وروجک                    , saghar1369

وروجک

 تنها یک تنها میداند تنهایی تنها درد یک تنها نیست......
وروجک                    , saghar1369

وروجک

مطالب
cloobid
saghar1369
، 11 سال و 2 ماه و 15 روز
زن 28 ساله مجرد
ليسانس ،


تبلیغات

وروجک                    , saghar1369
چشم انداز Vincent Callebaut’s 2050 پاریس به عنوان یک "شهر هوشمند"

به منظور پرداختن به مسائل مربوط به مسکن و تراکم پاریس، معماران شرکت فرانسوی Vincent Callebaut، پیشنهادی را برای چند ساختمان بلند با

خروجی انرژی مثبت (BEPOS) توسعه داده اند. متشکل از هشت ساختار چند منظوره در نقاط مختلف پاریس، این طرح برای رسیدگی به

مشکلات عمده پایداری موثر بر هر منطقه می باشد، در حالی که عملکردهای کلیدی را برای شهر ارائه می دهد.

سفارش در پی طرح انرژی اقلیمی پاریس، موجب شده است تا این شهر هوشمند در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توسط 2050 هدفمند باشد.

به منظور دستیابی به اهداف بلند مدت در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی، بالا بردن ادغام چندین روش تولید انرژی برای اطمینان از اثبات آنها در

پایبندی به تلاش های پایدار، و همچنین به عنوان تشویق ساکنان برای اتخاذ استانداردهای سازگار با محیط زیست نیز این هدف دنبال

شده است. اگرچه تکنیک های به کار گرفته شده در هر ساختمانی منحصربفرد می باشد، با این حال اهداف کلی این شهر

هوشمند منسجم می باشد: احترام به تاریخ غنی پاریس، در حالی که با کاهش اثرات

زیست محیطی در پی به وجود آوردن آینده سالم می باشد.

هر یک از سیستم های برج با چارچوب موجود شهر متناسب می باشند و اغلب به طور مستقیم در بالای آن، مانند " Mountain Tower" بارهای سازه اش را از

طریق مجراهای استفاده نشده و دودکش انتقال می دهد. این فرم ها از ارتفاع بالا طبیعت را به خوبی نمایش می دهند، در حالی که در

دیوارهای آن ها، فرآیندهای طبیعی (گرمایش منفعل و خنک کننده، اکسیژن، اقتباس آب باران) در هر کجا که

برای ایجاد واحد پایدار امکان پذیر باشد استفاده می شود.
علاوه بر این، درج فضای سبز، برای مثال باغ معلق، اثراتی مانند تصفیه هوا را برای شهرنشینان به ارمغان می آورد و ساکنان

این ساختمان ها را تشویق می کند تا به کشت گیاهان بپردازند و این شیوه ای از زندگی پایدار است.

علاوه بر استراتژی های صرفه جویی انرژی منفعل و طبیعی، این شهر هوشمند نیز تکنیک های نوآورانه ای را به کار برده است. به عنوان مثال، پوسته این برج

پاسخی به نور خورشید در راه هایی است که تاثیر مثبتی بر بار حرارتی دارد. پوسته "برج های Mangrove" از سلول های منفرد تشکیل شده است

که به صورت یک پوسته الکتروشیمیایی حساس به نور (photo-sensitive) و با استفاده از نور خورشیدی که به ساختمان برخورد می کند

برق تولید می شود. به طور مشابه "برج های فتوسنتز" یک عایق به صورت نمای زیستی را به کار گرفته است که

سوخت های زیستی قابل استفاده ای را تولید می کند. دیگر تکنولوژی که موجب خودکفایی این شهر

هوشمند می شود، " phylolight" می باشد که یک سیستم هیبریدی turbine-lamp

است که منابع نور و انرژی مورد نیاز را تولید می کند.
به طور مداوم در طول طرح شهر هوشمند، برنامه های این برج به صورت قسمت هایی با کاربری های مختلف، واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری

تقسیم بندی شده است. این پروژه نیاز گسترده به حمل و نقل را از بین می برد و موجب کاهش گازهای گلخانه ای حاصل از

سوخت وسایل نقلیه می شود و در کل کمک به ایجاد آینده ای سالم را تقویت می نماید.

معماری این پروژه را شرکت معماری Vincent Callebaut بر عهده دارد و کارفرمای آن، Paris City Hall می باشد.

ادامه
99
وروجک                    , saghar1369
تاریخچه کاغذ دیواری و نکاتی درباره آن

تاریخچه کاغذ دیواری در واقع به چین قدیم برمی‌گردد. اولا به دلیل آن که آن‌ها ابتدا کاغذ را اختراع کردند و دیگر آن که در قرن 200 قبل از میلاد اولین کسانی بودند که با چسب برنج کاغذ را به دیوار می‌زدند
گفته می‌شود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را بر عرب‌ها فاش نمود که در نتیجه آنها نیز دانش کاغذسازی را به اروپا منتقل نمودند. پس از آن بسیاری از اروپائیان متمول به هنرمندان سفارش کاغذهای نقاشی شده در ابعاد وسیع را جهت نصب بر دیوارهای منازل خود می‌دادند، اما کاغذ دیواری واقعی با پیدایش صنعت چاپ متولد شد. در دوران رنسانس، کاغذ دیواری که با استفاده از تکنیک چاپ کلیشه چوبی تولید می‌شد، در میان اشراف اروپا محبوبیت یافت. از زمان قرون وسطی، طبقه تراز اول جامعه عادت به نصب فرشینه‌های تزئینی بر دیوارهای منازل خود داشتند. این فرشینه‌های تزئینی هم به اتاق رنگ می‌داد و هم به عنوان لایه‌ای عایق میان دیوار سنگی و فضای داخلی عمل می‌کرد و در نتیجه گرمای درون اتاق را حفظ می‌نمود.
با این همه این فرشینه‌ها بسیار گرانقیمت بودند. از اینرو تنها افراد فوق العاده ثروتمند توانایی تهیه آن‌ها را داشتند. طبقه نیمه مرفه که یا به دلیل قیمت گزاف و یا جنگ‌هایی که تجارت بین المللی را متوقف می‌کرد توان خرید این فرشینه‌ها را نداشتند، برای روح دادن به اتاقهایشان به کاغذ دیواری روی آوردند.
کاغذ دیواری‌های اولیه طرح‌هایی مشابه تصاویر فرشینه‌ها داشتند و گاهی اوقات ورقهٔ بزرگ کاغذی همانند فرشینه‌ها به صورت آزاد بر روی دیوار نصب می‌شد و گاهی نیز همچون سیستم امروزی آنرا بر دیوار می چسباندند.
معمولا تصاویر چاپی به جای آنکه قاب شده و بر دیوار نصب شوند، بر دیوار چسبانده می‌شدند و احتمالا ابعاد بسیار بزرگ این تصاویر چاپی که چند ورقه‌ای نیز بودند صرفا به منظور چسبانده شدن بر دیوار تولید می‌شدند.
ورود این محصول به ایران به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار. بازمی گردد. وی که علاقه‌ای خاص به شیوه‌های معماری و هنر مغرب زمین داشت، در زمان نوسازی کاخ گلستان با پوشاندن دیوارهای آن کاخ توسط کاغذ دیواری‌های وارداتی از زمره نخستین افرادی شد که باب ورود این محصول به ایران را گشودند.
کاغذ دیواری از نظر دکوراسیون داخلی نقش مهمی در تزیین دیوار منازل، ادارات و ... دارد. از مدل ساده گرفته تا طرح‌دار، گرافیکی و جدیدا پوستر مناظر که نهایت زیبایی را به همراه دارد.
امروزه کاغذ دیواری‌ها بسیار شاد و متنوع هستند و حس بودن در طبیعت را ایجاد می‌کنند. بعضی از آن‌ها مانند تابلوی نقاشی یا منظره‌ای کاملا طبیعی هستند. با توجه به دکوراسیون منزل خود می‌توانید از آن‌ها به خصوص در جاهای کم‌نور و دلگیر یا برای پوشاندن دیوارهای آسیب‌دیده استفاده کنید و حال و هوای آن جا را کاملا تغییر دهید.
تنوع کاغذ دیواری‌ها آن قدر زیاد است که انتخاب را مشکل می‌کند، ولی اگر به هدفی که از دکوراسیون دارید و رنگ و طرح مورد علاقه خود فکر کنید، کار کمی آسان‌تر می‌شود.
- از کاغذ دیواری می‌توانید به عنوان حاشیه برای تزیین اتاق کودکان استفاده نمایید و با انتخاب طرح دلخواه آن‌ها، شادی کودکانه‌‌شان را مضاعف کنید.
- اگر کاغذ دیواری به صورت منظره است، فقط یکی از دیوارها را با آن تزیین کنید.
- هرچه طرح کاغذ دیواری ریزتر باشد، فضای اتاق بزرگ‌تر نشان داده خواهد شد.
- برای جاهای کوچک از کاغذ دیواری ساده و روشن استفاده نمایید.
- بعضی از آن‌ها اکوستیک بوده و به کاهش صدا کمک می‌کنند.
- پیش از خرید اندازه دقیق و میزان کاغذ دیواری مورد نیاز را محاسبه کنید.
- سعی کنید کاغذ دیواری‌ها قابل شستشو و پوشش آن‌ها حتی الامکان از مواد طبیعی مانند الیاف پنبه، ابریشم، مواد سلولزی و منسوجات یا فاقد هر گونه مواد شیمیایی باشند.
ادامه
وروجک                    , saghar1369

طبس ، باغ گلشن

این باغ دارای نوعی طرح است که آبگیر آن در وسط باغ قرار گرفته است و آن را می توان نمونه ای از نوعی باغ دانست که فردوسی در ابیات خود به طراحی آن اشاره کرده است .
تنها در شمار اندکی از باغ ها ، حوض یا آبگیری بزرگ را در وسط باغ می ساختند و این در حالتی بود که به سبب برخی از عوامل و پدیده های طبیعی ، عمارت کوشک را در میان باغ نسازند ، در این حالت خاص ، حوضی در مکان مرکزی باغ و غالبا در محل تلاقی امتداد راه های اصلی طراحی و ساخته می شد . باغ گلشن در طبس را می توان از نمونه های خوبی به شمار آورد که حوض آن در مرکز محوطه مربع شکل کرت ها قرار داده شده بود. بنا براین اشاره شاهنامه به طراحی و ساخت آبگیری در وسط باغ ، موضوعی است که از لحاظ پیشینه طراحی باغ ها مصداق هایی از آن وجود داشته است .
عرصه حرم در یک سوی باغ قرار داشت و چند عمارت بلند در آن ساخته شده بودو شماری حوض در محوطه آن بود که گویا همه یا بیشتر آنها شکل مربع بودند و باغچه هایی پیرامون برخی از حوضها وجئد داشت و گلهای زیبایی در آنها کاشته شده بود . یک یا چند فواره در هر حوض وجود داشت که موجب صفا و طراوت فضا می شد . آب حوض ها بسیار صاف و زلال بود به گونه ای که کف آنها به خوبی دیده می شد و به گفته شاعراگر سوزنی دریکی از حوض هامی افتاد،به خوبی قابل مشاهده بود .
توصیف دقیق و گاه اغراق آمیز حوضها که تنها بخشهایی ازابیت مربوط به آنها در این متن آورده شده است ، اهمیت این عنصر را در معماری ابران نشان می دهد و به همین سبب است که همواره در باغهای طراحی شده یک حوض در جلوی عمارت اصلی یا به عبارت دیگر در جلوی ایوان اصلی عمارت طراحی و ساخته می شد .

باغ واقع در کنار رودخانه

بسیاری از شهرهای قدیمی ایران در کنار یا دو سوی رودخانه ای بزرگ یا متوسط شکل می گرفتند و توسعه می یافتند . در بعضی از موارد که باغی در این گونه از شهر ها در کنار رودخانه ساخته می شد،در صورت امکان ترجیح می دادند که عــــمارت کوشک آن را به جای آنکه در میان باغ بسازند ، در کنار رودخانه برپا کنند ، زیرا در این صورت از منظررودخانه به بهترین نحو ممکن می توانستند استفاده کنند . کـــــاخ آیینه را در اصفهان که در دوره صفویه در کنار زاینده رود ساخته شده بود ، از این گونه عـمارت ها به شمار می رود این کاخ در دوره قاجار ویران شد و اکنون اثری از آن و فــــضاهای سبز و ساخته شده پیرامون آن در دوره صفویه بر جای نمانده است ، بلکه تنها تصویری که از آن باقی مانده است نشان می دهد بسیاری از ویژگیهای معماری آن مانند عمارت کاخ چهل ستون در اصفهان بوده است ، این عمارت نیز دارای محوری با یک جهت بود که به سمت زاینده رود طراحی و تنظیم شده بود و منظر اصلی ایوان ستون دار واقع در جلوی عمارت به طرف رودخانه بود .
در هند ، شماری رودخانه پرآب و بزرگ وجود داشت که در اطراف آن محیط هایی سر سبز و خرم پدید می آمد . به همین سبب در آن سرزمین در هنگام ساختن باغ در کنار این نوع از رودخانه ها ، غالبا عمارت کوشک را در کنار رود خانه طراحی و احداث می کردند . ساختن عمارت مزار تاج محل در کنار رودخانه جمنا را می توان در تداوم همین سنت طراحی به شمار آورد .

باغ آبی

منظور از باغ آبی گونه ای از باغ است که آبگیری بزرگ در قسمتی از عرصه آن به شکل مصنوعی یا با استفاده از عوارض طبیعی ساخته می شد و برای پدید آوردن منظره ای بدیع و خوشایند ،عمارت کوشک در روی سکویی که در میان آبگیر با مصالح مقاوم در برابر آب ساخته می شد ،بر پا می گردید و برای ایجاد دسترسی به کوشک غالبا معبر یا پلی بین کوشک و عرصه واقع در کنار آبگیر ساخته می شد کمبود آب در بیشتر نواحی ایران موجب می شد که شمار بسیار اندکی از این گونه باغها در کشور ساخته شود . باغ ائیل گلی در تبریز یکی از نمونه های باقی مانده از این گونه باغ ها به شمار می آید .
ادامه
احسان تــــــــــــرنم , hak65
می گویند :
خطی باریڪ است ؛
میان عشق و هوس ...
من ڪجای این مرزم ،
ڪه دوستت دارم هنوز ،
بی آنڪه ،
باشی ڪنارم ...
ادامه
کامنت بنویسید...
وروجک                    , saghar1369
سه شنبه 9 اردیبهشت ، 22:47
like
ادامه
مهدی     , mehdighorbanimotlagh
وروجک در این تصویر برچسب خورده است. 5 سال پیش