مشخصات سوال

عزرائیل عزرائیل , ezraile
12 اسفند 88 - 10:15
حضرت عزرائیل (ع) کیست؟ و چرا نامشان عزائیل است؟
اطلاعات بیشتر : حضرت عزرائیل (ع) کیست و چرا به ایشان لقب عزرائیل دادند؟

چرا ایشان را برای آن کار..... مامور کردند؟

نظر شما نسبت به ایشلان چگونه است؟!!!

چه حسی دارید وقتی نام مبارک ایشان را میشنوید؟!!!



- این سوال بسته شده است.
بهترین پاسخ
صادق حقگو , tuba1
88/12/21 (03:23)
با سلام
این که چرا به ایشان عزرائل گویند نمی دانم اما در ذیل در مورد این که قبض روح کار عزرائیل تنهاست و یا نه و .... نوشتم:

فرشته قبض روح یا فرشتگان؟
از بررسى موارد متعددى از قرآن مجید (12 مورد) كه در باره" توفى" و مرگ سخن به میان آمده استفاده مى‏شود كه گرفتن ارواح به دست یك فرشته معین نیست، بلكه فرشتگانى هستند كه این وظیفه را بعهده دارند و مامور انتقال ارواح آدمیان از این جهان به جهان دیگرند، در آیه 97 سوره نساء
إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ قالُوا فِیمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فِیها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصِیراً
ترجمه:
97- كسانى كه فرشتگان (قبض ارواح) روح آنها را گرفتند در حالى كه به خویشتن ستم كرده بودند و به آنها گفتند شما در چه حالى بودید (و چرا با اینكه مسلمان بودید در صف كفار جاى داشتید؟) گفتند ما در سرزمین خود تحت فشار بودیم، آنها (فرشتگان) گفتند مگر سرزمین خدا پهناور نبود كه مهاجرت كنید؟ پس آنها (عذرى نداشتند و) جایگاهشان دوزخ و سرانجام بدى دارند."

كه فرشتگان به صورت جمع آمده‏اند (الملائكه) یكى از شواهد این موضوع است.
در آیه 61 سوره انعام مى‏خوانیم:
حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا:
" هنگامى كه زمان مرگ یكى از شما برسد، فرستادگان ما روح او را قبض مى‏كنند".
و اگر مى‏بینیم كه در بعض از آیات این موضوع به ملك الموت (فرشته مرگ) نسبت داده شده از این نظر است كه او بزرگ فرشتگان مامور قبض ارواح است، و او همان كسى است كه در احادیث به نام" عزرائیل" از او یاد شده است.
بنا بر این اینكه بعضى مى‏پرسند چگونه یك فرشته مى‏تواند در آن واحد همه جا حضور یابد و قبض روح انسانها كند، پاسخ آن با بیانى كه گفته شد روشن مى‏گردد از این گذشته به فرض اینكه فرشتگان نبودند و تنها یك فرشته بود باز مشكلى ایجاد نمى‏شد زیرا تجرد وجودى او ایجاب مى‏كند كه دائره نفوذ عملش فوق العاده وسیع باشد زیرا یك وجود مجرد از ماده مى‏تواند احاطه وسیعى نسبت به جهان ماده داشته باشد، همانطور كه در حدیثى درباره فرشته مرگ (ملك الموت) از امام صادق ع نقل شده كه هنگامى كه پیامبر ص از احاطه او نسبت به جهان سؤال كرد در جواب چنین گفت:
ما الدنیا كلها عندى فیما سخرها اللَّه لى و مكننى علیها الا كالدرهم فى كف الرجل یقلبه كیف یشاء
:" این جهان و آنچه در آن است با تسلط و احاطه‏اى كه خداوند به من بخشیده در نزد من همچون سكه‏اى است كه در دست انسانى باشد كه هر گونه بخواهد آن را مى‏چرخاند"
ضمنا اگر مى‏بینیم در بعضى از آیات قرآن قبض روح به خدا نسبت داده شده است مانند:
اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها:
" خداوند جانها را در موقع مرگ مى‏گیرد" (سوره زمر- 42) منافاتى با آیات گذشته ندارد زیرا در مواردى كه كار با وسائطى انجام مى‏گیرد، گاهى كار را به وسائط نسبت مى‏دهند و گاهى به آن كسى كه اسباب و وسائط را برانگیخته است، و هر دو نسبت، صحیح است.
جالب اینكه در قرآن بسیارى از حوادث جهان به فرشتگانى كه مامور خدا در عالم هستى هستند نسبت داده شده است، و همانطور كه مى‏دانیم فرشته معنى وسیعى دارد كه از" موجودات مجرد عاقل" گرفته تا" نیروها و قواى طبیعى" را شامل مى‏شود.
التماس 2A
  • .100%

دیگر پاسخ ها

1.    88/12/12 (17:02)
با سلام
ایشان از فرشتگان الهی هستند مامور قبضه روح آدمیان هستند.بالا خره یکی این مسعولیت را باید انجام دهد البته در همه ی موارد ایشان مامور به این کار نیستند. نظر من برای ایشان مهم نیست ایشان کار خودشان را انجام می دهند.
همان حسی که وقتی نام دیگر فرشته ها برده می شود مرگ هم یکی از واقعیات زندگیست

2.    88/12/14 (08:50)
با سلام عرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز.
حضرت عزارئیل یک بنده خدایی بوده که تو دین ما به عنوان فرشته ی مرگ هست.چرا بهش گفتن عزائیل
این بنده ی خدا اسمش عزرا بوده که بعدن میره یه ایلو تباری رو بنا میکنه و میشه موسس اون ایله ازهمین رو بهش میگن عزارئیل .خیلی سوالتون مزخرف بود.با قبولی تاعات و عبااتتون.

3.    88/12/14 (13:55)
عزراییل یکی از فرشتگاه درگاه الهی است که بسیار هم زیباست و چون هریک از ملائک وظیفه ای را بر عهده دارد ایشان نیز مسئول قبض روح است. مسلما همه ی ما از شنیدن این اسم به وحشت می افتیم اما در واقع اینطور نیست و حتی بدترین و گنهکار ترین افراد هم در لحظه ی مرگ احساس آرامش می کنند چون از بند جسم رها میشن و به اصل و منشا خودشون بر می کردن. نگران نباشید!

4.    88/12/15 (11:44)
سلام دوست عزیز:
اول به این سوال شما پاسخ میدم که عزراییل کی بوده وچرا ایشون رو مامور مرگ کردن برای من این مسائل بیشتر شبیه داستانهای اساطیری می مونه چرا که باورش با توجه به پیشرفت علم و اصول فکری فلسفه نوین میشه گفت غیر ممکن. اما من مطلبی رو درمورد آفرینش کائنات از یک کتاب قدیمی خوندم که شاید جواب سوال شما باشه و من اون رو عینا منتقل می کنم:
پس خداوند به جبرئیل فرمود تا مشتی خاک از زمین بیاورد جبرئیل فرود آمد آنجا که خانه ی کعبه است زمین زیر قدم او لرزید و گفت پناه می برم به خدا از من خاک بر مدار می ترسم که از آن مخلوقی ساخته شود و گناه کند و مستوجب عذاب شود و من طاقت ندارم.
جبرئیل بازگشت و گفت خداوندا تو داناتری زمین مرا به تو قسم داد .پس میکائیل آمد و زمین او را نیز قسم داد و دست خالی بازگشت. پس به عزرائیل فرمان داده شد که مشتی از خاک زمین بیاور. عزرائیل به زمین آمد زمین او را هم سوگند داد عزرائیل گفت تو مرا قسم می دهی به کسی که او مرا فرستاده است و همه چیز را می داند من مامورم و معذورم دست دراز کرد و از هرجای زمین مشتی خاک برداشت و گفت خدایا تو داناتری اینک آوردم و سوگند زمین را قبول نکردم که فرمان تو واجب تر است . خطاب آمد اکنون تو بر زمین مسلط شدی من از این خاک خلیفه ای خواهم ساخت و تو را بر جان او مسلط می کنم تا هرگاه که باید جان ایشان را بگیری.عزرائیل گفت خدایا بندگان تو مرا دشمن دارند. خطاب آمد که غم مخور که هریکی به چیزی مبتلا سازیم تا هیچ یک تو را دشمن نتواند داشت.
اما دوست عزیز اگه بخوایم این داستان یا نظیر اونها رو باور کنیم چند سوال مطرح میشه:
1.خداوندی که قادر مطلق معرفی شده آیا برای مشتی خاک باید این همه فرشته رو به زمین بسیج می کرد
2.زمین از فرمان خدا سرپیچی کرد چرا خداوند به اون اعتراضی نکرد
3.فکر نمی کنی چقد آرایه های ادبی جالبی تو داستانها وجود داره و از همه مهم تر حرف زدن زمین و سرپیچی اون یعنی جان بخشی به اشیا
اینا بیشتر می تونه کار یک نویسنده ماهر باشه تا یک خداوند قادر. بگذریم از طرح سوال دور نمی شم اما اینو بدونید که خداوند برای همه فهم کردن نظام خلقتش بعضی چیزا رو مطرح کرده و منو شمایی که تو قرن 21 زندگی می کنیم با اونایی که 1400-1500 سال پیش زندگی می کردند باید یه فرقی داشته باشیم.
نظر من رو گمون کنم تا حدودی درمورد عزرائیل متوجه شدید و اما حس من زمان شنیدن نام عزرائیل و مرگ:
به طور کلی انسان طالب زیستن و از مرگ سر باز می زنه چرا که جان برای هر حیوانی هم عزیز است اما انسان زمانی که به معنای واقعی انسانیت پی ببره خودش رو فراتر از این جسم و کره خاکی می بینه انسان طالب کمال و هر کودکی با این پیام به دنیا میاد که باید سفر خودش رو از خودش به خدا آغاز کنه به قول فردریش نیچه مرگ بهترین دلیل آسمانی بودن انسان است زمانی که به این طرز فکر دست پیدا کنیم و با جان و دل باورش داشته باشیم اون وقت مرگ شیرین ترین لحظه زندگی می تونه باشه من مرگ رو پایان زندگی نمی دونم بلکه شروعی برای خدایی شدنه.

5.    88/12/16 (00:39)
با سلام

من خود خود عزراعیل هستم !!!
خوش ندارم بعضی پاسخگوها پشت سرم صفحه بگذارند!!!
مجبور نیستید هرچی تو مختان تراوش میکنه از دهانتان پمپاژ کنید!!!
به من گیر ندید اگه من گیر بدم ننتون به عزا میشینه!!!!

6.    88/12/16 (20:08)
با سلام و عرض ادب
باتوجه به اینكه پرسش حضرتعالی شامل چند قسمت است و برای هر یك از آنها نیازمند فرصتی است كه پاسخ داده شود فلذا بنده نمایی كلی از فرشته ها را برای شما تشریح می كنم انشاء الله كه مفید واقع شود.
ملائک موجوداتى هستند مجرّد (غیر مادى) ؛ لذا از آثار خاصّ موجودات مادی ، مثل قابلیت و استعداد وحرکت و تغییر و تکامل و زمانداری و مکانداری منزّهند . از این رو نه تکلیف دارند و نه شهوت و نه غضب و نه قوه وهم و خیال و حسّ ؛ چرا که تکلیف لازمه حرکت و تکامل است ؛ و شهوت ــ به معنی خاص آن در موجود مادی ــ یعنی میل به چیزی که کمال یکی از قوای وجودی انسان را ارضاء می کند ؛ و غضب ــ به معنی خاص آن در موجود مادی ــ یعنی دفع آنچه سدّ راه کمال یکی از قوای وجودی انسان است ؛ و لازمه ی هر دوی اینها ، داشتن حرکت تکاملی ، و به تبع آن مادّیت است. همچنین به علت مادی نبودن ملائک ، خوردن و خوابیدن نیز برای آنها معنی ندارد ؛ چون خواب ، نتیجه خستگی ، و خستگی ناشی از کار و حرکت اجزاء و اعضاء بدن است ؛ و حرکت از آثار موجود مادّی است ؛ بنا بر این ، ملائک که موجوداتی مجرّدند خواب ندارند. خوردن نیز برای تامین انرژی از دست رفته بدن است ؛ و از دست رفتن انرژی نتیجه حرکت اجزاء بدن است ؛ و ملائک نه حرکت دارند و نه انرژی ، چون انرژی نیز از نظر فلسفی ، موجود مادّی است. ــ توجه: ماده در اصطلاح فلسفه غیر از ماده در اصطلاح فیزیک است. ــ امّا حیات ملائک عین وجود آنهاست ؛ ملائک موجوداتی بسیط(غیرمرکّب ) هستند ؛ لذا اجزاء ندارند ؛ چون لازمه اجزاء داشتن ، قابلیت ترکیب است ؛ و لازمه قابلیّت ، مادّی بودن است. بنا بر این ، اوصاف ملائک ، مثل حیات ، علم ، قدرت ، عصمت ، عبادت ، عاقل بودن و ... همه عین ذات آنهاست . در ملائک مذکر و مؤنث بودن نیز معنی ندارد ؛ چون مذکر و مؤنث بودن در جایی معنی دارد که ترکیب ، شهوت ، انفعال ، حرکت و تغییر و حالت بالقوّه داشتن و امثال آنها موجود باشد ؛ و در ملائک هیچکدام اینها وجود ندارد.
اصناف ملائک.
ملائک از نظر مرتبه وجودی دارای اقسام فراوانی هستند ؛ برخی از آنها موجوداتی شبه مادی هستند که دارای شکل و رنگ و امثال آن می باشند ؛ ولی مادی نیستند ؛ لذا از حرکت و زمان و ترکیب و ... منزّهند ؛ اینها هر کدام بسته به کاری که انجام می دهند اشکال گوناگونی دارند ؛ فلاسفه این گروه از ملائک را ملائک مثالی می نامند ؛ و عالم آنها را هم عالم مثال می گویند ؛ ملائک عالم برزخ از همین سنخند ؛ البته خود اینها نیز دارای مراتب متفاوتی بوده و همه در یک مرتبه وجودی نیستند ؛ در مرتبه بالاتر از اینها ، ملائکی هستند که نه تنها از ماده که از شکل و رنگ و امثال آنها نیز منزّهند ؛ فلاسفه این گروه از ملائک را عقول مجرّده و عالم آنها را عالم عقل می نامند ؛ ــ توجه: این عقل ، غیر از عقل بشر است ــ خود اینها نیز مراتبی دارند ؛ و جناب جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و حَمَله عرش ، در مراتب بالای این دسته اند ؛ در روایات اهل بیت (ع) لوح و قلم و ن (نون) نیز از ملائک عظام شمرده شده اند ، که مرتبه آنها از جبرئیل و میکائیل و اسرافیل بالاتر است .
كارهای فرشتگان :
قرآن كریم كارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است. وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران ، تدبیر امور عالم و وساطت در وصول فیض الهی به مخلوقات ، استغفار و شفاعت برای مؤمنان و امداد آنان ، لعن كافران ، ثبت اعمال بندگان ، قبض روح در هنگام مرگ ، نازل نمودن عذاب بر طاغیان و... از جمله مأموریتهای الهی است كه فرشتگان آن ها را اجرا می كنند. فرشتگان در عالم برزخ و آخرت نیز حضور دارند. گروهی از آنان در بهشت مستقرند و گروهی نیز نگاهبان دوزخ و دوزخیان اند. فرشتگان همواره به عبادت و تقدیس و تسبیح خداوند اشتغال داشته و وجود آنها عین عبودیت و بندگی خداست ؛ لذا هیچ گاه از عبادت خدا فراغت نمی یابند ؛ چون جدایی یک موجود از ذات خود محال است.
برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب ملائکه ، تالیف آیةالله محمدشجاعی مراجعه فرمایید.

7.    88/12/16 (20:49)
بسم الله المنتقم.

سلام دوست گرامی.
سوال خوبی پرسیدید.
از قدیم الایام گفته اند؟ هر که را بهر کاری ساختند. همان طور که مستحضر هستید جناب عزرائیل (ع) از آن 3 ملک مقرب دیگر کمی با جرات تر و محکم تر است. نه از لحاظ ایمانی نه. از لحاظ اطاعت امر الله تبارک و تعالی در مواردی که دیگر ملائک یارای انجام دادنش را ندارند.

من نمیخواهم مطالب دیگر دوستان که اشاره ی دقیقی هم کردند را عینان دوباره تکرار کنم که چرا نامشان عزرائیل است و ....

اما همین را میدانم که عزرائیلش با آن عظمت خادم درگاه رسول الله و آل پاکش است و از برای موحدان و مومنان به. الله .سبحانه و تعالی. آرام و زیباست.

و از برای مشرکین و بد مذهبان و کافران بسیار غلیظ و غضبناک و وحشتناک است.

پس در این میان خود حضرت عزرائیل تصمیم نمیگیرد که چه کسی را چگونه قبض روح کند و به ایشان نسبت به اعمال ما انسانها داده میشود که فلانی چگونه احتضاری داشته باشد؟

پس ای انسانها از هر مذهب و دینی که هستید. از خود شخص عزرائیل نهراسید. !!!!

از اعمال خود بهراسید.!!!!

یا الله جل جلاله.

8.    88/12/17 (00:08)
سلام
میگن یک انسان خوب موقع مرگ عزرائیل (ع) رو چنان زیبا میبینه که لذت دیدن فرشته مرگ براش به اندازه پاداش تمام کارهای خوبیه که انجام داده.

9.    88/12/19 (18:58)
با 1 موافق هستم

10.    88/12/20 (14:19)
: سوالتون خیلی خیلی ریشه ایه و از اون دست سوالاتیه که نیاز به قلم فرسائی های بسیار و کاغذ چرک کردن های فراوان داره.
دین اسلام هم برای اینکه از قافله خیال پردازان و الهه سازان ادیان دیگه عقب نمونه ، اقدام به ساخت فرشته ها و دنیا ها و آرمان شهر های زیبا و متعدد کرده ، که بر جذابیت های دین می افزایند!
عزرائیل یا فرشته مرگ هم یکی از قهرمانهای این جهان ایدئولوژیکه که وظیفه ای مهم از سوی خدا بهش محول شده(گرفتن جان انسان)
جالبه بدونین که طراحی شخصیت عزرائیل منحصرا در اختیار دین اسلام نیست و پیش از اسلام ، یونانیان باستان الهه ای به نام (تاناتوس) داشتند که فرزند زئوس خدای خدایان بود و مسئول گرفتن جان انسان. و حتی چنین شخصیتی در اساطیر روم باستان با نام (تانتالوس) هم وجود داره.
در اساطیر زرتشتی هم ، نیروهای اهرمن مسئول قبض جان انسان بودند.
در مورد اینکه چرا اسمش عزرائیله من چیزی نمیدونم، وقتی اومد سراغت ، خودت ازش بپرس!!!!!!مرگ هم یکی از واقعیات زندگیست

11.    88/12/23 (14:55)
با سلام خدمت دوست گرامی

حضرت ازراعیل یکی از ملائک مقرب الله میباشد.

و کار او قبضه روح میباشد.
خداون چهار فرشته(جبرائیل.میکائیل.اسرافیل و ازرائیل) را برای انتخاب مامور قبض روح امتحان کرد و از آنان خواست که مشتی خاک از زمین بیاورن و سرشت آدمی را روح دهد. سه مامور اولی رفتند و تا مشتی خاک از زمین برداشتند زمین ناله زد و دست خالی برگشتند. اما وقتی ازرائیل رفت هر چه زمین ناله زد توجه نکرد و خاک را برای خدا آورد.
از این رو ازرائیل انتخاب شد که هنگام جان گرفتن به ناله های کسی اهمیت نمیدهد.

والسلام