مشخصات سوال

احسان جون , aaaa29066
6 بهمن 87 - 08:28
گوشت خرگوش:
اطلاعات بیشتر : خوردن گوشت خرگوش چه حكمى دارد ؟ آیا فرقى بین خرگوش سم دار ، و خرگوش پنجه دار در حكم هست ؟



- این سوال بسته شده است.
بهترین پاسخ
امین  , amin_m0014
87/11/6 (13:42)
: بنابر احتیاط وجوبى بلكه اقوى باید از خوردن گوشت خرگوش حتى از گوشت سم دار آن ] بر فرض وجود داشتن آن [ هم اجتناب شود .
  • .100%

بهترین پاسخ از نظر تیم متخصصین طبقه
احکام پاسخگو , p_ahkam
87/11/8 (14:23)
با سلام :
از نظر شرع اسلام حیواناتی که دارای یکی از این خصلت ها باشند خوردن گوشت انها حرام است :
1 - لانه ان حیوان زیر زمین باشد .
2 - حیوان دارای چنگال باشد .
3 - از حیوات مسخ شده باشد .
4 - حیوان عادت ماهیانه (خونریزی) داشته باشد .
5 - از لاشه استفاده کند .
--------------------------------------------------------------------
خرگوش و مشخصه های حرام بودن گوشت او :
1 - چنگال دارد . ( من تا حالا نشنیده ام خرگوشی بی چنگال باشد و اگر هم باشد در حکمش فرقی نمی کند چرا که خوک هم دارای چنگال نیست و سم دارد ولی گوشتش حرام است ) .
2 : خرگوش از حیوانات مسخ شده است .
3 : او عادت ماهیانه دارد .
4 : لانه او زیر خاک است .
5 : خرگوش دیده شده که موش می خورد .

نتیجه : خرگوش دارای پنج علامت حرمت استفاده از گوشتش می باشد که اگر یکی از این علایم را هم داشت خوردن گوشت او باز هم حرام می شد .

موفق باشید .
  • .100%

دیگر پاسخ ها

1.    87/11/6 (08:38)
روایاتی خوردن گوشت خرگوش را جایز ندانسته­اند. بنابراین؛ این حکم فرمان خداست و فرمان خدا تنها از آن جهت که امر اوست باید اطاعت شود، نه از آن جهت که ما علم به مصلحت و حکمت های آن داشته باشیم. البته ما معتقدیم که خداوند حکیم است و همۀ اوامر و نواهی او بر اساس مصالح و منافع بندگان است و لو اینکه ما فعلا از فلسفۀ حرمت آن آگاهی نداشته باشیم. البته در روایاتی به فلسفۀ این حرمت، اشاراتی شده همانند اینکه این حیوان از جمله حیوانات مسخ شده است و... .



2.    87/11/6 (08:49)
با نگاهی به روایات اسلامی به روشنی معلوم می شود که خوردن گوشت خرگوش حرام است بر همه لازم است که مراقب مواد غذایی خود باشند.


این مقوله در دو قسم قابل بحث است : 1. روایات 2. د یدگاه علما

روایات

دسته اول : به صراحت و روشنی حرمت خوردن گوشت خرگوش را بیان می کند

امام رضا علیه السلام می فرمایند :

خوردن گوشت خرگوش حرام است (1)

دسته دوم : روایتی که به طور ضمنی دلالت بر حرمت گوشت خرگوش دارد

علاوه بر این روایت ، روایاتی نیز در باب نماز آمده است در بحث لباس نمازگزار شرط است که از پوست و موی حیوان حرام گوشت نباشد و در آنجا نیز وقتی این حیوانات را می شمارد خرگوش جزو همان هاست با توجه به این که لباس خواندن با پوست و پشم حیوانات حلال گوشت هیچ اشکالی ندارد و این می رساند که ائمه اطهار علیهم السلام حرام گوشت بودن خرگوش را مسلم و قطعی می دانستند و به مردم دستور می دادند از پوست و پشم این حیوان در نماز استفاده نکنند.

امام صادق علیه السلام فرمود : خواندن نمازبا لباسی که در او موی خرگوش وجود دارد درست نیست .

امام زمان ارواحنا له الفدا نیز فرمودند : با پوست خرگوش نماز درست نیست . (2)

دسته سوم : روایاتی که در باره پاک یا نجس بودن حیوانات حرام گوشت بحث می کند و به خرگوش نیز اشاره دارد

هر چند در فصل نجاسات در مورد نجس العین بودنش بحث می کنند که آیا همانند سگ و خنزیز و خوک ، از حیوانات حرام گوشتی است که با سر بیدن پاک نمی شود یا این که پاک می شود و لی خوردنش حرام است اما این از مسلمات است که حیوانات حلال گوشت زنده شان پاک است و بعد از سربریدن نیز پاک می شوند وچون خرگوش حلال گوشت نیست این بحث پیش می آید و روایت این است :

امام صادق علیه السلام فرمود : اگر کسی به مرده یا زنده خرگوش و دیگر حیوانات درنده ( حرام گوشت ) دست بزند باید دستش را بشوید. (3)

دسته چهارم : روایاتی که حیوانات مسخ شده را بیان می کند و این که خوردن گوشت این حیوانات حرام است و در آنجا خرگوش را نیز از مسخ شده ها می دانند :

امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود : خوردن گوشت حیوانات مسخ شده حرام است .

در جای دیگری فرمود : خرگوش از حیوانات مسخ شده است . (7)

امام صادق علیه السلام فرمودند : خوردن گوشت همه حیوانات مسخ شده حرام است .( 8 )

امام رضا علیه السلام نیز فرمود : خرگوش از حیوانات مسخ شده می باشد . (9)

روایات مقابل :

در مقابل این روایات ، چند رئایتی نیز وجود دارد که بیانگر حلال بودن و یا کراهت داشتن گوشت خرگوش را می رساند که باید دید دلالت و سند این گونه روایات چگونه است :

حسین بن سعید از قاسم بن محمد از علی از ابی بصیر از امام صادق علیه السلام که می گوید :

آن حضرت از خوردن گوشت خرگوش کراهت داشت و حرام بودن خرگوش مانند حرام بودن میته ، خون و گوشت خنزیر نیست . (10)

بقیه روایات در کتاب ها هم همین روایت و با همین سند است لذا این روایت بیش از یک روایت نیست .

سند روایت :

در سند این روایت حسین بن سعید و قاسم بن محمد که هر دو مورد اعتماد و ثقه هستند اما هر چند دیگر مشخصات علی در این روایت نیامده ولی با توجه به اینکه قاسم از علی بن ابی حمزه بطائنی روایت نقل می کند و از ابی بصیر نیز علی همان ابی حمزه است در بیشتر موارد ، بنا بر اینمراد از علی در این سند همان علی بن ابی حمزه است که او واقفی ، متهم ، کذاب ، ملعون و از گمراهان شمرده شده است (11)

بنابراین اولا: سند حدیث قابل خدشه است و نمی توان به روایتی که راوی آن مورد اعتماد نیست و از سوی دیگر همه علما به این عمل نکرده اند ترتیب اثر داد .

ثانیا : بر فرض که بگوئیم این روایت از امام علیه السلام صادر شده است باز مورد خدشه است چنانچه شیخ حر عاملی در ذیل این روایت دو احتمال دیگر نیز داده :

1. تقیه : چون اهل سنت خوردن خرگوش را حلال می دانند و امام از ترس حکومت نتوانسته در برابر سوال راوی حقیقت را بگوید .

2. ممکن است حرمت خرگوش به اندازه و غلظت حرمت میته و خون و گوشت خنزیر نباشد.( 12)

3. گوشت خنزیر و خون و میته علاوه بر حرمت نجس نیز هستند لذا کسی که گوشت آنها را می خورد هم گوشت حرام

می خورد و هم گوشت نجس بخلاف گوشت خرگوش که فقط حرام می باشد .

روایت دوم از پیامبر اکرم است که در کتاب دعائم الاسلام آمده و کتب معتبره به آن اعتماد نکرده و نیاورده اند .

از پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم نقل شده است : آن حضرت خوردن خرگوش را مباح نمود .(13)

سند روایت

این کتاب دو اشکال عمده دارد :

اول : روایاتش بدون سند است و لذا نمی درستی یا نادرستی آن را تشخیص داد .

دوم : مولف کتاب نعمان فرزند محمد است که پدرش سنی بوده و خود ش نیز سنی بود ولی بعد ها از مکتب مالکی دست بر داشته و به فرقه اسماعیلیه گرویده و تا آخر عمر نیز در خدمت سلاطین اسماعیلیه و در دربار آنها بود و برخی وی را از موسسان و قانون گذاران فرقه اسماعیلیه دانسته اند .

البته علامه مجلسی مدعی شده که وی از ترس سلاطین اسماعیلی نتوانسته بگوید شیعه است و برای ترس از آنها بود که از امامن بعد از امام صادق علیهم السلام چیزی روایت نکرده است ! اما با مراجعه به دیگر اقوال مشخص می شود که نظر علامه چندان منطقی نمی باشد و یک عالم شیعه چرا تا آخر عمر در پست های حکومتی که آنرا بر حق نمی داند خدمت کند و حتی به روایات ائمه اطهار بعد از امام صادق علیهم السلام نیز بی اعتنا باشد چنانچه ابن شهر آشوب صاحب کتاب معالم العلما وی را امامی ندانسته است و دیگر علما و مولفان شیعه نیز وی را ابو حنیفه شیعه لقب داده اند یعنی کسی که در مکتب شیعه علم آوزی کرده و مبنای مخالف ائمه را دارد . بنابراین احتمال علامه مجلسی قابل قبول نیست و بر فرض صحت ، این کتاب سند ندارد و این روایت موافق اهل سنت و مخالف روایت شیعه بوده و برای همین علمای شیعه از این روایت صرف نظر نموده اند .

دیدگاه علمای شیعه

علمای شیعه به اتفاق وبدون هیچ اختلافی فتوی داده اند که خوردن گوشت خرگوش حرام است که به عنوانه نمونه ذکر می کنیم :

1.شیح صدوق : خوردن گوشت خرگوش حرام است .

2. شیخ مفید نیز علاوه بر حرام بودن گوشت خرگوش آنرا نجس هم می داند .

3. سید مرتضی می گوید در نزد اهل بیت علیهم السلام گوشت خرگوش حرام است .

4.سلار از بزرگان شیعه نیز گوشت خرگوش را حرام می داند .

5.شیخ طوسی هم گوشت خرگوش را حرام می داند .

6. قاضی ابن براج هم می گوید : در نزد اهل بیت علیهم السلام خوردن گوشت خرگوش حرام است و هیچ اختلافی در این مورد میان علما وجود ندارد .

7.محقق حلی و الابی و فخر المحققین پسر علامه و ابن فهد حلی و مقدس اردبیلی و سید علی طباطبایی و محقق نراقی سید خوانساری نیز نظرشان بر این است که خوردن گوشت خرگوش حرام است .

8 . شهید ثانی گفته است : نزد شیعه این مطلب اتفاقی است که خوردن گوشت خرگوش حرام است .

9. صاحب جواهر نیز می گوید : هیچ خلافی نیست بلکه اجماع محصل و منقول وجود دارد که خوردن گوشت خرگوش حرام

است .

10.شیخ محمد علی انصاری نیز می گوید : در نزد فقهای شیعه به اتفاقخوردن گوشت خرگوش حرام است و ادعای اجماع نیز

شده است .(4)

مراجع تقلید معاصر

در دیدگاه مراجع بزرگوار فعلی شیعه نیز خوردن گوشت خرگوش حرام است و صریح گفته اند که خرگوش حرام است از جمله این مراجع حضرت امام رحمه الله علیه ، مرحوم ایه الله العظمی خوئی ،مرحوم ایه الله العظمی گلپایگانی ،ایه الله العظمی سید محمد روحانی ،مرحوم شیخ محمد امین زین الدین (متوفی 1419ه ق )، ایه الله العظمی سیستانی ، ایه الله العظمی صافی گلپایگانی ، آیه الله العظمی بهجت ، آیه الله العظمی سید محمد سعید حکیم و دیگر علمای برجسته شیعه به صراحت گفته اند که خوردن گوشت خرگوش حرام است ( 5)

علاوه بر این مرحوم آیه الله العظمی گلپایگانی فضله خرگوش را نیز نجس می دانند (6)

نتیجه

از همه این روایات و ئیگاه های علمای بزرگ شیعه به روشنی مشخص می شود که خوردن گوشت خرگوش قطعا حرام است اما اینکه آیا با ذ بح کردن پاک می شود یا نه بین علما اختلاف نظر وجود دارد و برخی خرگوش را ذاتا پاک دانسته و عده ای نیز گفته اند نجس العین بوده و حتی پس از سر بریدن نیز پاک نمی شود و در این نیز اتفاق دارند که با پوست خرگوش نماز خواندن درست نیست که همه اینها دلیل بر این است خرگوش حرام است .



منابع و ماخذ

1. وسائل الشیعه ؛ شیخ حر عاملی ، ج 24 ، ص 109 ، حدیث 30099، باب 24

و علامه مجلسی ؛ بحار الانوار ، ج 6 ، ص96، فصل دوم . و ج 62 ،ص 170،باب3

،و علل الشرایع ؛شیخ صدوق ،ج3،ص483،باب235،حدیث1

و عیون اخبار الرضا ؛شیخ صدوق ،ج2،ص92،باب33 .

2. الاستبصار ؛ ج 1 ، ص 387 ، باب 226 ، حدیث 2

وسائل الشیعه ؛ شیخ حر عاملی ؛ ج 4 ، ص358 ، باب 7 ، حدیث 5386 .

3. کافی ؛ محمد کلینی ، ج3 ، ص60 ، حدیث 4 .

و التهذیب ؛ ج 1 ،ص262،حدیث50وص277،حدیث103

وسائل الشیعه ج3 ،ص300،حدیث37.5،وص463،حدیث 4180و

کتاب عوالی اللالی ؛ ج3،ص53،باب طهارت

4. المقنع ؛؛شیخ صدوق ،ص419،قم ،موسسه امام هادی علیه السلام ،1415 ه ق .

المقنعه ؛ شیخ مفید ، ص 578 ، قم ، جامعه مدرسین ، 1410 ه ق

رسائل ؛ سید مرتضی ؛ ج 1 ، ص 293 ، بی جا ، دارالقران الکریم ، 1405 ه ق .

المراسم العلویه ؛ سلار بن عبد العزیز ، ص 210 ، قم ، مجمع عالمی لاهل البیت ، 1414 ه ق .

خلاف ؛ شیخ طوسی ، ج 6 ، ص 78 ، مسئله 8 ، قم ، نشر اسلامی ، اول ، 1417 ه ق .

جواهر الفقه ؛ القاضی ابن البراج ، ص4 26 قم ، جامعه مدرسین ، اول ف 1411 ه ق .

شرائع الاسلام ؛ محقق حلی ، ج 4 ، ص 750 ، قم ، امیر ، دوم ، 1409 ه ق .

کشف الرموز ؛ الفاضا الابی ، ج 2 ، ص 364 ، قم ، جامعه مدرسین ، اول ، 1410 ه ق .

ایضاح الفوائد ؛ فخر امحققین ابن علامه ، ج 4 ، ص 146 ، بی جا ، بی نا ، اول ، 1389 ه ق .

المهذب البارع ؛ ابن فهد حلی ، ج 4 ، ص 206 ، قم ، جامعه مدرسین ، 1412 ه ق .

مجمع الفائده ، مقدس اردبیلی ، ج 11 ، ص 167 ، قم ، جامعه مدرسین ، اول ، 1414 ه ق .

ریاض المسائل ؛ سید علی طباطبائی ، ج 2 ، ص 248 ، قم ، ال البیت ، 1404 ه ق .

مستند الشیعه ؛ محقق نراقی ، ج 15 ، ص 100 ، قم ، ستاره ، اول ، 1418 ه ق .

جامع المدارک ؛ سید خوانساری ، ج 5 ، ص 148 ، تهران ، مکتبه الصدوق ، دوم ، 1405 ه ق .

مسالک الافهام ؛ شهید ثانی ، ج 12 ، ص 35 ، بی جا ، موسسه پاسدار اسلام ، اول ، 1416 ه ق .

جواهر الکلام ؛ محمد حسن نجفی ، ج 36 ، ص 296 ، بی جا ، دار الکتب الاسلامیه دوم ، 1369 ه ش .

الموسوعه الفقهیه المیسره ؛ محمد علی انصاری ، ج2 ، ص 134 ، قم ، مجمع الفکر الاسلامی ، 1415 ه ق ( از علمای قرن معاصر)

5. تحریر الوسیله ؛امام راحل ج2،ص156،قم ،اسماعیلیان .

ومنهاج الصالحین ؛ خوئی ،ج2 ، ص 345 ، قم ، مدینه العلم ، 18 ، 1410 ه ق .

هدایه العباد ؛ محمدرضاگلپایگانی ، ج 2 ، ص 227، قم ، دارالقران الکریم ، اول ، 1413 ه ق .

منهاج الصالحین ؛ سید محمد روحانی ؛ ج 2 ، ص 378 ، بی جا ، مکتبه الالفین .

کلمه التقوی ؛ شیخ محمد امین زین الدین ، ج6 ، ص337، بی جا ، مهر ، سوم ، 1413 ه ق ( متوفی 1413 ه ق )

منهاج الصالحین ؛ سیستانی ؛ ج 3 ، ص 292 ، قن ، ستاره ، اول ، 1416 ه ق .

هدایه العباد ؛ صاقی گلپایگانی ، ج2 ، ص 290 ، قم ، دار القران الکریم ، اول ، 1416 ه ق .

توضیح المسائل ( عربی ) ؛ بهجت ، مسئله 2040 ، ص 499 ، قم ؛ شفق ، دوم .

حواریات فقهیه ؛ سید محمد سعید حکیم ، ص 226 ، بی جا ، بی نا ، اول ، 1416 ه ق .

6. ارشادالسائل ، گلپایگانی ، ص134،بیروت ،دارالصفوه ، اول ، 1413 ه ق

7. کافی ؛ محمد کلینی ؛ ج 6 ، ص 245 ، حدیث 4

وسائل الشیعه ؛ شیخ حر عاملی ، ج 24 ، ص 109 ، باب 2

8 .کافی غ ج 6 ، ص 247 ، حدیث 1 .

وسائل الشیعه ؛ ج 24 ، ص 104 ، باب 2 .

9. کافی ؛ ج 6 ، ص 245 ، حدیث 14 .

10. التهذیب ؛ ج 9 ، ص 42 ، باب 1 حدیث 177.

وسائل الشیعه ؛ ج 24 ، ص 113 ، باب 2

11. رجال شیخ طوسی ، ص 339 ، " علی بن ابی حمزه "

رجال علامه ، ص 232 ، و ص 267 ،"علی بن ابی حمزه "

رجال ابن داود " علی بن ابی حمزه "

رجال شیخ طوسی ، ص 273 ، " قاسم بن محمد "

12.وسائل الشیعه ؛ شیخ حر عاملی ، ج 24 ، ص 113، باب 2 .

13.دعائم الاسلام ؛ نعمان بن محمد ، ج 2 ، ص 123 ، روایت 421، مصر ، دارالمعارف ، 1385 ه ق .

3.    87/11/6 (09:03)
خوردن گوشت خرگوش مکروه است

4.    87/11/6 (13:51)
به فتوای تمامی فقها مراجع شیعه خوردن گوشت خرگوش حرام است.(1)
1.سید مرتضی، الانتصار فی انفرادات الامامیه، ص400.

5.    87/11/6 (15:04)
www.naria.ir
www.naria5.blogfa.com

یکی می گه حلاله . یکی می گه حرامه.
اون یکی می گه مکروهه.
اما کسی به حکم قرآن در این مورد هیچ اهمیتی نمی ده. انگار سوال از مسلمونا پرسیده نشده!!!!!!
خوب دوست عزیز شما برای اینکه بتونید در این مورد و نیز گوشت های دریایی و خیلی احکام دیگه که در قرآن ذکر شده اطلاعاتی فقط از متن قرآن به دست بیارید و در هر حالت بتونید به متن کبیر قرآن استناد کنید ، از این آدرس ها این کتاب رو دانلود کنید و بخونید:
اسلام و شمشیر.
اسمش کمی غلط اندازه ولی زیاد مهم نیست.

6.    87/11/6 (15:47)
گوشت خرگوش از نظر شیعه حرام، و از نظر مذاهب اهل سنت حلال است. فرقی نمی كند

7.    87/11/7 (01:05)
با سلام
خرگوش سم دار گوشتش حرام است ولی خرگوشی که سم ندارد گوشتش مکروه است
فزله خرگوش هم نجس است

8.    87/11/7 (16:48)
be fetvaye hameye marajee taghlid haram ast khordane goshte khargosh va fezlesham nejes ast