نتایج جستجو : اخلاق - 210 مطلب

96/10/11 17:49
احمد محبی  , ahmadmohebbi
روزنامه اعتماد - مسعود ریاحی
سالهاست که واژه‌هایی چون انفجار، مرگ، انتحار، همنشین با واژه‌هایی چون افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین و ... شده‌اند. گویی شنیدن خبری که از همنشینی و وصال مجدد این واژگان بدهد، نه بعید است و نه تعجب برانگیز. آنقدر این واژه‌ها کنار هم نشسته‌اند که همنشینی‌شان بدل به عادت شده است. عادتی که ماحصلش تمایز یافتن این مکان‌ها، با سایر مکان‌های جهان شده است. تفاوت دارد که واژه‌های مذکور کنار واژه‌ای چون «پاریس» بنشیند یا «کابل»، کنار «لندن» بنشیند یا «حلب». واکنش‌ها نیز بسیار متفاوت است. در جایی امری معمول رخ داده است و جایی دیگر، امری بعید. یکی روزمرگی است و دیگری غم‌بار و احتمالا تهدیدی برای جهان. امر بعید با امر روزمره تمایز بسیار دارد. به سببِ این تمایزِ دهشتناک است که حتی نزدیک شدن به جهانِ پدیداری یک «افغان» و یا یک «سوری» سخت و حتی ناممکن شده است. آنها زیستی بسیار متفاوت با سایر زیست‌ها پیدا کرده‌اند. زمانی که جنگ زیادی ادامه پیدا کند، دیگر جنگ نیست، عنصری از زیست خواهد شد. شکلی از بودن. شکلی از روزمرگی. احتمالا ناتوان شدنِ جهان از همدلی و نزدیک شدنِ به جهانِ پدیداری یک افغان و یا یک سوری را باید در شدت این تمایز جستجو کرد. تمایزی که موجبِ پدید آمدنِ یک شکافِ شناختی و عاطفی برای ادراک وضعیت آنها شده است.

حال پرسش این است که چگونه می‌توان این زیست‌جهان متمایز را درک کرد؟ با همدلی؟ همدلی، اصلا معیار خوبی برای قضاوت اخلاقی نیست. همدلی کم‌توان و جانبدارانه است. همدلی توجه ذهن ما را به ابژه‌هایی شبیه به خودمان جلب می‌کند. این شباهت‌ها هستند که امکانی بوجود می‌آورند تا بتوانیم از ذهن و جهان پدیداری «دیگری» نگاه کنیم و اصطلاحا، همدل او باشیم.

پل بلوم، استاد روان‌شناسی دانشگاه ییل، در کتابش با عنوان«علیه همدلی»، استدلال‌هایی آورده است که توضیح می‌دهد همدلی معیارِ مناسبی برای قضاوت اخلاقی نیست. او توضیح می‌دهد که ممکن است من نسبت به شما که مردی سفیدپوست و خوش‌سیما هستید احساس همدلی داشته باشم، اما نسبت به یک انسان با چهره‌ای متفاوت و ترسناک احساس همدلی نمی‌کنم. به نوعی، به افرادی که در فرهنگ‌ ما نیستند، رنگ پوستشان شباهت کمتری به ما دارد و زبان متفاوتی دارند احساس همدلی بسیار کمتری داریم. بلوم اضافه می‌کند:«همدلی جانبدارانه است و ما را به‌سمت تنگ‌نظری و نژادپرستی هُل می‌دهد. همدلی چیزی از ریاضیات نمی‌داند. یک را بر بسیار ترجیح می‌دهد. می‌تواند شعلۀ خشونت را روشن کند؛ همدلی با کسانی که به ما نزدیک هستند همچون نیرویی است قدرتمند برای برپایی جنگ و ستمگری علیه دیگران». حال می‌توان چنین استدلال کرد که شنیدن خبر انفجار و کشته شدن افرادی که در حال رقصیدن در یک کلوب شبانه در پاریس و لندن‌ هستند، بسیار متفاوت است با کشته شدنِ عده‌ای که در جنگ بدنیا می‌آیند، در جنگ بزرگ می‌شوند و در جنگ می‌میرند، همچون پدران و مادران غمگین‌شان. ما به مرگی که در بافتی شبیه به بافتی که خود در آن زیست می‌کنیم، همدل‌تر نگاه خواهیم کرد. رقص و شادی با مرگ و انتحار، ناهمخوان‌اند و شمایلِ پر رنگی از زندگی در آنهاست. از این سو است که مرگِ فرانسوی با مرگِ سوری و افغانستانی و عراقی، واکنشِ عاطفیِ متفاوتی را طلب می‌کند. با زیستِ یک فرانسوی که زندگی معمولی را می‌گذراند، راحت‌تر می‌توان همدل شد تا زیستِ یک سوری که چندین میلیون از هم‌وطنانش در چند سال گذشته به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده‌اند و سلاخی شده‌اند. افغانستان، سوریه و عراق، آنقدر دچار تمایز شده‌اند، که شنیدن صدای فغان‌شان، با جانبداری جهان روبه‌رو شده است، زیرا فغان‌شان به سبب تکرارهای فراوان و همنشینی مکرر نام‌شان در کنار واژه‌ی مرگ، به نوعی تبدیل به خوراک خبری ساده و امری روزمره تبدیل شده است. اینان جغرافیای مازادی شده‌اند، چونان عضوی رانده شده از پیکره‌ی این جهانِ مجروح. اعضایی عفونی‌ که دست‌های بسیاری در قطع کردن‌شان از این پیکره، آلوده است. برای ادراک آنچه در سوریه، افغانستان، عراق و بسیاری از نقاط دیگر جهان می‌گذرد، می‌بایست به دنبال امکانات و معیارهای بهتری برای قضاوت اخلاقی گشت. اخلاق را نه می‌توان در گفتمان رسانه‌ها جستجو کرد که خبر کشته شدن صدها نفر، بی‌هیچ سلسله مراتب و ارزش‌گذاری انسانی‌یی، فقط اعلام می‌شود؛ که نتیجه‌اش عقیم شدنِ حساسیتِ اخلاقی است؛ و نه با معیارهای کم‌مایه‌ای چون همدلی. اخلاق، گفتمان خود را می‌طلبد.
99
96/08/1 09:43
حلقه معرفت , hmaarefat
69
7
28
96/06/24 21:49
انسانیت , ensaneit
●•°نیازی نیست مردم را ازاینکه چقدر از قرآن را حفظ داری باخبرسازی،...
‌_

●•° بلکه فقط بزار مردم ، خودشان درتو آثاری از قرآن را مشاهده کنند،...
‌_

‌‌‌‌■_ به گرسنه ای غذا بده،،،،

‌‌‌□_ برهنه ای را لباس بپوشان ،،،،

‌■‌_ به یتیمی رحم وشفقت کن ،،،،

‌□_ خطاکاری را مورد عفو قرار بده،،،،
‌‌
■‌‌ به پدرومادرت نیکی کن ،،،

‌‌‌‌‌□بروی همه لبخند بزن و گشاده روی وخوش اخلاق باش ،،،

‌رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
96/06/12 09:43
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) , noorsoft
همزمان با فرارسیدن عرفه، روز نیایش و بندگی، پایگاه کتابخانه دیجیتال نور(نورلایب)، با ارائه ۴۰ عنوان کتاب جدید در موضوع دعا و زیارت، منابع کتابخانه تخصصی ادعیه و زیارات را به ۱۴۸ عنوان کتاب، افزایش داد.
96/05/27 20:52
 علوی , sahan59
[https://www.aparat.com/v/VacEB]
چه کنیم؛ نگاه زاید را کنار بگذاریم؟ - استاد محمد شجاعی
96/05/23 11:12
استاد حسین انصاریان , ostad.ansarian
استاد انصاریان: نهی از منکر با شیوه اخلاقی و عرفانی بسیار متحول کننده است.دستگیری(نه مچ گیری) از گناهکاران و نگاه مهربانانه به آنها و مبارزه با گناه(نه گناهکار) باعث احیای امر به معروف صحیح خواهد بود.
96/05/14 12:58
استاد حسین انصاریان , ostad.ansarian
استاد انصاریان
عذابی را که خدا برای انسان درنظر می‌گیرد، برای بخل انسان است. او انسان را برای ‏این جهت مؤاخذه می‌کند که چرا دل از اموالش نکَنده است، نه این‌که عذاب او برای ماندن ‏اموال در نزد انسان است. به فرض که صد میلیون تومان هم نزد کسی بماند و او بمیرد، این ‏چه ضرری به دستگاه پروردگار عالم وارد می‌کند؟ بنابراین، عذاب برای انفاق نکردن پول ‏نیست، بلکه به دلیل آن صفت بخل است که بنده‌ای ‌با دارا بودن آن صفت رذیله، فرمان ‏پروردگار را زیر پا می‌گذارد. وجود همین رذیله اخلاقی بخل در قلب انسان است که، بین بنده ‏و کار خیر حجاب می‌شود و عذاب هم برای دارا بودن همین صفت رذیله است. ‏
96/05/8 13:47
استاد حسین انصاریان , ostad.ansarian
استاد انصاریان:‏ امیرالمومنین تجلی عبودیت و الگوی انسانیت برای همگان است. در حدیث علوی است: اگر امید رسیدن به ‏بهشت وترس از رهایی از جهنم هم نبود؛باز سزاوار بود که به دنبال «مکارم اخلاق و انسانیت باشیم
96/04/27 16:14
تله وال اشتراک تلگرام , telewall
تله وال: از این به بعد قصد داریم لیستی از کانالهای پرمحتوا و مفید تلگرام را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. بر همین اساس به عنوان اولین بسته پیشنهادی، لیستی از کانالهای رسمی اساتید اخلاق و اندیشه معرف حضور شما دوستان تله والی میگردد:


آثار آیت الله بهجت(ره) (@bahjat_ir) :

کانال تلگرام آثار آیت الله بهجت(ره) (@bahjat_ir)
آثار شهید مطهری(ره) (@motahari_ir) :

کانال تلگرام آثار شهید مطهری(ره) (@motahari_ir)
آیت الله حق_شناس(ره) داداش_جون (@dadashjun) :

کانال تلگرام آیت الله حق_شناس(ره) داداش_جون (@dadashjun)
آثار مرحوم حاج اسماعیل دولابی(ره) (@toobayemohabat) :

کانال تلگرام آثار مرحوم حاج اسماعیل دولابی(ره) (@toobayemohabat)
آثار استاد علی صفایی(ره) عین_صاد (@einsad) :

کانال تلگرام آثار استاد علی صفایی(ره) عین_صاد (@einsad)
آیت الله جوادی آملی (@nashresra_ir) :

کانال تلگرام آیت الله جوادی آملی (@nashresra_ir)
آیت الله مصباح یزدی (@mesbahyazdi_ir) :

کانال تلگرام آیت الله مصباح یزدی (@mesbahyazdi_ir)
آیت الله جاودان (@Javedan) :

کانال تلگرام آیت الله جاودان (@Javedan)
آیت الله حائری شیرازی (@haerishirazi) :

کانال تلگرام آیت الله حائری شیرازی (@haerishirazi)
آیت الله ناصری (@Naseri_ir) :

کانال تلگرام آیت الله ناصری (@Naseri_ir)
استاد قرائتی (@qaraati) :

کانال تلگرام استاد قرائتی (@qaraati)
استاد انصاریان (@www_erfan_ir) :

کانال تلگرام استاد انصاریان (@www_erfan_ir)
استاد پناهیان (@panahian_ir) :

کانال تلگرام استاد پناهیان (@panahian_ir)
استاد رحیم_پور ازغدی (@rahimpour) :

کانال تلگرام استاد رحیم_پور ازغدی (@rahimpour)
استاد میرباقری (@ostadmirbaqeri) :

کانال تلگرام استاد میرباقری (@ostadmirbaqeri)
استاد شهاب_مرادی (@moradishahab) :

کانال تلگرام استاد شهاب_مرادی (@moradishahab)
استاد حاج_علی_اکبری (@ofoghha_ir) :

کانال تلگرام استاد حاج_علی_اکبری (@ofoghha_ir)
استاد رائفی_پور (@masafiran) :

کانال تلگرام استاد رائفی_پور (@masafiran)
استاد ماندگاری (@mandegari_mahdi) :

کانال تلگرام استاد ماندگاری (@mandegari_mahdi)
استاد قاسمیان (@qasemian_ir) :

کانال تلگرام استاد قاسمیان (@qasemian_ir)
استاد آقاتهرانی (@AghaTehrani_ir) :

کانال تلگرام استاد آقاتهرانی (@AghaTehrani_ir)
استاد تحریری (@seratemostaghim_ir) :

کانال تلگرام استاد تحریری (@seratemostaghim_ir)
استاد احمد_عابدی (@ahmad_aabedi) :

کانال تلگرام استاد احمد_عابدی (@ahmad_aabedi)
استاد عباسی ولدی (@abbasivaladi) :

کانال تلگرام استاد عباسی ولدی (@abbasivaladi)
استاد طاهرزاده (@Sahat_hozur_ir) :

کانال تلگرام استاد طاهرزاده (@Sahat_hozur_ir)
96/03/22 18:18
وادی مقدس , vademoghadas
یکی از دستورات پروردگار که به صورت مستقیم در کنترل جنون جنسی یک انسان و آرام شدن دل و ذهن او نقش دارد، دستور به کنترل چشم از نگاه کردن به صحنه ها ویا دوری از اشخاصی است که نحوه پوشش آنها ویا نحوه معاشرت آنها پیام جنسی دارد و میتوانند مقدمه خوبی برای پیدا کردن یک حال وهوای جنسی در انسان باشد ودل و ذهن انسان را به فساد بکشاند.

من آنچه دیده ام از دل و دیده تا کنون
از دل ندیده ام همه از دیده دیده ام(1)

کنترل چشم به تنهایی درمان مریضی جنسی نیست وتنها در صورتی میتواند درمان محسوب شود و نتیجه خوبی بدهد که با ازدواج همراه باشد و در کنار هم بودن این دو گزینه است که میتواند یک نسخه کامل محسوب شود؛ حتی ازدواج هم برای کسی که کنترل چشم ندارد نمیتواند درمان محسوب شود چرا که بدون شک اینچنین شخصی با چشم چرانی و دیدن صحنه های مهیج جنسی از همسر خود نیز دلسرد خواهد شد و به دنبال آنچه دیده است خواهد رفت.
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)
«النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبلیس فمَن ترکها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إیماناً یجدُ حلاوتَه فی قلبه»
«نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هر کس از ترس خدا آن را ترک نماید، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در دل خویش بیابد»

پاورقی
1-برای چشمهایت-راستگو،صفحه4
2-بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۸

برگرفته شده از وبلاگ #وادی_مقدس
http://vademoghadas.ir/
96/02/9 00:10
علی عظیمی , haaha
در روزگاری که #اخلاق هست ولی کم است
اخلاق خم شده است پیش پای تو
حتی اگر نرسد روزگار #کرامتت
#اخلاق_فاطمی ات یادگار تو
96/01/29 23:27
پـَرنـیـٰان آنتـﮯوادادگیسمـــ , parnianlucky2
96/01/9 00:03
حرم امام رضا (ع) , ImamRezaFA
امام حسن علیه السلام : از اخلاق خوب مومن این است که اگر از دست کسی عصبانی شود به او ظلم نمیکند

#نزهه_الناظر_و_تنبیه_الخاطر ص 76
33
2
17
95/10/23 12:50
مـحــسـن   , 0000mohsen0000
شاید آموزش ناصحیح یا شاید هم عدم آموزش دلیل آن باشد. دو کودک همبازی همند. یکی از آنها اسباب بازی دیگری را دانسته یا ندانسته به زمین می زند و خراب می کند. دیگری گریه سر می دهد و مشت و لگد حواله او می کند! حتی ممکن است حرف هایی مانند «برو بمیر» یا «می کشمت» هم در این میانه بشنویم!
بایستی به کودکان آموخت که همبازی اش تنها اسباب بازی او را خراب کرده، مکافات عمل او نه مشت و لگد و نه مرگ است! جنایت او آنچنان کوچک است که مکافاتی چنان برایش نباید در نظر بگیریم
همین بچه ها بزرگ شده و فردا موقع تصادف دو خودرو قفل فرمانها در هوا می چرخند. یا یک حرف رکیک مستوجب مرگ می شود.
ما اشتباه یاد گرفتیم یا شاید حتی به ما یاد نداده اند که هر جنایتی مکافات خود را دارد.
95/10/14 02:34
سخن استاد , speechmaster
14
42
8
95/09/23 18:17
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران , N.I.O.R.D.C.
[https://www.aparat.com/v/ZOXBw]
شما تاکنون چند بار در این موقعیت قرار گرفته اید؟!
95/08/28 15:51
انسانیت , ensaneit
أكمل المؤمنین إیماناً أحسنهم خُلقاً، وخِیاركم خِیاركم لنسائهم خُلقاً . ●●●☆●●●☆●●●☆●●●☆●●●☆
كامل ترین مؤمنان در ایمان ، خوش رفتارترین آنهاست و بهترین شما ، خوش خلق ترینِ شما با زنان است
°▪(صحیح ترمذی)▪°
8
1
4
95/08/18 10:59
روح الله  , roohollah64
گرچه معمولا ما نمی توانیم با فکر خود به تمام حکمت مطالب بیان شده در احادیث برسیم اما گاهی با اندکی تفکر می توان به برخی از آنها دست یافت . در مورد این چهار مورد نیز که امیرالمونین علیه السلام انها را سبب افزایش روزی می دانند می توان موارد زیر را به عنوان حکمت این روایات حدس زد.

صدقه دادن: صدقه هرچند اندک باشد خدای تعالی وعده افزایش آن را داده است : مَنْ ذَا الَّذی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَه‏ له (حدید/11) : كیست آنكس كه بخداوند وام دهد وام نیكوئى (یعنى از مال خود را در راه خدا خرج و انفاق كند) تا خدا آن را برای او زیاد کند.

امانتداری: انسان امانتدار در جامعه محبوب است و همه دوست دارند در کارها با او مشارکت داشته باشند زیرا هیچ گاه به مال و ناموسشان خیانت نمی کند. معامله و معاشرت بیشتر مردم با شخص نیز به خودی خود باعث می شود خیر و منفعت بیشتری از ناحیه مردم نصیب او شود.
استغفار: مطابق با روایات دیگر انسان با گناهانی که مرتکب می شود از روزی محروم می گردد و تنها با استغفار و توبه می تواند از این بند آزاد گردد.
اخلاق پسندیده: این مورد نیز همچون امانتداری سبب دوستی مردم می گردد و باعث می شود رغبت در معامله با او کنند اگر از اهل معامله باشد.
کامنت بنویسید...
    , saman3hanjare
شنبه 22 آبان ، 10:13
+++++++++++
ادامه
بهار بهمنی , a.h.bahmani
سه شنبه 18 آبان ، 11:04
++++++++++
ادامه