امیر حسین   مقدم  , amir1006

امیر حسین مقدم

 آن دیده کز این ایوان ایوان دگر بیند / صاحب نظری باشد شیرین لقبی باشد
امیر حسین   مقدم  , amir1006

امیر حسین مقدم

مطالب تصاویر 31
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
یک کسی آمده و گفته بود: آقا آغاز درس‏‌هاست و من می‏‌خواهم شروع کنم برای طلبگی یک دعایی بفرمایید. آقا فرموده بودند: خُب، حالا می‏‌خواهی چه کار کنی؟ گفته بود: می‏‌خواهم صرف و نحو بخوانم. آقا فرمود: بعد می‏‌خواهی چه کار کنی؟ گفته بود: لمعه. آقا فرموده بودند: بعد می‏‌خواهی چه کار کنی؟ گفت: مکاسب و رسائل و کفایه. دوباره آقا گفته بودند: بعد می‌‏خواهی چه کار کنی؟ گفته بود: می‏‌خواهم درس خارج بروم. دوباره آقا فرموده بودند: بعد می‌‏خواهی چه کار کنی؟ گفته بود: می‏‌خواهم مجتهد بشوم. آقا فرموده بودند: «یعنی در قرآن نوشته: «قد افلح من له قوة الاستنباط؟؛ رستگار شد کسی که قوه استنباط دارد» یا فرمود که «قد افلح من تزکی؛ رستگار شد هر که تزکیه نفس دارد»؟!
ادامه
99
امیر حسین   مقدم  , amir1006
طبیب باش و برو

نماینده ولی‌فقیه در قفقاز به اصرار از ما خواستند: «به اینجا بیایید و اینجا مدرسه‏‌ای هست و تدریس بکنید و کارهایی از این قبیل». من نگران بودم چون وارد فضایی می‏‌شدم که آنجا دیگر قم نیست و فضا به اصطلاح باز است. خیلی میل رفتن نداشتم. از طرفی هم کار دیگری بود که آن هم یک مسئولیت طلبگی و روحانی بود. من مانده بودم بین این دو. خدمت آقای پهلوانی عرض کردم: چه کنم؟ ایشان فرمودند: شما مراجعه به آقای بهجت بکنید و هرچه ایشان فرمودند همان کار را بکنید.

من هم خدمت آقا رسیدم و عرض کردم که این دو گزینه پیش روی من هست، من چه کنم؟ ایشان فرمود: «طبیب باید آنجایی برود که مریض زیاد است؛ شما باکو بروید». من نگران این بودم که اگر به آنجا بروم از مسائل معنوی دور بشوم، ایشان فرمودند: «نخیر آقا ویرانی‏‌های آنجا را در نظر بگیرید». بعد فرمودند: «خیال می‏‌کنید که سیر و سلوک به این است که تسبیح هزاردانه دستتان بگیرید و همه‌اش ذکر بگویید؟ نخیر آقا این نیست، بروید آقا، بروید».
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
«زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید. اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا علیه‌السلام اذن دخول می‌طلبید و می‌گویید: «أ أدخُلُ یا حجةَ الله؛ ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟» به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت علیه‌السلام به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام گریه است؛ اگر اشک آمد، امام حسین علیه‌السلام اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.
اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما بوجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
amir shakouri, [19.12.16 06:42]
بزرگواری میفرمود:
برای ارزش گزاری اعمال یك مثلثی باید ترسیم كنیم که یك زاویه‏ اش عمل است؛ یك زاویه ‏اش عامل است و یك زاویه دیگرش نیت عامل است؛
لذا یک ‏عمل از عاملی خاص می‏ تواند الان اجر سنگین و بسیار زیادی داشته باشد اما بعدا کمتر. مثلاً یك نماز شب امشب خوانده با اجر زیاد که فردا شب همین ‏عمل از همین عامل سر بزند ولی آن اجر را ندارد.
پس کیفیت عمل هست؛ عامل و صفات او هم هست، نیت او هم مطرح است.
منتهی امیرالمؤمنین ‏علیه السلام عمل را در هر قالبی انجام دهند «افضل من عبادة الثقلین» است؛ در اینجا این طور فرمود در جای دیگر هم که یك انگشتر در حالت ركوع صدقه می ‏دهند آیه نازل می‏ شود و ماندگار می شود.
در حالی که همین عمل را عاملی دیگر انجام می دهد و هیچ اتفاقی نمی افتد؛
چنانچه از خلیفه اول نقل شده كه‏ من چهل انگشتر در ركوع دادم بلكه یك آیه نازل شود اما نشد. چون هم عمل مهم است هم عامل و هم نیت پشت آن عمل.
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
اگر انسان با روح پاک و مطهر سیدالشهدا علیه السلام که محل تابش انوار و اسماء الهی است نزدیکی پیدا کند ، به میزان پیوند و وحدتی که با ایشان برقرار کرده و نیز در محدوده صلاحیت و ظرفیت خود از برکاتی عظیم برخوردار خواهد شد
علاقه و محبت به سیدالشهدا از علاقه و محبت به حق تعالی جدا نیست و وقتی انسان به ایشان ارادت می ورزد در حقیقت ، باطن و روح او به سوی خداوند تعالی کشیده میشود ، چرا که ایشان جلوه گاه حق و فانی در اوست ، از این رو ولایت اهل بیت علیهم السلام نزدیکترین راه به قرب حق تعالی است
این محبت از محبت ها جداست
حب محبوب خدا حب خداست
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
الهی هر که ترا شناسد ؛ کار او باریک و هر که ترا نشناسد ؛ راه او تاریک!
الهی توانائی ده که در راه نیفتیم و بینائی ده که در چاه نیفتیم !

الهی بر عجز خود آگاهم و بر بیچارگی خود گواهم ؛ خواست خواست توست؛ من چه خواهم!
الهی! دلی ده که در حرص و آز بر ما باز نشود و قناعتی ده که چشم امید ما جز بروی تو باز نشود. الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم. الهی! تحقیقی ده که از دنیا بیزار شویم و توفیقی ده که در دین استوار شویم!
خواجه عبدالله انصاری
ادامه
کامنت بنویسید...
امیر حسین   مقدم  , amir1006
این قدر بدان که در این نشئه دنیا هر چه بمانی ، نسبت به سرای ابدی که در پیش داری « آنی » است بلکه کمتر از « آن » است . عاقل را همین اشاره کافی است .
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
تا کی غم دنیای دنی ای دل دانا
حیفست ز خوبی که شود عاشق زشتی
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
آدم که با خودش نزاع نمی کند ، اگر کشمکشی در درون انسان رخ می دهد علامت نفوذ شیطان است !
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
بزرگی میفرمود :
مواظب و مراقب باش و مراقب حضور و عبادت ، تا عبدالله شوی و عند الله شوی
یک نفس (یک دم ) از نفس ایمن مباش که دشمنی سخت رهزن و رهزنی سخت دشمن است . همواره درکمین است و اقتضای طبیعتش این است .
از شهوت و از شهرت بپرهیز و از معاشر ناجنس بخصوص از نفس بگریزکه :
نخست موعظه پیر میفروش اینست
که از مصاحب ناجنس احتراز کنید
دائما" طاهر باش و به حال خویش ناظر باش و عیوب دیگران را ساتر باش
با همه مهربان باش و از همه گریزان باش . یعنی باهمه باش و بی همه باش
از امل (آرزو) چشم پوش و در عمل کوش . مردجستجو باش نه گفتگو . از دریا بخواه نه از جوی
سبکبار باش نه سبکسر. خروس در سحر به ذکر قدوس و سبوح در خروش است ، کم از خروس مباش
چون به خروش آمدی بدان که بهترین عطای دوست لقای اوست مترصد باش که :
گدایی گردد از یک جذبه شاهی
به یک لحظه دهد کوهی به کاهی
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
علم و عمل دو گوهر انسان سازند
انسان کاری مهمتر از خودسازی ندارد و ساختن هرچیز را مایه ای به حسب آن چیز لازم است . مثلا" دیوار را سنگ و گل باید ! و انسان را علم و عمل ! انسان تا به لقاء الله نرسیده است به کمال مطلوبش نائل نشده است و « لقاء الله » بمعنی اتصاف انسان به اوصاف الهی و تخلق او به اخلاق ربوبی است
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
مشاجره ها و نزاع ها، نور باطن را خاموش میکند.
بسیاری از بی حالی ها و عدم نشاط ها به جهت مشاجرات و درگیری های لفظی است.
کم منزلی داریم که درآن پرخاش و تندی نباشد!
روزی چندتا پرخاش باشد، برکات را از منزل میبرد.
حتی اگر حق هم با تو بود ، در امور جزیی وشخصی مشاجره نکن ، چون کدورت می آورد.
مرحوم علامه جعفری از صاحب دلی نقل کرد:
در موضوعی که گمان میکردم حق با من است ،داشتم با همسرم مشاجره میکردم؛ ناگهان صورت باطنی غضبم را نشانم دادند ! بسیار کریه وزشت بود! آن صورت نزدیکم آمد و گفت : ای کثیف! ساکت شو!
همین که متنبه شدم فورا دست همسرم را بوسیدم و عذرخواهی کردم!
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش

گرچه می دانم که روزی بی نقاب آید برون

تا نپنداری که جان از پیچ و تاب آید برون

ضربتی باید که جان خفته برخیزد ز خاک

ناله کی بی زخمه از تار رباب آید برون

تاک خویش از گریه های نیمشب سیراب دار

کز درون او شعاع آفتاب آید برون

ذرهٔ بی مایه ئی ترسم که ناپیدا شوی

پخته تر کن خویش را تا آفتاب آید برون

در گذر از خاک و خود را پیکر خاکی مگیر

چاک اگر در سینه ریزی ماهتاب آید برون

گر بروی تو حریم خویش را در بسته اند

سر بسنگ آستان زن لعل ناب آید برون
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش

گرچه می دانم که روزی بی نقاب آید برون

تا نپنداری که جان از پیچ و تاب آید برون

ضربتی باید که جان خفته برخیزد ز خاک

ناله کی بی زخمه از تار رباب آید برون

تاک خویش از گریه های نیمشب سیراب دار

کز درون او شعاع آفتاب آید برون

ذرهٔ بی مایه ئی ترسم که ناپیدا شوی

پخته تر کن خویش را تا آفتاب آید برون

در گذر از خاک و خود را پیکر خاکی مگیر

چاک اگر در سینه ریزی ماهتاب آید برون

گر بروی تو حریم خویش را در بسته اند

سر بسنگ آستان زن لعل ناب آید برون
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
اکر خداوند عنایت فرموده فقط 5 قطره از دریای صفات اباعبدلله الحسین علیه السلام را دروجود شخصی قرار دهد واو را از این صفات بهره مند فرمائید آنوقت آن شخص کربلا شناس ، عاشورا شناس و حسین شناس می شود
5 قطره آزادی و آزادگی ( هیهات منا الذله ) فتوت و جوانمردی ( سیراب کردن لشکر حر ) شجاعت (نهراسیدن از آدمیان هرچند کثیر باشند )، صبر (و استقامت برهدف توحیدی) وعفو و گذشت ( قبول برگشت حربن یزید ریاحی و....) حسین بن علی بن ابیطالب برای رستگاری ابدی هرانسانی کفایت میکند چون متصل به دریای بی انتهای صفات حسینی که همان صفات الهی است خواهد شد . واینگونه است که این راد مرد برای همیشه تاریخ امام و الگو واسوه و راهنمای انسانها بوده و خواهد بود.(من تشبه بقوم فهو منهم – هرکس خود را شبیه فرد یا گروهی کند از آنها خواهد بود )
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
انسان در حقیقت معجون افعال و احوال و نیات و سعی و کوشش خود است . و به عبارت دیگر انسان ، اعمال خود است و جزاء اعمال خودش است
نظام هستی کاملا" دقیق و مبتنی برحساب و کتاب است . چون خداوند «حسیب» و «سریع الحساب » و « اسرع الحاسبین » است .
عارف بزرگوار فرمود : اگر در دل خود اقبال به « حق » نمبینی . و اقبال و علاقه دل را به « باطل » می یابی ، واگر در خود حال و شوق عبادت نمی یابی ، و شوق و اشتیاق خود را به این و آن ، و درپرداختن به اغیار می یابی ، به خود بیا و به سر مسئله توجه داشته باش ، و محاسبه ربوبی را در میان ببین ، که در نتیجه آن ، توفیقات و عنایات از تو سلب شده یا کم گردیده است . و یا خدای ناکرده ، صلاحیت روی آوردن به حضرت معبود را از دست داده ای ، ومردود گشته و از نظر افتاده ای .
خصوصا" اگر اقبال به « باطل » را روز به روز در خود بیشتر ببینی ، و خبری از بازگشت و بیداری در خود نیابی ، بدان که چوب خطاها و گناهان را بسیار محکم خورده ای
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
http://www.khabaronline.ir/(X(1)S(whdpwkimwroal4cwxu0sb5i2))/detail/561584/weblog/soroush
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
http://www.khabaronline.ir/(X(1)S(whdpwkimwroal4cwxu0sb5i2))/detail/561584/weblog/soroush
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
1 سال پیش
http://www.khabaronline.ir/(X(1)S(whdpwkimwroal4cwxu0sb5i2))/detail/561584/weblog/soroush
ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006

باران که شدى مپرس ، این خانه کیست
سقف حرم و مسجد و میخانه یکیست

باران که شدى، پیاله ها را نشمار
جام و قدح و کاسه و پیمانه یکیست

باران ! تو که از پیش خدا مى آیی
توضیح بده عاقل و فرزانه یکیست...

بر درگه او چونکه بیفتند به خاک
شیر و شتر و پلنگ و پروانه یکیست

با سوره ى دل ، اگر خدارا خواندى
حمد و فلق و نعره ى مستانه یکیست

این بى خردان،خویش ، خدا مى دانند
اینجا سند و قصه و افسانه یکیست

از قدرت حق ، هرچه گرفتند به کار
در خلقت حق، رستم و موریانه یکیست

گر درک کنى خودت خدا را بینى
درکش نکنى، کعبه و بتخانه یکیست ...

ادامه
امیر حسین   مقدم  , amir1006
2 سال پیش

اول ) نیت خلاف ونادرست ،و قول كذب و دروغگویی ، نفس و خیال و فكروعقل را كج و معوج می كنند. هرچند به شوخی و مطایبه باشد.
دوم ) صندوقچه و خزائن سعی اعمال انسان، خود انسان است.
سوم ) باطن تو در این نشئه دنیا ، عین ظاهر تو در آن نشئه آخرت است
.چهارم ) تا دهن بسته نشد( کم حرفی ) دل باز نمی شود.
پنجم ) نورانیة القول علی قدر نورانیة القلب ( نوارنیت بیانات هرکس باندازه نورانیت قلب اوست )
ششم ) عبادت در دل شب كار مقربین است.
هفتم ) نفس ناطقه یا روح انسانی بس كه لطیف است به هرچه روی آورد و علاقمند شود به صورت آن در می آید
هشتم ) اكثر مردم لذت عقلی را نمی فهمند بلكه لذت خیالی را نیز نمی فهمند
نهم ) معلم مظهر اسم شریف محیی خداوند است كه نفوس مستعده را به آب حیات علم احیاء می كند. علم از زبان مترجمان
اسرار قرآن به آب حیات تفسیر شده است چون آب مایه حیات اشباح واجسام و علم مایه حیات ارواح است.

ادامه