کلوب دات کام پس از 12 سال فعالیت خاموش می شود بخوانید ...
انجمن تخته نرد  , nard

انجمن تخته نرد

انجمن تخته نرد  , nard

انجمن تخته نرد

5,791نــــفــــــر
عضو شده اند
5,791نفر عضو شده اند
we lead the gamewe lead the gameمشاهده کامل مشخصات
7 آذر 1387
ورزش
به نام خسرو بی همتا





اعضاء

  • فنسی پرینس , chess_leads_a_dance
  • رضا شباویز , shabavizz
  • یاس سپید , sarab_e_sabz
  • فاتح احمدی , 09358695887
  • مرتضی عزیزی , kabootaresiah
  • تیام ایرانی , bardia_s
  • سینا   , sina_tanhaye_tanha
  • دانیال همدم , daniyal_eng
  • امید  ایران , 0midiran
  • یوسف یوسف پور , youzarr
  • سمیر  آواره  , samir_avareh
  • جواد  , azad_azad_azad
  • رضا  , reza120s
  • کــــیــــــــارش  , kia_gher_bede_bia100
  • علیرضا  , a20r8
  • 5791 نفر

    morebox img

کلوبهای مشابه

  • آبی دل , blue__heart
  • ذوب آهن اصفهان , zobahan_sfahan
  • بدن سازی حرفه ای , nice_body
  • لیورپول , liverpoolclub
  • بانوهای استقلالی , lady_esteghlali
  • هنرهای رزمی , material_arts



تبلیغات

انجمن تخته نرد  , nard
نرد ، چالشی برای زندگی
تخته نرد چالشی برای زندگی

وقتی در مقابل خطر و  شرایط تصمیم گیری پیچیده قرار گرفته اید چه کار می کنید؟ به طور معمول تلاش میکنید که راهی را انتخاب کنید که کمترین هزینه و خطر را برای شما دارد و البته بیشترین سود را.
این تصمیم گیری ها  جز تصمیم گیری های قاطع به شمار می ایند. یعنی شما عونل را دارید و با توجه به ان ها تصمیم درست خود را میگیرید. برای نمونه فرض کنید قصد دارید یک بیمار را  به بیمارستان برسانید. یک مسیر کوتاه در پیش دارید که یک چراغ راهنمایی در آن وجود دارد و یک مسیر دیگر با اینکه کمی طولانی تر است اما در آن از چراغ راهنمایی خبری نیست. تصمیم گیری در چنین مواقعی آسان است. شما بین دو راه موجود سبک و سنگین میکنید و در نهایت راه بهتر را برای رسیدن به بیمارستان انتخاب خواهید کرد.
 
اما تصمیم گیری های دیگری نیز وجود دارد که بسیار سخت هستند و البته آن ها مورد نظر ماست. فرض کنید یک مجروح جنگی دارید و باید او را بسیار سریع به بیمارستان انتقال دهید. راه برای رسیدن به بیمارستان کاملا مشخص است اما در طول راه نیز دشمن در کمین شما نشسته و تلاش میکند با ایجاد موانع و خطر آفرینی برای شما شما را از سیدن به بیمارستان باز دارد. یا شرایط غیر قابل پیش بینی آب و هوا برای شما دردسر درست میکند و یا حتی وضع ترافیکی.   در چنین شرایطی دیگر تمام عوامل در دست شما نخواهد بود و شما  نمیتوانید با ترفند های غیر قابل پیش بینی که به صورت تصادفی هستند تصمصم بگیرید.

مثال های زبادی در ابن رابطه وجود دارد. منظور ما تصمیم گیری در شرایط دشوار و پیچیده که عوامل موثر در تصمیم گیری درست در دست ما نیستند و به صورت تصادفی و در لحظه ایجاد می شوند. آیا فرمولی یا راه حل اصولی برای تصمیم گیری در این شرایط وجود دارد که ما بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم ؟
اجازه بدهید خدمت شما عرض کنم یک راه حال بسیار اصولی برای چنین شرایطی وجود دارد. اینگونه نیست که شما به دل جاده و دشمن بزنید و مطمئن باشید مجروح جنگی خود را حتما سالم به بیمارستان خواهید رساند. شما برای تصمیم گیری  نیاز به نبوغ و نظم و انضباط دارید .  این نظم و انضباط  که در هر زمینه ای از جمله کار کاسبی نیز مهم می باشد را ریسک و پاداش/ جزا و یا  سود / هزینه می گویند. در جایی مانند جنگ و یا در علم پزشکی نیز آن ها وجود دارند و با توجه به شرایط غیر پیش بینی  است که فرماندهان جنگی و یا پزشکان حرکت ها هجومی و یا تدافعی ( صعودی و نزولی ) را تشخیص می دهند و اجرا میکنند.

 همه این ها را گفتیم که نهایتا از تخته نرد بگوییم. تخته نرد بازی است که دقیقا این شرایط را برای بازیکنانش به وجود می آورد. وجود عامل های تصادفی مانند تاس و همچنین وجود یک حریف باعث عدم قطعیت در تصمیم گیری می شود.   یاد گرفتن تخته نرد یعنی یاد گرفتن تجزیه و تحلیل و پیش بینی در شرایط نا مشخص. تعین حرکت های صعودی و نزولی با توجه میزان پاداش و جزا.
اگر میخواهید در تصمیم گیری های خود در شرایط نا مشخص  در زندگی بهتر عمل کنید توصیه میکنیم حتما بازی تخته نرد را انجام دهید که به شما کمک بسیاری خواهد کرد.
ادامه
99
    انجمن تخته نرد  , nard
    ما عاشق نردیم
    خدا رو شکر در این  چند ساله پیشرفت خوبی در تخته نرد داشیم و دوستان بسیاری با تخته نرد آشنا شده اند و روزانه دقایق و یا ساعاتی از وقت خود رو به تخته نرد اختصاص میدن  که جای خوشحالی فراوان داره و یواش یواش به سمتی میریم که این بازی ایرانی ،  دوباره بین ایرانیان و به خصوص جوانان رونق پیدا کنه .    همه میدونیم تخته نرد شباهت بسیاری به زندگی داره. در طول زمانی که ما قصد داریم آنلاین بازی کنیم  حریفان مختلفی و  با سن و سال های متفاوت و اخلاق های متفاوت که هر کدام نیز  در نحوه بازی تاثیر فراوان دارد  روبروی ما قرار میگیرند و البته هر کدام هم با هدفی تخته نرد را دنبال میکنند. یکی برای سرگرمی و گذروندن وقت بازی میکنه و یکی برای آشنا شدن با دوستان جدید و یکی دوست داره سطح بازی خودش رو ارتقا بده و سعی میکنه اروم و با تفکر بازی کنه . نکته ای که باید بگم اینه که دوستان باید سعی کنند تمام این افراد را بپذیرند و در برخورد با بازیکنان مختلف ،  انعطاف زیادی داشته باشند که خدای نکرده باعث اختلاف بین دوستان نشود سعی کنید از حریفانتون ایراد نگیرید که  چرا مهره عقب جلو میکنی؟   چرا تند بازی میکنی؟   چرا یواش بازی میکنی؟  زود بازی کن دیگه .  چقدر جفت میاری این حرکتت اشتباست . این یکی بهتره بد بازی میکنی چرا  هی میری و میای و..... هر کدوم از این جمله ها باعث کدورت خواهد شد سعی کنید بازی کنید و  بازی کنید و بازی کنید و از خود تخته نرد و هیجانش و  و از بازی با حریفان متفاوتی که روبروی  شما قرار میگیرند لذت ببرید هر وقت تونستیم این مساله رو برای خودمان حل کنیم و بدی های تخته نرد رو هم بپذیریم   او نوقت میتونیم ادعا کنیم یک نراد هستیم حالا چه خوب بازی کنیم چه اصلا بازی بلد نباشیم     امیدوارم دوستان این رو سر لوحه قرار بدهند فراموش نکنید که ؛  ما عاشق نردیم 
    ادامه
      انجمن تخته نرد  , nard
      بازیکنان باید ها و نباید ها
      بازیکنان باید ها و نباید هابایدها در یک بازی فقط شما می توانید بگید سلام و دست بدهید . براشون آرزوی موفقیت كنید. برای آنها آرزوی بازی خوب كنید. بهشون بگید اهل كجایید؟ و بعد شروع كنید به تاس ریختن   وقتی بازی تمام میشه حتما تشکر و خداحافظی کنید.اما اگر واقعا باور نداری اون بازی خوب بوده مجبور نیستید كه بگید بازی خوبی بود .ولی اگر شما بازنده باشید تبریك گفتن و بهترین آرزوها را کردن شخصیت بالای شما رومیرسونه   وقتی كه شما دابل میكنید. تاس دبل را به آرامی در مركز قرار میدهید و می گویید دابل.اگر گرفتی در طرف خودتان قرار میدهید و می گویی گرفتم.اگر شما پاس كردید ، تاس را در یك مكان مناسب میگذارید و میگویید رد كردم.هر دو طرف باید کمی صبر داشته باشند   همیشه بعد از هر بازی نتیجه خود وحریف را روی کاغذ یاداشت کنید تا ایجاد اختلاف نکند و اگر بازی اخر و قانون کراوفورد هست حتما تاس دبل را از میان بازی خارج کنید   همیشه در مشت تاس ها را حداقل سه بار تكان بده بعد رها كن ولی وقتی كه حریفت داره بازی می كنه یا درباره بازی فكر میكنه ارام باشید و تاس رو تکان ندهید   وقتی كه حریفت داره بازی میكنه ساکت باش     نباید ها امتیازهای بازی حریفت را از روی شانس قلم داد نكن . چه در حین بازی چه بعد از بازی چه منظور داشته باشی چه نداشته باشی. قلم داد كردن اینكه حریف از روی شانس امتیاز میاره این منظور رومیرسونه كه پیروزی اون از روی شانس بوده و اون هیچ مهارتی نداره و این کمال بی احترامی است و خارج از بازی جوانمردانه است . بازیکنان فراموش می‌کنن که هرچه بهتر بازی‌ کنند خوش شانس به نظر میرسند وقتی‌ یه بازیکن به من میگه چقدر خوش شانسی من جواب میدم بله خوش شانسم چون با بازیکنی بازی میکنم که بازیش از من بدتره   اشاره نکنید به تاس بده حریف و تاس خوب خودتان که نشانگر دمدمی مزاج بودن شماست   هیچ وقت تاس داو را بر ندارید مگر نظر دو کردن داشته باشید ،در حقیقت این میتواند عمدا یا غیر آمد تقلب محسوب بشه   پیش از آنکه حریف کامل تاسش را بازی نکرده تاس نریزی که باعث اختلاف میشه و حریف را برای بازی سریع تحت فشار قرار ندهید‌   زمانی‌ که حریفتان تاس بدی آورد قاه قاه سر ندهید و وقتی‌ خودتان تاس خوب میاورید شورش نکنید   حتی مجربترین نرادها هم نیاز به زمان دران برای بررسی تمام احتمالات.اما اگه یه انتخاب ساده بین ۲ بازی ممکن دراوایل بازی‌ براتون پیش بیاد تفکر بیش از چند ثانیه برای انتخاب بعضی‌ غیرعادیست اما اما ما معمولان خوب نمیدونیم که بعضی بازی ها ‌ طول میکشد چون بعضی‌ بازیکنان زیادی طولش میدن و این لذت بازی‌و خراب می‌کنه و هم چنین عدالت بازی راهمه قبول داریم که در بازیهای طولانی‌ شانس کمتر دخیل است و بازیکن بهتر احتمال بردن بیشتر دارد اگر من ساعت داشته باشم برای هر حرکت،مسلما کمتر اشتباه می‌کنم ولی‌ این بعضی‌ فاجعه خواهد بود برای حریف وتماشاچیان   وقتی‌ در اینترنت و اسنویی بازی‌ می‌کنید این خلاف مردانگی است طولش بدین چون حریف میتونست ان زمان با نفر دیگری بازی کند با ناظرین و افراد اطراف ارتباط نداشته باشین با موبایل حرف نزنید و با هدفن به چیزی گوش نکنید بلکه تمام حواستان را با کمال ادب به بازی‌ بسپارید   اگر خواستید در حین بازی‌ توقف کنید و از چیدمان مهرها کپی‌ داشته باشید برای تحلیل کردنش در آینده ابتدا از حریفتان اجازه بخواهید سپس سریع انجام دهید......و متوالی این کار را تکرار نکنید   بد از هر تاس ریزی و هر بازی‌ به حریف نگویید تاس خوبیه یا خوب بازی‌ کردی .تبریک گفتن برای تاس باز بیانگر این می‌باشد که حریقتان خوش شانس است
      ادامه
        انجمن تخته نرد  , nard
        گرفتن فال با تاس
        گرفتن فال با تاس





        برای انجام این فال به سه عدد طاس کوچک و همچنین صفحه ای شبیه به تصویر بغل احتیاج دارید. برای تهیه این صفحه می توانید دایره ای به قطر ۳۵ سانتی متر بر روی کاغذ رسم کرده و سپس آن را به

        ۱۲قسمت مساوی تقسیم کنید.

        هر کدام از این قسمت ها ( خانه ها ) به موارد بخصوصی مربوط هستند. طاس ها باید با دست چپ و از فاصله کمی بر روی صفحه ریخته شوند که بر حسب وضعیتی که قرار می گیرند می توانند یک ، دو و یا سه خانه را اشغال کرده و عددی از یک تا شش برای آن خانه نشان دهند.

        اعداد یک تا شش معانی مختلفی دارند که معنی هر عدد به موارد و مسائل آن خانه مربوط می شود. همچنین مجموع آنها ، اعداد بین ۳ تا ۱۸ نیز در تفسیر منظور می شود.

        سه : مسائل غیر منتظره

        چهار : مشاجره. عدم توافق. ناخوشنودی

        پنج : امکان براورده شدن یک ارزو یا خواسته

        شش : امکان از دست دادن پول یا مادیات دیگر

        هفت : تاخیر در امور مالی. رسوایی

        هشت : رفتار بدون تفکر که ممکن است باعث ایجاد مشکل شود

        نه : ازدواج ، جشنی که شما هم در ان شریک هستید

        ده : پیشرفت در کار. امکان بچه دار شدن

        یازده : مسافرت یکی از عزیزان یا نزدیکان

        دوازده : دریافت یک نامه یا پیغام مهم

        سیزده : ناخوشنودی و ناراحتی

        چهارده : دریافت کمک از نزدیکان

        پانزده : لزوم احتیاط و مراقبت در رفتار یا گفتار تان

        شانزده : یک مسافرت مطلوب و مفید

        هفده : تغییرات احتمالی در برنامه های جاری

        هجده : موفقیت و خوشنودی در اینده نزدیک
         
        خانه هفتم : همسر - ازدواج - معشوق - روابط جنسی - همدستی و همکاری - مسابقات و رقابت ها - قرارداد های قانونی که متعهد می شوید - مجادله و دعوا - هر فرد ناشناخته ای.

        خانه هشتم : رنج - خطر - مرگ - جراحی - قرض - مالیات - نیروهای ماورا طبیعه - میراث ( غیر از والدین ).

        خانه نهم : مذهب - فلسفه - معرفت - درک - مطالعه - هنر - آموزش و پرورش - ادبیات - نشر - رویاها - آینده نگری - کشورهای خارجی - سفرهای دور.

        خانه دهم : وضعیت شغلی تان - موقعیت اجتماعی - استخدام - دادگاه - قاضی - افراد مهم ( از نظر شغلی ) - وضعیت جغرافیایی - آب و هوا.

        خانه یازدهم : دوستان - لذت های معنوی - آرزو ها و امید ها - منابع کمک - جبهه های سیاسی.

        خانه دوازدهم : دشمنان - مشکلات و مشقات - گرفتاری - دردسر - محدودیت - افراد یا چیزهایی که از آنها میترسید - رمز و راز - بیمارستان - حیوانات بزرگ.

        یک : عدد یک علامتی مساعد و موافق محسوب می شود
        دو : لزوم تلاش برای کسب موفقیت
        سه : موفقیت و پیروزی
        چهار : ناراحتی و ناخوشنودی
        پنج : اخبار خوب
        شش : عدم اطمینان و یقی
        ادامه
        2
        2
        مهسا جم , mahsa116
        یکشنبه 27 فروردین ، 23:32
        baghie in maghalaro koja mitonam bekhonam.
        ادامه
        نردشیر   , parvizrokh
        یکشنبه 27 فروردین ، 23:43
        رو تیتر کلیک کن
        ادامه
        انجمن تخته نرد  , nard
        ابداع تخته‌نرد توسّط بزرگمهر: حکایتی افسانه‌ای یا واقعیّتی تاریخی؟
        در این مقاله دوست عزیزمان جناب جعفری از اعضای پیج تلاش کردند که بدون هرگونه تعصب داستان پیدایش نرد در ایران رو نقد کنند و آن را فقط داستانی افسانه ای بخوانند.البته با احترام به نظر ایشون و زحمتی که برای مقاله کشیده اند اسناد تاریخی حکایت از ابداع نرد به صورت امروزی به دست ایرانیان دارد و سندی قدیمی تر دال بر اینکه این بازی در کشور دیگری( مثلا هند ) ابداع شده باشد هنوز به دست نیامده.
        -----------------------------


        ابداع تخته‌نرد توسّط بزرگمهر: حکایتی افسانه‌ای یا واقعیّتی تاریخی؟

        تاتریتوس فرستادۀ دیوشَرم پادشاه هندوستان با کاروانی مشتمل بر بیش از هزار شتر و فیل که بر آنان زر و سیم، یاقوت و الماس و مشک و عنبر بار بود به درگاه خسرو انوشیروان وارد می‌شود. پس از حمد و ثنای شاه ساسانی و عرضۀ هدایای ذی‌قیمت، شطرنجی را به‌همراه یک نامه ارائه داده که در آن پادشاه هند، خرد ایرانی را با بازی شطرنج به چالش کشیده است. در نامه چنین آمده که اگر ایرانیان بتوانند جایگاه هر مهره در صفحۀ شطرنج، نحوۀ بازی و رموز آن را کشف کنند، هندوستان باج و خراجی را که شاه ایران طلب می‌کند خواهد فرستاد و در غیر این ‌صورت نه تنها باجی در کار نخواهد بود، که در مقابل ایرانیان می‌بایست خراج گزار پادشاهی هند باشند. این چالش فکری روشن خواهد ساخت کدام ملّت در خرد و دانایی برتر بوده و شایستۀ باج خواستن است. شاه ایران زمین، انوشیروان برای حل این معمّا یک هفته مهلت طلب کرده و فرستادۀ هند می‌پذیرد. طیّ این مدّت موبدان و بزرگان دربار در حلّ این مسئلۀ بغرنج بسیار می‌کوشند، اما کوششی نا فرجام. سرانجام این بزرگمهر بُختَگان، وزیر خردمند شاه است که مدّعی می‌شود: من این نغز بازی به‌جای آورم، خرد را بدین رهنمای آورم. بزرگمهر با اینکه تا آن روز نه شطرنجی دیده و نه از کسی در مورد آن شنیده، پس از یک روز و یک شب نحوۀ قرارگیری مهره‌ها و شیوۀ بازی را کشف می کند. این دستاورد موجبات سرفرازی ایرانیان را فراهم آورده و بار دیگر خرد و عظمت دربار ساسانی را به رخ اجانب می‌کشد. در مقابل امّا، او تخته‌نرد را ابداع می‌کند و به فرمان انوشیروان آن را به همراه کاروانی دوبرابر عظیم تر به بارگاه شاه هند برده و از وی می‌خواهد متقابلاً شیوه و رموز این بازی را کشف کند و یا در غیر این صورت به همین اندازه باج متقابل فرستد. حدس زدن نتیجۀ داستان دشوار نیست: پادشاه هندوستان در این کارزار که نشان‌دهندۀ برتری قدرت فکر و فرزانگی طرفین است مغلوب شده و باج سنگین تری به دربار شاه ایران روانه می‌دارد.
        این داستان، روایتی است که در رسالۀ کوتاهی که به "شطرنج نامه" یا "گزارش شطرنج و وضع نرد" مشهور است، آمده و فردوسی نیز در شاهنامه زیر عنوان "در نهادن شطرنج و تخته نرد" شرح آن را به تفصیل امّا با اندکی تغییر می‌آورد. رایج است که بسیاری از نرّادان ایران امروز این حکایت را حقیقتی تاریخی دانسته و برای اثبات ایرانی بودن تخته‌نرد به آن استناد می‌کنند. در این مقاله سعی بر این بوده است که با مراجعه به تحقیقات تاریخی و ادبی صورت گرفته در این زمینه، واقعی و یا افسانه‌ای بودن این روایت روشن گردد. به عبارت دیگر این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که آیا داستان ابداع نرد آن‌گونه که در شاهنامه و برخی متون تاریخی دیگر آمده، روایتی تاریخی است از آن‌چه در دوران انوشیروان به وقوع پیوسته و یا مانند بسیاری دیگر از حکایت های موجود در شاهنامه تنها داستانی است افسانه‌ای و به دور از واقعیّت؟
        برای مشخص بودن چارچوب مقاله، موضوع در سه بخش مورد بررسی قرار گرفته است: الف) به طور کلّی و صرف نظر از موضوع مورد بحث، آیا شاهنامه می‌تواند به تنهایی به عنوان سندی تاریخی به کار گرفته شود؟ ب) بررسی داستان اختراع نرد در میان تحقیقات معتبر تاریخی و ادبی ج) آیا این روایت از لحاظ منطقی می‌تواند صحیح باشد؟ در پایان نیز لیستی از کلیۀ منابع مورد استفاده در این مقاله خواهد آمدکه مطالعۀ آن‌ها می‌تواند برای علاقه‌مندان به نرد جالب باشد.
        الف) آیا شاهنامه می‌تواند به تنهایی به عنوان سندی تاریخی به کار گرفته شود؟
        شاهنامه که یکی از شاهکارهای کلاسیک تاریخ ادبیات جهان به شمار می‌آید متنی حماسی-اسطوره ای است. به دیگر سخن شاهنامه سرشار از روایت هایی افسانه‌ای است که حتّی اگر برخی از آن ها هم از داستان‌های واقعی مایه گرفته باشند، در اکثر موارد چنان اغراق آمیز روایت شده اند که غیر قابل باور می‌نمایند. در واقع اکثر متن شاهنامه روایتی است منظوم از فرهنگ و تاریخ شفاهی ایران‌‌زمین که به صورت سینه به سینه نقل شده است. حتّی بخش قابل توجّهی از مکتوبات مورد استفادۀ فردوسی در نگارش شاهنامه نیز خود روایت‌گر تاریخ شفاهی ایران زمین می‌باشند. به عنوان نمونه شطرنج نامه که به زبان پهلوی نگاشته شده و در 38 بند داستان ابداع نرد توسط بزرگمهر را نقل می کند با این جمله شروع می‌شود: "گویند که..." که نشان می‌دهد نویسنده داستان را بر اساس شنیده‌ها به نگارش در ‌آورده است. در اینجا می‌بایست به این نکته نیز توجّه داشت که فاصلۀ میان نگارش شاهنامه (حوالی 950 میلادی) و دورۀ انوشیروان ساسانی (حوالی 550 میلادی) تقریباً چهارصد سال است و در این فاصلۀ زمانی بسیار بعید است یک روایت شفاهی از تحریف و قلب در امان مانده باشد. بدیهی است که تاریخ شفاهی به هیچ وجه نمی‌تواند به تنهایی مبنای استناد تاریخی قرار گیرد. در این رابطه بیشترین استفاده ای که می‌توان از شاهنامه و سایر مکتوباتی که بر مبنای تاریخ شفاهی نگاشته شده‌اند برد، تأیید و تکمیل سایر یافته های تاریخی است. به عبارت دیگر این متون هرچقدر هم به لحاظ ادبی ارزشمند باشند به تنهایی ارزش تاریخی چندانی ندارند. (در این رابطه به ویدیوی مباحثه میان دکتر دریایی و دکتر پورشریعتی با موضوع ارزش تاریخی شاهنامه که لینک آن در منابع آمده رجوع کنید)
        ب) بررسی داستان ابداع نرد در میان تحقیقات علمی پژوهشگران تاریخ و ادبیات:
        دکتر تورج دریایی استاد تاریخ در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا-ایرواین در مقاله ای تحت عنوان "بازی شطرنج و تخته‌نرد در ایران ساسانی" (2002) که به انگلیسی نگارش یافته در خلال بحث مفصّلی در باب این دو بازی می نویسد: در رابطه با تخته‌نرد می‌بایست به هند به عنوان زادگاه این بازی نگریست ... ما در اواخر دوران باستان و ساسانی شاهد یک جریان کلّی از دانش هستیم که از هند به سمت ایران در حرکت است و بازی‌های صفحه‌ای (از جمله نرد و شطرنج) را نیز در بر می گیرد. استفاده از تاس برای هر دو بازی دلیلی دیگر است بر هندی بودن خاستگاه آنان، چرا که تاس و قمار در هند سرگرمی هایی مورد علاقه بوده‌اند (شطرنج نیز در قدیم با استفاده از تاس بازی می‌شده است) (ص3). وی در جایی دیگر، زمانی که رسالۀ شطرنج نامه را بررسی می‌کند، می‌گوید: بسیاری را عقیده بر این است که در هند، چنین پادشاهی و با این نام (دیوشَرم) اصلاً وجود تاریخی نداشته است (ص8) و همچنین در جایی دیگر نام فرستادۀ هندی (تاتریتوس) را ساخته و پرداختۀ تصوّرات تودۀ مردم در آن زمان می‌داند (ص9). دکتر دریایی به صراحت می‌نویسد: "داستان ابداع نرد توسط بزرگمهر به احتمال زیاد داستانی ساختگی و تخیّلی است و این بازی می‌‌بایست از هند آمده باشد" (ص12). ایشان این داستان را چیزی بیش از پروپاگاندای (تبلیغات سیاسی) ساسانیان برای ستایش و تمجید از شاه و دربار ندانسته و می‌نویسد: پیام داستان واضح است: امپراطوری پارس بزرگترین امپراطوری، پادشاهش بزرگترین پادشاهان و وزیرش خردمندترین وزیر در جهان است (ص11). به عبارت دیگر این داستان روایتی است ساختگی، جهت القای عظمت و برتری دستگاه ساسانی.
        دکتر محمّد جعفر محجوب نیز در مقاله‌ای در باب نرد که در کتاب "تخته‌نرد از دیدگاه تاریخ و ادبیات" عزیز نقدی‌وند (1382) آمده، می‌گوید: این مطلب (داستان ابداع نرد توسط بزرگمهر) قصّه‌ای است که مانند بسیاری قصّه‌های دیگر دربارۀ روزگار انوشیروان ساخته شده وترجمۀ حال و سرگذشت او را به صورت درازترین ترجمۀ تمام شاهان ساسانی در آورده است (نقدی‌وند، 1382: ص93).
        دکتر ابوالفضل خطیبی، عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در مقاله‌ای با عنوان "کهن‌ترین رساله در باب شطرنج و نرد به زبان پهلوی" رسالۀ شطرنج نامه یا همان گزارش شطرنج و وضع نرد را بررسی نموده و با استناد به پژوهشی از دکتر احمد تفضّلی می‌نویسد: "مطالب رسالۀ دربارۀ اختراع شطرنج و نرد (شطرنج نامه) افسانه آمیز است و احتمالاً از روایات شفاهی رایج در اواخر دورۀ ساسانی به کتابت درآمده و ارتباط فرهنگی ایران و هند در زمان خسرو انوشیروان موجب انتساب این افسانه به دوران او شده است."
        منبع معتبر دیگری که می‌تواند در این رابطه مورد استفاده قرار گیرد کتاب "تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام" (1376) است که توسط پژوهشگر فرهیخته، استاد فقید دانشگاه تهران، دکتر احمد تفضّلی به رشتۀ تحریر در آمده است. چندین صفحه از‌ این اثر نیز به داستان ابداع نرد اختصاص یافته و در اینجا نیز از این حکایت به عنوان افسانه نام برده می‌شود (صص 291-3).
        ج) جدای از بررسی‌های تاریخی، در خود داستان ابداع نرد نیز نکاتی به چشم می‌خورد که به روشنی حکایت از افسانه بودن این داستان دارد. به عنوان مثال به نظر ‌نمی‌رسد فردی قادر باشد در یک روز (به روایت شاهنامه) و یا سه روز (به روایت شطرنج نامه) بدون هیچ پیش‌زمینۀ آشنایی با شطرنج، قوانین آن را کشف نموده و حتّی آن‌گونه که در شطرنج نامه می‌آید سه دست متوالی مخترعین این بازی را شکست دهد (شطرنج نامه، بند11). همچنین پذیرش این مطلب که پادشاهانی مسئلۀ پرداخت باج و خراج یک سرزمین را به سرنوشت معمّای یک بازی گره بزنند نیز از منطق به دور است. در اینجا این فرضیه‌ای دکتر دریایی که این داستان برساختۀ دستگاه حکومتی ساسانی به عنوان پروپاگاندای سیاسی است منطقی تر به نظر می‌رسد (دریایی، 2002: ص11).
        لازم به ذکر است که این حکایت تنها افسانه‌ای نیست که پیرامون ابداع شطرنج و نرد شکل گرفته است. تاریخ مسعودی و تاریخ یعقوبی نیز اختراع نرد و شطرنج را در قالب افسانه‌ای دیگر به هندیان منتسب می‌دانند. در این روایت نقل می‌شود که در زمان یکی از پادشاهان هند باستان، تخته‌نرد به عنوان نمادی از چرخش ایّام و دست تقدیر ابداع می‌شود. به این معنی که کامیابی در زندگی انسان به خرد و هوشمندی نیست و بخت و اقبال تأثیر بیشتری در نیل به مقصود بازی می کنند. شطرنج امّا، بعد‌ها در زمان پادشاهی دیگر در مقابل نرد و با این هدف ابداع می‌شود که نشان دهد توفیق و پیروزی انسان محصول خرد و دانایی او است نه تقدیر و گردش روزگار (یعقوبی،1347: صص109-111 و مسعودی، 1356: صص 73-74). به دیگر سخن، در این روایت، نرد نمادی است از فلسفۀ جبرگرایی که انسان را تسلیم تقدیر می داند و در مقابل شطرنج مکتب فکری اختیار باوری را نمایندگی می‌کند که در آن عنان سرنوشت انسان در دستان عقل و اندیشۀ اوست.
        نتیجه گیری: هدف من از نگارش این مقاله تصحیح یک باور غلط امّا متداول در میان بسیاری از نرّادان ایرانی است که بر اساس حکایت شاهنامه، نرد را اختراع بزرگمهر و در نتیجه یک بازی ایرانی می‌دانند. ممکن است برخی نیز بر این عقیده باشند که بزرگمهر نرد را از شکل قدیمی آن به صورت امروزی در آورده است که این نیز باوری بی اساس و مبتنی بر تصوّرات و حدس و گمان های شخصی است، چراکه در هیچ یک از منابع تاریخی-ادبی که ذکر آن‌ها در این مقاله رفت به این مسئله کوچکترین اشاره ای نشده است. در متون مورد بررسی هرجا از نرد سخنی به میان رفته، از اختراع و نه تکمیل وتکامل آن صحبت شده بود. به علاوه تا کنون هیچ پژوهش تاریخی و یا ادبی معتبری در تأیید صحّت این مدّعا منتشر نشده است. البته این نکته که داستان ابداع نرد توسّط بزرگمهر داستانی افسانه‌ای است، نمی‌تواند به این معنی باشد که تخته‌نرد ابداع ملّتی دیگر است و ایرانیان در آن سهمی نداشته‌اند. اینکه این بازی را به یقین و به طور کامل ایرانی، هندی و ... بدانیم ادّعایی بی اساس است، چرا که حدّ‌اقل تا به امروز هیچ مدرک محکمی دالّ بر این موضوع یافت نشده و در همۀ پژوهش‌های تاریخی و ادبی در این‌ باره با حدس و گمان اظهار نظر می‌شود.
        در این میان آن‌چه که مسلّم است اینست که تاریخچۀ نرد با قسمت قابل توجّهی از فرهنگ، تاریخ، ادبیات و عقاید مذهبی ایرانیان در هم تنیده و تأثیر و تأثّر متقابل داشته است. برای نمونه، تبلور برخی از باورهای مذهبی ایرانیان باستان در بازی نرد قابل مشاهده است و از سوی دیگر در رابطه با اهمیّت و نفوذ این بازی سنّتی در تاریخ و فرهنگ ایران زمین می‌توان به این نکته اشاره داشت که در ایران باستان، دانستن نرد در کنار شطرنج و فنون رزمی از نشانه‌ها و لوازم بزرگی و پهلوانی به شمار می‌رفته و جزئی از برنامۀ آموزشی شاهزادگان و نجبا بوده است (دریایی، همان، ص4). در ادبیات نیز تقرییاً تمامی شعرای بزرگ ایران از جمله فردوسی، سعدی، مولوی، خاقانی، منوچهری، نظامی، ناصرخسرو و ... در اشعار خود به نوعی به نرد اشاره داشته و درقالب تشبیه و سایر صناعات ادبی از آن بهره‌های فراوان برده‌اند. (در این رابطه کتابی تحت عنوان "تخته‌نرد از دیدگاه تاریخ و ادبیات" توسط عزیز نقدی‌وند به نگارش در آمده که هرچند اثری علمی-پژوهشی محسوب نمی‌شود، امّا به عنوان مجموعه‌ای از اشعار و حکایات مربوط به نرد توجّه به آن خالی از لطف نیست.). در یافته‌های باستان‌شناسی نیز قدیمی‌ترین تخته‌نرد کشف شده تا به امروز به شهر سوختۀ ایران تعلّق دارد که این موضوع در کنار موارد مطرح شده در بالا مؤیّد آن است که هرچند نمی توان ابداع تخته‌نرد را منحصراً به ایرانیان نسبت داد، امّا قطعاً ایرانیان در سیر تحوّل تاریخی این بازی سهم قابل توجّهی داشته و از اوّلین مللی بوده اند که به این بازی ‌پرداخته‌اند.
        در پایان ذکر این نکته را لازم می‌دانم که هرچند مسایل تاریخی در جایگاه خود از اهمّیّت فراوانی برخوردار می‌باشند امّا از دید من، مهم‌ترتلاش برای ارتقای جایگاه این بازی در میان ایرانیان و ثبت آن به عنوان یک رشتۀ ورزشی است. روشن است که به ویژه در سه دهۀ گذشته، نرد در ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و از سوی متولّیان ورزش کشور مورد بی‌مهری واقع شده است. امید است با تلاش اعضا وصاحبان این صفحه و سایر نرّادان و نرد دوستان بتوانیم درگام اوّل تخته‌نرد را به عنوان یک رشتۀ ورزشی در ایران به ثبت رسانده، آن را آموخته و آموزش دهیم و سرانجام در رقابت‌های بین المللی بدرخشیم. همچنین باید اضافه کنم هرچند در نگارش این مقاله سعی من بر این بوده که حتی‌الامکان به قواعد نگارش علمی وفادار بمانم امّا این نوشته را نیز، به مانند نتیجۀ هر فعّالیّت انسانی دیگر نمی‌توان از عیب و نقص مبرّا دانست. در این رابطه انتقادها و دیدگاه‌های موافق و مخالف خوانندگان محترم در کمال تواضع مورد استقبال نویسنده است.
        میثم جعفری- آبان ماه 90
        منابع:
        الف) کتاب‌ها:
        -احمد بن ابی‌یعقوب، تاریخ یعقوبی، ترجمۀ محمّد ابراهیم آیتی، ج1، تهران، 1347.
        -بی نام، شطرنج‌نامه (گزارش شطرنج و وضع نرد)، ترجمۀ انگلیسی در:
        Daryaee, Touraj. “Mind, Body, and the Cosmos: Chess and Backgammon in Ancient Persia”, Iranian studies, volume 35, number 4, Fall 2002, pp.303-306 ترجمۀ فارسی در: بهار ملک‌الشّعرا، ترجمۀ چند متن پهلوی، تهران، 1347، صص 17-10.
        -تفضّلی احمد، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران، 1376.
        -فردوسی ابوالقاسم، شاهنامه، به کوشش سعید حمیدیان، بر اساس چاپ مسکو، تهران، 1384.
        -مسعودی ابوالحسن‌علی، تاریخ مسعودی (مُروج‌الذَهَب و معادن‌الجوهر )، ترجمۀ ابولقاسم پاینده، جلد1، تهران، 1356.
        -نقدی‌وند عزیز، تخته‌نرد از دیگاه تاریخ و ادبیات، تهران، 1382.
        ب) مقالات:
        -Daryaee, Touraj. “Mind, Body, and the Cosmos: Chess and Backgammon in Ancient Persia”, Iranian studies, volume 35, number 4, Fall 2002, pp.281-312 also available at: http://www.cais-soas.com/CAIS/Sport/chess_backgammon.htm

        -خطیبی ابوالفضل، "کهن ترین رساله دربارۀ شطرنج و نرد به زبان پهلوی"، وبلاگ شخصی نویسنده به آدرس:
        http://a-khatibi.blogspot.com/2010/12/blog-post_15.html

        ج) چند رسانه‌ای:
        -برنامۀ پرگار شمارۀ 59، با موضوع شاهنامه، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، تاریخ 15 تیرماه 1390. قابل دسترس در آدرس زیر:
        http://www.bbc.co.uk/persian/world/2011/07/110630_ptv_pargar_59.shtml
        ادامه