مشخصات سوال

سارا اسدی , azzzizzz
23 فروردین 90 - 11:35
درقران مجید ذکرشده که همسرو فرزند دشمن انسانند توضیح دهید


- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.
بهترین پاسخ
ابراهیم صالحی , taaeb
90/1/23 (12:18)
قرآن کریم میفرماید:
انما اموالکم و اولادکم فتنه

پس اولا مال و فرزند را گفته و نه همسر و فرزند را
ثانیا معنی فتنه در عربی آن چیزی نیست که ما در فارسی داریم
بلکه معنی آن وسیله آزمایش و امتحان است
یعنی با فرزند و مال انسان امتحان می شود همانطور که در آیه ای دیگر میفرماید:
و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات

بدرستی که شما را مورد ابتلا و آزمایش قرار میدهیم با چیزی مثل ترس و گرسنگی و تلف شدن مال و نفرات..
امیدوارم جوابتان را گرفته باشید
اگر قانع نشدید بفرمائید تا بیشتر برایتان مثال از آیات قرآن بگویم
من یادم نمیآید جایی در قرآن چنین چیزی گفته شده باشه الا در یک مورد و اون هم سوره تغابن که می فرماید:
یا ایها الذین آمنو ان من ازواجکم و اولادکم عدو لکم فاحذروهم
ای اهل ایمان بدانید از همسران و فرزندانتان بعضی هایشان دشمنتان هستند پس از آنها بپرهیزید
و این هم که کسی شک ندارد که درست است
بعضی از همسران و فرزندان واقعا دشمن انسان هستند و باید از آنها پرهیز کرد اما خطاب جمع نیست و به همه نیست و نمیگوید ای اهل ایمان زنها و بچه هایتان دشمنانتان هستند اگر مثل آیه بالا که فرموده بود انما اموالکم و اولادکم فنته اینجا هم میفرمود انما ازواجکم و اولادکم عدو لکم .. اونوقت حرف شما صحیح بود اما اینجا میفرماید ان من ازواجکم و اولادکم... یعضی بعضی از زنان و فرزندان که این هم 100% صحیح است
  • .100%

دیگر پاسخ ها

1.    90/1/22 (17:42)
من فكر نكنم لفظ دشمن ذكر شده باشه اگر شما جایی دیدید آدرسش رو بدید
بلكه گفته شده آنها مایه امتحان شما هستند یعنی خدا با آنها انسان را امتحان می كند و معمولاً امتحان های سختی هم هستن

2.    90/1/23 (00:41)
زیرا باعث دلبستگی به دنیا میشوند و انسان را از آخرت دور میکن
جواب کامل خودتان را در نهج البلاغه پیدا خواهید کرد

3.    90/1/23 (09:56)
نمیدونم قرآن چی میگه
ولی میدونم همسر دشمن انسانه

4.    90/1/23 (13:19)
پاسخگو 4

5.    90/1/23 (13:55)
سلام ساراخانم
سال نوی شمامبارك
همكلامت خواهم بودانشااللله
g0000s2yahoo.com

6.    90/1/23 (15:36)
there is not any explain for this!
That is it!

7.    90/1/23 (16:16)
با سلام خدمت شما
و
تبریک دیر هنگام نوروز
باید به شما بگویم که در قران کریم امده است که فرزندان فتنه اند
یعنی
وسیله ی ازمایش اند
یعنی خداوند متعال توسط فرزندان انسان را مورد ازمایش قرار می دهد
امید وارم جواب سوال خود را گرفته باشید

8.    90/1/23 (17:56)
نظر شخصی خودم
اگرچه که دشمن بر ضد توئه . .. ولی زن و بچه اون دشمن هم انسان هستند !
هدف از این جمله به تعبیر شخصی من اینه که دشمنتیو با کشتن زن و بچه بی گناهش ثابت نکن

9.    90/1/23 (18:02)
قرآن سه چیز رو مایه آرامش انسان دانسته:
1_ یاد خدا
2_ همسر
3_ شب
اون چیزی که شما شنیدی :
در مورد مال و اموال (ثروت و دارایی) و همینطور فرزندان رو مایه خطر دلبستگی به دنیا دانسته و نه دشمن. لطفا قرآن رو یک دو مطالعه بفرمایید و بجای سوالات انحرافی زودتر به جواب می رسید

10.    90/1/23 (21:55)
مقدمه:معنای فتنه در عربی و فارسی کمی با هم فرق میکنند .فتنه درواقع به معنای امتحان می باشد .. اما پاسخ :

پاسخ این سؤال را مى توان با توجه به آیه 15 سوره «تغابن» بدست آورد. خداى متعال در این آیه به یك اصل كلى در مورد اموال و فرزندان اشاره كرده مى فرماید: «اموال و اولاد شما، وسیله آزمایش شما هستند» (إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ).
و اگر در این میدان آزمایش، از عهده برآئید، «اجر و پاداش عظیم نزد خداوند (از آن شما) خواهد بود» (وَ اللّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ).
در واقع، خداوند براى تربیت انسان، دائماً او را در كوره هاى داغ امتحان قرار مى دهد، و با امور مختلفى او را مى آزماید، اما این دو (اموال و فرزندان)، مهم ترین وسائل امتحان او را تشكیل مى دهند; چرا كه جاذبه اموال از یكسو، و عشق و علاقه به فرزندان از سوى دیگر، چنان كشش نیرومندى در انسان ایجاد مى كند كه، در مواردى كه رضاى خدا از رضاى آنها جدا مى شود، انسان سخت در فشار قرار مى گیرد.
تعبیر به «إِنَّما» كه معمولاً براى حصر آورده مى شود، نشان مى دهد: این دو موضوع، بیش از هر چیز دیگر، وسیله امتحان است، و به همین دلیل، در روایتى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم كه فرمود:
لایَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ: «اللّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ» لاَِنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلاّ وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلى فِتْنَة، وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاّتِ الْفِتَنِ، فَإِنَّ اللّهَ سُبْحانَهُ یَقُولُ: «وَ اعْلَمُوا إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ»:
«هیچ كس از شما نگوید خداوندا، از امتحان و آزمایش به تو پناه مى برم; چرا كه هر كس داراى وسیله آزمایشى است (و حداقل مال و فرزندى دارد و اصولاً طبیعت زندگى دنیا، طبیعت آزمایش و بوته امتحان است) و لكن كسى كه مى خواهد به خدا پناه برد، از امتحانات گمراه كننده پناه برد، چه این كه خداوند مى گوید: «بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمون است».
همین معنى با مختصر تفاوتى در آیه 28 سوره «انفال» دیده مى شود (آنچه در ذیل كلام امیر مؤمنان على (علیه السلام) و روایت فوق، ذكر شده تعبیرى است كه در سوره «انفال» آمده است، دقت كنید).
بسیارى از مفسران و محدثان در اینجا نقل كرده اند: روزى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بر فراز منبر مشغول خطبه بود، حسن و حسین(علیهما السلام) كه آن روز دو كودك بودند وارد شدند، در حالى كه پیراهن هاى سرخى به تن داشتند، گاه به هنگام راه رفتن لغزش پیدا كرده مى افتادند، همین كه چشم رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به آنها افتاد خطبه خود را قطع كرده، از منبر فرود آمد، آنها را در بغل گرفت، بر فراز منبر برد، و بر دامان خود نشانید و بعد فرمود: خداوند عزّوجلّ درست فرموده است كه: «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ» من هنگامى كه نظر به این دو كودك كردم كه راه مى روند و مى لغزند، شكیبائى نكردم تا گفتارم را قطع نمودم و آنها را برداشتم، و بعد از آن به خطبه خود ادامه داد.
باید توجه داشت: «فتنه» و آزمایش، گاه آزمون خیر است، و گاه آزمون شرّ، و در اینجا مى تواند آزمون خیر باشد، به این معنى كه خدا مى خواهد پیامبرش را بیازماید كه، به هنگام اشتغال به خطبه، آن هم بر فراز منبر، آیا ممكن است از حال این دو فرزند كه جگر گوشه هاى زهرا(علیها السلام) هستند و هر كدام در آینده مقام والائى خواهند داشت غافل گردد؟ یا ابهت و شكوه خطبه مانع از ابراز عاطفه و محبت نخواهد گشت؟ و گرنه، مسلّم است كه پیامبر(صلى الله علیه وآله) از یاد خدا و انجام مسئولیت سنگین تبلیغ و هدایت به خاطر محبت فرزندان هرگز غافل نمى شد.
به هر حال، این عمل پیامبر(صلى الله علیه وآله) هشدارى بود به همه مسلمانان، تا موقعیت این دو فرزند على(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) را بشناسند.
لذا، در حدیثى كه در منابع معروف اهل سنت نقل شده مى خوانیم: «براء ابن عازب» (صحابى معروف) مى گوید:
رَأَیْتُ الْحَسَنَ بْنِ عَلِىٍّ عَلى عاتِقِ النَّبِىِّ(صلى الله علیه وآله) وَ هوَ یَقُولُ: أَللّهُمَّ إِنِّى أُحِبُّهُ فَأَحِبَّهُ: «حسن بن على را بر شانه پیامبر(صلى الله علیه وآله) دیدم در حالى كه مى فرمود: خدایا من او را دوست مى دارم تو هم او را دوست بدار».
در روایات دیگر آمده: گاه حسین(علیه السلام) مى آمد و به هنگام سجده بر دوش پیامبر(صلى الله علیه وآله) بالا مى رفت و حضرت مانع او نمى شد! و اینها همه بیانگر عظمت مقام این دو امام بزرگ است.

تفسیر نمونه، جلد 24، صفحه 218.

11.    90/1/24 (10:38)
این آیه 12 سوره تغابن را میگویید که در آن لفظ "برخی" آمده "بعضی" از آنها دشمنند که راه برخورد هم مهربانی ،عفو ،آمرزش و چشم پوشی از خطاهای آنهاست،ودر آیه بعد 13 سوره تغابن فرموده اند فتنه یعنی وسیله ای برای امتحان

12.    90/1/24 (14:48)
مفی و مختصر:
اشاره دارد به خداپرستی و هر آنچه که بین خدا و انسان جدایی ایجاد کند طبیعی است که انسان به زن و فرزند خود زیاد وابسته است و سابقه هم دارد که انسان گاهی بین خدا و خانواده در نهایت خانواده را انتخاب کرده است در مقابل در طول هشت سال دفاع مقدس تاز عروس ها و کسانیکه تازه صاحب فرزند شده بودند این لذت را با در نبرد با شیطان نادیده گرفتند در کل این فرموده اشاره ای است اغراقی در توصیف وابستگی انسان و نیز یک هشدار است به انسان هرچند بسیار مشکل است که انسان از این امتحان پیروز بیرون بیاید ولی خداون همیشه همه چیز را جامع و راه های کمال را تا اوج آسمان ها بالا برده است حال انتخاب با خود انسان است که تا چه حد با خدا باشد و تا چه حد بخواهد کمال بیابد اگرچه این امر حالت دستوری زیاد ندارد یک اشاره است که اگر اهل اون بالایی حتی زن و فرزند هم دشمن تو محسوب می شون ناگفته نماند این امر به این سادگی نیست نیاز به بصیرت بالایی دارد که منجر ظلم در حق زن و فرزتد نشود.

13.    90/1/27 (00:41)
این جمله غلط رو از کجای قرآن دیدی یا شنیدی ؟

همچین مسئله ای نداریم .


( سیمرغ )