دانشگاه شیخ بهایی اصفهان , sheikhbahaee_university

دانشگاه شیخ بهایی اصفهان

دانشگاه شیخ بهایی اصفهان , sheikhbahaee_university

دانشگاه شیخ بهایی اصفهان

401نــــفــــــر
پسندیده اند
401نفر پسندیده اند
این دانشگاه داستان داره ولی به قول دکتر... خوب دانشگاهیهاین دانشگاه داستان داره ولی به قول دکتر... خوب دانشگاهیهمشاهده کامل مشخصات
14 بهمن 1383
آموزش و تحصیل
# لطفا به صورت فینگیلیش تایپ نکنید. (فقط فارسی بنویسید)
پست های فینگلیش حذف خواهد شد

اعضاء

  • مجید آریایی , majidketabdar
  • حسین  , homk
  • رضا موسوی , ali0831
  • شایا کریمی , mohsen_karimi1367
  • محمود رضایی , sarve_shiraz
  • ستاره زنبورچی بازاریاب شرکت موبایل ستاره , s_atare
  • م ف , aseman77
  • نازنین جون , nazanin_n52
  • فاطیما ج , joker_68
  • رز استار جون جیگررررررررررررررررر , rozsms
  •  مهسا نظری , mahsa_nazarii
  • ستاره اسمانی , parya_setareh
  • مهسا نظری , mahsa_nazari
  • سحر نوری زاده , sahar_nourizade
  • صفورا جووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون حیدری , safora_2011
  • ناصر م , nasermotaghy
  • اری  , ariyan_karimi
  • مسعود شاه نظری , tlc
  • صابر مهدیزاده , cheshmekile
  • حمید  احمدزاده , hamidit
  • ترانه  , nasime_aram
  • ساناز علی زاده , sanaz_alizadeh
  •  آرزو پ , arezoo34
  • بهرام بزرگمهر , bahram_shah7
  • امید  , omidsadrzadeh
  • یونس س , younes_saadat
  •   , ava_raad
  • بهنام                  ص  , barberman
  • مهسا  ش , mahsa81
  • شماره چهار  , ajale_nakon
  • محمد ز , mamad_666
  •  بابا  بزرگ , foo0z0ool
  • بهرام مرادی , bahram4015
  • روزبه یوسفی , aaayas
  • سینا م , sina_tanha75
  •   , mojishen
  • پرستو ی , single_girl
  • سیما ی , saint_1631
  • رضا م , sahahoo2
  • سولماز جون , prince_black
  • سام  سبز , arashbeni
  • ال پاچینو ش , alpa
  • پژمان ج , leopeji
  • نادر  ر , mis_nader
  • امیــــــــــــــد  , wwddhc
  • هادی صفدری , dream1984
  • CLOSED بسته شد , pchelp3r
  • حسین اصفهان , hosein_majid
  • محمد رکنی , mhrokni
  • امین شیرازی , aminshbu
  • 401 نفر

    morebox img

آلبوم تصاویر

  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
  • توصیف با پگاه جونم
  • yadesh bekheyr

14 تصویر ...

morebox img



تبلیغات

دانشگاه شیخ بهایی اصفهان , sheikhbahaee_university
گزارش تصویری: بازی های جهانی پیرمردها و پیرزن ها
  این خانم پیر با 100 سال سن خبرسازترین شرکت کننده این دور مسابقات است . او در رشته خود با پرتاب گوی به فاصله 4 متر  و 7 سانتی متری اول شد.     این هم یک دونده که ترجیح داده بدون کفش ورزشی در مسابقه شرکت کند     یکی از شرکت کنندگان در دوی با مانع درست بعد از فرود در آب     دونده استرالیایی (کشور میزبان) با یکی از رقبای خوش و بش می کند     یکی از شرکت کنندگان در رشته شنا بعد از مسابقه     نیروهای امداد به یکی از حادثه دیدگان مسابقه قایقرانی کمک می کنند     و این هم یکی از رقیبان مسن ترین شرکت کننده این مسابقات که البته به مقام اول نرسید
ادامه
99
    دانشگاه شیخ بهایی اصفهان , sheikhbahaee_university
    ارزش شناسی
    خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
    سرویس: مسائل راهبردی ایران
    اشاره:
    آن‌چه كه در پی می‌آید، ویرایش نخست چهاردهمین بخش از مقاله‌ی «ارزش شناسی» از مجموعه‌ی مقالات آشنایی با مفاهیم علوم اجتماعی، ویژه‌ی خبرنگاران سیاستی و سیاست‌ پژوهان ‌اجتماعی ا‌ست كه در سرویس مسائل راهبردی دفتر مطالعات خبرگزاری دانشجویان ایران تدوین شده است.
    سرویس مسائل راهبردی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دنبال بررسی موضوع مهندسی فرهنگی و اهمیت هدایت و راهبری ارزش‌ها در این زمینه به بررسی این مفهوم می‌پردازد.
    در بخش‌های پیشین به ارائه‌ی تعاریف مختلف از ارزش و تمایز دو مفهوم ارزش و قضاوت ارزشی، تعریف ارزش از منظر روانشناختی، فلاسفه، جامعه‌شناسان و نیز به بررسی برخی از طبقه‌بندی ارزش‌ها از منظر جامعه‌شناسان و ارتباط ارزش‌ها با برخی مفاهیم مرتبط اجتماعی پرداخته شد. در این بخش باب بحث مدیریت ارزش‌ها را می‌گشاییم و برای ورود به این بحث مختصری به دگرگونی ارزش‌ها می‌پردازیم. 


    مدیریت ارزش‌ها (تاثیر و تاثرات ارزش‌ها در جامعه)

    دگرگونی ارزش‌ها اینگلهارت (1990) درباره دگرگونی و تغییر ارزش‌ها معتقد به وجود دو فرضیه است:
    1ـ فرضیه كمیابی
    2ـ فرضیه اجتماعی شدن
    در فرضیه كمیابی این اعتقاد وجود دارد كه اولویت‌های فرد بازتاب محیط اجتماعی - اقتصادی وی است. شخص بیشترین ارز‌ش‌ها را برای چیزهایی قائل می‌شود كه عرضه آن‌ها نسبتا كم است. فرضیه كمیابی شبیه به اصول نزولی بودن مطلوبیت نهایی در اقتصاد است. مفهوم تكمیل كننده سلسله مراتب نیازها در ساده‌ترین صورت خود تقریبا به رضایت عمومی اشاره دارد.
    در فرضیه اجتماعی شدن این نگرش حاكم است كه مناسبات میان محیط اجتماعی - اقتصادی و اولویت‌های ارزشی یك رابطه مبتنی بر تطابق بلافاصله نیست. یك تاخیر زمانی محسوس در این میان وجود دارد، زیرا ارزش‌های اصلی شخص تا حدود زیادی انعكاس شرایطی است كه در طول سال‌های قبل از بلوغ وی حاكم بوده است.
    این دو فرضیه با هم مجموعه به هم پیوسته‌ای از پیش‌بینی‌های مربوط به دگرگونی‌ ارزش‌ها را پدید می‌آورد، اول در حالی كه فرضیه كمیابی دلالت بر این دارد كه رونق و شكوفایی اقتصادی به گسترش ارزش‌ها فرامادی می‌انجامد، فرضیه اجتماعی شدن مبین این است كه نه ارز‌ش‌های فردی و نه ارزش‌های یك جامعه به طور كلی یك شبه تغییر نمی‌كند بلكه برعكس، دگرگونی اساسی ارزش‌ها به تدریج و بیشتر به طرزی نامرئی روی می‌دهد، این دگرگونی در مقیاس وسیع زمانی پدید می‌آید كه یك نسل جوان‌تر جایگزین یك نسل مسن‌تر در جمعیت بزرگسالان یك جامعه می‌شود (اینگلهارت، 1373).
    پس از یك دوره افزایش سریع امنیت جانی و اقتصادی شخص انتظار دارد بین اولویت‌های ارزشی و گروه‌های بزرگتر و جوانتر تفاوت‌هایی محسوس بیابد. این اولویت‌های ارزشی باید تحت تاثیر تجربه‌های مختلف سال‌های شكل‌گیری‌شان باشد.
    فرضیه اجتماعی شدن فرضیه كمیابی را تكمیل می‌كند و ایرادهای ناشی از دیدگاه بیش از حد ساده بینانه تاثیر كمیابی بر رفتار را برطرف می‌كند. این فرضیه به تبیین رفتارهای به ظاهر انحرافی كمك می‌كند، از یك سو شخص خسیسی كه در دوران اولیه زندگی فقر را تجربه كرده است اما حتی مدت‌ها پس از آن‌كه به امنیت مادی دست ‌یافت با سخت دلی به اندوختن ثروت می‌پردازد و از سوی دیگر مرتاض مقدسی كه نسبت به اهداف عالی‌تری كه توسط فرهنگش به او القاء گردیده است حتی در مواجهه با سختی‌های شدید درستكار باقی می‌ماند. در هر دو مورد تبیین رفتار به ظاهر انحرافی چنین افرادی به اجتماعی شدن اولیه آن‌ها باز می‌گردد (اینگلهارت، 1373)
    در نظام اجتماعی، هر عنصری عمری دارد. در نظام فرهنگی نیز همین‌طور است: ارزش‌ها، الگوها، سمبل‌ها نیز هر یك دارای عمری بوده و یا در طول زمان متغیرند. بدین ترتیب لغات، الگوها، ارزش‌ها با اخذ معانی مختلفی كه گاهی حتی كاملا با هم متفاوتند به بقای خود ادامه می‌دهند (روشه، 1366).
    یك سوال اساسی كه مطرح است این است كه عامل اصلی تزلزل، دگرگونی و بحران ارزش‌ها چیست؟ جواب این سوال به طور ضمنی در فرضیاتی كه اینگلهارت مطرح می‌كند آمده است اما در جواب این سوال به طور مبسوط‌ تر باید خاطر نشان كرد كه عامل اصلی تزلزل و بحران ارزش‌ها را باید در تزلزل و بحران جهان‌بینی‌ها جستجو كرد (پایدار، 1357).
    دكتر حبیب‌الله پایدار در كتاب مبانی سنجش ارزش‌ها (1357) در توضیح این امر می‌گوید: «از وقتی كه شناخت كلی و عمومی بشر از جهان جای خود را به شناخت جزئی و معرف محدود و تجزیه شده داد، ارزش‌هایی كه مبتنی بر سنت‌های عمومی و كلی جهان بودند متزلزل و بی‌اعتبار گشتند و ارزش‌های تازه‌ای كه بیشتر ناظر به وضع محدود حال بود، جایگزین آن‌ها شدند. پیش از این بشر موقعیت خود را در رابطه با جامعه بشری و در رابطه با حال و آینده دور تعیین می‌كرد. از وقتی كه مردم ایمان و اعتقاد خود را به آینده از دست دادند و جهان بینی آن‌ها به نگرش فردی خود محدود گشت و رابطه سرنوشت فرد از جامعه انسانی و نوع بشر بریده شد و آینده‌نگری جای خود را به حال سپرد، مبانی فكری لازم برای فردگرایی و بالهوسی و تسلیم شدن به وضع موجود و دست زدن به تجازو و ستمگری، فراهم شد. این سخن بدان معنا نیست كه در گذشته ظلم و تجاوز وجود نداشته است. بشر در همه حال عمل خود را با جهان‌بینی خود منطبق ساخته است یا این‌كه سعی كرده است عمل خود را با یك جهانی‌بینی توجیه كند.
    خصلت اساسی تفكرات امروز بریدگی زمان، محدودیت دید و فقدان كلیت و جهان‌شمولی آن‌هاست. وقتی من نمی‌دانم فراد چه خواهد شد، دلیلی ندارد جز برای امروز زندگی كنم. وقتی معتقدم كه پنج سال دیگر قحطی و خشكسالی آغاز می‌شود زنده نیستم، چرا باید برای آن روز سخت‌جانی كنم؟ وقتی رابطه‌ای ضروری بین سرنوشت من و دیگران وجود ندارد و بی‌اعتنا به زندگی دیگران می‌توانم به هدف‌های خود دست یابم، چرا باید به خاطر آن‌ها از خود بگذرم و تا اجبار پیش نیاید تن به رعایت مصالح و منافع جمع نمی‌دهم. خطاست اگر تصور شود انگیزه فداكاری و خدمت به همنوع و تحمل رنج فقط در نتیجه آگاهی بر این نوع روابط است. انسان در نهاد خود محرك‌ها و نیازهایی به این نوع فداكاری‌ها و پای‌مردی‌ها دارد. وقتی خصلت‌ها و نیازهای انسانی در وجود شخص رشد كردند و تكامل یافتند، حركت‌ لازم برای روی آوردن به فداكاری و ایثار در درون فرد به وجود خواهد آمد. بنابراین ممكن است شخص بدون آگاهی از آینده و از پیوند‌های بین سرنوشت او و سرنوشت دیگران و از روی محرك و نیاز درونی دست به فداكاری بزند. اما در این‌جا توجه به این نكته اساسی اهمیت دارد كه بدون شناسایی آن روابط و تشخیص جهت و تحول تكاملی ماهیت انسان و بدون توجه و آگاهی بر هدف‌هایی كه در پیش روی بشر است و غایتی كه روبه آن‌ سو دارد، تشخیص خصلت‌های انسانی و تعریف انسانیت انسان و توافق بر روی یك تعریف از نمونه انسان ایده‌آل، غیرممكن است و همه توجیهات و تعاریف از این راه به بن‌بست می‌رسد. هم‌چنین انسان از روی انگیزه و نیاز درونی هم دست به اقداماتی می‌زند و می‌خواهد بداند كه نتیجه و آثار اقدامش چگونه هست و چه تاثیری بر سرنوشت او و دیگر مردمان دارد.
    برقراری رابطه‌ای منطقی و حقیقی بین محرك‌های درونی انسان و آثار و نتایج آن در زندگی فرد، جامعه بشری و جهان خلقت اهمیت اساسی و اجتناب‌ناپذیر دارد. بدون یك چنین آگاهی و اطلاع و ایمان نسبت به چنین پیوند و رابطه‌ای بین اعمال و رفتار فرد، شخصیت اخلاقی او سست بنیان است و دائما در معرض حملات این اندیشه قرار دارد كه اعمال من در جهان گم می‌شود، بی‌هدف و بی‌تاثیر رها می‌گردد. بنابراین ما نباید از نیاز عمیق و اصیل انسان به بقا و جاودانگی غفلت كنیم. این نیاز و انگیزه در همه موجودات زنده وجود دارد و اصولا خاصیت و تمایل پدیده حیات بر این است كه می‌خواهد برای همیشه زنده بماند و برای زنده ماندن و بقاء خود با مرگ دست و پنجه نرم كند.
    بنابراین ارزش‌های معنوی در رابطه با نیازهای خودانسان با «بعد خدایی» انسان معنا دارند. بنابراین تزلزل در جهان‌بینی‌ها، تزلزل و بحران ارزش‌ها را موجب می‌شود. (پایدار، 1375) مدیریت ارزش‌ها بحث در زمینه دگرگونی و بحران ارزش‌ها در جامعه این سوال را مطرح می‌سازد كه آیا می‌شود ارزش‌ها را در جامعه همانند سازمان‌های مختلف، مدیریت كرد؟ ارزش‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟ چه نقشی در جامعه ایفا می‌كنند؟ مدیریت ارزش‌ها در جامعه چه معنی دارد؟ در این بخش پس از تعریف مدیریت ارزش در جامعه به سوالات فوق می‌پردازیم. یادگیری ارزش در جامعه به فرآیندی گفته می‌شود كه طی آن فرد ارزش‌های محیطی كه در آن متولد شده است را فراگرفته و در خود درونی كند. این ارزش‌ها از مجراهای مختلفی به فرد منتقل می‌شود. ممكن است فرد خود در جریان تجربه و یا مشاهده به آن برسد و یا ممكن است در جریان كنش متقابل بین افراد جامعه آن را فراگرفته باشد (رجوع شود به بحث طبقه‌بندی ارزش‌ها درسلر و ویلز،1972).
    «مدیریت ارزش‌ها» در جامعه یعنی فراگرفتن ارزش‌های مورد پسند جامعه (یعنی ارزش‌هایی كه مورد شناخت و توجه اكثریت جامعه است زیرا در هر جامعه‌ای عوامل فرهنگی و اجتماعی معین و مشخصی وجود دارد كه آن جامعه را از سایر جوامع متمایز می‌سازد. (صانعی،‌1347)) اعم از ارزش‌های فردی و اجتماعی و ترویج آن از طریق مجراهای مختلف مانند خانواده، مدرسه، نهادهای دینی - مذهبی، ... و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر.
    در بحث مدیریت ارزش‌ها به تاثیراتی كه ارزش از محیط می‌پذیرد و نیز تاثیراتی كه بر محیط می‌گذارد، پرداخته می‌شود كه در مقاله بعد به آن اشاره خواهد شد. ادامه دارد ... تدوین: مختار نائیجی
    دانشجوی كارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
    خبرنگار علوم اجتماعی سرویس مسائل راهبردی ایران http://news.parseek.com/Url/?id=2988743
    ادامه