نتایج جستجو : ربا - 83 مطلب

95/08/12 00:02
حیات طیبه جلیلی , hayate_tayyaba_jalili
حیرت انگیز است اگر بدانید بانک ها دقیقا به این صورت از کاغذ، اسکناس بی ارزش چاپ کرده و به دست مردم و جامعه میدهند.

+ کانال جنبش مردمی ممانعت از جنگ با خدا
@reba_ir
99
13
3
10
95/05/7 23:36
رهپویان قرآن , qoranasemani
پیامبر گرامی اسلام فرمودند:
«اِنَّ اَخْوَفَ ما اَخافُ عَلى اُمَّتى مِنْ بَعْدى هذِهِ الْمَكاسِبُ المُحَرَّمَةُ وَ الشَّهْوَةُ الخَفیَّةُ وَ الرِّبا * آن‌چه بیش از هر چیز بر اُمّتم بعد از خود مى‌ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست».
مستدرک الوسایل، ج 13 ، ص 67 ، ح 14763
نتیجه هر گناهی در آخرت عذاب و تاوان متناسب با آن گناه خواهد بود. از جمله گناهانی که دنیا و آخرت انسان را به تباهی و بی‌برکتی کشانده و...
ادامه در لینک زیر...
30
2
10
95/04/29 19:27
دکتر احمدی‌نژاد دامت تاییداته , Dr.Ahmadinejad
من ندیده ام كه خیلی ها كه راجع به مسائل فرهنگی فریاد می زنند و باید هم بزنند، راجع به ربا كه اشد من الزنا است، كلمه ای حرف بزنند. مگر نفرموده اند ربا اشد من الزنا؟ همه شنیده اید ربا بدتر از زنا در كنار كعبه با محارم است. برای اینكه بنیان های جامعه را متلاشی می كند. شما چند مقاله علیه ربا دیده اید؟ چند فریاد علیه ربا شنیده اید؟ من خدمت خیلی ها رفتم و از آنها خواستم، گفتم فریاد بزنید، مطالبه كنید و راه حل بدهید، شما باید ربا را ریشه كن كنید. اگر می خواهید اقتصاد سالم باشد، باید آفت های این درخت را از بین ببریم تا رشد كند. یكی از آفت هایش همین رباست.
دکتر احمدی‌نژاد، ۲۸ مهر ۸۵
10
8
5
95/04/7 04:36
یادِیار , yadeyar
با سلام و ضمن قبولی طاعات
مسابقه ای قراره برگزار کنیم که با همه مسابقات کلوب متفاوت است
مسابقه جایزه مادی ندارد اجر اخروی دارد
در این مسابقه اسم فرد نوشته نخواهد شد فقط جمله افراد و شماره اختصاصی نمایش خواهد شد
زمان ثبت نام تا اخر همین هفته جمعه۱۱ تیر۹۵

مسابقه به این شکل است:
دوستان یک جمله کلمه یا عکس....در مورد ربا بگید

حدیث روایت ایه یا از خودتام یا علما و بزرگان استادان می تواند باشد

یک شماره به شما می دهیم بدون نام

سوال میشود

کدامیک در مورد ربا تاثیر بیشتری روی شما داشته است ؛

هر فرد ۱جمله میتونه بگه

جوایز

نفر اول یک پست مجدد در یک روز در رسانه یاد یار + پنج پست مجدد هر روز در یک ماه در کلوب وادی محبت + اختیار عکسها + اختیار لینک و نظر سنجیها و ....
نفردوم پنج پست مجدد هر روز در دو هفته
در کلوب وادی محبت
نفر سوم پنج پست مجدد در یک هفته
نفر چهارم پنج پست مجدد در سه روز
نفر پنجم پنج پست مجدد در یک روز

مابقی شرکت کنندگان یک پست مجدد در یک روز اهدا خواهد شد البته جوایز به صورت توافقی از روزی که تواغق شود به بعد شروع خواهد شد به دلیل محدچد بودن تعداد داغ ها

18
13
12
95/04/4 17:29
وادی محبت , MOHEBAT
1
1
2
95/04/3 15:55
یادِیار , yadeyar

امام باقر(ع):

هیچ خوارى و ذلتى مانند خوارى طمع نیست.

تحف العقول، ص۲۸۶
11
1
28
95/03/28 14:45
یادِیار , yadeyar


{واخذهم الربوا و قدنهوا عنه و اکلهم اموال الناس باالباطل}[۱۱]

«و همچنین به خاطر ربا خواری در حالی که از آن نهی شده بودند و خوردن اموال مردم به باطل»

قوم یهود به خاطر سرکشی‌های خود در مقابل فرمان خدا از قسمتی چیزهای پاکیزه و حلال محروم شده و بر آن حرام گردید. از جمله سرکشی‌های آنان حلال شمردن ربا و خوردن مال مردم به باطل بود.

از این آیه شریفه موارد زیر استفاده می شود:

ربا در ادیان قبل از اسلام هم حرام و خداوند از آن نهی کرده بود.
ربا خواری تصرف مال مردم به ناحق است.
یهود ربا را حلال کرد و خدا هم قسمتی از حلال‌ها را بر آنان حرام کرد.
6
1
9
95/03/28 14:31
یادِیار , yadeyar
تعریف و اقسام ربای در وام یا ربای قرضی:

مقصود از ربای قرضی اضافه ای است که در قرض با پیش‌شرط قبلی از وام گیرنده دریافت می‌شود.

ربای قرضی دارای دو رکن اساسی است: اول : شرط بازپرداخت اضافه از سوی وام گیرنده، دوم: انتفاع و سودیابی وام دهنده.

ربای قرضی دارای انواعی است از آن جمله:

الف: اضافه عینی، همچون پرداخت ۱۰۰ کیلو گندم به عنوان قرض و شرط بازپرداخت به ۱۱۰ کیلو. یا وام و قرض دادن مبلغ هزار تومان به شرط بازپرداخت ۱۱۰۰ تومان.

ب: اضافه حکمی، همچون پرداخت ۱۰۰ کیلو برنج نامرغوب به عنوان قرض به شرط بازپرداخت ۱۰۰ کیلو برنج مرغوب.

ج: شرط اضافه غیر عینی و حکمی. همچون بازپرداخت قرض و شرط انتفاع و بهره‌برداری از کتاب یا خانه وام گیرنده و یا شرط انتفاع شخص ثالث.

تماس این انواع معاملات ربای قرضی، حرام و ممنوع و باطل می‌باشد.[۹]

بنابراین اگر کسی مبلغی پول به صاحب خانه‌ای بدهد و در مقابل از خانه‌اش استفاده کند بدون این که وجهی به عنوان کرایه پرداخت کند. ربا و نامشروع است. و این چیزی است که متأسفانه بسیار در جامعه رایج است.

مسئله:

در صورتی که بدون شرط پرداخت اضافی، قرض کننده خود مقداری اضافی به قرض دهنده بپردازد مانعی ندارد. و جزء ربا به حساب نمی‌آید ـ بلکه مستحب است که قرض کننده در برابر احسانی که قرض دهند در حق او کرد برای تشویق او به قرض دادن، مقداری به عنوان هدیه به وی بپردازد.[۱۰]

اکنون که آشنایی اجمالی با تعریف ربا و اقسام و آثار آن پیدا کردیم ببینیم دیدگاه قرآن در مورد ربا چیست؟
5
1
7
95/03/28 14:16
یادِیار , yadeyar


قبل از بررسی (ربا) از دیدگاه قرآن کریم بهتر است بدانیم(ربا) چیست؟ و اساساً به چه نوع داد و ستدی ربا گفته می‌شود؟

فقهای امامیه ربا را به دو قسم کرده اند؟

ربای در معاملات یا ربای معاملی
ربای در وام یا ربای قرضی
و اما تعریف و اقسام ربای در معاملات یا ربای معاملی:

ربای معاملی را اینگونه تعریف‌کرده اند: فروش یک کالا به کالاهای مشابه و مماثل او با فزونی عینی یا حکمی در یکی از آن دو. همچون فروش صد کیلو گندم در مقابل ۱۲۰ کیلو گندم دیگر. در فزونی عینی

یا فروش ۲۰ کیلو گندم نقدی به ۲۰ کیلو گندم نسیه‌ای در فزونی حکمی.

به اعتقاد فقهای امامیه سبب تحقق ربا در معاملات بر وجود دو رکن است: اول: اتحاد و یگانگی عرفی میان دو کالای مبادله شده گرچه صفات و ویژگی‌های آن دو متفاوت باشند. از این رو فروش ۱۰۰ کیلوبرنج مرغوب به ۱۲۰ کیلو برنج نامرغوب معامله‌ای ربوی شمرده می‌شود. دوم : هر دو کالای مبادله شده باید از کالاهایی باشد که واحد فروش و تبدیل آنها وزن یا حجم یعنی کیلو و پیمانه بوده باشد. اما اگر واحد فروش آنها تعداد و شمارش عددی «همچون تخم مرغ، سکه، اسکناس و…» بوده باشد فروش دو کالای مشابه با فزونی یکی از آنها «همچون فروش یک تخم مرغ به دو تخم مرغ» سبب حدوث معامله‌ی ربوی نخواهد شد.

معیار پیمانه‌ای یا وزنی یا عددی بودن کالا به نظر مشهور فقهاء امامیه عرف عقلاء در روابط اقتصادی و معاملات تجاری میان خود می‌باشد
6
1
6
95/03/28 14:05
یادِیار , yadeyar
در محضر استاد عزیزمان حجت الاسلام والمسلمین منظوری امام زاده پیرامون :

ربا از دیدگاه قرآن و روایات



اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

یمحق الله الربا[۱]

خداوند ربا را نابود می‌کند.

معنی لغوی:

ربا= ربو. در اصل به معنی زیادی و بالا آمدن چیزی را گویند. به تپه و برآمدگی‌ها زمین از این جهت(ربوه) می‌گویند که نسبت به اطرافش بلندتر است. معامله ربوی را از آن جهت (ربا) گویند که نسبت به اصل سرمایه زیادتر است.[۲]

از این واژه به این معنی درچهار سوره، طی شش آیه، هشت بار در قرآن یاد شده است.

ربا، تصرف مال دیگران به باطل است.

دین مبین اسلام در عین حالی که مالکیت خصوصی را قبول دارد، تعریف دلبخواه مالک در مالش را قبول ندارد.

در نگاه اقتصادی اسلام، به دست آوردن پول و ثروت و نگاه‌داشتن و به مصرف رساندن آن شامل مقرراتی است که تخلف از آن مقررات منجر به سلب مالکیت یا سلب استقلال در تصرف مال توسط مالک می‌شود.

قرآن کریم یکی از موارد مقررات در تجمیع ثروت را پرهیز از باطل گرایی می‌‌داند و می‌فرماید:

{لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل}[۳]

«اموال یکدیگر را بین خود و به باطل نخورید»

اکل: یعنی خوردن ولی در این آیه کنایه از هر گونه تصرف است.

اموال: شامل هر چیزی است که مالکیت در آن تصور شود. و مالکیت‌آور باشد.

بینکم: نسبت دادن اموال به مردم دلالت بر اصل مالکیت در اسلام را دارد.

باطل: در مقابل حق است یعنی عملی که غرض صحیح عقلایی بر آن مترتب نباشد. و این معنی عام است که در ربا معامله و داد وستد می‌تواند موارد زیادی را شامل شود. از جمله تصرف مالِ غیر از راه‌دزدی، کم‌فروشی، غصب، غش در معامله و … و ربا.

بنابراین معنی آیه شریفه این می‌شود که:

در هر یک از اموال مردم، هرگونه تصرف غیر عقلایی از جمله ربا ممنوع و خلاف حق می‌باشد. ممکن است سوال شود : چرا در داد و ستد‌ها ربا باطل و غیر عقلایی است؟

پاسخ روشن است زیرا: ربا از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، و اخلاقی مفسده‌انگیز است و هر چیزی که در جامعه ایجاد فساد کند باید پاکسازی شود.
13
1
6
95/03/26 21:48
یادِیار , yadeyar
10
4
12
95/03/26 20:56
یادِیار , yadeyar
[http://www.aparat.com/v/JlqF4]
:
:
:
:
کپی با ذکر منبع بعد از می پسنم و پست مجدد بلا مانع است
22
5
21
95/03/19 19:05
یادِیار , yadeyar
وقتی یکی در بانک سپرده میزاره یعنی توانمنده و کسی که از بانک وام میگیره محتاجه ....
در سوئیس، بانك ها ماهیانه یک درصد جهت حق نگهدارى پول از مشتری می گیرد، ولی سود بانکی از وام گیرنده ها نمی گیرد.
در بانکهای ایران ،ماهیانه سودى حدود ٢٠درصد به سپرده ثروتمندان اضافه میكند،در عوض ٢٨ درصد بهره از وام گیرندگان (افراد محتاج)میگیرد.
یعنی:در ایران اسلامی، از محتاج میگیرند و به غنى میدهند،ولى در سوئیس ، از غنى میگیرند و به محتاج میدهند.
بهشت مکان نیست، زمان است،زمانی که اندیشه های مثبت و میل به نیکی و عشق ورزی در وجودمان است.
?
9
3
20
95/03/12 23:52
یادِیار , yadeyar
ربا، در سخنان حضرات معصومین:

رسول گرامی اسلام فرمودند:

مَن اَکَلَ الرِّبا مَلَأَ اللهُ بَطنَهُ نارَ جَهَنََّمَ بقَدرِ ما اَکلَ قإن کَسَبَ مِنه مالاً لم یَقبَلِ الله شیئاً من عَمَلِه و لم یزل فی لعنه اللهِ و مَلائِکتِه مادامَ مَعَه قیراطٌ[۱۹]

هر کس ربا خورد خداوند شکم او را از آتش دوزخ به آن اندازه که ربا خورده است پر کند. و اگر مالی از این رهگذر بدست آورد ـ و انفاق کند ـ خداوند چیزی از عمل او را نخوهد پذیرفت . و تاوقتی که نیم دانگ از ربا در مالش باشد، همیشه در زیر پوشش لعنت خدا و فرشتگان خواهد بود.

شرّ المکاسب کسبُ الرِبّا[۲۰]

بدترین کسب‌ها، کسب ربوی است.

انَّ اللهَ عزَّوَجل لَعَنَ آکِلِ الرّبا و مُوَکلِّهِ و کاتِبَهُ و شاهِدیهِ[۲۱]

همانا خداوند عزوجل رباخوار، ربا دهنده، نویسنده و شاهد آن را لعنت کرده.

الرّبا سبعونَ جُزءً فأیسَرُها مثلِ اَن یَنکَحَ الرَّجُل اُمَّهُ فی بَیت اللهِ الحرام[۲۲]

گناه رباخواری هفتاد جزء است که آسانترین جزء آن چون زنا کردن مرد با مادر خود در بیت‌الله الحرام است.

حضرت علی(ع) می‌فرماید:

معاشر الناسِ أَلفِقه ثمَّ المَتجَر و اللهِ للّربا فی هذه الأمه أخفی من دبیبِ النّمل علی الصّفا[۲۳]

ای مردم، اول احکام ـ تجارت ـ را فرا گیرید پس تجارت کنید، به خدا سوگند ربا در این امت پنهان‌تر از حرکت مورچه بر روی سنگ صاف است.

فَما جاعَ فقیرٌ الّا بما مُتِّعَ به غَنیُّ و الله سائِلُهُم عن ذلک[۲۴]

هیچ تهیدست محرومی گرسنه نمی‌شود مگر آنکه نصیب او در خوشگذرانی ثروتمندی صرف می‌گردد و خداوند این طبقه را مورد مؤاخذه قرار خواهد داد.

من لَم یَتفقّه فی دینِه ثُّّمَ اتّجر ارتَطَم فی الربا ثم ارتَطَمَ[۲۵]

هر کس دانش در دین خویش نداشته باشد ـ احکام حلال و حرام را یاد گیرد ـ و آنگاه به تجارت پردازد همواره در ربا فرو خواهد رفت.

حضرت امام صادق(ع):

بَلَغَ ابا عبد اللهِ عَن رَجلِ انّه کان یأکل الرّبا و یسّمیه اللّبا. فقال لئن امکنی الله منه لأحضر بّنَ عُنقَه[۲۶]

به حضرت امام صادق(ع) خبر دادند که مردی ربا می‌خورد و آن را به حساب عقل و زیرکی خود می‌گذارد.

امام فرمود: اگر خداوند مرا بر او مسلط می‌کرد گردنش را می‌زدم ـ او را می‌کشتم ـ

حضرت امام رضا(ع):

اِعلم یَرحَمَک الله انّ الربا حرامٌ سحُتٌ من الکبائرِ و فیّما قدوعدَ اللهَ علیهِ النّار فنعوذُ ـ بالله ـ مِنها و هو محرّم علی لسان کلّ نبی و فی کل کتابٍ[۲۷]

بدان خدایت رحمت کند که به طور مسلم و با حرام است و از گناهان کبیره و از چیزهایی است که خداوند به خورنده آن وعده آتش جهنم داده و ما از آتش جهنم به خدا پناه می‌بریم. و ربا از نظر همه پیامبران الهی و کتب آسمانی حرام است.

منبع: ندای یک بسیجی عاشق
17
9
15
95/03/12 21:40
یادِیار , yadeyar
رسول خدا صلی الله علیه وآله، بدترین کسب و درآمد را معرفی کردند.

متن حدیث را از کتاب الکافی شیخ کلینی منتشر می کند.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «… شَرُّ الْکَسْبِ کَسْبُ الرِّبَا..»

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: بدترین درآمد، از راه ربا به دست می آید.

پی نوشت:

الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۸، ص:
13
3
14
95/03/12 21:39
وادی محبت , MOHEBAT
چرا مراجع تقلید، حقوق کارمندان بانک را که یکی از زحمتکش‌ترین قشر جامعه‌اند حرام می‌دانند؟

همیشه باید دقت نمود که سخن گوینده را خوب شنید، درست فهمید و سپس تأیید یا تکذیب نمود و یا به نقد گذاشت. از کجای سخنان ایشان برآمد که حقوق کارمندان را [که شما آنها را یکی از زحمتکش‌ترین قشر جامعه می‌خوانید]، حرام می‌دانند؟ و بعد چگونه آن را به تمامی مراجع تعمیم دادید؟!

برای خواند ادامه مطلب لینک زیر را بزنید
3
2
5
95/03/12 21:21
یادِیار , yadeyar
آیت الله سیستانی: اشتغال به کارهایی که مربوط به معاملات ربوی است؛ حرام است

ستفتاء شماره ۱۹۴۴۸

سوال/ کارکردن در بانکهای ربوی برای کسی که به علت نبودن کار دیگر جهت امرار معاش , مجبور است در آنجا کار کند , چه حکمی دارد؟

جواب / کارهاى بانکى دو قسم مى باشد:

۱ ـ کارهایى که مربوط به معاملات ربوى است ، اشتغال به آنها حرام است، و کارمندى که در این نوع کارها مشغول است، در مقابل آن نمى تواند اجرت بگیرد.

۲ ـ کارهایى که ارتباطى با معاملات ربوى ندارد ، اشتغال به آنها و اجرت گرفتن براى آنها جایز است.
*****************************************************************************************************************************
پیامبر اکرم: خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است

رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله :

اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبا وَمُؤکِلَهُ وَکاتِبَهُ وَشاهِدَیْهِ؛

خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.

امالى صدوق، ص ۳۴۶
8
1
9
95/03/11 22:56
یادِیار , yadeyar
»|»
:
:
:
:
:
ربا جنگ با خدا
29
7
17
95/03/11 22:42
یادِیار , yadeyar
ر طول تاریخ مدل‌های مختلفی متولی اداره‌ی زندگی بشر بوده‌اند. این در حالی است، که بسیاری فکر می‌کنند، تنها یک مدل برای اداره‌ی معیشت بشر وجود دارد.

مدلِ اکانامی، که به اشتباه به واژه‌ی اقتصاد ترجمه شده است، به نظر تنها مدل برای اداره‌ی معیشتِ بشر می‌آید. اما واقعیت این است که بشر تا کنون ۴ مدلِ اصلی را برای اداره‌ی معیشت خود تجربه کرده‌ است.

«مدل‌های متولی معیشت بشر»

ناکارآمدیِ مدلِ اکانامی پس از بحرانِ اقتصادیِ سالِ ۲۰۰۸ برای چندمین بار در طولِ تاریخ به اثبات رسید. این ناکارآمدی باعث شده که امروز عمده‌ی متفکرانِ اقتصادی به دنبالِ مدلِ جای‌گزین برای اکانامی در غرب باشند.

از این‌رو، معرفیِ انواع مدل‌های متولی معیشت بشر با نقد، تحلیل و تبیین آن‌ها می‌تواند گامِ نخست در طراحیِ مدلِ مناسب برای اداره‌ی معیشتِ مردمِ جهان به طورِ عام و مردمِ ایران به طورِ خاص باشد. کدآمایی که نامِ سایت از آن گرفته شده است، یکی از این مدل‌هاست. کدآمایی مدلِ متولی معیشت در حوزه‌ی تمدنِ ایران هم‌ارز با مدلِ اکانامی در حوزه‌ی تمدنی غرب بوده است و قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. هر چند امروز هیچ حکومتی از آن برای اداره‌ی معیشت جامعه‌ی خود استفاده نمی‌کند، اما بررسی و بازنگریِ این مدل می‌تواند در طراحیِ مدلِ مناسبیِ برای اداره‌ی معیشتِ انسانِ مسلمانِ ایرانی مفید باشد.

هم‌ارزِ مدل‌های اکانامی و کدآمایی، که در دو حوزه‌ی اصلیِ تمدنی ایران و یونان استفاده می‌شدند، دو مدلِ دیگر نیز مطرح بوده‌اند. مدل‌های بیع و ربا دیگر مدل‌های متولی معیشت بشرند که هر دو مدلِ در تاریخِ ادیانِ الهی توسطِ انبیا برجسته ‌شده‌اند. انبیاءِ الهی هم‌واره از ربا نهی وبه بیع دعوت می‌کرده‌اند.

در میانِ این چهار مدلِ اصلی، اقتصاد تنها یک واژه‌ی غلط و بلاتکلیف است. واژه‌ای غلط است چون به معنای میانه‌روی است و معادلِ هیچ‌یک از مدل‌هایی که معرفی شدند نیست. واژه‌ای بلاتکلیف است، چرا که برای تمامیِ این مدل‌ها استفاده می‌شود. امروز در زبانِ فارسی، اقتصاد معادلِ اکانامیِ غربی، کدآماییِ ایرانی، بیعِ قرآنی و ربای مذموم است.

«اقتصاد در نسبت با بیع، کدآمایی، اکانامی و ربا»
__________________________________________
-_______________________________________________________________
رای ادراک جایگاه مدل مشخص اقتصادی، در اداره یک سیستم ملی، عنایت و توجه به مبانی اندیشه استراتژیک اقتصادی الزامی است. از این منظر تبیین «پارادایم» به‌عنوان پیش‌شرطی اساسی در تفلسف اقتصادی و سیر تفکر استراتژیک گام نخست و اصلی تلقی می‌شود. از میان چهار پارادایم کلی موجود در چهار حوزه تفکری اکانومی لاتینی، کدآمایی فارسی، اقتصاد عربی و بیع قرآنی؛ در این مقاله شمولیت بیع بر اقتصاد ایران اسلامی، ملاک عمل قرار گرفت و بر این اساس، ارائه دکترین اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران با یک انتقال پارادایمی از پارادایم‌های رایج اقتصادی به اقتصاد قرآنی مواجهه داده شد.

بر این اساس در تبیین خط‌مشی بیع به‌عنوان دروازه خروج به سمت مقصد دکترین بیع، چهار گزینه مبایعه‌محوری، خُلَت‌محوری، انفاق‌محوری و برکت‌محوری متصور شد. سپس از آنجا که برای طرح‌ریزی خط‌مشی، سه رویکرد کلی محصول‌محور، فرایندمحور و کارکردمحور مطمع‌نظر بود پس از تشخیص و تعیین هر خط‌مشی نسبت به یکی از دروازه‌های چهارگانه، آن خط‌مشی با یک، دو یا سه رویکرد مزبور طرح‌ریزی شد. طرح‌ریزی خط‌مشی، مبتنی‌بر این سه رویکرد، زمینه‌ساز ایجاد «کرسی» طرح استراتژیک بیع در طرح جامع تطبیقی بیع و اکانومی، برای طرح‌ریزی استراتژیک می‌شود.

دریافت مقاله معرفی دکترین بیع
5
3
6