نرم افزار اندروید کلوب
سكوت  , bookcity

سكوت

سكوت  , bookcity

سكوت

مطالبدوستان 7
cloobid
bookcity
، 6 ماه و 30 روز
زن 79 ساله مجرد
زير ديپلم ،

دوستان

  • دکتر م , sadehdell
  • میرزا میرزایی , asdollakhan
  • راه ساده , erfanenab
  • پویا پارسا , parsapp6
  • 7 نفر

    morebox img


تبلیغات

سكوت  , bookcity
[https://www.aparat.com/v/7mbK5]
Music and Piano - Evgeny Grinko Violin - Vlada Ponyatovskaya Violin 2 - Anna Romanova Viola - Pavel Mazkevich Cello - Yana Chekina Accordion - Evgenya Popova
ادامه
99
سكوت  , bookcity
معرفی هنرمندان معاصر ایران
فرامرز پیلارام
فرامرز پیلارام (۲۱ فروردین ۱۳۱۶- شهریور ۱۳۶۲) نقاش و خوشنویس اهل ایران بود. وی از پیشگامان مکتب سقاخانه است.
استعداد وی در نقاشی و تمایلش به ادامه آن باعث شد که پس از پایان دوران دبستان، به هنرستان هنرهای زیبای پسران راه یابد. همزمان با تحصیل، در اداره آمار عمومی مشغول به کار شد. وی در ۱۳۴۰ از هنرستان دیپلم گرفت و سپس در دانشکده هنرهای تزیینی دانشگاه هنر تهران به تحصیل پرداخت و در ۱۳۴۷ موفق به دریافت درجه فوق لیسانس در رشته معماری داخلی و نقاشی تزیینی شد. او در سال ۱۳۴۹، برای مطالعه بیشتر دربارهٔ نقاشی، لیتوگرافی و انواع چاپ به فرانسه سفر کرد.
پیلارام همواره در پی به تصویر کشیدن نمادهای اصیل ایرانی بود. در کارهای اولیه اش مُهرهایی را که در قدیم به جای امضاء از آن استفاده می‌کردند، بزرگ نمایی کرد و زمینه‌ای کتیبه گونه به وجود آورد و در آن نمادهای مذهبی، مانند عَلَم و پنجه، را با اشکال هندسی درآمیخت. او با علاقه و توجه به هنرهای سنّتی ایرانی، نظیر کاشیکاری و در مسیر یافتن راه‌های نو برای «ترکیب بندی» های جدید، و دریافت این مطلب که خط فارسی، بویژه نستعلیق، در تلفیق با نقاشی ویژگی ممتازی به تابلوها می‌بخشد، به آموختن خطاطی در انجمن خوشنویسان پرداخت و سپس مدتی در آنجا تدریس کرد. از آن پس، خط دستمایه اصلی آثار او شد. از این رو می‌توان او را از پیشگامان نقاشیخط در ایران دانست. پیلارام با کاربرد خط در نقاشی، به خطاطی نیز شکل نوینی بخشید و آن را از چارچوبهای سنّتی خارج ساخت. این زمان (۱۳۴۰–۱۳۴۱ شمسی) مصادف بود با سالهایی که هنرهای اصیل ایرانی در مقابل موج نوگرایی غربی در همه زمینه‌ها قرار گرفت. در سال ۱۳۴۱ پیلارام و تنی چند از هنرمندان دیگر مکتب سقاخانه را - که شیوه‌ای اصیل و بر پایه اعتقادات و نمادهای مذهبی و ایرانی بود - در نقاشی و مجسمه‌سازی بنیان نهادند. او در سومین و چهارمین دو سالانه تهران (۱۳۴۳ ش، ۱۳۴۵ ش) شرکت کرد و برنده مدال شد. پس از آن کارهای او و دیگر هنرمندان مکتب سقّاخانه به دوسالانه ونیز فرستاده شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. موزه هنرهای مدرن نیویورک هم یکی از آثار او و آثار چند تن دیگر از هنرمندان این مکتب را خریداری کرد.
پیلارام در نمایشگاه‌های متعدد دیگری نیز شرکت کرد. از جمله دو نمایشگاه مستقل در تالار فرهنگ (۱۳۴۲ ش)، نمایشگاه هنر معاصر ایران در موناکو (۱۳۴۳ ش) و نمایشگاه هنر معاصر ایران در آمریکا (۱۳۴۷ ش) و چندین مدال و جایزه گرفت.
پیلارام در ۱۳۵۳سال با هنرمندانی چون مرتضی ممیز، مارکو گریگوریان و چند تن دیگر، «گروه آزاد» را تشکیل داد. این گروه چهار سال فعالیت داشت و چندین نمایشگاه از آثار نقاشان ایرانی در شهرهای مختلف دنیا برپا کرد.
پیلارام به تدریس نیز علاقه‌مند بود، از این رو از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۹ با سمت استادیار در دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت به تدریس طراحی پرداخت.
آثار پیلارام تابلوهای رنگ و روغن با ساختاری محکم است که خط در آنها با تکیه بر هنرهای سنّتی حرکاتی آهنگین دارد. آهنگ خطوط در کارهای او با تکرار یک حرف به وجود می‌آید و بزرگ نمایی و هدایت اَشکال، حس حرکتِ بصری را به بیننده القا می‌کند. ادغام خطوط سیاه و ضخیم و سفید و نازک و ترکیب آنها با عنصر خط در آثار او نوعی وحدت به وجود می‌آورد. از دیگر ویژگیهای آثار پیلارام اندازه بزرگ تابلوهایش، غلبه شکل بر محتوا، تضادهای رنگی شدید و بهره‌گیری از رنگها به صورت حجیم و ضخیم است. از جمله آثار او می‌توان به تیغه‌ها (۱۳۴۱)، ترکیب بندی سبز (۱۳۴۶)، ریتم با کلمه علی (۱۳۵۰) و عاق والدین (۱۳۵۵) اشاره کرد. سایر فعالیتهای او ساخت مجسمه‌های بزرگ برنزی و پیکره‌های عظیم چوبی به صورت حجمهایی تشکیل یافته از خط بود، او معتقد بود که چون آثارش برگرفته از زندگی است، پس باید در خدمت مردم و در اختیار آنان باشد و تابلوها و آثار هنری باید از انحصار مجموعه‌ها و نمایشگاه‌ها خارج شود و حتی در سطح شهر در معرض دید مردم قرار گیرد تا همگان از آن بهره ببرند.
دو سال پس از انقلاب به بهانه پاکسازی عناصر طاغوت از دانشگاه، او را اخراج می‌کنند و نقش او را خط می‌زنند. آنها می‌گویند که او هنرمندی است که دو دهه برای حکومت رو به انحلال پهلوی در عرصه هنر جهانی افتخار آورده بود. بیکار شد! جز زیبایی و هنر، خداوند هیچ به فرامرز پیلارام نداده بود و جنگ با نخستین شلیک، این دو را از انسان می‌گرفت. بیکاری، اَنگ اخراج و تنهایی او را به کام مرگ فرستاد. فرامرز پیلارام در شهریور ماه ۱۳۶۲ درگذشت.
در خرداد ۱۳۷۱ نمایشگاهی از آثار نقاشیخط او در نگارخانه نور برپا شد. تعدادی از آثار او در موزه سعدآباد، موزه هنرهای زیبا و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.
برخی دیگر از آثار این هنرمند برجسته را در کتیبه ی بعدی نیز خواهیم دید.
ادامه
سكوت  , bookcity
معرفی هنرمندان معاصر ایران
فرامرز پیلارام
نقاش و خوشنویس. وی از پیشگامان مکتب سقاخانه است.
ادامه
17
1
4
سكوت  , bookcity
شب خاکستری
شبی غمگنانه برای تماشا
شبی منزوی چونان روح من
و غم‌های قدیمی
که در غارهای افسردگی زندگی می‌کنند

علت این ترس چیست
معنای آنرا نمی‌دانم
اما خاطراتی هستند که می‌گویند:
آری، من کودکی بودم و تو همراه همیشه‌ی من.

شب خاکستری / آنتونیو ماچادو / علی اصغر فرداد
ادامه
سكوت  , bookcity
باید تصور کنم

زندگی
به مردن می ارزد
اگر گلهای سرخ
زیبایی شان را بیهوده ندانند
هرچند وقتی آدمی
هر علف هرزی را
گل سرخ می داند
گلها خواهند خندید…

ای. ای. کامینگز / هودیسه حسینی

هودیسه حسینی متولد دی ماه ۱۳۵۷ در شهر شاهی. او دانش‌آموخته‌ی ادبیات زبان انگلیسی ست. وی چندین سال است که به عرصه‌ی ادبیات گام نهاده است. اولین مجموعه اشعارش را در سال ۱۳۹۴ به نام «یقه‌های لجباز» در «انتشارات فصل پنجم» به چاپ رساند. زمستان ۱۳۹۴ برنده‌ی جایزه‌ی منتخب تماشاگران «جشنواره شعر سپید مازندران» یادمان الهام اسلامی شد. وی چند سالی‌ست به ترجمه اشعار شاعران مدرن انگلیسی‌زبان می‌پردازد و به‌طور تمام‌وقت به کار ترجمه مشغول است.
ادامه