مشخصات سوال

رضا  ابراهیمی , ebrhm_reza
11 اردیبهشت 87 - 15:07
اصلاح كردن صورت با تیغ .
اطلاعات بیشتر : آیا اصلاح كردن صورت با تیغ برای دانشجویان حرام هست ؟


- این سوال بسته شده است.
بهترین پاسخ
غلامرضا صفائی , mahdana
87/2/12 (09:03)
نه تنها حرام نیست بلکه حتما صورت باید با تیغ اصلاح شود/////////////
  • .100%

بهترین پاسخ از نظر تیم متخصصین طبقه
احکام پاسخگو , p_ahkam
87/2/12 (09:16)
به نام خدا
با سلام
اکثر مراجع تراشیدن ریش را با تیغ یا ماشین ته‏ زن بنا بر احتیاط واجب جایز نمیدانند و حتی بعضی (مانند آیت الله بهجت و صافی) فتوا به حرمت داده‏اند. و در این مورد فرقی بین دانشجو و غیر ان نیست
در مورد پاسخ هایی که بعضی از دوستان ارائه نموده اند هم لازمه توضیحاتی رو خدمتتون عرض کنم
1) دلیل شرعی مقصود از آن متون و نصوصی است که حکم الهی را بیان میکند. این دلیل‏ها ابزار اصلی فقیه و کارشناس دینی است که از طریق آن میتواند حکم الهی را استنباط کند.
2) فلسفه حکم مقصود از آن این است که چرا خداوند بر موضوع مفروضی فلان حکم را داده است. چنین کاوشی تحقیق فقهی نیست مگر در مواردی که "کشف فلسفه حکم" در "استنباط حکم" دخیل باشد. در این رابطه باید چند نکته را در نظر داشت:
اولا، فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلی روشن نیست و آگاهی از آن دانشی فراتر از تنگناهای معارف عادی بشری میطلبد. لیکن بطور اجمالی روشن است که همه احکام الهی تابع مصالح و مفاسد واقعی در متعلق آنهاست. بنابراین در صورتی که فلسفه حکمی را بالخصوص ندانیم بنابر قاعده کلی فوق از آن باید پیرو کرد. زیرا یقین به وجود مصلحتی در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد.
ثانیا، در جست و جوی فلسفه احکام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود. این فرایند که همواره در پی یافتن مصلحت یا مفسده‏ای طبی باشیم برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است. در حالی که بسیاری از احکام مصالحی معنوی دارند که در حوزه هیچ یک از علوم بشری قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربی خود قادر به حکمی نفیا یا اثباتا پیرامون آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است و چه بسا مسأله حکمتی برتر و بالاتر داشته باشد. چنان که در مورد روزه علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته‏اند ولی قرآن مجید فلسفه‏ای بالاتر را بیان فرموده و آن "تقوایابی" است.
در مورد تراشیدن صورت نیز از نظر طبی گفته‏اند: وجود محاسن برای محافظت از لثه‏ها و دندان‏ها و پوست صورت مفید است.
و از نظر متخصصین پوست نیز وجود محاسن در صورت رعایت نظافت و اصول بهداشتی برای حفاظت از پوست و لطافت آنها مفید است، مگر در مورد کسانی که گرفتار قارچ‏های پوستی و ... باشند که مساله‏ای استثنایی است.
به طور کلی وجود محاسن متناسب با ساختار طبیعی بدن مرد میباشد، و تراشیدن آن تشبه به زنان میباشد در بحارالانوار، ج 76، ص 112، ح 14، باب 13 در ضمن روایتی از امام صادق (علیه السلام ) تاریخچه این مساله ذکر گردیده آن گاه امام (علیه السلام) به فلسفه فوق اشاره کرده و میفرمایند:. وانا ننجز الشوارب و نعفی اللحی و هی الفطرة. ولی ما شوارب را کوتاه میکنیم و لحیه را باقی میگذاریم و این مطابق فطرت است." در این باره روایات متعددی در کتب روایی، از جمله بحارالانوار، معانی الاخبار، تحف‏العقول، وسایل‏الشیعه و دیگر مجامع روایی وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه نمایید
اما این که بعضی میگویند تراشیدن ریش موجب پاکیزگی و بهداشت بیشتر است، مسلماً حرف درستی نیست، زیرا؛
اولاً: چرا همین افراد این حرف را درباره موی سر نمیزنند؟ ثانیاً: وجود ریش موجب حفاظت پوست صورت از ناراحتیهای پوستی، ناشی از سرما و گرما و تابش خورشید می شود. از طرفی تراشیدنِ آن لطمه‏هایی از نظر بهداشتی بر انسان وارد مینماید به عنوان مثال میتوان از خراشیده شدن احتمالی قسمت‏هایی از صورت و نفوذ میکروب‏های مختلف از طریق آن نام بُرد.
(پاسخ گوی احکام )
(به نقل از سایت درگاه پاسخ گویی به مسائل دینی با اندکی تغییر )
  • .100%

دیگر پاسخ ها

1.    87/2/11 (15:31)
بله

2.    87/2/11 (15:40)
سلام
حکم دقیق مسأله این است:
نگه داشتن ریش به گونه ای که از دید عرف صدق ریش بکند، بنا بر احتیاط، واجب است.
چند نکته:
1. همه مراجع تقلید در این زمینه حکم به احتیاط واجب داده اند که معادل فتواست و چون کسی فتوای خلاف نداده که به وی مراجعه شود، حکم فتوا را دارد
2. در مساله ی وجوب، فرقی بین دانشجو و غیر دانشجو نیست.
3. در حرمت مساله هم فرقی ندارد که با تیغ ریش را بتراشند یا با وسیله دیگری مثل ماشین اصلاح و یا کندن ریش و...
4. طبق تحقیقی که بنده کرده ام، صدق ریش چیزی در حدود اصلاح با شماره 4 ماشین اصلاح است.
5. البته این حکم مانند همه احکام تا وقتی واجب است که با واجب دیگر یا حرام دیگری که مهم تر از آن هستند، تعارض نکنند. مثلا برای مداوا دکتر دستور به تراشیدن ریش بدهد، یا شرایط طوری باشد که برای حفظ جان خود یا دیگری مجبور به تراشیدن ریش شود. یا به علت داشتن ریش ضرر عمده ای به فرد وارد شود و امثال اینها. بنابر این مواردی مثل کم پشت بودن موی ریش، یا خجالت و یا تمسخر دیگران و یا فرهنگ خاص یک منطقه دلیل و مجوزی بر تراشیدن ریش نمی شود.
6. همانگونه که تراشیدن ریش از نظر اسلام ناپسند است، رها کردن بیش از اندازه آن هم ناپسند و مکروه است. بخصوص اگر متناسب با شرایط زندگی و فرهنگی و سنّ فرد و این گونه موارد نباشد. مثل اینکه یک جوان 20 ساله ریش خیلی بلندی داشته باشد.
موفق باشید.

3.    87/2/11 (15:45)
اصلاح صورت با تیغ یا هر وسیله ای دیگر بنا به نظر مقام معظم رهبری جایز نیست ولی جاهایی مانندروی گونه ها و زیر گلو مانعی ندارد و تراشیدن مقداری از جاهایی که نباید تراشیده شود نیز حکم همه ی آن را دارد یعنی جایز نیست

4.    87/2/11 (15:52)
با سلام اکثر مجتهدین زدن ریش را با تیغ حرام می دانند واعلام می کنند البته ریش را هم آن قسمتی می دانند که در چانه است به عبارت بهتر ریش ÷روفسوری از نظر اسلام بهترین وضعیت ریش است ولی آیه الله صانعی می گوید که زدن ریش با تیغ از نظر ایشان حرام نیست ولذا من خودم نیز براساس نظر ایشان معمولا ریش ام رو با تیغ می زنم

5.    87/2/11 (18:34)
چرا برای دانشجوها!!
برای همه مردها اشکال داره چه فرقی میکنه دانشجو باشی یا نه!
می تونی تو رساله ی کسی که ازش تقلید میکنی رو ببینی..

6.    87/2/11 (19:00)
به فتوای حضرت آیت الله بهجت تراشیدن و ازاله موی صورت جایز نیست چه در تمام ریش یا قسمتی از آن باشدتراشیدن زیر گلو و روی گونه در حد اصلاح مانعی ندارد و ماشین كردن كه مثل تراشیدن باشد باید ترك شود .

-----

بنابر احتیاط، ریش تراشی حرام است و تراشیدن موهای صورت كه بر روی دو فك روییده مشمول حكم ریش تراشی است امّا تراشیدن موی گونه ها، اشكال ندارد.

-----

س1: تراشیدن صورت با تیغ یا ماشین اصلاح چه حكمی دارد؟
ج) بنابر احتیاط واجب، تراشیدن ریش و یا كوتاه كردن آن به گونه‏اى كه از نظر عرف ریش‏تراشى بر آن صادق باشد، جایز نیست.

س2: تراشیدن موهاى صورت و باقى گذاشتن موهاى روى چانه (كه اصطلاحاً به آن ریش فرانسوى یا پرفسورى مى‏گویند) چه حكمى‏ دارد؟
ج) تراشیدن مقدارى از ریش حكم تراشیدن تمام آن را دارد و بنابر احتیاط واجب، جایز نیست

-----


7.    87/2/11 (19:09)
چند نکته:
1. همه مراجع تقلید در این زمینه حکم به احتیاط واجب داده اند که معادل فتواست و چون کسی فتوای خلاف نداده که به وی مراجعه شود، حکم فتوا را دارد
2. در مساله ی وجوب، فرقی بین دانشجو و غیر دانشجو نیست.
3. در حرمت مساله هم فرقی ندارد که با تیغ ریش را بتراشند یا با وسیله دیگری مثل ماشین اصلاح و یا کندن ریش و...
4. البته این حکم مانند همه احکام تا وقتی واجب است که با واجب دیگر یا حرام دیگری که مهم تر از آن هستند، تعارض نکنند. مثلا برای مداوا دکتر دستور به تراشیدن ریش بدهد، یا شرایط طوری باشد که برای حفظ جان خود یا دیگری مجبور به تراشیدن ریش شود. یا به علت داشتن ریش ضرر عمده ای به فرد وارد شود و امثال اینها. بنابر این مواردی مثل کم پشت بودن موی ریش، یا خجالت و یا تمسخر دیگران و یا فرهنگ خاص یک منطقه دلیل و مجوزی بر تراشیدن ریش نمی شود.

8.    87/2/11 (19:34)
بسم الله
همه مراجع (به جز آیات عظام بهجت و صافى): تراشیدن ریش - خواه با تیغ باشد یا ماشین- بنابر احتیاط واجب حرام است: امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 79 - آیت‏الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 492 و 493 - آیت‏الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 750 و 753 - آیت‏الله تبریزى، استفتاءات، س 1089 و 1096 - آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 957 و 955 - آیت‏الله سیستانى، (Sistani.org)، ریش تراشى، س 1 و 3 - آیت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1421 و 1416 - دفتر آیت‏الله وحید خراسانی.

آیات عظام بهجت و صافى: تراشیدن ریش حرام است: آیت‏الله صافى، جامع الاحكام، ج 2، س 1740 و 1742 - آیت‏الله بهجت، توضیح‏المسائل، متفرقه، م 4.

9.    87/2/11 (21:02)
البته اگر برای نظافت انجام شود موردی ندارد ولی برای ... حرام است حاج رضا

10.    87/2/11 (23:35)
تا اونجایی که من می دونم ایرادی نداره
حتی جایی خوندم که اگر صورت مرد بدون ریش قنگتره یعنی اگه بهش ریش نمی یاد هیچ ایرادی نداره
حالا مراجع تقلید می گن که چون از نظر اسلام به هر قسمت بدن آسیب برسه حرامه می گن تیغم به صورت آسیب می رسونه که به نظر من جدیدا" با این همه وسایل آرایشی بهداشتی هیچ ضرری نداره

11.    87/2/12 (01:13)
azizam in harfa kiloo chande
khoda age gharar bood bege rish nazanid ke asan rish bara adam dorost nemikard
vaghti dorost karde yani adam harjoor be nazaret ghashange bokon
be harfe kasi goosh nakon aziz too ghoran ke nagofte bayad rish bezani
mojtahedinam chon khodeshoon majbooran rish bezaran oghdei shodan va be mardom migan zadanesh harame
ama dorooghe

12.    87/2/12 (09:06)
منم با جواب شماره 5 موافقم البته میدونم سوالت برا مسخره بازی هست اما اگر واقعی باشه برا شما متاسفم مخصوصا اگه دانشجو هم باشی حالا اگه مثل بعضی از اینها که همین جا به سوال شما جواب دادنه و کلی هم تفسیر کردنه که کی چی گفته و چی نگفته خوب میگفتیم سواد درست حسابی ندارن قربون دارن ادم میفرستن مریخ هر سالی که میگزره علم و دانش و فناوری و تکنولوژیشون داره دو برابر رشد میکنه ما هر سال ریشمون باید دو برابر بشه تا بریم تو بهشت به همون صاحب این بهشت راه را داریم اشتباه میریم دست بر دارین از این چرتو پرتا عقلمون را به کار بندازیم

13.    87/2/12 (09:17)
بله

14.    87/2/12 (12:14)
با سلام به شما دوست عزیز .برای اطلاعات بیشتر شما رو به فتوای مراجع عظام قم است در سطر زیر دعوت می نمایم .

سؤال: آیا تراشیدن صورت با تیغ به قصد اینكه كامل شود، اشكال دارد؟


جواب: به فتوای حضرت آیت الله بهجت تراشیدن و ازاله موی صورت جایز نیست چه در تمام ریش یا قسمتی از آن باشدتراشیدن زیر گلو و روی گونه در حد اصلاح مانعی ندارد و ماشین كردن كه مثل تراشیدن باشد باید ترك شود .


سؤال: اندازه شرعی ریش چقدر است ؟


جواب: آنچه كه حرام است تراشیدن ریش است ؛ ولی میزان بلند گذاشتن آن به خود شخص مربوط است . از نظر شرعی صدق ریش كافی است . می توانید با ماشین نمره چهار به بالا اصلاح كنید.


سؤال: صورتم خیلی كم موست آیا تراشیدن این موها به منظور رشد و پرپشت شدن مواشكال دارد با توجه به اینكه دیگران مرا با این وضع تمسخر می كنند؟


جواب: آن گونه كه در سوال مرقوم فرموده اید :
چند ( ( دانه موی ) ) كه بر صورت شماست ( ( ریش ) ) بر آن صدق نمی كند .بنابراین تراشیدن آن مانعی ندارد و اگر طوری باشد كه صدق ریش كند تراشیدن حرام است و با تحقیر و استهزای دیگران حكم خداوند تغییر نمی كند .


سؤال: گذاشتن خط ریش چه حكمی دارد؟


جواب: چنانچه خط گذاشتن صدق تراشیدن ریش نكند اشكالی ندارد.


سؤال: آیا تیغ كشیدن برای كسی كه هنوز موهای محاسنش درست نروییده اشكال دارد؟


جواب: تراشیدن در صورتی كه هنوز به آن ریش نمی گویند مانعی ندارد.


سؤال: آیا كسی كه از داشتن ریش احساس ریا می كند می تواند ریشش را با تیغ یا با ماشین بزند؟


جواب: زدن ریش با ماشینی كه همانند تیغ می باشد اشكال دارد و داشتن ریش نوعا موجب ریا نمی شود، بلكه وسوسه های شیطانی چنین وانمود می كنند كه داشتن ریش ریا می باشد.


سؤال: آیانفس عمل ریش تراشیدن قبیح است یا استفاده از تیغ كه موجب ضرر باشدآیا برای مرتب كردن ریش استفاده از تیغ جایز است ؟


جواب: ریش تراشی بنابر احتیاط واجب حرام است چه به وسیله تیغ باشد یا غیر تیغ. و بعضی از مراجع فتوای به حرمت آن داده اند .ولی برای مرتب كردن ریش استفاده از تیغ مانعی ندارد.


سؤال: آیا حدیثی درباره تراشیدن ریش وجود دارد؟


جواب: اكثر مراجع تراشیدن ریش را با تیغ یا ماشین ته زن ، بنا بر احتیاط واجب جایزنمی دانند و حتی بعضی ( مانند آیت الله بهجت و صافی ) فتوا به حرمت داده اند .در این باره روایات متعددی در كتب روایی ، از جمله بحارالانوار،معانی الاخبار، تحف العقول ، وسایل الشیعه و دیگر مجامع روایی وجوددارد كه ما فقط به ذكر دو روایت از بحار الانوار بسنده می كنیم : من كتاب من لا یحضره الفقیه قال الصادق ( ع ) اخذ الشارب من الجمعه الی الجمعه امان من الجذام و قال النبی ( ص ) لا یطولن احدكم شاربه فان الشیطان یتخذه مخباً یستتر به و قال ( ع ) من لم یاخذ شاربه فلیس منا و قال ( ع ) احفوا الشوارب و اعفوا اللحی و لا تتشبهوا بالیهود وقال ( ص ) ان المجوس جزوا لحاهم و وفروا شواربهم و انا نحن نجز الشوارب و نعفی اللحی و هی الفطره و اذا اخذ الشارب یقول بسم الله و بالله و علی مل رسول الله ( ص )... ، ( بحار الانوار .ج 76، روایت 14، ب 13 ) . عن رسول الله ( ص ) اخفوا الشوارب واعفوا اللحی و لا تتشبهوا بالمجوس . ( بحارالانوار،76 / 111 - ج 10 / 13 )


سؤال: نام مراجعی كه تراشیدن ریش را جایز شمرده اند بنویسید؟


جواب: در بین مراجع موجود كسی حكم به جواز نداده و نوعا یا فتوا به حرمت داده اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن را جایز نمی دانند .


سؤال: تراش موهای زیر گلو و بالای ریش با خودتراش چه حكمی دارد؟


جواب: تراشیدن موهای زیر گلو و روی گونه اشكال ندارد.


سؤال: وظیفه زن در قبال شوهری كه ریش می تراشد و در مجالس عروسی شركت می كند و خیلی طبق احكام رفتار نمی كند، چیست ؟


جواب: به فتوای آیه الله مكارم احتیاط واجب در نتراشیدن صورت است . شما در صورتی كه می توانید با مهربانی و عطوفت ایشان را ارشاد كنید.


سؤال: تراشیدن ریش ، با ماشین شماره صفر چه صورتی دارد؟


جواب: اصلاح صورت با ماشین اگر مثل تراشیدن باشد جایز نیست . می توانید با ماشین نمره چهار به بالا اصلاح كنید.


سؤال: كوتاه كردن ریش تا چه حدی بدون اشكال است ؟


جواب: كوتاه كردن ریش تا حدی كه مثل تراشیدن نباشد اشكال ندارد .می توانید با ماشین نمره چهار به بالا اصلاح كنید.


سؤال: آیا ریش پرفسوری كافی است ؟


جواب: حد ریش آن است كه در عرف بگویند او دارای ریش است تراشیدن دو طرف صورت در صورتی كه چانه واطراف آن محفوظ باشد ( ریش پروفسوری ) اشكال ندارد .كوتاه كردن و حتی تراشیدن سبیل ، مانعی ندارد .( استفتایات آیت الله مكارم جلد 2 مساله 751و752 ) البته به نظر بسیاری از فقها تراشیدن دوطرف صورت اشكال دارد ولی بلند گذاشتن ریش لازم نیست بلكه اصلاح با ماشین چهار به بالا كافی است.


سؤال: آیا برای این كه انسان در بعضی محیط ها انگشت نما نشود می تواند صورت خودرا با تیغ بتراشد؟


جواب: انگشت نما شدن ، مجوزی برای ترك حدود الهی و عمل به وظیفه نیست.


سؤال: تراشیدن قسمتهایی از ریش را با تیغ كه باقیمانده آن قسمت باریكی از ریش می باشد چه حكمی دارد؟


جواب: در این رابطه باید ابتدا مرجع تقلید خود را مشخص سازید× زیرا در حدود مساله تراشیدن ریش اختلافاتی وجود دارد .


سؤال: اگر انسان برای این كه توهین مردم را نشنود، ریشش را بزند، چه حكمی دارد؟


جواب: مطالب مزبور مجوز ریش تراشی نمی شود و حكم خدا عوض نمی شود .از طرفی در روایات یكی از صفات مومنین واقعی را استقامت و صبر در طاعت و بندگی می شمارند و مومن بایدطوری باشد كه در راه خدا و انجام فرامین او از سرزنش و مسخره كردن كسی هراس و واهمه نداشته باشد و شما باید گوشتان به خداو احكام او باشد و كاری به این كه مردم چه می گویند و چه قضاوت می كنند نداشته باشید .اگر قرارباشد به این سادگی احكام الهی عوض شود، دیگر چیزی از دین نخواهد ماند.در ضمن شرایط آن چنان كه شما حاد پنداشته اید نمی باشد و جایگاه تقیه نیزاین گونه موارد نیست . البته لازم نیست ریش بلند بگذارید، بلكه می توانیدبا ماشین نمره 4 به بالا اصلاح نمایید.


سؤال: اگر ریش كسی به صورت كامل درنیامده باشد می تواند با تیغ اصلاح كند؟


جواب: اگر عرفا صدق ریش می كند، تراشیدن آن حرام است.


سؤال: طبق فتوای آقای مكارم ، حكم استفاده از ماشین های ریش تراشی چیست ؟


جواب: چون مانند تیغ كشیدن از ته می تراشد، اشكال دارد.


سؤال: به چه قسمتی از موی صورت ریش گفته می شود؟


جواب: طبق فتوای آیت الله سیستانی ، ریش بر موهایی كه بر تمام صورت از پایین شقیقه تاقسمت پایین چانه می روید، اطلاق می شود و بنا بر احتیاط واجب تراشیدن آن با تیغ یا آلتی كه شبیه تراشیدن باشد، حرام است . البته همین اندازه كه بگویند فلانی ریش دارد، كافی است و لازم نیست خیلی بلند باشد.

سؤال: حكم زدن موی صورت برای كسی كه در این زمینه مشكلی دارد، چیست ؟


جواب: تراشیدن موی صورت و ماشین كردنی كه مثل تراشیدن باشد بنا براحتیاط واجب حرام است ؛ ولی اصلاح كردن با ماشین بلند به طوری كه هر كس دید بگوید این شخص ریش دارد، اشكال ندارد و لازم نیست خیلی بلند باشد .و حكم خدا به خاطر مسخره مردم تغییر نمی كند.



15.    87/2/12 (15:04)
سلام دوست عزیز
كلا" حرام است . فرقی نمیكنه هر كسی میخواد باشه

16.    87/2/12 (17:36)
همه مراجع بنابر احتیاط واجب حرام میدانندبه جز آیت الله بهجت وصافی که حرام میدانند و آیت الله صانعی حرام نمی داند.

17.    87/2/12 (18:24)
سلام
ببین به اینا کار نداشته باش هر جور که خودت فکر میکنی درسته انجام بده.
مثل من که مرجعم بابامه.:D

18.    87/2/12 (19:17)
تراشیدن تمام صورت برای همه حرام است

19.    87/2/12 (20:32)
بستگی به مرجع تقلیدتان دارد البته اکثریت گفتند حرام است.

20.    87/2/12 (22:40)
faghat baraye daneshjooha?!!!!