نرم افزار اندروید کلوب
مفاخر آزربایجان  , mafaxerazarbaycan13

مفاخر آزربایجان

مفاخر آزربایجان  , mafaxerazarbaycan13

مفاخر آزربایجان

23,936نــــفــــــر
عضو شده اند
23,936نفر عضو شده اند
94/10/16 22:38

نقاشی لحظه ای که شاه اسماعیل ختایی مذهب رسمی را در...

مفاخر آزربایجان
نقاشی لحظه ای که شاه اسماعیل ختایی مذهب رسمی را در مسجد جمعه تبریز پایتخت آن زمان ایران اعلام میدارد
خلاصه شده: در این دوره سرنوشت تبریز و ایران تغییر میکند، در حالیکه شاه اسماعیل صفوی با رسمی کردن زبان فارسی و مذهب شیعه و نیز یکپارچه سازی کشور تلاش میکنند در برابر قدرتهای منطقه بخصوص امپراطوری سنی عثمانی و نیز ازبکها بایستد. بعد از آن جنگهای شدید و بارها اشغال تبریز تا دوره شاه عباس صفوی روی میدهد بطوریکه شهرهای آذربایجان سپر بلای ایران میشوند.
در عصر صفویه و مقارن با 1500 میلادی استانبول و تبریز چهارمین و پنجمین قدرتها و شهرهای بزرگ جهان بودند و عثمانیها در حین اشغال، معماران و هنرمندان زبده تبریز را به استانبول انتقال میدهند و در زمان شاه عباس نیز از تبریز و جلفا به اصفهان کوچانیده میشوند.
تا پایان عهد سلطنت شـاه طهماسب با آن که تبریز یکی دو بار دیگر مورد تاراج لشکریان عثمانی قرار گرفت، معهذا شهر مزبور همچنان رو به ترقی و آبادی بود چنان که فرستادۀ دیگری از جانب جمهوری ونیز این مطلب را تایید کرده است. وین چنتو دالساندری که در سال 1571 م ]950 خورشیدی[ یعنی در حدود پنجسالی قبل از مرگ شـاه طهماسب به ایـران سفر کرده است، دربارۀ تبریز چنین مینویسد:
«تبریز، پایتخت تمامی امپراطوری ایـران در میان دشتی قرار گرفته به غایت وسیع که چندان فاصله‌ای با کوههای بلند ندارد. در نزدیکی شهر بر روی تپهای، بقایای دژ کهن سالی دیده میشود. به دور شهر حصاری نیست، و محیط آن از پانزده میل تجاوز میکند... این شهر چهل و پنج خیابان دارد که در آن‌ها درخت‌های فراوان کاشته و پارکی ایجاد کردهاند. هوا در زمستان و تابستان در نهایت اعتدال است. میوههای شهر از لحاظ خوبی و کیفیت نظیر ندارد. تمامی بازرگانان و کاروانهای کلیه نقاط ایـران از این شهر میگذرند و به همین سبب، تبریز اهمیت بازرگانی زیادی دارد، اما به واسطۀ جنگ از میزان داد و ستد کاسته گردیده است.»
از ملاحظات وینچنتو دالساندری به خوبی پیداست که با وجود کساد تدریجی بازار تجارت، هنوز نواحی مختلف ایـران، به ویژه آذربایجان آباد و مردم از نظر مادی در رفاه بودند. یکی از دلایل توانایی مالی افراد و وفور نعمت، اشارهای است که فرستادۀ جمهوری ونیز به گسترش کشاورزی و پرخوری مردم عهد میکند. دالساندری در شگفت بوده است که چگونه مردم توانایی خوردن چهار نوبت خوراک را دارند و خود میافزاید که شاید گوارایی آب تبریز به گوارش کمک میکند!
99
16
12
6
یانیخ اورک , dushgoon
چهارشنبه 16 دی ، 23:25
چوخ سوز دئییلر اما گرک هر سوزه اینانمیاق بیزیم تاریخمیزی تحریف ائلیین چوخدو ...................................................................
ادامه
ائلچی بَی  , azarbaycan1364
چهارشنبه 16 دی ، 23:20
کتاب ایران عصر صفوی(راجر سیوری) ده یازیر :قزلباشان هرگز تصور نمیکردند که یک فارس بتواند لاف سپاهیگری زند لذا انها را درحد رسیدگی به دیوان دانسته و با عناوین امر دیوان تحقیرشان میکردند.
ادامه
ائلچی بَی  , azarbaycan1364
چهارشنبه 16 دی ، 23:17
دئمیرم بوتون کتابلار فارسیدی دقت السن دئدیم شاه اسماعیلین اوزونون تورکو دیوانی واردی اوزاماننان. ا
ادامه
ائلچی بَی  , azarbaycan1364
چهارشنبه 16 دی ، 23:15
کلا تورک حکومت لری درباردا چاپلوسی اوچون شاعرلر ساخلارمیشلار واو شاعرلره مزد ومواجب وئررمیشلر .حتی فردوسی سلطان محمودا پول وعدهسی اوچون شاهنامنه یازیب. او رسمنن قالاراخ صفویه درباریندادا شاعرلر فارسی شعر دیرمیشلر
ادامه
یانیخ اورک , dushgoon
چهارشنبه 16 دی ، 23:14
کیمدییر بوتون شعرلر فارسی دی آخی نییه بولاری دییرسیز بیرده فارسی اوردو دیلیدی اوردو گرکده اوزون میلتدن بیلمییدی یوخسا تورکو دیلینده ادبیات چوخلو یارانیردی اماااااااااااا تورکو کیتابلار ارادان گتدیغینه بیز ائله بیلیریخ تورکوجه ادبیات یوخودو البته قالانلاردا ایراندا چاپ اولونمور
ادامه
ائلچی بَی  , azarbaycan1364
چهارشنبه 16 دی ، 23:13
شاه عباس ولی تورکلرین قدرتین ازالدیبدی.شاه عباس قزل باشلارین قدرتین الماغ ایچون ایری دسته لر دوزلتدی رعیت لردن
ادامه
تایماز تورك , sumer7000
چهارشنبه 16 دی ، 23:12
√√√
ادامه
ائلچی بَی  , azarbaycan1364
چهارشنبه 16 دی ، 23:11
شاه اسماعیل زمانی یوخ شاه عباس زمانی فارسی چوخ تایید اولونوب اودا رسمی یوخ .هئچ اوندا رسمی غیر رسمی دیل یوخیدی.شاه اسماعیلین اوزونون تورکو دیوانی واردی.زبان علم ودینده عربیدی صفویه زمانی نه فارسی.ولی شعرلر فارسیدی.زبان لشکری و کشوری ده تورکیدی
ادامه
یانیخ اورک , dushgoon
چهارشنبه 16 دی ، 23:10
اتفاقا زبان فارسی اوردویی یعنی اینکه این زبان بین لشکریان استفاده می شده و دلیل استفاده از فارسی به عنوان زبان اردو بدین جهت بود که لشکریان خود را نه از دین بدانند نه از مردم چون زبان دین عربی بود و زبان مردم تورکی
ادامه
یانیخ اورک , dushgoon
چهارشنبه 16 دی ، 23:09
زمان شاه اسماعیل تورکی زبان ملی بود ولی در زمان شاه عباس به خاطر لجاجت با عثمانی ها زبان فارسی رسمی گردید
ادامه
علی  , ali3211
چهارشنبه 16 دی ، 22:47
درباردا لشکریاندا زبان ترکی اما زبان رسمی فارسیدی
ادامه
ائلچی بَی  , azarbaycan1364
چهارشنبه 16 دی ، 22:43
هاردا فارسینی رسمی الیب
ادامه
آخرین مطالب مفاخر آزربایجان
سلاملار و سایقیلار هر کسه هر وقتینیز خیر اولسون .... سلاملار کلوب باغلانیر بیز تلگرامدا واروخ تلگرام دا... رادیو بیرتونز جمشید نجفی ایله مصاحیبه – بیرینجی بؤلوم بدون متن Peyman Keyvani – Səndən Xəbər بدون متن بدون متن "لیست سفارتخانه هایی که هموطنان تاکنون اشغال کردند:... بدون متن بدون متن نقاشی لحظه ای که شاه اسماعیل ختایی مذهب رسمی را در... اسکناس 50 تومنی چاپ شده توسط فرقه دموکرات آزربایجان... تصویری از قلیان کشیدن زنان در دوره قاجار.... بدون متن تبریک سال نو میلادی 2016 بر شهروندان مسیحی آذربایجان... رادیو بیرتونز - شب یلدا با حضور هنرمندا مشهور آذربایجانی... بدون متن به مناسبت “چیلله گئجه سی”، پنجمین برنامه رادیو تورکی... غیش دوواری,تبریز بویوک شهرینده دیوار بخشش در تبریز... ساری گلین داستان دختر قبچاق مسیحی است که بنا بر یافته... ساری گلین داستان دختر قبچاق مسیحی است که بنا بر یافته... Əli Pormehr – Axtar Məni Rəhim Şəhriyari – Dönməlisin بیرتونز, تورکجه موسیقی سایتی فیلتر اولوندو (دلیل سیز) Radio Birtunes – Arşın Mal Alan آیا در سریالِ «عطسه» به «کوروش کویر ؟... مهران مدیری در سریال عطسه اسم سگش را کوروش گذاشت.... غلامحسین بنان پدرش کریم خان بنان الدوله نوری و مادرش... Zəncan Aşıqları – Təbrizim, Zəncanım, Bu Gözəl Bakı Əlikram Bayramov – Dalğalar