پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب , adyannet110

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب , adyannet110

پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

19,794نــــفــــــر
عضو شده اند
19,794نفر عضو شده اند
این رسانه در حوزه مباحث مربوط به فرق ، ادیان و مذاهب فعال می باشداین رسانه در حوزه مباحث مربوط به فرق ، ادیان و مذاهب فعال می باشدمشاهده کامل مشخصات
28 فروردین 1392

اعضاء

  •  فرزانه صحرانورد , felora_hem
  • سید  حسینی  , janatolmahdi
  • سامی سامین , samisamin45
  • کوروش محمدی , r1e2z3a4m5o6
  • 19794 نفر

    morebox img

کلوبهای مشابه

  • محکوم نمودن هرگونه اهانت به حریم مقدس قرآن کریم و چهارده معصوم علیهم السلام , mahkoom_14
  • خدا بهترین دوست من , goodclub2
  • هیئت فاطمیون  , fatemiyon




پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب , adyannet110
یکی از شبهاتی که برخی از افراد به زیارت عاشورا وارد می‌کنند این شبهه می‌باشد که در آن می‌گویند: «جمله‌های (أللّهم خصّ أنت أوّلّ ظالم باللّعن منّی وابدأ به أوّلا ثمّ الثّانی والثّالث والرّابع...) در نسخه خطی «مصباح المتهجد» مربوط به قرن ششم موجود در کتابخانه آستان مقدس رضوی و نسخه «مصباح الصغیر» شیخ (که برگزیده «مصباح المتهجد» است) و مربوط به قرن ششم و آن هم در آستان مقدس رضوی موجود می‌باشد، وجود ندارد و این به معنای دخل و تصرف‌های در زیارت عاشورا و عدم اعتبار آن است.»

پاسخ:

برای پاسخ به این شبهه به پاسخ مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در پاسخ به این موضوعات در کتاب «مفاتیح نوین» ذیل زیارت عاشورا آمده، جلب می‌کنیم: «باید توجه داشت که جمله‌های فوق در چند نسخه مهم و معتبر دیگر «مصباح المتهجد» و «مصباح الصغیر» موجود است:
الف) نسخه قدیمی و خطی «مصباح المتهجد» تاریخش به زمان شیخ طوسی (قرن پنجم) برمی‌گردد و در کتابخانه مسجد اعظم قم به شماره 394 موجود است و در صفحه اول آن نوشته شده: «نسخه زمان مؤلف».
ب) نسخه ابن ابی الجواد که در کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی به شماره 6837 موجود است؛ وی می‌نویسد: این نسخه را با نسخه‌ای که در اختیار نوه ابن شهر آشوب بوده، مقابله کردم و نوه ابن شهر آشوب گفته است که من از جدّم (ابن شهر آشوب) شنیدم که این نسخه‌ای است که آن را بر شیخ طوسی خوانده‌ام و در این نسخه نیز جملات فوق قرار دارد.
ج) مرحوم سید بن طاووس هم در «مصباح الزائر» این زیارت را به همین کیفیت نقل کرده و پس از آن می‌گوید: من آن را از «مصباح الصغیر» شیخ نقل می‌کنم.[1]
د) در «بحار الأنوار» که مستقیما از «مصباح المتهجد» نقل کرده این فقرات موجود است که نشان می‌دهد در نسخه موجود نزد علامه مجلسی نیز جملات فوق بوده است.[2] و اگر هم در برخی از نسخه‌ها نیست، ممکن است به شرایط زمانی عرضه این زیارت (در راستای رعایت تقیه) برگردد.[3]
شاید برای برخی این پرسش مطرح گردد که با وجود سند صحیح و اهمیت ویژه‌ای که علمای شیعه برای این زیارتنامه قائل بوده و چنان مداومتی بر خواندن آن داشته‌اند، پس چرا اشخاصی همچون شیخ طوسی که این زیارتنامه را در کتاب «مصباح المتهجد» خود آوردهریا، چرا آن را در هیچ یک از دو کتاب بزرگ حدیثی خود «تهذیب» و «استبصار» که دو کتاب از «کتب اربعه» شیعه است نیاورده؟ در پاسخ می‌گوییم: به واسطه‌ی وجود بخش‌های مهمی از این زیارتنامه که در باب «تبرّی و لعن» بر دشمنان اهل‌بیت (علیهم السّلام) وارد شده، مرحوم شیخ طوسی در راستای امر «تقیّه» آن را در این کتاب‌ها نیاورده، چرا که در آن زمان، منابع حدیثی شیعه به عنوان کتاب‌های درسی نیز مورد توجه قرار می‌گرفته؛ بنابراین، وی برای جلوگیری از هرگونه تنش، آن را در این‌گونه کتاب‌ها نیاورده است، ولی با این وجود، شخصیت بزرگی همچون مرحوم شیخ طوسی آن را در کتاب «مصباح المتهجد» خود که کتاب «دعا و مناجات» می‌باشد، آورده است.

پی‌نوشت:

[1]. مصباح الزائر، ص 278.
[2]. بحارالأنوار، علامه مجلسی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ص 296.
[3]. مفاتیح نوین، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ص 399.
ادامه
99
3
1
5
نفس زکیه دوستت دارم , nafsezakiyah
دوشنبه 22 آذر ، 09:30
یا علی مدد ی
ادامه
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب , adyannet110

****این مقاله را در پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب ببینید و سوالات و نقد و نظر خود را در نظرات این مقاله با نویسنده آن در میان بگذارید*****
مدرسه دیوبندیه در سال 1283 قمری در هندوستان تأسیس شد، و در مدت کوتاهی به یکی از بزرگترین مدارس جهان اسلام تبدیل شد، و در اواخر قرن بیستم میلادی تعداد مدارس دارالعلوم دیوبند در آسیای میانه به ده هزار مدرسه رسید، که یکصد هزار نفر در آن مشغول به تحصیل بودند و اکنون دارالعلوم بزرگترین مدرسه بعد از دانشگاه الازهر مصر می‌باشد.
ادامه
2
1
4
نفس زکیه دوستت دارم , nafsezakiyah
دوشنبه 22 آذر ، 09:05
یا علی مدد ی
ادامه
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب , adyannet110

****این مقاله را در پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب ببینید و سوالات و نقد و نظر خود را در نظرات این مقاله با نویسنده آن در میان بگذارید*****
بهائیان مدعی‌اند که از دینی الهی، کامل، جامع و پاسخ‌گوی نیازهای امروز بشر برخوردارند، اما با توجه به تلخیص و تعدیل احکام کتاب اقدس توسط شوقی‌افندی، ثابت می‌شود که یا بهاءالله پیامبر الهی نیست که اشتباهاتی در کتابش آورده، یا اقدس من‌درآوردی است و یا شوقی، مؤمن به بهاء نبوده و با تلخیص کتابش به او و جامعه بهائی خیانت کرده است.
ادامه
1
1
نفس زکیه دوستت دارم , nafsezakiyah
دوشنبه 22 آذر ، 09:01
یا علی
مدد ی
ادامه
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب , adyannet110

****این مقاله را در پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب ببینید و سوالات و نقد و نظر خود را در نظرات این مقاله با نویسنده آن در میان بگذارید*****
داستان کتاب مقدس ازاینجا جالب می‌شود که پیامبر سالخورده پس از معرفی خود به‌عنوان پیامبر و اولیای الهی، به آن نبی اهل یهودا به‌دروغ می‌گوید که به من از جانب خداوند پیغام رسیده که تو را پیدا کنم و به خانه‌ی خود ببرم و به تو آب‌ونان و غذا دهم. پس‌ازآنکه پیامبر سالخورده، آن پیامبر را به خانه‌ی خود میاورد، از جانب خداوند به او وحی می‌شود که به مهمان خود بگو چون از دستور خدا سرپیچی کردی، مستحق عقاب و سرزنش و مجازات خواهی شد.
ادامه
2
1
4
نفس زکیه دوستت دارم , nafsezakiyah
دوشنبه 22 آذر ، 08:56
یا علی مددی
ادامه
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب , adyannet110
****این مقاله را در پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب ببینید و سوالات و نقد و نظر خود را در نظرات این مقاله با نویسنده آن در میان بگذارید*****
مسلمانان معتقدند که هیچ پیامبر زنی برای هدایت بشر از سوی خداوند ارسال نشده است. اما کتاب مقدس معتقد است چند زن به عنوان پیامبر از سوی خداوند مبعوث شده‌اند. یکی از این پیامبران زن، مریم خواهر حضرت موسی و هارون است. کتاب مقدس نسبت‌های ناروایی را به این پیامبر زن زده است.
ادامه
1
1
4
نفس زکیه دوستت دارم , nafsezakiyah
دوشنبه 22 آذر ، 08:56
یا علی مدد ی
ادامه