لذا این حکم مربوط به نمازاست ]¤
(2)عن عمران بن حصین قال:《 كانتْ بی بَواسیرُ ، فسأَلتُ النبیَّ صلَّى اللهُ علیه وسلَّم عنِ الصلاةِ ، فقال : صَلِّ قائمًا ، فإن لم تستَطِع فقاعدًا ، فإن لم تستَطِعْ فعلى جَنبٍ 》.بخاری رقم/1117- ومسند أحمد 426/4.
ترجمه :عمران بن حصین رضی الله عنه می گوید: من به بیماری بواسیر، مبتلابودم .ازرسول خدا ص پرسیدم که چگونه نمازبخوانم ؟ فرمود:(حتی الامکان ، نمازرا ایستاده بخوان.اگرنتوانستی ، نشسته بخوان .واگراین هم برایت مقدورنبود،برپهلوخوابیده، نمازبخوان).
مسئله دوم:درقیام انگشتان هردو پا به سمت قبله باشند .امام بخاری درباب فضل قبله می نویسد:یَسْتَقْبِلُ بِأَطْرَافِ رِجْلَیْهِ. قَالَ أَبُو حُمَیْدٍ (الساعدی )عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ》.
ترجمه: حضرت ابوحمید ساعدی رضی الله عنه می فرماید:آنحضرت ص انگشتان پاهایش را به طرف قبله قرارمی داد.
↩ادامه دارد.
مصدرسایت
راه حقیقت2
94/03/20 17:39
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
radic; ســوال : آیا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جایز است؟

√ پاسخ : نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جایز و صحیح است.

( استفتائات مقام معظم رهبری )
51
7
28