نتایج جستجو : عاشورا - 662 مطلب

97/06/31 13:32
مرکز جامع سرطان , ncii
ان الحسین مصباح الهدای و سفینة النجاة
همانا حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است . پیامبر اکرم ص

باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
.
*** السلام علیک یا اباعبدالله ***
.
در این شبها و روزها دعا برای بیماران مبتلا به سرطان را فراموش نکنیم
99
7
2
2
97/06/30 20:57
سبزینه    , saeede2007
97/06/30 18:43
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
میان همه ی دلها امان از دل زینب...

24
2
6
97/06/30 16:19
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
از یاد تو در دل ها
شور و شَرَری بر پاست...

"إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ أبَدا"
14
1
2
97/06/30 16:17
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
السلام علیکَ حین تُصبِح وتُمسی...

سلام برتو در هر صبح و شام ، آن هنگام که برمصیبت اسارت عمه‌ات خون گریه میکنی و در آرزوی روزانتقام آه میکشی...

#زیارت_آل_یاسین
#یا_صاحب_الزمان
10
2
2
97/06/29 16:15
تنها ی رها , tanha_19_91
تا دل زغم توگشت
بی تاب حسین
این چشم تهی نگشت
از آب حسین
عمری است نیازمند
این درگاهم
یک لحظه گدای خویش
دریاب!حـــسین

شهادت سردار شهیدان
امام حسین و یارانش تسلیت باد
97/06/29 10:50
تنها ی رها , tanha_19_91
کامنت بنویسید...
سلوی  مستاجر خدا , ya.30
پنجشنبه 29 شهریور ، 11:36
لبیک یا حسین
ادامه
97/06/29 10:49
تنها ی رها , tanha_19_91
التماس دعا
کامنت بنویسید...
سلوی  مستاجر خدا , ya.30
پنجشنبه 29 شهریور ، 11:36
قبول باشه
ادامه
97/06/29 10:37
تنها ی رها , tanha_19_91
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
97/06/29 10:09
تنها ی رها , tanha_19_91
منزلگه عشاق دل آگاه حسین است
بیراهه نرو ساده ترین راه حسین است
از مردم گمراه جهان راه مجویید
نزدیکترین راه به الله حسین است

عاشورا بر شما عزیزان تسلیت باد
97/06/27 17:04
منصوره  وطنی , bahes
امر به معروف و نهی از منكربه تأسی از سیدالشهدا

۱-روز عاشورا ترسیم تمام چهره اهل حق و اهل باطل و ملاك شناخت حق و باطل و روز شناسایی حق و باطل تا روز قیامت بود.

هردو صف؛ نمایش منتهای خوبی و پستی و معنا كننده آیات شریف قرآن " نفخت فیه من روحی" و "بل هم اضلّ" بود.

۲- فاجعه كربلا در نتیجه قدرت طلبی و مقام پرستی و عافیت طلبی و جنگ قدرت؛ و نمایش اوج ددمنشی انسان نماهایی با حرص قدرت و مقام بود. یعنی در هركس حرص قدرت و مقام به اوج برسد در ضلالت و پستی به جایی خواهد رسید كه فرزند پیامبر را ذبح خواهد كرد.

پس به هوش باشیم این حرص را در نطفه خفه كنیم كه به دشمنی با خدا و جانشین پیامبر نرسد.

۳- فاجعه كربلا به خاطر بغض و كینه از پدر حسین در اجرای عدالت بود؛ چون مولای متقیان پس از به دست گرفتن حكومت در رابطه با برگرداندن املاك بیت المال كه عثمان به میل خودش به دیگران بخشیده بودفرمود: وَ اللّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّساءُ، وَ مُلِكَ بِهِ الاِْماءُ لَرَدَدْتُهُ.
به خدا قسم اگر آن املاك را بیابم به مسلمین برمى گردانم گرچه مهریه زنان شده باشد، یا با آن كنیزها خریده باشند.

فَاِنَّ فِى الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ اَضْیَقُ.
زیرا گشایش امور با عدالت است، كسى كه عدالت او را در مضیقه اندازد ظلم و ستم مضیقه بیشترى براى او ایجاد مى كند.

۴-ثواب اشك برحسین علیه السلام به خاطر خود گریه نیست كه هركس با یاد آوری گرفتاری و مصیبت خود به گریه افتد و به حساب ابا عبدالله بگذارد؛ بلكه به خاطر سوز دل با شنیدن مصیب ثارالله است و به هرسوزش دلی لاجرم اشكی ایجاد می شود.

اگراشك به خاطر روضه و مصیبت ابا عبدالله جاری شده دارای ارزشی می شود كه یك قطره از آن آتش جهنم را خاموش می كند.

حسین هرچه داشت در راه خدا داد اگر همین را بفهمیم ؛ ارزش اشك بر حسین را خواهیم فهمید. پس ثواب گریه بر حسین متعلق به هرگریه و با هر علتی نیست. این اشك هم؛ فقط به دوستان اهل بیت داده می شود. بعد گناه ؛ با گریه درعزاداری حسین به امید بخشش حق الناس به نام ثواب اشك بر حسین جزو تحریف های اسلام و بدعت است و واقعیت ندارد.

۵- ابا عبدالله پس از دفن كردن جنازه علی اصغر عبایش را تكان داد؛ یعنی خدا یا دیگر چیزی ندارم تا در راهت بدهم؛ یعنی "مسلمان در راه یاری امام زمانت هرچه داری فدا كن ؛ من هم زن وبچه داشتم " ولی وقتی حفظ اسلام اصل حاكم بر تمام امورزندگی مسلمان می شود.

۶-امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمود: "ان كان دین محمدلایستقم الا بقتلی فیا سیوفی خذینی"

"اگر آیین پیامبر جز به خون من استوار نمی ماند؛ پس ای شمشیرها مرا در بر گیرید." استواری دین پیامبر در زمان مهدی زهرا و حسین زنده به چیست؟امروز چه كاری موجب حفظ اسلام می شود؟

۷- ما برای یاری حسین زمانمان چه كردیم؟

چرا همیشه افسوس یاری حسین را در صحرای كربلا می خوریم كه عملا امكان یاری در خصوص شخص امام حسین علیه السلام از بین رفته ولی راه بر یاری منتقم ثارالله باز هست. چرا هرگز افسوس یاری نكردن حسین زمان خود مهدی زهرا را نمی خوریم؟!! آیا در اعلام حمایت و یاری بر حسین صادق هستیم؟!!

۸- مردانگی به جنسیت مذكر نیست ؛ یك زن جانشین معصوم و محافظ معصوم در كربلا شد.

یك زن در مجلس یزید حجاب را بر اهل بیت پیامبر برگرداند؛ چندین زن مهریه شان را بخشیدند تا به كربلا رفته و جنازه شهدا را دفن كنند؛ اما هزاران مذكر فاجعه كربلا را آفریدند؛ پس به مرد بودن افتخار نكن؛ مردانگی و غیرت دینی و بصیرت و میزان دوستی خدا را در درونت خودت بجوی نه جنسیت خود.
97/06/27 15:19
منصوره  وطنی , bahes

امر به معروف ونهی از منکر به تأسی از سیدالشهدا
به هوش باشیم
ابن ملجم مرادی که فرق امیرمؤمنان و قسیم النار والجنة را شکافت؛ از اول شقی نبود.

حضرت علی علیه السلام در زمان حکومت خود؛ از قبیله وی خواست یک نفر نماینده بفرستند. قوم او از بین قبیله شان ۷۰ نفر مؤمن وصالح ... را انتخاب کردند بعد؛ از بین آن مؤمنان و مبارزان که بیشترین ویژگی های مسلمانی را داشتند؛ یک نفر را انتخاب کردند؛ منتخب آنها ابن ملجم مرادی بود!

همان که علی علیه السلام دروصف قاتل خود فرموند : اشقی الاشقیاء اورا خواهد کشت.

شمربن ذوالجوشن ۱۶ بار سفرحجّ رفته بود؛ در جنگ ها در رکاب پیامبر بود. بارها تا نزدیکی شهادت رفته بود. فرمانده لشکر یزید و یزیدیان شد.

عمربن سعد که در گودال پای خود را روی سینه ولیّ خدا گذاشت و سرفرزند آخرین پیامبرخدا را با لب تشنه ودر برابر دیدگان خواهرش زینب از غفا و...برید؛ از یاران پیامبر بود؛ تا جایی که زینب کبری بالای گودال به عمرسعد فرمود"عمرسعد تو چرا"یعنی از تو انتظار یاری داریم نه ذبح فرزند پیامبر!

بسیاری از قاتلان و لشکر یزید؛ از کثرت سجده؛ پیشانی پینه بسته داشتند و اهل نماز جماعت و جمعه بودند. برخی پشت سر آخرین پیامبرخدا و حضرت علی علیه السلام نماز جماعت خوانده بودند.

همگی، بارها امام حسین علیه السلام را از زمان تولد دردامن پیامبر و شدت علاقه به وی را دیده بودند.

بسیاری ازاین لشکر؛پیامبراسلام یا حضرت علی علیه السلام یا امام حسن علیه السلام را از نزدیک دیده بودند و با امام زمان شان چهره به چهره مصاحبت داشتند.

همگی می دانستند؛ پیامبرخدا کیست و برای چه مبعوث شده است؛ برخی کلام خدا و پیامبر را تبلیغ و استناد می کردند!

به هوش باشیم و به عمل و ظاهرصالح ولباس خود مغرورنشویم

قاتلان امام حسین علیه السلام درکربلا دلیل کشتن فرزند خاتم النبیین وعلی مرتضی ودختر پیامبراسلام را بغض پدرحسین می گفتند.

چه شد که سرذریّه پیامبررا بریدند وبه حریم پیامبرخدا حمله کردند وخیمه هاشان را سوزاندند و به اسیری بردند؛ وبه طفل شش ماهه امام حسین علیه السلام هم رحم نکردند.

چه شد؛ دخترعلی؛ همان علی که غیرت الله بود و زینب کبری را شب ها درتاریکی در بین برادران به زیارت قبر پیامبرمی برد تا نامحرمان قامت او را نبینند؛همان که مادرش فاطمه زهرا سلام الله علیها هنگام مرگ نیز نگران پیدا بودن حجم بدن ازتابوتش بود؛ بدون حجاب درکوچه های شام گردانند و به مجلس یزید بردند. چه شد این همه پستی و ددمنشی در وجودشان رخنه کرد؟

جواب همه پرسش ها ؛این است که همه آنها قبله خود را اشتباه انتخاب کردند .

آنها گوش به فرمان دل خود وهوای نفس خود بودند. گوش به فرمان ومطیع کامل خدا وجانشین خدا و امام زمان شان نبودند. ولایت پذیرنبودند.قبله شان شیطان ومؤنس شان شیاطین ریز و درشت بود که خود انتخاب کرده بودند تا به دنیا برسند.

امام زمان شان را دیدند وبه دنیا دست نیافتند و سربریدند. چون امام را برای خودشان وهوس هایشان می خواستند.

چون ظاهر وپوسته اسلام را گرفته و ریشه و اساس دین را رها کردند. عدالتی که خدا فرمان داده بود و مجری آن علی علیه السلام بود ؛ به خاطر پرستش دنیا برنتابید ند و از دین خارج شدند؛ ولی ظاهر دین را برای عوام فریبی نگه داشتند تا به دنیای نسیه برسند که هرگز نرسید ند.

این شد که از یاری پیامبر و جهاد و نماز به بندگی دنیا و جهنم رسیدند.

همگی ذره ذره حبّ دنیا را طوری دردل شان جای دادند که برای خدا و جانشینان خدا جایی و جایگاهی و محبتی نماند.

از اولّ؛ عافیت طلبی و دنیا خواهی هدف همه شان بود؛ برای همین؛ برای رسیدن به دنیای نسیه که نقد می انگاشتند؛ دنیا و آخرتشان را فروختند.

به هوش باشیم ما نیز قبله را گم نکنیم.

خط ولایت و ولایت پذیری معصوم و جانشین اش را خط کش و چراغ را همان کنیم تا قبل از به دام افتادن نجات مان دهند.

فقط مراقب دلمان باشیم که جز محبت خدا وپیامبرواهل بیت علیهم السلام و دوستان شان محبتی دردلمان جای ندهیم.

اگر دل از این محبت ها خالی باشد؛ قطعا منزل شیطان خواهدشد. باور کنیم قوی تر وزرنگ تر از شیطان نیستیم .

باورکنیم که تمام ارزش وجود مان فقط به میهمان درون دلمان هست؛ هرکس را جا دهیم به همان مسیر خواهیم رفت.

به هوش باشیم شیطان دشمن مؤمن وهمیشه درکمین است؛ تا هرذرّه ای که را ه باز کردی دردرونت فرمان براند.

به هوش باش و بغض مؤمن به دلت راه نده

جنگ با مؤمن به هر صورت و میزان جنگ با خدا و پیامبر و جانشینان پیامبرهست

فقط این نوع هوشیاری است که بصیرت ایجاد می کند.

به هوش باشیم مبادا از حرّ هم عقب بمانیم
97/06/27 14:31
منصوره  وطنی , bahes
یا اهل العالم قتل الحسین بکربلا عطشانا
امر به معروف و نهی از منکر به تأسی از سیدالشهداء

ویژگی های یزیدیان

یزید به خاطر حفظ دنیا و پست و مقام و ثروت خود؛ و به تبعیت از پدرانش؛ در مقابل فرزند بلافصل و ذریه آخرین پیامبر خدا ایستاد؛ وهمچون پدرانش؛ برای بقاء سلطنت ازهیچ ددمنشی دریغ نکرد؛ کینه ورزی و بغض یزید وشمرو...به جایی رسید که در جواب فرزند زهرا سلام الله علیها؛ که پرسید چرا می خواهید مرا بکشید؛ گفت؛ "بغضا لابیک" به خاطربغض پدرت علی!! چون؛ پدر حسین؛ دنیای پدرانش را به هم ریخت و حق و باطل را از پس پرده های ضخیم جهل و نادانی و دنیاپرستی و... تا روز قیامت شناساند.

علی مرتضی مولای متقیان معیار حقّ و مظلومیّت شد و تمام مخالفین علی؛ معیار شناخت باطل و ظلم و ظالم و ددمنشی.

برخی نشانه ها و ویژگی های یزیدیان

کدامین ویژگی در وجود ما هست و نمی بینیم؟

۱- دنیا پرستی و عافیت طلبی به خاطر حفظ پست و مقام خود

۲- کینه و بغض شدید نسبت به مخالف خود؛ در نهان و آشکار

۳- اعمال هرگونه بی رحمی و ددمنشی علنی و غیرعلنی درجهت از بین بردن و حذف مخالف خود به جرم مسلمان ماندن؛ از جمله تخریب شخصیّت و قلب واقعیت جهت یارگیری از جبهه اهل حقّ و موجه جلوه دادن عمل خود در بین همفکران و زیردستان خود. در اثر تبلیغات سو یزیدیان؛ برای موجه جلوه دادن کشتن مخالف خود؛ به فرزند زهرا و جانشین پیامبرخدا؛ خارجی و شورشی می گفتند!

۴- تفاوت ظاهر و باطن؛ در ظاهر مسلمان و خدا پرست؛ درعمل کافر وهواپرست و ظالم

۵- کنار اهل دنیا قرار گرفتن؛ و نفی مومنان و اهل حقّ

۶- تشخیص حقّ و باطل و دستور دین خدا؛ براساس هوای نفس خود؛ به جای معیارهای روشن خدا و کتاب آسمانی و جانشینان پیامبرخدا

۷- خستگی ناپذیر و لجوج؛ در مبارزه دائمی با مومنان؛ با تمام قدرت و توان با هرچه در اختیار دارد برای حفظ پست و مقام خود و رؤسایش

۹- زورگویی وغصب حقّ مومنان برای ضعیف نگه داشتن مومنان و ساقط کردن آنان؛ و محقّ دانستن خود در تصاحب وغصب اموال و ... مومنان، برای خاموش کردن صدای حقّ و مظلوم و پیروز جلوه دادن خود

۱۰- تشنه قدرت و حکومت و حکمرانی بر دیگران؛ ولی در ظاهر؛ مدعی خدمت به اسلام و مسلمین!

۱۱- ...

روز تاسوعا و عاشورا؛ صف خود را مشخص کنیم؛ هنوز فرصت برای حرّ شدن باقی هست؛

حسین زمان مان مهدی زهرا؛ منتظر حسینیان و عاشورائیان

امروز از خدا بصیرت بخواهیم تا هم خود را درست بشناسیم هم حق و باطل را.

مبادا با قیافه ای مسلمان نما در صف یزیدیان و در حال سنگ زدن به ذریه پیامبرخدا در کنار یزیدیان بایستیم و در خیال؛ خود را حسینی و علوی ببینیم.

به هوش باش روز حساب، حق و باطل را جدا خواهند کرد.

مبادا؛ باطن یزید صفت به صف باطل بکشاند.
97/06/27 14:31
منصوره  وطنی , bahes
یا اهل العالم قتل الحسین بکربلا عطشانا
امر به معروف و نهی از منکر به تأسی از سیدالشهداء

ویژگی های یزیدیان

یزید به خاطر حفظ دنیا و پست و مقام و ثروت خود؛ و به تبعیت از پدرانش؛ در مقابل فرزند بلافصل و ذریه آخرین پیامبر خدا ایستاد؛ وهمچون پدرانش؛ برای بقاء سلطنت ازهیچ ددمنشی دریغ نکرد؛ کینه ورزی و بغض یزید وشمرو...به جایی رسید که در جواب فرزند زهرا سلام الله علیها؛ که پرسید چرا می خواهید مرا بکشید؛ گفت؛ "بغضا لابیک" به خاطربغض پدرت علی!! چون؛ پدر حسین؛ دنیای پدرانش را به هم ریخت و حق و باطل را از پس پرده های ضخیم جهل و نادانی و دنیاپرستی و... تا روز قیامت شناساند.

علی مرتضی مولای متقیان معیار حقّ و مظلومیّت شد و تمام مخالفین علی؛ معیار شناخت باطل و ظلم و ظالم و ددمنشی.

برخی نشانه ها و ویژگی های یزیدیان

کدامین ویژگی در وجود ما هست و نمی بینیم؟

۱- دنیا پرستی و عافیت طلبی به خاطر حفظ پست و مقام خود

۲- کینه و بغض شدید نسبت به مخالف خود؛ در نهان و آشکار

۳- اعمال هرگونه بی رحمی و ددمنشی علنی و غیرعلنی درجهت از بین بردن و حذف مخالف خود به جرم مسلمان ماندن؛ از جمله تخریب شخصیّت و قلب واقعیت جهت یارگیری از جبهه اهل حقّ و موجه جلوه دادن عمل خود در بین همفکران و زیردستان خود. در اثر تبلیغات سو یزیدیان؛ برای موجه جلوه دادن کشتن مخالف خود؛ به فرزند زهرا و جانشین پیامبرخدا؛ خارجی و شورشی می گفتند!

۴- تفاوت ظاهر و باطن؛ در ظاهر مسلمان و خدا پرست؛ درعمل کافر وهواپرست و ظالم

۵- کنار اهل دنیا قرار گرفتن؛ و نفی مومنان و اهل حقّ

۶- تشخیص حقّ و باطل و دستور دین خدا؛ براساس هوای نفس خود؛ به جای معیارهای روشن خدا و کتاب آسمانی و جانشینان پیامبرخدا

۷- خستگی ناپذیر و لجوج؛ در مبارزه دائمی با مومنان؛ با تمام قدرت و توان با هرچه در اختیار دارد برای حفظ پست و مقام خود و رؤسایش

۹- زورگویی وغصب حقّ مومنان برای ضعیف نگه داشتن مومنان و ساقط کردن آنان؛ و محقّ دانستن خود در تصاحب وغصب اموال و ... مومنان، برای خاموش کردن صدای حقّ و مظلوم و پیروز جلوه دادن خود

۱۰- تشنه قدرت و حکومت و حکمرانی بر دیگران؛ ولی در ظاهر؛ مدعی خدمت به اسلام و مسلمین!

۱۱- ...

روز تاسوعا و عاشورا؛ صف خود را مشخص کنیم؛ هنوز فرصت برای حرّ شدن باقی هست؛

حسین زمان مان مهدی زهرا؛ منتظر حسینیان و عاشورائیان

امروز از خدا بصیرت بخواهیم تا هم خود را درست بشناسیم هم حق و باطل را.

مبادا با قیافه ای مسلمان نما در صف یزیدیان و در حال سنگ زدن به ذریه پیامبرخدا در کنار یزیدیان بایستیم و در خیال؛ خود را حسینی و علوی ببینیم.

به هوش باش روز حساب، حق و باطل را جدا خواهند کرد.

مبادا؛ باطن یزید صفت به صف باطل بکشاند.
97/06/27 14:23
منصوره  وطنی , bahes

رهبر معظم انقلاب درباره تاریخچه ورود قمه‌زنی به ایران می‌فرمایند:
وقتی کمونیست‌ها بر منطقه آذربایجان شوروی سابق مسلط شدند، همه آثار اسلامی را از آنجا محو کردند، فقط یک چیز را اجازه دادند و آن قمه ‌زدن بود.

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدعیان قمه زنی برای اثبات جواز قمه زنی خود به دلایلی استدلال می کنند، به نقد بررسی این دلایل پرداخته است که در ادامه می‌آید:

نقد ادله قائلین به جواز قمه‌زنی

1- افسانه سر به محمل کوبیدن حضرت زینب(س)

قمه زنان به این روایت دروغ استناد کرده و می‌گویند: اگر قمه‌زنی و سر شکافتن در عاشورا و عزای سیدالشهدا جایز نیست، پس چرا حضرت زینب(س) سرش را به چوب محمل کوفت و سر و صورت خود را آغشته به خون کرد.

اصل ماجرا چنین است که فردی به نام «مسلم جصاص(گچکار)» نقل می‌کند: به هنگامی که در حال بازسازی دروازه اصلی شهر کوفه بوده هیاهویی می‌شنود و به سمت هیاهو حرکت کرده و می‌بیند که اسرای واقعه عاشورا درکجاوه بودند و دراین هنگام سر بریده امام حسین(ع) را بالای نیزه بردند که حضرت زینب با مشاهده سربریده برادر، سرخود را ازفرط ناراحتی به چوب محمل می‌کوبد، چنانچه خون از زیر مقنعه‌اش جاری شد و با چشم گریان اشعاری را قرائت کردند.[1]

این مطلب برگرفته شده از کتابی به نام «نورالعین فی مشهد الحسین» است که نویسنده آن مشخص نیست و تنها به ابراهیم بن محمد نیشابوری اسفراینی نسبت داده می‌شود که شخصی اشعری مذهب و شافعی مسلک بود و بسیاری از علما در بی اعتبار بودن آن صحه گذاشته‌اند.

چنانچه محدث بزرگوار مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان بیان می‌کند که نسبت سر شکستن به حضرت زینب(س) بعید است، چون ایشان عقیله بنی‌هاشم و صاحب مقام رضا و تسلیم است ، وی سپس با استناد به کتاب‌های معتبر می‌نویسد که اصلاً محمل و هودجی در کار نبود تا آن حضرت سرش را به آن بکوبد.[2]

2- جزع برای امام حسین(ع)

قمه زنان با استناد به این موضوع، قمه‌زنی را از مصادیق جزع و عزاداری می‌دانند؛ چون جزع و عزاداری برای امام حسین(ع) از شعائر الهی است، پس قمه‌زنی نیز به تبع آن جایز و حتی مستحب است.

ولی باید دانست که هر فعل و شیئی دارای تعریف و محدوده مشخصی است که این تعریف یا از ناحیه شرع مقدس معین شده و یا عقل و عرف برای آن محدوده معین می‌کند، در اینجا نیز باید محدوده عزاداری توسط شرع یا عقل معین شود.

امام خمینی(ره) در این باره چنین می‌گویند: در اینجا هم باید در خصوص عزاداری و مجالسی که به نام امام حسین(ع) بر پا می‌شود سخنی بگویم، ما و هیچ یک از دینداران نمی‌گوییم که با این مراسم، هر کسی هر کاری می‌کند خوب است، چه بسا علمای بزرگ و دانشمندان، بسیاری از این کارها را ناروا دانسته و از آن جلوگیری کرده‌اند.[3]

بنابراین در مورد قمه‌زنی باید گفت که هیچ دلیل شرعی که بتوان با آن قمه‌زنی یا اعمال شبیه به آن را به عنوان عزاداری و جزع بر می‌شمرد، وجود ندارد، اما متأسفانه بعضی از طرفداران قمه‌زنی برای این که کار خود را توجیه کنند و وجهه شرعی به آن بدهند، دست به تحریفاتی در متون روایات نیز زده‌اند.

3- مواسات و همدردی با امام حسین(ع)

دلیل دیگر قمه زنان برای قمه زدن، این است که آنان عنوان می‌دارند که عمل ما نوعی مواسات و همدردی با امام حسین(ع) است، در جواب گفت، ابتدا باید تعریف و محدوده مشخصی برای مواسات مشخص کرد سپس حکم کرد که قمه زنی مصداق مواسات است یا نه؟

مواسات در لغت به معنای آن است که از آنچه داریم به طرف مقابل خویش بدهیم تا با او مساوی شویم، پس اطلاق مواسات بر قمه‌زنی از نظر معنای لغوی غلط است، در اینجا چیزی به امام حسین(ع) داده نشده است، زیرا انجام این امور یا به خاطر دنیای ایشان است که آن حضرت در دنیا نیستند و یا به خاطر آخرت آن حضرت است که ایشان در آخرت، به این کارها نیازی ندارند، پس اگر سیدالشهدا به خاطر نبرد در راه خدا متألم می‌شد، همدردی ما این است که ما هم به خاطر نبرد در راه خدا متألم شویم، زیرا معنای مشارکت همین است که در جای او قرار گیریم.

4-احیای امر مذهب

مدافعان قمه زنی ادعا می‌کنند که با قمه زنی پایه‌های دین را تقویت کرده و بدین وسیله تعداد علاقه‌مندان به مذهب تشیع را می توان افزایش داد، در جواب از این استدلال باید گفت:

باطل بودن این استدلال بسیار مشخص است، زیرا اصلی‌ترین دلیل حرمت قمه‌زنی موضوع موهن و تضعیف مذهب بودن آن است، به گونه‌ای که انجام آن چهره‌ای زشت و وحشیانه از اسلام در نظر غیر مسلمانان و حتی بعضی از مسلمانان بر جای می‌گذارد.

امام خمینی(ره) در این باره می‌گوید: شما می‌خواهید برای خدا کاری انجام دهید، در شرایطی که کاری به ضرر اسلام تمام شود، بهتر است که انجام نشود، مثلاً قمه‌زنی که موجب وهن اسلام می‌شود شما تا می‌توانید دستجات و سینه‌زنی را با شکوه‌تر انجام دهید.[4]

5-استدلال به فرازی از زیارت ناحیه مقدسه

در قسمتی از زیارت منسوب به زیارت ناحیه مقدسه آمده است: «من صبح و عصر بر تو ندبه می‌کنم و به جای اشک‌ها بر تو خون می‌گریم». بعضی‌ها خواسته‌اند تا از این عبارت جواز قمه‌زنی و خونریزی را استفاده کرده و بگویند چون امام زمان(عج) حاضر است برای جد بزرگوارش خون گریه کند، پس ما نیز می‌توانیم قمه‌زنی و خونریزی کنیم!

این گونه استدلال‌ها یا از شدت تعصب آن‌هاست یا از روی قلت سواد، زیرا هر شخص غیر مغرضی با شنیدن این جملات متوجه می‌شود که خون گریه کردن امری است که عرفاً محال بوده و عملی نیست، پس اگر معنای کلام را آن گونه که قمه‌زنان معنی می‌کنند تصور کنیم، لازم می‌آید که نعوذبالله امام زمان(عج) در این کلمات دروغ گفته باشند، این گونه استعمالات ادبی که برای بیان شدت احساسات فرد به کار می‌رود در کلام فصحا به وفور یافت می‌شود و نباید آن را در غیر محل آن، معنی کرد.

6-امام سجاد و کوبیدن سر به دیوار

یکی دیگر از ادله مدافعان قمه‌زنی به نقل تاریخی است که آمده امام سجاد(ع) در عزای حسین به تمام قد بلند شده و سر را دیوار کوبید و... : «قام علی طوله و نطح الجدار بوجهه فکسر انفهه و شجّ رأسه و سال دمه علی صدره و خرّ مغشّیا علیه من شدة الحزن و البکاء»؛ تمام قد حضرت ایستاد و صورت خود را به دیوار منزل کوبید پس بینی آن حضرت و سر ایشان شکست و خونش بر صورت ایشان ریخت و از شدت حزن و گریه از هوش رفتند».[5]

در پاسخ باید گفت:

محدث نوری(متوفای 1320 قمری) کتابی با نام «دار السلام» دارد، در این کتاب احادیث ضعیفی مطرح شده است و قابل اعتنا نیست، ج. قضیه امام سجاد(ع) که نقل شده حدیث نبوده بلکه نقل تاریخی است و در کتاب‌های معتبر تاریخی نقل نشده است.

این گونه حرکات با مبانی اسلام و قرآن و عزاداری امام حسین(ع) منافات دارد و مصداق لطمه زدن به بدن است و حرام است، در نتیجه نمی‌توان به چنین حدیثی که نه ریشه تاریخی دارد و نه در منابع حدیثی و تاریخی وجود دارد و نه با مبانی قرآن سازگاری دارد، استناد کرد.

تبیین دلایل حرمت قمه‌زنی

1- بدعت بودن قمه‌زنی

قمه‌زنی از امور اختراعی است که هیچ‌گونه سابقه‌ای در عصر ائمه(ع) و حتی قرون نزدیک به آن نداشته است، شهید مطهری در این رابطه می‌گوید: قمه‌زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتدوکس‌های قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرفتن آن‌ها آمادگی داشت، همچون برق در همه جا دوید.[6]

علامه سید محسن امین می‌نویسد: بزرگترین گناه‌ها این است که انسان بدعت‌ها را به جای مستحب گرفته و یا امور مستحبی را بدعت وانمود کند، امور نهی شده که در عزاداری‌ها فراوان اتفاق می‌افتد، از قرار زیر است: کذب و دروغ گفتن؛ آزار نفس و اذیت کردن بدن که همان قمه زدن و ... حرام بودن این امور، عملاً و فعلاً ثابت است؛ جیغ زدن و فریادهای بلند زنان که علاوه بر زشت بودن آن، اصلاً گناه و معصیت است؛ غیر از اینها آنچه به نام دین در اینگونه مجالس، موجب آبروریزی و هتک حرمت فوق‌العاده دین می‌شود و حد مرزی نیز نمی‌توان بر آن شمرد.[7]

2- وهن و تضعیف مذهب

مهمترین دلیلی که برای حرمت قمه‌زنی ذکر شده وهن نسبت به مذهب است تا کنون در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های ضد اسلامی در جهان، با استناد به صحنه‌های قمه‌زنی که در برخی دیگر از کشورهای اسلامی نظیر پاکستان و عراق هم معمول است، تولیدات زیادی را بر علیه اسلام و مسلمین تهیه کرده‌اند که در آن‌ها چهره‌ای خشن و زشت از اسلام معرفی شده است، نظیر فیلم «شمشیر اسلام» که توسط شبکه تلویزیونی بی بی سی تهیه شده و یا فیلم «ترور شیعی» که از تلویزیون آمریکا پخش شد که در آن شیعیان به گونه‌ای معرفی شده بودند که به چیزی جز قتل و خونریزی فکر نمی‌کنند و در پایان نیز صحنه‌های از قمه‌زنی در روز عاشورا پخش شد.[8]

مقام معظم رهبری در این رابطه مطلبی نقل کرده‌اند: «... وقتی کمونیست‌ها بر منطقه آذربایجان شوروی سابق مسلط شدند، همه آثار اسلامی را از آنجا محو کردند مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند و ... هیچ نشانه‌ای از اسلام و تشیع باقی نگذاشتند، فقط یک چیز را اجازه دادند و آن قمه زدن بود، دستورالعمل رؤسای کمونیستی به زیر دستانشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز جماعت برگزار کنند و یا قرآن بخوانند، اما اجازه دارند که قمه بزنند، چون خود قمه‌زنی برای آن‌ها یک وسیله تبلیغاتی بر ضد دین و تشیع بود ...» [9]

پی‌نوشت‌ها:

[1] . ناسخ التواریخ، جلد 6، صفحه 54.

[2] . منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، جلد 1، صفحه 75

[3]. کشف اسرار، امام خمینی، صفحه 173

[4]. در سایه آفتاب، محمدحسن رحیمیان، صفحه 116

[5]. دارالسلام، جلد2، صفحه 179

[6]. جاذبه و دافعه علی(ع)، صفحه 154

[7]. التنزیه، صفحه 13

[8].کیهان عربی 6/1/1415، شماره 3113

[9]. نقل شده در دیدار عمومی با مردم مشهد در اول فروردین 1376

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/172673/

تاریخچه-ورود-قمه‌زنی-به-ایران-نظر-امام-و-رهبر-انقلاب-درباره-قمه‌زنی
97/06/23 13:50
افسر جوان جنگ نرم , afsaran93
وبلاگ جنگ نرم : در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت،نومید مشو که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده ات بگشایی و از خود و دلبستگی هایت هجرت کنی، و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافله سال شصت و یکم هجری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت رسی.حسین(ع) سرسلسله شیدائیان عشق است و شیدایی را به هر کسی نمی بخشند، شیدایی حق پاداش از خودگذشتگی است.شهدا کلیدداران کعبه شیدایی هستند و کعبه شیدایی کربلاست.ما سرگردان های مدار نفس را چه می رسد که از ستارگان کهکشان حسین بن علی(ع) سخن بگوییم؟ ما را چه می رسد که از ساکنان حریم قدس و شاهدان محفل انس سخن بگوییم.کربلا به رفتن نیست به شدن است که اگر به رفتن بود! شمر هم کربلایی است.برای خواندن ادامه متن و دانلود پوستر با کیفیت عالی به ادامه مطلب مراجعه کنید...
http://jnarm.blogfa.com/post/567
97/06/22 06:32
یاسیدالکریم  , yasayyedalkarim
اشکی بود مرا که به دنیا نمی دهم

پیامبر اکرم ص فرمود: شهادت حسین ع ، حرارتی در دلهای مؤمنان
ایجاد می کند که هرگز سرد نمی شود.
قال رسول الله ص: ان لقتل الحسین ع حراره فی قلوب المؤمنین لا تبرد ابدا.

جامع احادیث الشیعه ج 12 ص ۵۵۶
97/06/20 15:15
لبخند نگاه 255 , negahe.mm

"خیمه عزای سیدالشهداء علیه السلام ، ویژه نامه محرم 1440"
برای دریافت کامل ویژه نامه به آدرس لینک مراچعه کنید

_محرم به روایت تصویر
_نوای محرم
_اولین نرم افزار جامع زیارت عاشورا
_˙·٠•●₪ نرم افزار زیارت اربعین ₪●•٠·˙
_آیا واقعه امام حسین(ع) حقیقت دارد؟
_فلسفه گریه بر امام حسین علیه السلام
_پرسش ها و پاسخ ها پیرامون اصحاب
_پرسش ها و پاسخ ها پیرامون یزیدیان
_آیا امام حسین(ع) بخاطر یک زن و یک عشقبازی کشته شد؟
...و مطالب مفید دیگر
97/06/20 05:34
لبخند نگاه 255 , negahe.mm
پیامبر عزیز:
کسی که حسین را زیارت کند گویی خدا را زیارت کرده است
و همانا نزد قبر او دعا زود مستچاب است
و در تربتش شفای هر دردی ست
97/06/12 11:08
منیره  مهدیخانلو , yaman_bala
[https://www.aparat.com/v/NojxL]
برای اولین بار بخش کوچکی از وقایع روز عاشورا بصورت 360 درجه شبیه سازی شده و در معرض تماشای عموم قرارگرفت. نکته قابل تامل واکنش مردم به این ویدیو است.