مشخصات سوال

هادی زاویه گرگری , hadi_z_666
20 آبان 89 - 23:34
تو کدوم سوره ها درباره حرام بودن شراب آیه هست؟
اطلاعات بیشتر : البته به غیر از بقره؟


- این سوال بسته شده است.
بهترین پاسخ
اکبر صبوری , asaboory
89/8/22 (09:24)
سلام
لطفا مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

حرمت شراب در قرآن

خداوند متعال در قرآن می فرماید:
یسئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکبرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَ یسئَلُونَک مَا ذَا ینفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِک یبَینُ اللَّهُ لَکُمُ الاَیتِ لَعَلَّکمْ تَتَفَکَّرُونَ‏. [1]
در باره شراب و قمار، از تو می‏پرسند، بگو: «در آن دو، گناهی بزرگ، و سودهایی برای مردم است، و[لی‏] گناهشان از سودشان بزرگتر است. » و از تو می‏پرسند: «چه چیزی انفاق کنند؟» بگو: «مازاد [بر نیازمندی خود] را.» این گونه، خداوند آیات [خود را] برای شما روشن می‏گرداند، باشد که در [کار] دنیا و آخرت بیندیشید.
یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تَقْرَبُوا الصلَوةَ وَ أَنتُمْ سکَرَی حَتی تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَ لا جُنُباً إِلا عَابِرِی سبِیلٍ حَتی تَغْتَسِلُوا وَ إِن کُنتُم مَّرْضی أَوْ عَلی سفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنکُم مِّنَ الْغَائطِ أَوْ لَمَستُمُ النِّساءَ فَلَمْ تجِدُوا مَاءً فَتَیمَّمُوا صعِیداً طیباً فَامْسحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَ أَیدِیکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُواًّ غَفُوراً [2]
ای کسانی که ایمان آورده‏اید، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا زمانی که بدانید چه می‏گویید؛ و [نیز] در حال جنابت [وارد نماز نشوید] -مگر اینکه راهگذر باشید- تا غسل کنید؛ و اگر بیمارید یا در سفرید یا یکی از شما از قضای حاجت آمد یا با زنان آمیزش کرده‏اید و آب نیافته‏اید، پس بر خاکی پاک تیمّم کنید، و صورت و دستهایتان را مسح نمایید، که خدا بخشنده و آمرزنده است.
یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الخَْمْرُ وَ الْمَیسرُ وَ الأَنصاب وَ الأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشیطنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏ [3]
ای کسانی که ایمان آورده‏اید، شراب و قمار و بتها و تیرهای قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دوری گزینید، باشد که رستگار شوید.
این آیه هم در مدینه نازل شد و حکم قطعی حرمت شراب را بیان کرد. در شأن نزول این آیه گفته اند وقتی که آیه 43 سورة نساء نازل شد. عمر گفت:
اللهم بین لنا فی الخمر بیانا شافیا.یعنی خدایا درباره خمر بیانی روشن و کافی... برای ما بیاور چون خلیفه دوم تا آن زمان شراب می نوشید. و بعد این آیه نازل شد. البته درباره شأن نزول آیه فوق نظرات دیگری هم هست. این آیه در سال چهارم هجرت و 17 بعثت نازل شد و خمر به طور قطعی و کامل تحریم شد. البته آیات دیگری نیز در مذمت خمر وجود دارد. در روایتی امام صادق(ع) فرمود:
مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا وَ قَدْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّهُ إِذَا أَکْمَلَ لَهُ دِینَهُ کَانَ فِیهِ تَحْرِیمُ الْخَمْرِ وَ لَمْ تَزَلِ الْخَمْرُ حَرَاماً إِنَّ الدِّینَ إِنَّمَا یحَوَّلُ مِنْ خَصْلَةٍ ثُمَّ أُخْرَی فَلَوْ کَانَ ذَلِکَ جُمْلَةً قُطِعَ بِالنَّاسِ دُونَ الدِّینِ [4]
یعنی: خداوند هرگز پیامبری را بر نیانگیخت مگر آنکه می دانست که چون دین او را کامل کند تحریم شرابخواری نیز در آن است. شراب همیشه حرام بوده است. دین از خصلتی به خصلت دیگر تحول می یابد و اگر از ابتدا کامل بود مردم دین را نمی پذیرفتند.
در اینجا عباراتی را از کتاب آیات الأحکام (الجرجانی) در ذیل خدمتتان ارائه می نمائیم
قوله تعالی فی سورة المائدة یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ [5]
یعنی ای گروه مؤمنان اینست و جز این نیست که شراب و قمار و بتان و عمل نمودن به تیرها که عادت اهل جاهلیت بود جهة قمار یا استخاره پلیدیست ناشی از عمل شیطان پس اجتناب کنید از خمر شاید که رستگاری یابید.
پوشیده نماند که علماء متفقند بر آن که آیت آخر آیتی است که نازل شده است در شأن خمر لیکن اصحاب ما بر آنند که هیچ آیت نازل نشده است که دلالت کند بر تحلیل خمر بلکه هر آیت که در شأن او نازل شده دالست بر تحریم او و حرمت او متفق علیه جمیع شرایع و ادیان است بنا بر آن که مدار تکالیف شرعیه بر عقل است و او مزیل عقل است و جمهور مخالفین بر آنند که خمر در اول اسلام حلال بود» [6] و در آخر حرام شد باین آیت.
و گویند که چهار آیت نازل شده است در شأن خمر یکی قول خدای تعالی در سوره نحل وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِیلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً وَ رِزْقاً حَسَناً [7] یعنی و از جمله موهای درختها خرما و انگور فرا می‏گیرید از هر یک ازین میوه‏های شراب که مزیل عقل است و روزی نیکو [8] این آیت نازل شد در مکه و مردم به شرب خمر مشغول بودند و به حلالی می‏خوردند بعد از آن عمر و معاذ و جمعی از اصحاب رسول صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم گفتند ای رسول خدا فتوی ده ما را در باب خمر
از جهت آن که او زایل کننده عقل است و بر اندازنده مال است پس نازل شد قول خدای تعالی یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما إِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ [9] یعنی می‏پرسند از تو ای محمد در باب خمر و قمار بگو در ایشان گناه بزرگست و فایده‏هاست از برای مردم [10] پس بعد از نزول این آیت بعضی می‏خوردند و بعضی نمی‏خوردند بعد از آن عبد الرحمن بن عوف روزی ضیافت کرد جمعی را از اصحاب پس خمر خوردند و مست شدند و پیشنمازی کرد یکی ازیشان و در نماز سوره قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ خواند و خواند که اعبد ما تعبدون پس نازل شد:
قول خدای تعالی یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکاری [11]‏ _ [12]
بعد از نزول این آیت مردم به شرب خمر کم اقدام می‏نمودند تا آن که روزی ضیافت کرد عتبان بن مالک سعد بن ابی وقاص را با جمعی از اصحاب پس خمر خوردند و مست شدند و شعرها می‏خواندند و با یکدیگر تفاخر می‏کردند سعد شعری خواند در هجو انصار بود پس شخصی از انصار که آنجا حاضر بود زد سعد را به استخوانی طرف دهان شتر و سر او را شکست چنانکه سفیدی سر استخوان‏ او نمایان شد پس سعد شکایت کرد نزد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم پس نازل شد این آیت که إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ الی آخر [13] پس امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود که اگر قطره از شراب در چاهی افتد پس به جای آن چاه مناره بنا کنند اذان نگویم بر آن مناره و اگر قطره از شراب در دریا افتد پس خشک شود آن دریا و از زمین او گیاه برآید نچرانم آن گیاه هیچ حیوانی را [14] و بعضی محققان گفته‏اند که همه آیات مذکوره دلالت می‏کند بر تحریم خمر چنانکه به اندک تأملی ظاهر می‏گردد و ازین مقدمات معلوم شد که مقصود از آیت مذکوره بیان حکم خمر است و باقی امور تبعیت اوست. [15]

پی نوشت ها:
1- آیه 219 سورة بقره
2- آیه 43 سورة نساء
3- سورة مائده آیه 90
4- وسایل الشیعه ج 17 ص 237 حدیث1
5- سورة المائدة آیه 90
6- آیتی در موضوع حلیت خمر نازل نشده است چنانچه مذکور خواهد شد بلکه بعنوان عادت جاهلیت می‏خوردند با نهی شرع اسلامی چون که نهی به عناوین مختلفه نازل شده تا این که آیه فاجتنبوا و آیه( فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ) نازل شد تا این که گفتند انتهینا انتهینا.
7- آیه 67 فی النحل
8- از آیه شریفه مستفاد نمی‏شود حلیت خمر چون که سکر در لغت بمعنی سرکه آمده و مراد از رزق حسن دبس است و خوردن جمعی از روی عادت جاهلیت دلیل بر حلیت خمر نمی‏باشد.
9- آیه 219، البقرة
10- آیه شریفه صریح است در حرمت خمر چون که می‏فرماید در خصوص خمر و قمار این دو عمل گناهی است بزرگ و وجود منافع جزئی در بعض موارد و در تجارت موجب حلیت آنها نمی‏باشد چنانچه در خصوص قمار مسلم همه مسلمانان است و تشبثات جمعی از اهل سنت به حلیت برای حفظ احترام گذشتگان و پرده پوشی از اعمال قبیحه آنهاست فقط.
11- آیه 43، النساء
12- و هم چنین این آیت صریح در حرمت خمر است و اقدام جمعی از اصحاب دلیل بر جواز شرعی نمی‏شود
13- در اطراف آیات خمر کلام و بحث مفصلی در کتاب اثبات الایات ایراد گردیده رجوع به آن جا کنید.
14- این قبیل روایات باید طرح بشود زیرا که موضوع حرمت خمر است نه گیاه روییده شده از محل خمر و معلوم است که حکم مرتفع می‏شود به ارتفاع و زوال موضوع و موضوع از بین رفته از جهت استحاله و تبدل موضوع و ایجاد مناره در محل نجس موجب حرمت اذان و مکث نمی‏شود و این قبیل کلام سزاوار نیست که به پیشوایان دین نسبت داده شود (علیکم بالدرایة لا بالروایة).
15- آیات الأحکام (الجرجانی)، ج‏1، ص: 83 تا ص: 85



تحریم شراب در چند مرحله:
در شبه جزیره عربستان شراب‌خواری یک عادت عمومی بود و مبارزه قطعی و اصولی به زمان نیاز داشت. به همین جهت خداوند در قرآن کریم در چند مرحله حکم قطعی تحریم شراب را بیان فرمود:
در مرحله اول، فرمود:« شما از خرما و انگور، شراب درست می‌کنید و روزی نیکو نیز به دست می‌آورید » (سوره نحل آیه 67) و به این صورت به مسلمانان فهماند که شراب، روزی نیکو نیست.
در مرحله بعد، در سوره بقره آیه 116 فرمود نفع شراب در برابر مضرات بی‌شمارش اندک است.
در مرحله بعد نیز در سوره نساء آیه 46 تصریح فرمود که چون مسکر و شراب، هوشیاری و متانت و هوش و وقار انسان را سلب می‌کند، کسی نباید در حال مستی به نماز بایستد.
و سرانجام در مرحله چهارم تصریح فرمود که شراب و قمار و بت‌ها و ازلام (نوعی ابزار بخت آزمایی) پلید و نحس‌اند و باید از تمام آنها اجتناب کرد. با این آیه، حکم قطعی تحریم شراب صادر شد و یکی دیگر از محرمات دین اسلام به صورت صریح و شفاف به مسلمین ابلاغ گردید.
  • .100%

دیگر پاسخ ها

1.    89/8/21 (03:17)
توی سوره ی مائده آیه ی 90 و 91
نص صریح قرآن درباره حرام بودن شرابه

2.    89/8/23 (00:03)
4 آیه در قرآن به مساله حرام بودن شراب اشاره کرده است:
آیه اول:بقره آیه 219
آیه دوم:نساء آیه 43
آیه سوم:مائده آیه 90
آیه چهارم:مائده آیه 91

از آنجا که آیه قرآن و ترجمه به راحتی قابل دسترسی است از ذکر آن خودداری می کنیم

اما خواستم در ادامه تا حدی فلسفه حرام بودن شراب را با بیان ضررات آن بیان کنم:
(حتما بخوانید تا کمی فلسفه این حکم برای شما روشن شود
توجه داشته باشید که تمام احکام الهی با حکمت و بر اساس مصلحت انسان ها وضع گردیده)
( ندانستن دلیل بر نبودن جواب نیست)

زیانهاى نوشابه هاى الكلى
الف - اثر الكل در عمر: یكى از دانشمندان مشهور غرب اظهار مى دارد كه هر گاه از جوانان 21 ساله تا 23 ساله معتاد به مشروبات الكلى 51 نفر بمیرند در مقابل از جوانهاى غیر معتاد ده نفر هم تلف نمى شوند.
دانشمند مشهور دیگرى ثابت كرده است كه جوانهاى بیست ساله كه انتظار مى رود پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشیدن الكل بیشتر از 35 سال عمر نمى كنند.
بر اثر تجربیاتى كه كمپانیهاى بیمه عمر كرده اند ثابت شده است كه عمر معتادان به الكل نسبت به دیگران 25 الى 30 درصد كمتر است .
آمارگیرى نشان مى دهد كه حد متوسط عمر معتادان به الكل در حدود 35 الى 50 سال است ، در صورتى كه حد متوسط عمر با رعایت نكات بهداشتى از 60 سال به بالا است .

ب - اثر الكل در نسل : كسى كه در حین انعقاد نطفه مست است 35 درصد عوارض الكلیسم حاد را به فرزند خود منتقل مى كند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صددرصد عوارض حاد در بچه ظاهر مى شود براى اینكه به اثر الكل درفرزندان بهتر توجه شود آمارى را در اینجا مى آوریم :
كودكانى كه زودتر از وقت طبیعى به دنیا آمده اند از پدران و مادران الكلى 45 درصد، و از مادران الكلى 31 درصد، و از پدران الكلى 17 درصد، بوده اند.
كودكانى كه هنگام تولد توانائى زندگى را ندارند، از پدران الكلى 6 درصد، و از مادران الكلى 45 درصد، كودكانى كه كوتاه قد بوده اند از پدران و مادران الكلى 75 درصد و از مادران الكلى 45 درصد بوده است ، كودكانى كه فاقد نیروى كافى عقلانى و روحى بوده اند از مادران و از پدران الكلى نیز 75 درصد بوده است .

ج - اثر الكل در اخلاق : در شخص الكلى عاطفه خانوادگى و محبت نسبت به زن و فرزند ضعیف مى شود بطوریكه مكرر دیده شده كه پدرانى فرزندان خود را با دست خود كشته اند.

د - زیانهاى اجتماعى الكل : طبق آمارى كه «انستیتوى» پزشكى قانونى شهر نیون در سال 1961 تهیه نموده است جرایم اجتماعى الكلیستها از این قرار است :
مرتكبین قتلهاى عمومى 50 درصد. ضرب و جرحها در اثر نوشیدن الكل 8 / 77 درصد سرقتهاى مربوط به الكلیستها 5 / 88 درصد. جرایم جنسى مربوط به الكلیها 8 / 88 درصد، مى باشد. این آمار نشان مى دهد كه اكثریت قاطع جنایات و جرایم بزرگ در حال مستى روى مى دهد.

ه - زیانهاى اقتصادى مشروبات الكلى : یكى از روان پزشكهاى معروف مى گوید: متاسفانه حكومتها حساب منافع و عایدات مالیاتى شراب را مى كنند، ولى حساب بودجه هاى هنگفت دیگرى را كه صرف ترمیم مفاسد شراب مى شود، نكرده اند، اگر دولتها حسابهاى ازدیاد بیماریهاى روحى را در اجتماع و خسارتهاى جامعه منحط، و اتلاف وقتهاى گرانبها، و تصادفات رانندگى در اثر مستى ، و فساد نسلهاى پاك ، و تنبلى و بى قیدى و بى كارى ، و عقب ماندن فرهنگ و زحمات و گرفتاریهاى پلیس ، و پرورشگاهها جهت سرپرستى اولاد الكلیها و بیمارستانها، و تشكیلات دادگسترى براى جنایات آنها و زندانها براى مجرمین از الكلیها، و دیگر خسارتهاى ناشى از میگسارى را یك جا بكنند خواهند دانست در آمدى كه به عنوان عوارض و مالیات شراب عاید مى گردد، در برابر خسارت نامبرده هیچ است ، بعلاوه نتایج اسف انگیز صرف مشروبات الكلى را تنها با دلار و پول نمى توان سنجید، زیرا مرگ عزیزان ، و به هم خوردن خانواده ها، و آرزوهاى بر باد رفته و فقدان مغزهاى متفكر انسانى ، به هیچ وجه قابل مقایسه با پول نمى باشد.
خلاصه ضررهاى الكل آنقدر زیاد است كه به گفته یكى از دانشمندان اگر دولتها ضمانت كنند در نیمى از میخانه ها را ببندند مى توان ضمانت كرد كه از نیمى از بیمارستانها و تیمارستانها بى نیاز شویم .
از آنچه گفته شد، معنى آیه مورد بحث به خوبى روشن مى گردد كه اگر در تجارت مشروبات الكلى سودى براى بشر باشد و یا فرضا چند لحظه بى خبرى و فراموش كردن غمها براى او سودى محسوب شود، زیان آن به درجات بیشتر، وسیعتر و طولانی تر است بطورى كه این دو با هم قابل مقایسه نیستند.

آیه مورد بحث به پارهاى از گفته هاى پزشكان كه مشروبات الكلى را در مبارزه با بعضى از بیماریها مفید مى دانند، نیز عملا پاسخ گفته است كه این گونه منافع اجتماعى هیچ گاه با زیانهاى ناشى از آن قابل مقایسه نیست ، یعنى اگر روى یك بیمارى اثر مثبت داشته باشد، ممكن است سرچشمه بیماریهاى خطرناكترى گردد، و این كه در پارهاى از روایات وارد شده كه خداوند در مشروبات الكلى شفا نیافریده است ، شاید اشاره به همین حقیقت باشد.


از آنجا که در آیه نهی از شراب به مساله نهی از قمار هم اشاره شده بهتر دیدم کمی از ضررات قمار هم به اطلاع دوستان برسانم، البته دوستانی که علت این حکم برایشان روشن است نیازی به خواندن ادامه مطالب ندارند.

2- آثار شوم قمار
كمتر كسى را مى توان یافت كه از زیانهاى گوناگون قمار بى خبر باشد، براى توضیح بیشتر گوشهاى از عواقب شوم و خانمان برانداز آن را بطور فشرده یادآور مى شویم :

الف - قمار بزرگترین عامل هیجان : كلیه روانشناسان و دانشمندان پیسیكولوژى ، معتقدند كه هیجانات روانى عامل اصلى بسیارى از بیماریهاست ، مثلا كم شدن ویتامین ها، زخم معده ، جنون و دیوانگى ، بیماریهاى عصبى روانى به صورت خفیف و حاد و مانند آنها در بسیارى از موارد ناشى از هیجان مى باشند، و قمار بزرگترین عامل پیدایش هیجان است تا آنجا كه یكى از دانشمندان امریكا مى گوید: در هر سال در این كشور فقط دو هزار نفر در اثر هیجان قمار مى میرند، و بطور متوسط قلب یك «پوكرباز» (یك نوع بازى قمار) متجاوز از صد بار در دقیقه مى زند، قمار گاهى سكته قلبى و مغزى نیز ایجاد مى كند، و قطعا عامل پیرى زودرس خواهد بود.
بعلاوه به گفته دانشمندان شخصى كه مشغول بازى قمار است ، نه تنها روح وى دستخوش تشنج است بلكه تمام جهازات بدن او در یك حالت فوق العاده بسر مى برند، یعنى ضربان قلب بیشتر مى شود، مواد قندى در خون او مى ریزد، در ترشحات غدد داخلى اختلال حاصل مى شود، رنگ صورت مى پرد، دچار بى اشتهایى مى شود، و پس از پایان قمار به دنبال یك جنگ اعصاب و حالت بحرانى به خواب مى رود، و غالبا براى تسكین اعصاب و ایجاد آرامش در بدن متوسل به الكل و سایر مواد مخدر مى شود، كه در این صورت زیانهاى ناشى از آن را نیز باید به زیانهاى مستقیم قمار اضافه كرد.
از زبان دانشمندان دیگرى مى خوانیم : قمارباز، انسانى مریض است كه دائما احتیاج به مراقبت روانى دارد، فقط باید سعى كرد به او فهماند كه یك خلع روانى وى را به سوى این عمل ناهنجار سوق مى دهد، تا در صدد معالجه خویش بر آید.

ب - رابطه قمار با جنایات : یكى از بزرگترین مؤ سسات آمارگیرى جهانى ثابت كرده است كه : 30 درصد جنایتها با قمار رابطه مستقیم دارد، و از عوامل به وجود آمدن 70 درصد جنایات دیگر نیز بشمار مى رود.

ج - ضررهاى اقتصادى قمار: در طول سال میلیونها بلكه میلیاردها از ثروت مردم جهان در این راه از بین مى رود، گذشته از ساعات زیادى كه از نیروى انسانى در این راه تلف مى شود، و حتى نشاط كار مداوم را در ساعات دیگر سلب مى كند، مثلا در گزارشها چنین آمده است : در شهر «مونت كارلو» كه یكى از مراكز معروف قمار در دنیا است ، یك نفر در مدت 19 ساعت قمار بازى 4 میلیون تومان ثروت خود را از دست داد، وقتى درهاى قمارخانه بسته شد یك راست به جنگل رفت ، و با یك گلوله مغز خویش را متلاشى كرد، و به زندگى خود خاتمه داد، گزارش دهنده اضافه مى كند، جنگلهاى «مونت كارلو» بارها شاهد خودكشى این پاك بازها بوده است .

د - زیانهاى اجتماعى قمار: بسیارى از قماربازان به علت اینكه گاهى برنده مى شوند و در یك ساعت ممكن است هزاران تومان سرمایه دیگران را به جیب خود بریزند، حاضر نمى شوند تن به كارهاى تولیدى و اقتصادى بدهند، در نتیجه چرخهاى تولید و اقتصاد به همان نسبت لنگ مى شود، و درست اگر دقت كنیم مى بینیم كه ، تمام قماربازان و عائله آنان سربار اجتماع هستند، و بدون اینكه كمترین سودى به این اجتماع برسانند از دست رنج آنها استفاده مى كنند، و گاهى هم كه در بازى قمار باختند، براى جبران آن دست به سرقت مى زنند.
خلاصه زیانهاى ناشى از قمار بحدى است كه حتى بسیارى از كشورهاى غیر مسلمان آن را قانونا ممنوع اعلام داشته اند اگر چه عملا بطور وسیع آن را انجام مى دهند.
مثلا انگلستان در سال 1853، امریكا در سال 1855، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام نمودند.
در پایان این بحث اشاره به این موضوع جالب به نظر مى رسد، كه طبق آمارى كه بعضى از محققان تهیه كرده اند جیب برى 90 درصد، فساد اخلاق 10 درصد، ضرب و جرح 40 درصد، جرایم جنسى 15 درصد ، طلاق 30 درصد و خودكشى 5 درصد، معلول قمار است .

اگر بخواهیم یك تعریف جامعى براى قمار تهیه كنیم ، باید بگوییم : قمار یعنى قربانى كردن مال و شرف براى بدست آوردن مال غیر به خدعه و تزویر و احیانا به عنوان تفریح و نرسیدن به هیچكدام .
تا اینجا به ضررهاى جبران ناپذیر خمر و میسر (شراب و قمار) توجه شد و لازم است به یك نكته دیگر نیز توجه كنیم ، و آن اینكه : چرا خداوند به هنگام سرزنش و نهى از شرابخوارى به منافع آن اشاره كرده است ، در حالى كه میدانیم منافع آنها در برابر زیان آنها بسیار ناچیز است .

ممكن است نكته آن این باشد كه اولا در عصر جاهلیت (مانند عصر ما) معامله شراب و بهره بردارى از قمار، بسیار رواج داشت و اگر به این موضوع اشاره نمى شد شاید بعضى از كوتاه فكران تصور مى كردند، مسئله به صورت یك جانبه بررسى شده .
به علاوه همیشه افكار انسان بر محور سود و زیان دور مى زند، و براى نجات او از چنگال مفاسد اخلاقى بزرگ باید از همین منطق استفاده كرد.
پی نوشت:
تفسیر نمونه جلد دوم صفحه 124 تا 129

امیدوارم که با این جواب علت حرام بودن شراب و قمار را برای شما روشن کرده باشم
موفق باشید
اگر باز سوالی بود در خدمتیم

3.    89/8/23 (00:28)
سوره مائده آیه 92

4.    89/8/26 (19:33)
آیه 90 سوره مائده بیان شده است