نرم افزار اندروید کلوب جستجوی مطالب
گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام , Islamic.Ali

گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام

گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام , Islamic.Ali

گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام

1,735نــــفــــــر
عضو شده اند
1,735نفر عضو شده اند
گروه اسلامی امیر المومنین(ع) گروهی است مجازی و فعال در فضای مجازی.گروه اسلامی امیر المومنین(ع) گروهی است مجازی و فعال در فضای مجازی.مشاهده کامل مشخصات
26 بهمن 1392

اعضاء

  • شاهین خالقی , ghkh59sh_hny189
  • محمد حسین انتی سبز   , hajbolbol
  • حمید صفایی , hamid_safayi
  • امیر علی , amir123456789t
  • 1735 نفر

    morebox img

آلبوم تصاویر

  • علی
  • ...

6 تصویر ...

morebox img
رسانه فروردین - سرویس وبلاگ
گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام , Islamic.Ali
*

چند نکته قابل تامل :
تاریخ : سه شنبه ، 1398/10/03

1. هوش مالی متاثر از 4 عامل :
تحصیل + تجربه + مطالعه + تربیت خانوادگی + ...
می باشد، که البته با ازدواج، شخص ناچارا "توفیق اجباری" پیدا می کند که این تخصص رو بدست بیاره...

پس اگه کسی قبل از ازدواج، هوش مالی داره، "تخصصا" از موضوع "ترس از فقر در جهت تشکیل زندگی" خارج میشه،
هر چند که بازم بعد از متاهلی این معنا براش ملموس تر خواهد شد...؛ زیرا که "هوش مالی بالفعل" باعث دل آرامی از ترس نسبت به مسائل مالی در زندگی مشترک خواهد شد...

2. متاسفانه در بحث مسکن جوانان، دچار یک تغییر فرهنگی شدید و نابهنجار در کلان شهرها و حتی در روستاها شده ایم!!!
آنجایی که افراد در بدو ازدواج، بدنبال داشتن "مسکن مستقل و شخصی" هستند!!
از قدیم هم گفته اند که : سنگ بزرگ نشانه "نزدن" است!!!

3. اصل معضل ازدواج در برهه کنونی، مشکل "تغییر فرهنگ زندگی ها" است، که این معضل به سه منشا بیرونی بر می گرده :
اول : تغییر در "اصل موضوع ازدواج مجردها" و اینکه درصد بالایی از مجردها فعلا اصلا به چیزی به اسم ازدواج فکر نمی کنند!!!
دوم : "سنگ اندازی های وحشتناک خانواده ها" در امر ازدواج جوانان، که خانواده ها مقصر اصلی در این فساد عظیم جامعه هستند!!!
سوم : کم کاری متولیان فرهنگی و حکومت ها، که چه بسا برخی، خدای نکرده بخاطر رهایی از فشار درخواست های اقتصادی متاهلی، ناآگاهانه و عملا در آتش باقی ماندن در تجرد بدمند!!

4. احتمال تصویب وام ازدواج 50 میلیونی ازدواج برای بودجه سال آینده هست، و این (دل خوش کنک) اگر واقعا و از راه حلال و شرعی محقق بشه بازم یک قدم رو به جلوست؛
و بنظر میرسه که هر شخص دارای تریبونی، شرعا و عقلا و وجدانا موظف است که تمام تلاش خودشو برای جلوگیری از فروپاشی بنیان خانواده اصیل ایرانی بکار بگیره...
ادامه
99
    گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام , Islamic.Ali
    *

    ...(بسم الله الرحمن الرحیم)...

    موضوع : ازدواج و تنگدستی
    تاریخ : سه شنبه ، 1398/10/03

    *. آیات مبحث :

    1. سوره مبارکه نور، آیه32 :
    وَأَنْكِحُوا الْأَیَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ یَكُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ﴿۳۲﴾

    2. سوره مبارکه نساء، آیه130 :
    وَإِنْ یَتَفَرَّقَا یُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ وَكَانَ اللَّهُ وَاسِعًا حَكِیمًا ﴿۱۳۰﴾

    3. سوره مبارکه کهف، آیه46 :
    الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا ﴿۴۶﴾

    *. نکات این مبحث :
    با توجه به وعده خدای متعال بر مستغنی کردن افراد با تاهل و تشکیل خانواده، اولا :
    غالب افراد بعد از ازدواج کردن حداقل نسبت به گذشته زندگی شان "پسرفتی" ندارند! یعنی غالبا متاهلین با ازدواج شان، در مسائل اقتصادی، نسبت به گذشته زندگی شان عقب رفتی نداشته؛ و اگر مشکلات اقتصادی ای هم در سطح عموم جامعه وجود داشته باشد، این مشکل اقتصادی یک مشکل عمومی ای است که اکثر جامعه را در بر می گیرد، و نه اینکه برخی صرفا و لزوما بخاطر تاهل به آن دچار شوند!!
    چرا که هر شخصی "رزقی مضمون" دارد، و چه با تاهل و چه در حال تجرد، "رزق ضمانت شده و معین و مشخص" طرفین، به آنان خواهد رسید؛ و لذا هیچ کسی نمی تواند مدعی شود که صرفا بخاطر موضوع ازدواج، نسبت به گذشته زندگی اش دچار بحران و کمبود مالی شده است!

    بله! آن رزقی که، مقدرش آنست که شخص بجز با تلاش به آن نرسد، رسیدن به آن، مستلزم تلاش و کوشش از راه کسب حلال است.

    دوما : بلکه غالب افراد بعد از ازدواج و نسبت به گذشته زندگی شان، رو به پیشرفت خواهند بود؛ که این پیشرفت ها به چند صورت متصور است :
    الف : یکی اینکه "اصل تاهل و داشتن همسر"، آن هم همسری که موجب آرامش حقیقی آدمی گردد، خودش به تنهایی یک سرمایه بسیار مهم و قابل توجهی است که انسان جز با تاهل به آن نمی رسد...
    و اصل داشتن "همسری کفو، همتا، و همجنس" در زندگی، روزنه های جدید و روشنی را بر روی افراد خواهد گشود...

    همانگونه که از اول خلقت بشر نیز، "داشتن زندگی و فرزندان"، در کنار "توانایی اقتصادی و مالی"، به عنوان دو ثروت و دارایی اصلی زندگی بر روی این پهنه خاکی بشمار میرفته است، و در آیه46 سوره مبارکه کهف نیز به این مطلب اشاره شده است.

    ب : دوم آنکه در لسان روایات، به عقلی به اسم "عقل معاش" اشاره شده است، که آدمی با ازدواج و تاهل به آن درجه از تعقل دست می یابد، و سپس در ادامه مسیر زندگی اش، به طریقه درآمد اقتصادی و شیوه خرجکردهایش، "قاعده و نظام دقیق تری" می بخشد. و این نکته از آن مواردی است که : حلوای تن تنانی، تا نخوری ندانی!
    یک نکته مهم در این مبحث آنست که : عقل معاش، صرفا در نیمه اول آن، که همانا "داشتن درآمد مناسب" است، خلاصه نمی شود، تا مدعی بشویم که در عملکرد برخی مجردها، به عقل معاش رسیدنشان بروز و ظهور تامی دارد! بلکه نیمه دومی هم دارد، که همان "خرجکرد متناسب با زندگی متاهلی و خانوادگی" است. و این "خرجکرد متناسب متاهلی" جز با "تاهل و تشکیل خانواده" اصلا معنا پیدا نمی کند...

    مثل کسی که در حال مجردی، دارای ملکی است که چه بسا برای پیشرفت در مسائل اقتصادی و مالی، به کرات و مرات آن ملک را مورد خرید و فروش و معاوضه قرار دهد؛ اما همین فرد در زندگی متاهلی اش، این سرمایه را در جهت رفاه و آرامش زندگی اش هزینه خواهد کرد و دیگر پیوسته در فکر خرید و فروش آن نخواهد بود... چرا که در لسان روایت هم به این مطلب اشاره شده است که (آخر ما یباع الدار)، یعنی آخرین چیزی که فروخته می شود منزل مسکونی شخص است؛ و تا فرد وسیله و سرمایه دیگری برای معامله دارد نباید ملک مسکونی اش را بفروشد!!

    ج : افرادی هم که پس از تاهل با مشکل تامین مالی روبرو می شوند، برای جامعه نسبت به این افراد مسوولیت و وظایف گوناگونی مقرر گردیده است. از تلاش "حکومت ها" در جهت "گره گشایی" از کار زوج های جوان گرفته، تا "انواع پشتیبانی جامعه و عموم مومنین" از ایشان.
    مانند کمک در تهیه مسکن با قیمت مناسب، و تخفیف در مبالغ اجاره، تا تامین اعتبار قرض الحسنه های دراز مدت، با بازپرداخت های طولانی مدت، آنهم بدون هیچ سود و کارمزدی!

    سوما : یک نکته خیلی اساسی، چه در "مبحث ازدواج" و چه در "مبحث طلاق" آنست که افراد، در شرایطی که عقلا و عرفا و وجدانا باید ازدواج کنند، یا خدای نکرده پس از مدتی از زندگی مشترک به این نتیجه رسیدند که ادامه این زندگی موجب تباهی دنیا و آخرت آنان خواهد بود (یعنی عدم خوشبختی و عدم عاقبت بخیری)؛ خب در این دو حال، فرد بایستی بتواند کاملا خالی الذهن و بدون هیچ پیشفرض و پسفرضی، و بطور مطلق و کاملا رها و آزاد، تمام عقل و فکر و ذهنش را بر روی اصل موضوع (ازدواج و یا طلاق) متمرکز کند؛ و هیچ مطلب حاشیه ای دیگری نتواند بر اصل این تصمیم گیری تاثیر بگذارد...
    خداوند متعال در قرآن، در آیه32 سوره مبارکه نور، و آیه130 سوره مبارکه نساء، به این دو مطلب اساسی امر فرموده است؛ و آن دو امر اینست که بخاطر "ترس از فقر و نداری"، هیچگاه ازدواج و یا طلاق ضروری به تعویق نیوفتد. یعنی نه بخاطر فقر و ترس از آینده، افراد ازدواج خود را به تعویق بیاندازند؛ و نه بخاطر ترس و توهم از خطرات محتمل آینده، از طلاق ضروری دوری کرده، و شرافت انسانی خویش را زیر پا گذاشته، و خدای نکرده به یک زندگی حیوانی ای که دنیا و آخرت فرد را تباه می کند همچنان ادامه دهند...
    بلکه هم در مورد "ازدواج به موقع"، و هم در مورد "تصمیم به طلاقی ضروری"، "موانع مالی و ترس از آینده"، به هیچ وجه بر روی تصمیم گیری فرد، هیچگونه تاثیرگذاری منفی و بازدارنده ای نداشته باشد...

    *. در پناه آقا امیرالمومنین (سلام الله علیه و لعنة الله علی اعدائه) و آقا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خوشبخت و عاقبت بخیر باشید...
    ادامه
      گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام , Islamic.Ali
      ادامه
        گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام , Islamic.Ali
        ادامه
          گروه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام , Islamic.Ali
          امام صادق علیه السلام: وقتی که لقمان پسرش را موعظه می کرد، به او گفت:

          . . . ای پسرم! چیزهایی که می خواهی با آنها بر دشمنت چیره شوی، اینها باشند:

          پرهیز از محرّمات، برتری در دینت، حفظ جوانمردی ات، و تکریم نفس خود تا به نافرمانی های خدای رحمان و اخلاق بد و کردار زشت، آلوده نگردد.

          رازت را پنهان کن و باطنت را نیکو گردان؛ چرا که هر گاه چنین کردی، در پناه خداوند خواهی بود تا از دستیازیِ دشمن بر نقطه ضعف تو و یا پی بردن او به لغزشت، در امان بمانی.

          خود را از حیله دشمن، در امان نبین تا مبادا در برخی از حالات، فریبش را بخوری. هر گاه توانست، به تو حمله می کند و هیچ لغزشی را از تو نمی بخشد.

          باید یکی از سلاح هایی که تو در برابر دشمنت به کار می گیری، اعلان رضایت از او باشد.

          در جلب منفعت، بسیار را اندک، و در زیان دیدن، کوچک را بزرگ بشمار.

          متن حدیث:

          الإمام الصادق علیه السلام :لَمّا وَعَظَ لُقمانُ ابنَهُ فَقالَ : ... یا بُنَیَّ ، لِیَکُن مِمّا تَستَظهِرُ بِهِ عَلی عَدُوِّکَ الوَرَعُ عَنِ المَحارِمِ ، وَالفَضلُ فی دینِکَ ، وَالصِّیانَةُ لِمُرُوَّتِکَ ، وَالإِکرامُ لِنَفسِکَ أن لا تُدَنِّسَها بِمَعاصِی الرَّحمنِ ومَساوِی الأَخلاقِ وقَبیحِ الأَفعالِ .
          وَاکتُم سِرَّکَ ، وأحسِن سَریرَتَکَ ؛ فَإِنَّکَ إذا فَعَلتَ ذلِکَ آمَنتَ بِسِترِ اللّه ِ أن یُصیبَ عَدُوُّکَ مِنکَ عَورَةً ، أو یَقدِرَ مِنکَ عَلی زَلَّةٍ ، ولاَ تَأمَنَنَّ مَکرَهُ فَیُصیبَ مِنکَ غِرَّةً فی بَعضِ حالاتِکَ ، وإذَا استَمکَنَ مِنکَ وَثَبَ عَلَیکَ ولَم یُقِلکَ عَثرَةً .
          وَلیَکُن مِمّا تَتَسَلَّحُ بِهِ عَلی عَدُوِّکَ إعلانُ الرِّضا عَنهُ ، وَاستَصغِرِ الکَثیرَ فی طَلَبِ المَنفَعَةِ ، وَاستَعظِمِ الصَّغیرَ فی رُکوبِ المَضَرَّةِ .

          "قصص الانبیاء، ص ۱۹۳- بحارالانوار، ج۱۳، ص ۴۱۸"
          ادامه