مشخصات سوال

محمد ملایی , aircraft_eng
6 بهمن 89 - 09:24
فرق اصلی بین شیعه و سنى
اطلاعات بیشتر : فرق اصلی بین شیعه و سنى جیست؟


- این سوال منقضی شده است. و بهترین جواب توسط رای کاربران انتخاب شده است.
بهترین پاسخ
عزرائیل عزرائیل , ezraile
89/11/6 (22:19)
بسم الله الضار

گرامی.!
چرا دروغ؟
چرا نفاق؟
آیا هزاران تفاوت اصلی بین سنی و شیعه را ندید؟
اگر علمش را ندارید چرا بیهوده نظرات بی معنی میدهید؟!؟!

عزیزان.!
اهل تشیع( اسلام ناب محمدی) رسول الله را معصوم از هر خطا و گناهی میدانند.
اما اهل سنت رسول الله را معصوم نمیدانند و قائلند که رسول الله (معاذ الله) اهل گناه و خطا و اشتباه بوده
با این تفسیر . دین اسلام رسول الله (ص) زیر سوال میرود.
رسولی که به قول صحیح ترین کتب اهل سنت مانند صحاح سته ی شان سر پا ادرار میکرده
رسول اللهی که با بدن جنب و نجس نماز میخوانده
رسول اللهی که در کتب و اعتقاد اهل سنت زن پرست و شهوتران بوده.
رسول اللهی که نمازش را اشتباه میخوانده.....

الله اکبرررررررررررررر

فرق بین شیعه و سنی در فرعیات نیست
در اصول دین است

آخر چرا دروغ؟
اصول دین نزد تشیع . معاد. نبوت. توحید. عدل و امات است
حال آنکه اهل سنت فقط سه موردئ اول را قبول دارند
در حالی که اهل تشیع اعتقاد دارند کسی که امامت یکی از ائمه ی معصومین(علیهم السلام جمیعا) را رد کند یعنی رسالت پیغمبر را رد کرده
و هر کس رسالت پیغمبر را رد کند الله سبحانه و تعالی را رد کرده لذا کافر اس.
فرق اساسی و بنیادین دیگر اینکه:
اهل تشیع اعتقاد دارند که جانشین هر پیتمبری را فقط و فقط هود خداوند معین میگرداند نه خلق الله.
بلکه خلیفه الله فی رضه فقط و فقط به انتخاب الله تبارک و تعالی است و در این بین مردم هیچ کاره هستند.
و خلافت سه خلیفه غصب خلافت الهی امیر المومنین(ع) است.!

اهل سنت به فتوای عمر ابن خطاب در نماز ها بدعت تکفیر( دست بسته) نهادند.
اهل سنت به فتوای عمر که خودش در صحیح بخاری اقرار کرده که متعه(عقد موقت) را که حلال بوده را حرام اعلام کردند.
اهل سنت باز هم به فتوای عمر ابن خطاب حج نساء را که قبل او در زمان رسول الله (ص) جایز و واجب بوده و اگر کسی این حج را به جا نمیآورد همسرش بر وی حرام میشد حرام اعلام کردند و بدعت در دین نهادند
و صد هااااااااااااااااااا بدعت های دیگر که همه و همه را خلفای اهل سنت بعد رسول الله (ص) در دین به اقرار خودشان وارد نمیدند.
مانند به جای حی علی خیر العمل که عمر آن را (نماز از خواب بهتر است) الصلاه خیر من النوم عوض کردند.
و بدعت نماز تراویح که در فقه اسلامی در قبل خلافت خلفا و در زمان رسول الله (ص) هییییچ گاه نماز های مستحبی را نمیتوان به جماعت خواند و حرام بود
و این بدعتی بود که خود عمر گفت: این بدعت خوبی است
هذا بدعت جید

و صد ها و صد ها از فرق های بنیادی و نهادین که در اینجا مجال کافی نیست تا با اسناد صحیح و متقن برایتان از کتب معتر اهل سنت( صحاح سته) برایتان اثبات کنیم نه از کتب شبعه

اگر باز هم میفرمایئد بین شیعه و سنی فرق نیست دیگر جواب روز قیامتتان با خودتان.!

و اینکه ما قاتل بی بیه دو عالم بنت النبی(س) را عمر و ابیبکر میدانیم.
و بر قاتلین و غاصبین خلافت درخواست دوری از رحمت خدا را هر شب و روز داریم( یعنی همان معنی لعن)
لن یعنی دوری از رحمت خداوند
همانطور که خداوند بسیاااااااااااااار و بسیاااااااااااااار در قرآن اقوام مختلف را لعن کرده
و تولی و تبری از فروع دین و از اصلی ترین شعائر الله نزد تشیع است

آیا اینها فرق کمی است.

مطمئنم کسانی که نظر دادند فرقی نیست خودشان پیرو مکتب خلفا بوده اند.

و نحن نقول الحمد لله رب العالمین
  • .100%

دیگر پاسخ ها

1.    89/11/6 (11:10)
هیچ فرقی نیست اینا واسه سر کار گذاشتن من و تو هست

2.    89/11/6 (11:14)
زیاد فرقی نداره اونها علی (ع) را خلیفه ی چهارم می دانند و به بقیه ی امامان هم احترام قائل هستند و اعتقاد دارند حضرت مهدی هنوز بدنیا نیامده است و الا فرق در اعتقاد هست ما همه مان برادر هموطن و انسان هستیم بهترین دوستان من در دبیرستان سنی ها بودند.
رامین وبلاگ خدا دین علم
http://mmosadegh.blogspot.com/

3.    89/11/6 (11:45)
ساندویچی بخواهی
اینه که اهل سنت جانشین پیامبر(صل الله علیه و آله وسلم) و خلفاشون که همون ابوبکر و عمر و عثمان باشند میدونن
ولی شیعیان حضرت علی بن ابی طالب(ع) تا امام مهدی(عج) رو جانشین پیامبر(صل الله علیه و آله وسلم) می دونند.

که اینکه کدوم حقه و چرا بحث مفصلی میطلبه که اگه بخواهی واردش میشیم.
موفق باشی

4.    89/11/7 (00:49)
مهمترین فرق این است كه شیعه قائل به ولایت ولی خداست بر مردم
ولی اهل سنت قائل به ولایت شخصی از جنس مردم هست بر مردم كه به رای اكثریت مردم انتخاب میشه
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

5.    89/11/7 (02:20)
به نام خداوند که دانای بر حق است
من همیشه جوابارو کلی میدم هر کی می خواد واقعا فرق شیعه و سنی بدونه باید اولا به تکامل عقلی رسیده باشد و بعد بع عقل خودش مراجعه کنه. اولین حجت در دین و تمام مراحل شناختی و فهم در زندگی عقل سلیم است. گفتم عقل سلیم منتهی بعضی ها این عقل رو ندارن یا کم دارند و در فهم و استدلال عقلی ضعیفند بهتره یکی بتونه جوابشون بده که اونا هم بدون هر تعصب واقعا بفهمند . در کل باید عزیزم بصیرت داشته باشی تا حقیقت مطلق رو در یابی درست مثل 72 یار امام حسین (ع).
برای بصیرت داشتن هم خودت بگی دارم و می فهمم و این چیزا واسه خودت می گی . بصیرت چیزی نیست که اکتسابی باشه باید خداون بهت بده. پس برای داشتن بصسرت باید اولا از خدابخواهی که بهت بده.حالا برای اینکه خدا هم حرفت رو گوش کنه و هر چی میخوای و به صلاحته بهت بده تو هم باید حرفاشو جدی بگیری و گوش بدی . و این یعنی کسایی بصیرت دارن که وافعا مفهوم دین و خدا رو می فهمم و در تموم زندگی خدا رو در نظر می گیرن.
واقعا اگه بری و این مراحل رو طی کنی (واقعا) خودت می فهمی که حق با کیه و گاهی وقتا یه تفاوت از دید ما جزئی نشون می ده ولی ته توش رو ببینیم بنیادی ترین تفاوت می تونه باشه.
و در کل اینو بگم واقعه کربلا با همین فرق به اصطلاح جزئی در مسئله خلافت علی و ... سرچشمه گرفت با رو کارآمدن عمر و ابوبکر . عثمان. چون حتما می دونید یزید پسر معاویه بود و معاویه پسر ابوسفیان و ابوسفیان ....
همیشه دود و خاکستر جزئی بار اورد جنگلی از آتش را.
و دیگه اینکه عزیزان من واقعا باید امام علی (ع) رو بشناسیم اون وقت می فهمیم که اونی که او رو بعنوان امام چهارم می دونه چقدر باید بیشعور باشه که در عصر او ، بالاتر از او دیده.
برید امام علی رو بشناسید واقعا میگم اون وقت می فهمید که چرا از زمون خود اون حضرت که فرقه از مریدانش که افراطی شدند و او رو خدا نامیدند و علی اللهی شدند چون کارایی و چیزایی رو از او می دیدن که می گفتن این فوق بشر، و درست هم بود فوق بشر بود ولی خدای بشر و ... نبود و خدش رو بنه خدا می خوند اما بنده ای که از همه به او نزدیک تر بود بنده ای که خداوند اونو بر گزیده و مولودش در خانه خود خداست .
بله عزیزان من، نمی گویم سنی ها انسانهای خوبی نیستند . برادر عزیزی که گفته بهترین دوستان من بودند، گاهی نیز بهترین دوست ما یک زرتشت یا حتی یک انسان بی دین می تواند باشد اما آیا این به معنی این است که دین او درست است؟
و شاید هم بدترین دوست ما یک انسانی باشد که ادعای شیعه امام علی (,) را می کند ایا می توان رفتار و کردار او را به دین او ربط داد بله و این زمانی است که تنها ادعا نکند بلکه دین و اعتقادش تمام وجودش را بپوشاند.
اگر در زندگیمان یک نفر شیعه واقعی علی را ببینی آنگاه مفهوم شیعه و امام علی (ع) را بهتر درک می کنیم.

6.    89/11/7 (08:38)
اگر بخواهیم به تمام تفاوت های شیعه و سنی اعم از فقهی، کلامی، حدیثی، تاریخی و...بپردازیم وقت و صفحات فراوانی را به خود اختصاص می دهد که مجال آن نیست. لذا تنها به تفاوتهای اصلی اشاره می شود.

1) اختلاف اساسی شیعه و سنی برسر خلافت اسلامی و مرجعیت دینی است. اهل سنت امامت را به عنوان رهبری اجتماع قبول دارند، ولی امامت به معنای مرجعیت دینی و به معنی ولایت را نمی پذیرند. اهل تسنن برای هیچ كس حتی برای ابوبكر و عمر و عثمان چنین منصبی را قائل نیستند، از این رو عصمت را در امام و خلیفه لازم نمی دانند، ولی شیعه امامان خود را معصوم از خطا می دانند. از این رو استاد مطهری(ره) اختلاف سنی و شیعه را در بحث امامت ریشه ای می داند و می گوید: "آن چیزی كه شیعه به نام امامت معتقد است، غیر از آن چیزی است كه آن ها به نام امامت معتقدند. آن چه اهل تسنن به نام امامت معتقدند، یك شأن دنیایی امامت معتقدند. امام همان حاكم میان مسلمین، فردی از افرادی مسلمین كه باید او را برای حكومت انتخاب كنند. آن ها بیش از حكومت بالا نرفتند، ولی امامت در شیعه مسئله ای است تالی تلو نبوت و بلكه از بعضی از درجات نبوت بالاتر است".

در هر صورت امامت نزد سنی یك مسئلة فرعی مثل نماز خواهد بود، اما امامت در شیعه مفهومی است نظیر نبوت. در حقیقت ولایت ادامه نبوت است. این از رو باید در كنار نبوت به عنوان یكی از اصول و پایه های دین مطرح گردد.

شیعیان پیرو حضرت علی‌و معتقد به جانشینی بی‌واسطة آن حضرت بعد از پیامبر گرامی‌و نص و تصریح ولایت آن حضرت در غدیرخم از طرف پیامبر اكرم‌می‌باشند كه در پی آن پیامبر اسلام‌مردم را در صحرای گرم و سوزان "خُم‌ْ" متوقف كرد و با بیان خطبه‌ای از جمله فرمود: "من كنت مولاه فهذا علی مولاه‌; هر كس من مولا و ولی او بوده‌ام‌، علی‌ مولا و ولی او است‌..." و به همین مناسبت آیة 62، سورة مائده نازل شد.(الكافی‌، محمد بن یعقوب كلینی‌;، ج 1، ص 420، دارالكتب الاسلامیة‌، تهران‌.) و حدیث مذكور در منابع و كتاب‌های معتبر اهل تسنن نیز نقل شده است‌.(ر.ك‌: الدر المنثور، جلال الدین السیوطی‌، ج 3، ص 98، داراحیأ التراث العربی‌، بیروت‌.)

به اعتقاد شیعیان ولایت و امامت حضرت علی بن ابیطالب‌ در قرآن كریم نیز مورد تأكید قرار گرفته و شأن نزول آیة 55، سورة مائده كه به آیه ولایت معروف است ـ و نیز بسیاری دیگر از آیات قرآن كریم دربارة حضرت علی‌می‌باشد.(ر.ك‌: تفسیر مجمع البیان‌، مرحوم طبرسی‌;، ج 2، ص 126ـ129، منشورات دارمكتبة الحیاة‌، بیروت‌.)

شیعه معتقد است كه پس از حضرت علی‌امامام معصوم‌: یكی پس از دیگری جانشین پیامبر و بیان كننده قرآن و احكام الهی هستند و معتقدند كه تمام وظایف و شئوون پیامبر به جز دریافت وحی تشریعی‌، برای آنان ثابت است‌، به همین جهت احكام و معارف اسلامی را از آنان دریافت نموده و پیرو مكتب اهل بیت‌: می‌باشند.

شیعیان همچنین معتقدند كه پیشوای مسلمانان باید عادل‌، عالم و معصوم باشد و چنین كسی منصوب شده از ناحیه خداوند متعال است و شخص غیرمعصوم نمی‌تواند امامت و ولایت مسلمانان را بر عهده بگیرد و آیه تطهیر(احزاب‌،33) دلیل روشنی بر عصمت اهل بیت‌: می‌باشد.(ر.ك‌: تفسیر نمونه‌، آیت الله مكارم شیرازی و دیگران‌، ج 17، ص 297ـ306، دارالكتب الاسلامیة‌، تهران‌.)

ولی اهل تسنن چنین اعتقادی را ندارند و جانشینی پیامبر گرامی‌را به بیعت جمعی از مسلمانان با فردی و یا وصیت یك خلیفه نسبت به خلیفة بعد از خود و... معتبر می‌دانند و اعتقاد دارند كه برای خلافت و رهبری مسلمانان عصمت شرط نیست و مردم هر كس را برگزیدند گر چه عادل هم نباشد، كفایت می‌كند! آنان بعد از رحلت پیامبر گرامی‌به خلافت ابوبكر، عمر و عثمان معتقد هستند و حضرت علی‌را خلیفة چهارم‌! می‌دانند.

آنان منصبی را كه شیعیان برای امامان معصوم‌: قائلند، قبول ندارند و اغلب آنان در احكام و معارف اسلامی از فتاوای چهار امام معروف خود و احادیثی كه در كتاب‌های روایی خود مانند "صحاح ستة‌" و... جمع آوری شده‌، پیروی می‌كنند.

از آن جا كه شیعیان براساس دلایل عقلی و نقلی معتبر مانند: حدیث "ثقلین‌" و دلایل دیگر در احكام و معارف اسلامی پیرو مكتب اهل‌بیت‌: ]قرآن و عترت‌[ می‌باشد; ولی اهل سنت از آنان پیروی نمی‌كنند; به همین جهت بین شیعه و اهل سنت در معارف اسلامی و احكام شرعیه مانند: وضو، نماز و... تفاوت‌هایی وجود دارد كه در این باره (اختلاف معارف و احكام شرعی‌) كتاب‌های مستقلی نوشته شده كه كتاب "الخلاف‌" مرحوم شیخ طوسی; بحوث فی الملل والنحل‌، آیة الله جعفر سبحانی‌; الفقه المقارن للاحوال الشخصیة بین المذاهب الاربعه السنیة والمذهب الجعفری‌، بدران ابوالعینین بدران‌; و... از جمله آن‌ها است‌.



2) اختلاف دیگر سنی و شیعه در مورد صحابه رسول الله است. اهل سنت معتقدند همة صحابه عادل اند. ابن حجر می گوید: "اهل سنت اجماع دارند بر این كه همة صحابه عادل اند.

اما شیعه معتقد است در صحابه منافق نیز وجود داشته و آیه "افك" گواه بر این مدعا است. از طرفی در منابع شیعه و سنی پیامبر اكرم(ص) ملاك جدایی مؤمن و منافق را محبت امام علی و بغض آن حضرت قرار داده اند.

از این رو هر كس بغض علی(ع) را داشته باشد و با او بجنگد، منافق خواهد بود و در این جهت فرقی بین صحابه و غیر صحابه نیست.

شایان یاد آوری است كه امروزه برخی از اهل سنت، عدالت صحابه را قبول ندارند.



3- اختلاف اصلی دیگر در منابع استنباط احكام اسلامی است. اهل سنت در كنار كتاب و سنت و اجماع،‌ قیاس، استحسان واجتهاد صحابه و... را نیز به عنوان یكی از منابع اصلی شناخت و تعیین احكام بر شمرده‌اند كه منظور از اجتهاد،‌ عمل به رأی است. نزد شیعه و اهل بیت، قرآن و سنت دو منبع اساسی برای احكام الهی است و قیاس و عمل به رأی و اجتهاد جایگاهی ندارد. اهل بیت خود نیز حكمشان را مستند به قرآن و سنت رسول می كردند.به صورت كلی به اعتقاد شیعه امامیه , هیچ كس جز نبی اكرم (ص ) حق تشریع , تفسیر و تبیین احكام الهی را ندارد. پیامبر اكرم (ص ) از طریق اتصال به منبع غیب , از احكام الهی مطلع می شدند و مأمور به تبلیغ این احكام بودند. پس از پیامبر اسلام طبق نص و تصریح ایشان , ائمه (ع ) برای تبیین احكام الهی (و نه تشریع آن) منصوب شده اند. از جمله طبق حدیث مورد اتفاق جمیع فرق مسلمین : «انی تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی ما ان تمسكتم بها لن تضلوا ابدا ; دو شیء گرانبها میان شما باقی می گذارم : كتاب خدا و اهل بیتم , مادامی كه به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد».

البته اختلافات دیگری نیز در مسائل جزئی و امور عبادی وجود دارد، مانند نحوه وضو گرفتن، نحوه نماز خواندن كه همه به مبنای كلامی واعتقادی بر می گردد كه توضیح داده شد.

البته شباهت های سنی و شیعه زیاد است. در اصل اعتقاد به توحید و نبوت و معاد و قرآن و كعبه و وجوب نماز و روزه و زكات و بقیه فروع دین بسیاری از احكام و محرمات مانند حرمت قمار و شراب و دروغ و غیبت و... وحدت نظر وجود دارد.



4- همچنانكه اشاره شد اهل سنت چون به امامت و عصمت اعتقادندارند درنتیجه كلیه مسائل اعتقادی و احكام و سایر آموزه های مذهب خود را از افراد و غیر معصوم گرفته اند و اما شیعه كلیه آموزه های دینی را از امامان معصوم فراگرفته اند . شیعه تحت تعلیم امامان معصوم است و اهل سنت عمده مبانی اعتقادی و فرعی را از اشخاص حداقل قرن بعد از پیامبر مثل ابو حنیفه - احمدبن حنبل - مالك - شافعی میگیرند لذا از همین رهگذر اختلافاتی در فروعات فقهی و اصول اعتقادی داریم ضمن اینكه در اصل توحید - نبوت - معاد اصل نماز روزه و مسائل دیگر اشتراكاتی داریم اما مواردی هم مثلاً در صفات خدا - شرائط نبی و مباحثی مثل رجعت و چگونگی نماز وروزه و 000 اختلافاتی داریم .



‌5- با ارتحال جانسوز پیامبر گرامی اسلام‌و قطع ارتباط مسلمانان با غیب و وحی دراثر استفاده از رأی و اجتهاد شخصی‌، اختلاف‌های فراوانی بین مسلمانان بوجود آمد که از جمله آنها اختلاف در آوردن قلم و كاغذ طبق درخواست پیامبر گرامی‌پیش از وفات آن حضرت بود.

6- اختلاف دیگر در رحلت پیامبر گرامی این بود که ‌به این معنا كه آیا آن حضرت می‌میرد و یا مثل حضرت عیسی به آسمان برده می‌شود که عمر بن خطاب منکر رحلت آن حضرت بود!

7- اختلاف در محل دفن آن حضرت.

‌8- اختلاف در فدك كه متعلق به حضرت زهرا( سلام الله علیها) بود و... هر كدام از اختلاف‌های مذكور برای اسلام و مسلمانان زیان‌هایی را در بر داشت‌، ولی مهمترین و برجسته‌ترین این اختلافها بحث امامت و جانشینی پیامبر گرامی‌بود كه سایر اختلاف‌ها را تحت الشعاع خود قرار داد.



كتاب جهت آشنایی بیشتر

1- كتاب محمدرضا مظفر ( عقاید شیعه ) ترجمه استشهادی

2- كتاب سید عبدالحیسن شرف الدین ( اجتهاد در مقابل نص ) جهت آشنایی با مسائل شیعه و سنی مراجعه فرماید .

3- ملل و نحل جعفر سبحانی

4- كتاب معالم المدرستین یا ترجمة آن به نام نشانه های دو مكتب علامه سید مرتضی عسگری مراجعه فرمایید.

...........................................................................

اهل سنت اعتقاد دارند که پشت سر هررررررررررر فاسق فاجر شارب الخمر هم میتوان اقتدا کرد و نماز خواند.
در حالی که مومنین(اهل تشیع=اسلام ناب محمدی نه اسلامی عمری و ابیبکری) معتقدند که فقط و فقط میتوان به یک امام جماعت عادل اقتدا کرد و حتی برای یک نماز یومیه هم نمیتوان به یک نا عادل اقتدا کرد
زیرا عدل از اصول دین مذهب اسلام ناب محمدی(تشیع) است.!

پس ببینید عزیزان.!
برخلاف پاسخگوی کذاب و دروغگوی شماره های : 1 و 2 و 4 فرق بین سنی و شیعه فرقی بنیادین و اساسی است.

فرق در اصول دین است آقاییییییییییییییییییییااان.!
نه فرق در جزییات
آن رسول اللهی که اهل سنت میشناسند ما نمیشناسیم.

الله جل جلاله در قرآن کریم میفرماید: «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى‏»

یعنی رسول ما از سر هوس سخن نمی گوید ؛ سخن او به جز وحیی که فرستاده می شود نیست.

در حالی که خلیفه ی دوم اهل سنت نسبت دیوانگی و هذیان گویی و جنون (استغفر الله. پناه بر الله) به رسول الله در هنگام وفاتشان داد.!!!!


و با این کار کفر خود را ثابت کرد.!!!!

هم اکنون هم اهل سنت قائل به این هستند که رسول الله گناه کار. خطا کار بوده.
با ایت صحبت پس دیگر حتی نمیتوان به دین و شریعت فردی که خود خطا کار و گناه کار است اعتماد کرد و دینش را پذیرفت
تماااااااااااااااااااااااااام انبیاء الهی معصوم و بری از هر رجس و پلیدی بوده اند.!

الله اکبر.
لا اله الا الله...................

و صد هاااااااااااااااا و صد هااااااااااااااااااا فرق اساسی دیگر که در اینجا مجال نیست.
اگر سالها هم در مورد اختلافات سنی و شیعه حرف بزنیم همانطور که تاریخ گواه است.
باز هم نمیتوان همه اش را بیان کرد.!!!!!

عزیزان.!

اهل تشیع از الله جال جلاله اطاعت میکنند.
فقط و فقط از الله.!

اگر کسانی که امروزه داعیه دار الله الله هستند را صدا بزنید و بگویید این چه خداییست که دارید؟ چه جوابی دارند؟

ابو حنیفه بزرگترین امام اهل سنت برای خداوند متعال جسمیت قائل است و میگوید ما الله را در روز قیامت با چشم سر میبینییییییییییییییییییییییییم.!!!!!!!!!!!!!

الله اکبرررررررررررررررررررررررررر

آیا این شرک و کفر نیست؟!؟!؟!

گر در خانه کس است . ..... یک حرف بس است

7.    89/11/7 (09:22)
پیدایش دو مکتب شیعه و سنی به دواختلاف مهم بر میگردد:
1- اعتقاد به عصمت اهل بیت(ع) و اعتبار سنت آنان در احکام و مسائل دینی، نیز دوازده امام که شیعیان پذیرفته اند و بر اساس آن برخی از مسائل اصول دینی و بسیاری از احکام و مسائل فروع مذهب امامیه شکل گرفته
2- اعتقاد به عدالت صحابه که همه، یا بسیاری از عالمان اهل سنت آن را پذیرفته اند و بر اساس آن برخی از اصول و بسیاری از فروع دینی آنان شکل گرفته
البته امروز برخی از اهل سنت، عدالت صحابه را قبول ندارند.
بر اساس اعتقاد به اهل بیت که شیعه آن را پذیرفته ، می گوید: پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و نه امام از فرزندان امام حسین(ع) تا حضرت مهدی(عج) از موهبت عصمت بهره مندند. آنان الگوهای شایسته و انسان های کاملی هستند که از گفتار و کردار آنان می بایست اسلام را شناخت. اسلام را می بایست از دریچة سنت آنان نگریست و تفسیر صحیح از اسلام و احکام و قواعد و اعتقادات اسلام، از طریق آنان درست است و هر تفسیری که آنان ارائه نمودند، صحیح بوده و باید آن را پذیرفت. بر این اساس شیعه به مرجعیت دینی امامان خود معتقد است و اهل سنت آن را قبول ندارد.
طبیعی است آنانی که حجیّت سخنان امامان(ع) را قبول ندارند، در شناخت اسلام با شیعیان تفاوت داشته باشند. از اعتقاد و عدم اعتقاد به امامت و پیشوایی اهل بیت در امور دین، در میان مسلمانان نمودهای فراوانی وجود دارد که به روشنی در حوزة فرهنگی شیعه و سنی خود را نشان می دهد.
بر اساس اعتقاد بسیاری از اهل سنت به عدالت و تنزیه صحابه، آنان بدون این که دربارة یکایک صحابه تحقیق کنند، تمامی روایات صحابه را می پذیرند، این رویکرد موجب می شود روایاتی را که از دیدگاه شیعیان فاقد اعتبار و حجیّت است، بپذیرند و به آن عمل کند.
پذیرش بی چون و چرای روایات صحابه که ریشه در اعتقاد به تنزیه و عدالت صحابه دارد، موجب پیدایش تفاوت ها و اختلافات در حوزة فرهنگی مسلمانان بین دو شاخة شیعه و سنی می شود

8.    89/11/7 (12:20)
فرض كنید تو تاكسی نشسته اید
به مقصد كه رسیدید یه برگه ی سفید كاملا تمیز و تا نخورده به راننده بدید به جای كرایه،
هر چقدر هم این كاغذ تمیز باشه راننده قبول نمی كنه
حالا همون كاغذ و بگیرید
یه اسكناس كثیف مچاله ی درب و داغون بهش بدید قبول می كنه
شیعه و سنی هم مثل همینه
حتی اگه یه سنی هرچقدر تمیز و پاك باشه باز هم ..........
یه شیعه هم هرچقدر كثیف باشه همون مهری كه از علی و بچه هاش تو دلشه واسش كافیه
(البته اونایی كه بدون علم سنی شدن نه(مثلا از بدو تولد فقط سنی دیدن و سنی شدن نه))

9.    89/11/7 (14:55)
سلام


شیعه و سنی به عنوان دو فرقه مهم اسلامی با صرف نظر از انشعاباتی که در درون خود دارند، در بسیاری از اعتقادات و مسائل دینی خود اشتراک نظر دارند و برای روشن­ترشدن فرق بین شیعه و سنی ابتدا لازم است ببینیم این دو فرقه دارای چه مشترکاتی هستند.

الف) مشترکات در اصول اعتقادی

اعتقاد به وجود خداوند تبارک و تعالی و وحدانیت و یگانگی او

اعتقاد به نبوت و رسالت که خداوند برای هدایت انسان­ها افرادی را بنام رسول و پیامبر بسوی خلق فرستاده است و آخرین آنها حضرت محمد بن عبدالله می­باشد.

اعتقاد به معاد و زندگی جاوید پس ازمرگ و سنجش اعمال انسان و ثواب و عقاب اخروی

اعتقاد به اینکه قرآن کتاب آسمانی است و از جانب خداوند بر پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) نازل شده است.

ب) مشترکات در مسائل احکامی و فروعات فقهی

الف- در واجبات

نماز

حج

روزه

زکات

امربه معروف و نهی از منکر

ب- در محرمات

دروغ

غیبت

شرب خمر

حرمت غنا

دزدی

زنا و ...در بسیاری از مسائل حلال وحرام، هرچند در جزئیات و شرائط این اصول کلیه با هم اختلاف دارند.

اما فرق عمده بین شیعه وسنی در مسئله جانشینی پیامبراکرم حضرت محمد بن عبدالله (ص) است.که شیعه برای جانشینی آن حضرت شرائطی از قبیل: عصمت،علم لدنی و آگاهی کامل از جهان هستی وانسان و تربیت ما را لازم میداند. لذا تعیین جانشین به انتصاب از طرف خداوند است نه انتخاب مردم، چون مردم آگاهی از وجود این شرائط در یک فرد ندارند. برخلاف اهل سنت که چنین شرائطی را لازم نمی دانند و ریشه این اختلاف را می توان در برداشت از معنا ومفهوم رسالت و نبوت دانست که:

1- آیا رسالت و نبوت یک مقام اعتباری است؟ یعنی همانطوریکه انسان­ها برای ایجاد نظم در زندگی و جلوگیری از هرج و مرج یک فردی را به عنوان رئیس انتخاب می­کنند تا مانند بند تسبیح دانه­های تسبیح را نگاه دارد پیامبر و نبی نیز چنین است، هر چند ممکن است از نظر کمالات نفسانی با سایرین برابر و یا حتی پائین­تراز آنان باشد.

2- یا اینکه رسالت و نبوت یک مقام واقعی است که فقط شخصی که دارای کمالات نفسانی و ذاتی است می­تواند به چنین مقامی برسد و به عبارت دیگر چینش جهان هستی چنین اقتضائی را به صورت ضرورت لازم دارد، یعنی باید کسی که واسطه بین خلق و خالق است وجود داشته باشد و وجود چنین رتبه­ایی در جهان هستی ضرورت دارد و این مقام تکوینی و واقعی است نه صرف اعتبار و خالی از واقعیت، گر چه بدست آوردن همه این مقامات به عنایات الهی است، چون ما سوی الله همه در وجود و کمالات وجودی خود، محتاج خداوند هستند.

آنچه فکر شیعی را از اهل سنت در این مورد جدا می­کند این برداشت دوم از مفهوم رسالت و نبوت است، لذا در رسول و پیامبر، عصمت مطلقه و علم لدنی را شرط می­دانند و بهمان دلیلی که وجود پیامبر را ضروری می­دانند، استمرار این مقام را هم ضروی می­دانند، هر چند مقام تشریع و وحی بجهت تکمیل شدن شریعت و خاتم بودن پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) استمرار ندارد ولی سایر مقامات او که ولایت ظاهری و باطنی و تبیینی شریعت و واسطه بودن بین خداوند و خلق و حجت الهی بودن، قابل برداشته شدن نیست و استمرار دارد. به عبارت دیگر اهل تسنن معتقد هستند که بعد از رحلت رسول اکرم(ص) همان طوریکه وحی قطع شد و ارتباطی با خدای متعال وجود ندارد، در کلیه امور نیز فقط آنچه که از طریق رسول الله(ص) بدست ما رسیده است کافی می­باشد و بقیه مسائل با استنباط خودمان است، اما شیعه معتقد است که اگر چه قطع وحی صورت گرفته اما برای توضیح آیات الهی و احکام نیاز به معصوم داریم که آنها را بطور صد در صد درست برای ما تبیین کند و آنچه که حکم واقعی الهی است بیان نمایند نه آنچه که استنباط فرد باشد.


مشکل اصلی هم از همینجا شروع شد انجای که اهل سنت به جای کسی که خداوند انتخاب کرده بود خلفا رو انتخاب کردند یا بهتر بگیم خلفا خود رو نزد مردم خانشین خدا معرفی و بعد از اون دین رو دچار انحراف و تحریف کردند

مثلا


مثلا پیامبر اجازه نمی داد نماز مستحبی به جماعت خوانده شود پس از رحلت آن حضرت در زمان عمر روزی عمر وارد مسجد شد دید مردم نماز مستحبی می خوانند . گفت این چه کاری است که هر کس با خودش نماز می خواند . از این پس نماز مستحبی را نیز با جماعت بخوانید و این گونه شد که نماز تراویح شکل گرفت
یا روزی خواب بود کسی اومد او را وقت نماز بیدار کند به او گفت الصلاه خیر من النوم (یعنی نماز از خواب بهتر است) او هم گفت این کلمه قشنگی است در اذان نماز صبح این جمله را اضافه کنید و این گونه شد که اهل سنت الان می گویند یا گفت جمله حی علی خیر العمل باعث می شود مردم به جای رفتن به جبهه نماز بخوانند پس این جمله را هم از اذان بردارید و....

امثال این گونه تصمیم گیریها مخصوصا در زمان خلبفه دوم بسیار زیاد بود به حدی که تقریبا دین به دو گونه جدا گانه از هم قرار گرفته

یکی دیگر از تصمیمات خلیفه دوم از بین بردن احادیث پیامبر و جلو گیری و ممنوعیت از نشر احادیث پیامبر بود البته احادیثی که کارهای خلفا رو زیر سوال میبرد و حقانیت امیر المومنین رو به اثبات میرسوند خلیفه با این کار هم میتونست هر چیزی که دوست داره از دین کم کنه و هر چیزی رو که دلش خواست به دین اضافه کنه

مثلا: طواف نساء رو از اعمال حج کم کنه یا گرفتن دست به سینه در زمان خواندن نماز رو اضافه


موفق و سر بلند باشید

برای اطلاعات بیشتر می­توانید به کتاب شیعه در اسلام نوشته علامه طباطبایی مراجعه فرمائید.

10.    89/11/7 (16:12)
فرقش تویی ...!!!

11.    89/11/8 (15:17)
سلام
مطلب من اینه که شمایی که دارید با چشم بسته سنی ها را کار میدونید آیا تا به حال با خودتان فکر کردید که این راه و روش درستی رای بحث نیست
این صحیح نیست که چون تو شیعه هستی یا من شیعه هستم چشممون را ببندیم و دهنمون را باز کنیم و هر چی که میتونیم به دین و مذهب یک نفر بگیم
درست نیست یه طرفه به قاضی رفتن
تو فک کردی چه اتفاقی میافته وقتی که به یه سنی میگی کافر
سنی هر چی باشه مسلمونه مثله تو
حتی فقهای شیعه مثل شهیدین که خیلی از تو اطلاعاتشون بیشتر بوده اونها را یک گروه مسلمون میدونستند تو به چه حقی به سنی ها میگی کافر
اهل سنت اعتقاد دارند چه درست چه غلط که خلفاء ما معصوم نیستند فکر کردی با فحش خواهر و مادر به اونا اعتقادشون درست میشه ؟
در مورد متعه که عمر دو متعه را حرام کرد در زمان خودش خیلی ها جواب دادند به این کارش ولی هیچکدوم کل اهل سنت را کافر ندونسته
تو به چه حقی داری انگ کافر بودن را به مذهب اهل سنت میزنی
فکر کردی به خاطر حدیث امام صادق چون شیعه ای یعنی خوب خوب خوب و میری تو بهشت با هر غلطی که بکنی تو دنیا و اهل سنت چون ولایت امیرالمومنین را قبول ندارند یعنی بد بد بد و میرند تو جهنم
اگه این فکر را بکنی ببخشید ولی باید بگم خیلی ابلهی
اهل سنت از نظر فقهی تفاوتهایی دارند تو وضو گرفتن توی بحث ازدواج توی بحث اجتهاد که اهل سنت اجتهاد را قبول دارند و شیعه قبول نداره توی بحث نماز خوندن و سلام نماز و بحث جماعت خوندن نماز و ....
اما موضوع مهم اینه که اهل سنت مثل شیعیان قران را قبول دارند و پیامبر را قبول دارند و یکتا پرستند و نزدیک ترین مذهب هستند به شیعیان و به همین دلیل هم ما باید متحد بشیم با همدیگه در جهان اسلام و این تعصبات دوران جاهلی را باید بریزیم دور.
با تشکر

12.    89/11/9 (08:55)
به نام خداوند بخشنده مهربان


هنگامی که در آخرین حج پیامبر. خداوند مهربان آیه اکملکت لکم

دینکم واتممت علیکم نعمتی را بر پیامبرش نازل کرد پیامبر گرامی

اسلام حضرت علی را به جانشینی خود انتخاب کرد .

از آنجا که هنوز دنیا پرستی/جام ومقام /ثروت /شکم پرستی/

زر اندوزی/وبه خصوص بت پرستی در گوشت وخون بعضی از

صحابه رسول خدا از زمان جاهلیت باقی مانده بود نتوانستد

شیوه ومرام حضرت علی را که بسیاربسیار شبیه پیامبر بود را

تحمل کنند وبه همین جهت سراغ عمر وابوبکری رفتندکه سی

سال بت پرست یا بعبارت دیگر شیطانپرست بودند رفتند

اما عده دیگر که رستگاری خود را ملزم به اطاعت از دستورات

قرآن وپیروی از سیره نبوی میدیدند امام علی مولود کعبه را

بنا به دستور پیامبر در غدیر خم رابعنوان هادی خویش برگزیدن که

به شیعه معروف شدند

سه دلیل اصلی حقانیت شیعه طبق سند قرآن

بعد از رحلت پیامبر اهل سنت فقه خود را از چهار امام 1-حنبل

2-مالک3شافعی4ابوحنیفه گرفتند اما شیعه فقه خود را از اهل

بیت عصمت وطهارت گرفت

فرآن به کلمه اهل بیت که میرسد می گوید

1- یطهرکم تطهیرا هیچ کس نگفته یطهرکم ابوحنیفه وشافعی..

2-اهل بیت در اول قرن هجری بودند در صورتی که چهار امام

سنی همگی در قرن چهاروم هجری بودند قرآن می فرماید

وسابقون سابقون

3-تمام اهل بیت عصمت وطهارت به مقام شهادت رسدند در

صورتی که حتی یکی از این چهار امام ابوحنیفه وشافعی وحنبل

ومالک حتی یک سیلی هم نخوردند قرآن میفرماید فضل الله

مجاهدین قتلو فی سبیل الله




13.    89/11/11 (11:18)

وقتی که پیامبر ختمی مرتبت زنده بود، شیعه وسنی وجود نداشت.

وقتی فوت کردند، شیعه ها فقهشون رو از اهل بیت(سلام الله علیهم) گرفتند و سنی ها از چهار عالمشون(حنفی ، شافعی ،مالكی ، حنبلی )، که بزرگترین این 4 نفر، یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام بوده.

هر دو مسلمان بوده، و اصولشون یکی هست(توحید، معاد و نبوت) که عدل در توحید و امامت در نبوت تعریف شده هست.
*********
پس اختلاف در نحوه نگرش به اسلام هست و نه خود اسلام


14.    89/11/13 (16:24)
سلام.شیعه به قرآن و پیامبران و امامان اعتقاد داره اما در عمل بیشتر به امامان اعتقاد داره و قرانو کمتر زیر نظر داره.

سنی هم فقط قرآنو پیامبران رو قبول دارن اما در عمل فقط به قرآن چسبیدن.

ای کاش مسلمانی می شدیم که به قران عمل می کرد و به پیامبران ایمان داشت و امامان رو در حد انسان های معمولی می دیدید که میشد از کلام های خوب اونها استفاده کرد

15.    89/11/14 (16:35)
سلام داداش
کاش یکی پیدا میشد به این پاسخگوها بگه که با علم و عقل کمتون تموم خلقت رو زیر سوال نبرید
در جواب این سوال هم من چیزی نمیگم چون ممکنه کلی منحرف شید چون می دونم درک این جور بحث ها واسه شما عزیزان که من توی پنج دقیقه توضیح بدم سخته
اون رفیقمون هم کلی افراطی هستش
اگه خواستید جواب بدم به طور کامل به این میل اطلاع دهید
ayof_laj@yahoo.com