نتایج جستجو : شیعه - 1958 مطلب

97/04/18 12:27
جهان جهانی , j.ckoochooloo
امام صادق (علیه السلام):
یا مَــعْشَــر الشِّــیــعَةِ

إنَّکـــمْ قَـدْ نُـسِبْـــتُـمْ إلَیــنـا

کـــــونُـــــوا لَــنـــا زَیْــنــاً

وَ لا تَـــکـــونُـــوا عَـــلَیْـــنا شَیْـــناً.
«ای گروه شیعه شما منسوب به ما هستید زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما»

جان عاشقان و شیفتگان تو، در آتشی از ماتم می‏ سوزد و شراره‏ایش دنیا را می‏ سوزاند. هق‏هق گریه، رخصت تسلیت‏ گویی نمی‏ دهد و طاقت شانه‏ ها را می‏ گیرد.
99
97/02/7 22:16
پیرو  فاروق أعظم , masjedenour

سوال
چه عواملی مانع تجزیه ایران و بلع ایران در هاضمه جهانخواران شده است؟؟

جواب
دو عامل مهم و اساسی عبارتند از :
اول : مکتب و مذهب اهل بیت علیهم السلام، منطق تشیع، منطق عاشورایی و شعائر تشیع.
دوم : روحانیت شیعه، نُوّاب امام و فقهای پارسا که نائب امام زمان هستند.

صوت این مطلب را در بیانات گهربار مرحوم استاد ابوالحسنی ( منذر ) به همراه نماهنگی دلنشین، استماع بفرمائید.
96/12/6 10:37
اندیشه های ناب , andeshehayenab
[https://www.aparat.com/v/xpHvK]
96/09/23 19:06
یاسیدالکریم  , yasayyedalkarim
صلی الله علیکم یا اهل بیت النبوه

حنان بن سدیر روایت می کند که ابوصباح کنانی به امام صادق(ع) عرضه داشت [خدا میداند ] ما بخاطر شما از مردم چه ها که نمی بینیم، حضرت صادق الائمه(ع) فرمود : در راه ما از مردم چه می بینید؟ گفت : [آنقدر فضای جامعه مسموم است که] هنوز کلامی بین ما و کسی [در مکالمات و علوم و مرافعه و مسائل عادی ] جاری نشده [ بدون این که حرف ما را بشنود و کمی وجدان و انصاف را بکار بیندازد یا از نفرت و غضب دوری کند ] با [طعن و کنایه و توهین] می گوید [ای] جعفری خبیث! فرمود : [یعنی] مردم شما را بخاطر [اعتقاد به راه] ما سرزنش و تحقیر می کنند؟ عرضه داشت آری، حضرت فرمود : به خدا سوگند که چقدر رهروان جعفر بین شما اندک هستند. اصحاب واقعی من تنها آنها هستند که دارای ورع [و تقوایی] شدید و عالی باشند و تنها خدا را [در زندگی و مرافعات و دیگر احوال] در نظر بگیرند و تنها به امید حق تعالی دلبسته باشند. این چنین افرادی صحابی جعفر هستند.

عن حنان بن سدیر قال قال ابوالصباح الکنانی لابی عبدالله (ع) ما نلقی من الناس فیک فقال ابوعبدالله (ع) و ما الذی تلقی من الناس فی؟ فقال لا یزال یکون بیننا و بین الرجل الکلام فیقول جعفری خبیث! فقال یعیرکم الناس بی؟ فقال ابوالصباح نعم قال فقال (ع) ما اقل و الله من یتبع جعفرا منکم، انما اصحابی من اشتد ورعه و عمل لخالقه و رجا ثوابه فهولاء اصحابی

الكافی ج : 2 ص 77 ح 6 سند موثق

پ ن : یعنی 1_مبادا رفتاری بدون تقوا از شماها باعث بدبینی [و تجری] مردم شود. 2_مبادا بعد از شناخت ولایت و رعایت تقوا به خوش آمد و بد آمد کسی مسرور یا محزون شوید. 3_ مبادا محور زندگی شما رضایت مخلوقین باشد، شما آگاهانه دنبال رضایت خدا باشید و به خوشحالی و غضبناکی افراد تکیه نکنید که روزی هست و روزی نیست و با تغییر احوال دنیا جابجا می شود. 4_مدعیان راه ما زیادند و به عمل کار بر آید به سخن دانی نیست. مبادا چوب دو سر طلا و خسر الدنیا و الآخره باشید تکلیف خود را روشن کنید یا صادقانه و تمام دل به توحید و مکتب اهل بیت(ع) چنگ بزنید یا بیهوده خود را در معرض قضاوت و طعن و لعن دشمنان این مکتب قرار ندهید. قوله تعالی : من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید ثم جعلنا له جهنم یصلاها مذموما مدحورا و من اراد الآخره و سعی لها سعیها و هو مومن فاولائک کان سعیهم مشکورا ، کلا نمد هولاء و هولاء من عطاء ربک (اسراء 18تا20)
پ ن 2: دوره امام صادق(ع) خصوصا نیمه دوم عمر شریف آن حضرت دوران استقرار حکومت دشمنان اهل بیت و از ایام مظلومیت اهل بیت است. لذا در فهم بهتر روایات معتبر اما ظاهرا متعارض در عهد امام باقر (ع) یا امام صادق(ع) موضوع تقیه در عهد امام صادق را حتما باید مد نظر داشت.

#حدیث #شیعه #تقوا #اصحاب

96/07/5 21:21
رسانه تخصصی فقه و احکام , ahkamm
حکم قمه زدن در عزاداری سید الشهدا علیه السلام:

سؤال: قمه زدن در عزاداری سید الشهدا چه حکمی دارد؟

پاسخ:

√ به یقین کسانی که قمه می زنند، از عاشقان ودلباختگان حضرت ابا عبدالله علیه السلام هستند، لکن این عمل، در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت علیهم السلام، ضربه می زند، و آثار سوء آن مشهود است، چه بهترکه خون خود را به مراکز انتقال خون هدیه کنند، که باعث حیات مسلمانی می گردد.

___________
منبع: آیت الله مکارم شیرازی، پایگاه اطلاع رسانی، احکام‌عزاداری
96/06/11 23:13
نوید  , alborz1368
چقدر زیباست بخونید

روزی فردی به امام باقر ❤️ علیه السلام عرض کرد و گفت فدایت شوم شیعه در محیطى که ما زندگى مى کنیم بسیار زیاد است .

امام محمد باقر ❤️ (ع) فرمود :

آیا ثروتمند به فقیر توجه دارد؟
آیا نیکوکار از خطا کار در مى گذرد؟
آیا نسبت به یکدیگر همکارى و برادرى دارند؟
عرض کردم : نه این چنین نیست

حضرت فرمودند :
آنها شیعه نیستند شیعه کسى است که این کارها را انجام دهد

#آیه_الکرسی
@ayatolkorsi
96/04/20 00:18
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
عقل موهبتی الهی است و به بدون هیچ اغراق و یک جانبه نگری باید بگوییم تنها مکتبی که دیدگاه منحصر به فردی در مورد عقل داشته و زاویه های آن را مشخص کرده، دین اسلام و مذهب تشیع است.
مع الاسف با وجود این معدن عظیم و این زبان مشترک بین نوع بشر برای تبیین ارزشهای دینی، همیشه موضوع عقلانیت شیعه مغفول مانده و در مورد آن، کمتر سخن گفته شده است. قریب 50 مرتبه در قرآن ریشه و کلمه «عقل» بکار برده شده است به گونه ای که در کلام خداوند، انسان بی تعقل در رده بدترین و پایین ترین موجودات به شمار آمده است: «اِنَّ شَرَّ الدَّوابِّ عِنْدَ اللهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ» (انفال/۲۲)

در کتاب شریف کافی مرحوم کلینی(رحمه الله) که از جمله کتب معتبر شیعه است بابی تحت عنوان «عقل و جهل» وجود دارد که در آن، زوایای مختلف عقل را عنوان کرده است. بدون شک، دینی که اینگونه از عقل و عقلانیت دفاع می‌کند، پایه های محکمی برگرفته از عقل دارد و مبانی آن با عقل نوع بشر، همسو و هماهنگ است.
در کدام دین و مذهبی عدم تعقل مذمت شده است؟ این در حالی است که در آیات متعدد قرآن کریم خطاب «أَ فَلا تَعْقِلُونَ» موج میزند. عقل در میان همه افراد بشر ودیعه گذاشته شده و ما می‌توانیم بر اساس همین موضوع با تمام دنیا تعامل داشته باشیم.

حضرت صادق(علیه السلام) که بنیانگذار فقه شیعه برگرفته از عقلانیت است در حدیثی خطاب به هشام جایگاه عقل را مشخص نموده و فرمودند: ای هشام همانا برای مردم دو فرستاده و حجّیت از طرف خدای متعال است یکی حجّت ظاهری و دیگری حجّت باطنی امّا حجّت ظاهری که انبیاء و ائمه(علیم السلام) هستند و حجّت و دلیل باطنی عقل است که خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته است. [1]

کاربرد عقل در حوزه معارف شیعی تا آنجاست که در مسائل اعتقادی و گزاره های مربوط به آن، باید با قدرت استدلال همراه باشد و در حوزه مسائل عملی و فرعی و فقهی، عقل از منابع استنباط و اجتهاد قلمداد شده است؛ منابع استنباط احکام الهی در مذهب شیعه قرآن و سنت و عقل و اجماع می‌باشد که این موضوع جایگاه عقل را بیش از پیش پررنگ می‌نماید و فقه شیعه را در طول هزار و اندی سال به یک فقهی پویا تبدیل کرده که گذر زمان و اعصار هرگز او را پوسیده و منزوی نمی‌کند، بلکه همواره در تمام تاریخ در بطن جامعه سرزنده و شاداب گره گشای کار خلق بوده است.
در کنار دو حوزه فقه و کلام، حوزه فلسفه را شاهدیم که عقلانیت عالمان و حکیمان شیعی کم از فیلسوفان یونان نیست؛ چه بزرگانی چون ابن سینا را شارح افکار ارسطو بدانیم و یا مبتکر مسائل بزرگ فلسفی! از سوی دیگر، عقلانیت شیعی در حوزه اندیشه سیاسی نیز نمود یافت. در فلسفه سیاسی فارابی هرگاه از رئیس مدینه فاضله سخن به میان آید، شرایطی که بر می شمرد به امامت به نحوی که در تشیع مطرح است، سخن می گوید.

كمترین تأملی در برخی منابع دینی ادیان دیگر؛ مثل تورات و انجیل و... و بررسی جایگاه عقل در این منابع و مقایسه آن با منابع شیعه برای عقلانی بودن مذهب شیعه کفایت می‌کند.
این ادعا نه از سر تعصب و یک جانیه نگری است بلکه برگرفته از واقعیتی است که بر هر انسان منصف و بی غرضی با اندکی تتبعی هویدا می‌گردد. همچنانکه خود قرآن می‌فرماید: «كَذلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آیاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ؛[بقره/242]

اوضاع از هم پاشیده و سردرگمی که در قرون اخیر دامن غرب را گرفته خصوصاً در قرن هجدهم میلادی که با رنسانس مصادف بود نشان از تهی بودن قالب گزاره های دینی از عقلانیت و جوابگو نبودن در عرصه های مختلف دنیای مدرنیته است.
امّا در مذهب شیعه ارزشهای دینی بر مبنای حسن و قبح عقلی که مورد قبول نوع بشر است تنقیح می گردند. ظرفیت تفقه شیعه پاسخگوی مسائل فردی و مسائل مستحدثه می‌‏باشد و با فلسفه اعتقادات را تمام می‏‌کند و برمبنای عقل عمل هم پاسخگوی مسائل اخلاقی جامعه است. در عین عقلانی بودن هرگز از حوزه احساسات و عواطف خارج نشده و جلوه ای از رحمت بی انتهای الهی در تمام احکام و مسائل دینی ساری و جاری است.

آنچه در این راستا شایان ذكر است اینكه هیچ یك از مذاهب اسلامی مانند تشیع از قوّت و كثرت و تنوع ادله و مستندات در اثبات عقاید اساسی و بنیادین خود بهره‌مند نیست. بررسی مقایسه‌ای ادله هر یك از مذاهب بر بنیادهادی اعتقادی خود، گواه روشنی بر این مطلب است.

گرایش نوع بشر به سمت اخلاق سکولار و روی گردانی از دین در پاره ای اوقات بخاطر عقلانی نبودن مبانی دینی است بدون شک اگر از قالب و موضوع عقلانیت در مورد دین سخن به میان آید، هر عقل سلیمی آن را خواهد پذیرفت زیرا عقلانیت با فطرت هر انسانی عجین شده و اگر زبانِ سَرْ انکار دین کند، بدون شک، زبانِ فطرت، اعتراف به حقانیت دینی که عقلانی باشد خواهد کرد همچنانکه خدای متعال می‌فرماید: «پس روى خود را متوجّه آیین خالص پروردگار كن! این فطرتى است كه خداوند، انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونى در آفرینش الهى نیست؛ این است آیین استوار؛ ولى اكثر مردم نمى‌‏دانند»! [روم/30]، [2]

مبانی کلامی، فلسفی و فقهی شیعه که بر گرفته از عقل محض و اندیشه ناب است، زبان مشترکی است که با آن می توان قاطبه بشریت را با این زبان مشترک، به دین حق گرایش داد.

شاید برای ما که با این دین بزرگ شدیم باور این موضوع کمی غیر طبیعی باشد، امّا برای کسی که تازه به دین اسلام مشرف شده بسیار شگفت انگیز خواهد بود، وجود دینی که تک تک مسائل و احکام آن برگرفته از عقل و منطق و هماهنگ با آن است.

عقلانیت شیعه از نگاه بانوی تازه مسلمان ترکیه‌ای





--------------------------------------
پی نوشت:
[1]. ...یَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ‏ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُولُ...(الكافی (ط - الإسلامیة) / ج‏1 / 16 / كتاب العقل و الجهل ..... ص : 10)
[2]. قرآن کریم: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ»
13
3
10
96/02/7 00:06
علی عظیمی , haaha
فت و گوی امام علی(ع) با افعی

علی(ع) بر منبر جامع کوفه بودند، ناگاه مردی برای وضو گرفتن از جا بلند شد.
آن شخص از مسجد بیرون رفت به سوی رحبه تا وضو بگیرد، ناگاه مار بزرگی مانع او شد.
پس از مقابل آن مار فرار کرد و به خدمت علی(ع) آمد و قضیه را به آن حضرت نقل کرد. علی(ع) بلند شد و تشریف آورد نزدیک آن سوراخی که افعی در آن بود.
شمشیر مبارک را بر در سوراخ گذاشت و فرمود: افعی از این جا خارج شو. طولی نکشید که آن مار بیرون آمد و با آن حضرت صحبت کرد، علی(ع) به آن مار عتاب کرد چرا مانع این مرد از وضو گرفتن شدی؟ جواب داد: این مرد شما را چهارمین خلیفه می داند یعنی شیعه شما نیست. آن گاه امیرالمؤمنین(ع) به آن مرد فرمود: تو مرا خلیفه چهارم می دانستی؟
پس آن مرد بر سر خود زد و اسلام خود را کامل نمود

مناقب اهل بیت، ص 156
کامنت بنویسید...
طاهره احمدی , tati_68
یکشنبه 10 اردیبهشت ، 09:19
متاسفم....
ادامه
امین  , cheshmasaliiiiiii
پنجشنبه 7 اردیبهشت ، 23:55
وقت این حرفا گذاشته
مطلب خیلی ..... هستش
ادامه
سید هدایت   موسوی , shakoor955
پنجشنبه 7 اردیبهشت ، 06:42
این هیچ جالب نبو د اگر غرض بد ندارید حذف کنید مطالب عالی تر و محکم تر زیاد است باتشکر
ادامه
96/01/31 12:20
نسل جوان , javanclub
برای مشاهده فیلم به لینک زیر مراجعه کنید....
96/01/22 18:45
سخن استاد , speechmaster
به گزارش رهیافتگان(پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) موضوع توسل پیامبران به اهل‎‎بیت(ع) از موضوعاتی است که در کتب روایی و تفسیری شیعیان به فراوانی دیده می‎شودو جای تعجب دارد که این بخش از معارف عترت(ع) چرا در جامعه شیعی گسترش نیافته است. توبه آدم(ع) به وسیله کلمات منسوب به اهل‎بیت(ع)، عبور موسی(ع) از دریا به واسطه توسل به اهل عترت(ع) و … از جمله موارد مشهوری است که در روایاتِ ذیل آیات به آنها اشاره شده است.
همچنین پیامبر اسلام(ص) درباره ماجرای کشتی نوح(ع) به این مضمون فرمودند: «هنگامى که خداوند خواست قوم حضرت نوح علیه السلام را نابود کند، به آن حضرت وحى کرد که تخته‎هاى چوب درخت ساج را دو نیم سازد. چون این کار را انجام داد، نمی‎دانست با آن‏ها چه باید بکند. جبرئیل علیه السلام نازل شد و شکل کشتى را به او نمایاند. او جعبه اى هم با خود آورده بود که یک صد و بیست و نه هزار میخ در آن بود.» ضمن این روایت آمده است که در میان انبوه میخ‌ها، پنج میخ ویژه بود که درخشش خاصی داشت و بر روی هر یک نام یکی از پنج نور مقدس محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نقش بسته بود. (بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۳۰ و امان من الاخطار سید بن طاووس، ص۱۱۸)
در این راستا با گزارشی مواجه می شویم که مربوط به اکتشاف لوحی است که حین بررسی تخته پاره‎ای که آن را به کشتی نوح(ع) نسبت داده‎اند صورت گرفت. اداره کل باستان‎شناسی‌ روسیه برای‌ تحقیق‌ از چگونگی‌ این‌ لوح‌ و خواندن‌ آن‌، هیأتی‌ مرکب‌ از هفت‌ نفر از مهم‎ترین‌ باستان‌‎شناسان‌ و اساتید خط‌‎شناس‌ و زباندان‌ روسی‌ و چینی‌ را مأمور تحقیق‌ و بررسی‌ کردند که‌ نام‌ آنها از قرار ذیل است:
۱ ـ پرفسور سولی‌ نوف‌، استاد زبان‌های‌ قدیمی‌ و باستانی‌ در دانشکده مسکو ۲ ـ ایفاهان‌ خینو، دانشمند و استاد زبان‌شناس‌ در دانشکده لولوهان‌ چین‌ ۳ ـ میشانن‌ لوفارنک‌، مدیر کل آثار باستانی‌ روسیه ۴ ـ تانمول‌ گورف‌، استاد لغات‌ در دانشکده‌ کیفزو ۵ ـ پرفسور دی‌ راکن‌ استاد باستان‌ شناس‌ در آکادمی‌ علوم‌ لنین‌ ۶ ـ ایم‌ احمد کولا، مدیر تحقیقات‌ و اکتشافات‌ عمومی‌ روسیه ۷ ـ میچر کولتوف‌، رئیس‌ دانشکده استالین‌.
این‌ هیئت‌ پس‌ از هشت ماه‌ تحقیق‌ و مطالعه‌ و مقایسه حروف‌ آن‌ با نمونه‌ سایر خطوط‌ و کلمات‌ قدیم‌ به صورت توافقی گزارش‌ زیر را در اختیار باستان‎شناسی‌ روسیه گذاشت:
[۱ ـ این‌ لوح‌ مخطوط‌ چوبی‌ از جنس‌ همان‌ پاره‌ تخته‌های‌ مربوط‌ به‌ کاوش‌های‌ قبلی‌ و کلاً متعلق‌ به‌ کشتی‌ نوح‌ بوده‌ است‌، منتها‌ لوح‌ مزبور مثل‌ سایر تخته‌ها آن قدرها پوسیده‌ نشده‌ است و طوری‌ سالم‌ مانده‌ که‌ خواندن‌ خط‎های‌ آن‌ به‌ آسانی‌ امکان‎پذیر است.
۲ ـ حروف‌ و کلمات‌ این‌ عبارات‌ به‌ لغت‌ سامانی‌ یا سامی‌ است‌ که‌ در حقیقت‌ اُمّ اللغات‌ (ریشه لغات‌) و به‌ سام‌ بن‌ نوح‌ منسوب‌ است.
۳۳ ـ معنای‌ این‌ حروف‌ و کلمات‌ بدین‌ شرح‌ است‌:
«ای‌ خدای‌ من‌ و ای‌ یاور من، به‌ رحمت‌ و کرمت‌ مرا یاری‌ کن و به‌ پاس‌ خاطر این‌ نفوس‌ مقدّسه:
مُحمّد
إیلیا (علیّ)
شَبَر (حَسَن‌)
شُبَیْر (حُسَین‌)
فاطِمَه‌
آنان‌ که‌ همه‌ بزرگان‌ و گرامی‌اند
جهان‌ به‌ برکت‌ آنها برپاست‌،
به‌ احترام‌ نام‌ آنها مرا یاری‌ کن‌؛ تنها تویی‌ که‌ می‎‎توانی‌ مرا به‌ راه‌ راست‌ هدایت‌ کنی‌»]
بعداً دانشمند انگلیسی‌«این‌ ایف‌ ماکس‌»، استاد زبان‌های‌ باستانی‌ در دانشگاه‌ منچستر، ترجمه‌ روسی‌ این‌ کلمات‌ را به‌ زبان‌ انگلیسی‌ برگردانید و عیناً در این‌ مجله‌ها و روزنامه‌ها نقل‌ و منتشر کرده است:
۱ـ مجله‌ هفتگی‌ «ویکلی‌ میرر» لندن‌، شماره‌ مربوط‌ به‌ ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ م‌.
۲ـ مجله‌ «استار انگلیسی‌» لندن‌، مربوط‌ به‌ کانون‌ دوّم‌ ۱۹۵۴ م‌.
۳ـ روزنامه‌ «سن‌ لایت‌» منتشره‌ از منچستر، شماره‌ مربوط‌ به‌ کانون‌ دوّم‌ ۱۹۵۴ م‌.
۴ـ روزنامه‌ «ویکلی‌ میرر» تاریخ‌ یکم‌ شباط‌ ۱۹۵۴ م‌.
۵ـ روزنامه‌ «الهدی‌» قاهره‌ مصر، تاریخ‌ ۳۰ مارس‌ ۱۹۵۳ م‌.
سپس‌ دانشمند و محدث‌ پاکستانی،‌ حکیم‌ سیّد محمود گیلانی‌ که‌ یک‌ موقع‌ مدیر روزنامه‌ «أهل‌ الحَدیث‌» پاکستان‌ (و نخست‌ از اهل‌ تسنّن‌ بوده‌ و بعداً از روی‌ تحقیق‌ به‌ آئین‌ تشیع‌ گرویده است) آن‌ گزارش‌ را به‌ زبان‌ اردو در کتابی‌ به‌ نام‌ «إیلیا مرکز نجات‌ ادیان‌ العالم‌» ترجمه‌ و نقل‌ کرده‌ است.
لوح به دست آمده هم اکنون در موزه واتیکان در رُم قرار دارد.
منبع: خبر فوری
10
4
8
96/01/21 23:38
علی عظیمی , haaha