زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha

زیر سایه آقاست ماجده

 سلام سال جدید وعید نوروز بر همه دوستان وگرامیان مبارک باشد.
زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha

زیر سایه آقاست ماجده

مطالب
cloobid
saqgha
، 4 سال و 6 ماه و 23 روز
زن 34 ساله متاهل
فوق ليسانس ، خانه دار.


تبلیغات

  , liverpool_e_man
جبرئیل

«جبرئیل»، یکی از چهار فرشته مقرّب و برترین آنها (میکائیل، اسرافیل و عزرائیل) است. او در ادیان ابراهیمی رابط میان خداوند و پیامبران است.
در کتاب‌های دینی یهودیت، مسیحیت و اسلام از نقش جبرئیل بسیار یاد شده است. جبرئیل، ابراهیم علیه السلام را از آتش به فرمان خدا نجات داد و از موسی علیه السلام در مبارزه با فرعون حمایت کرد. هنگام خروج بنی اسرائیل از مصر، فرعونیان را به بحر احمر کشانید و در آن غرق کرده بر شموئیل ظاهر شد و به داوود علیه السلام ساختن زره آموخت. او زکریا علیه السلام را به ولادت یحیی علیه السلام و مریم علیها السلام را به ولادت عیسی علیه السلام بشارت داد.
(ر.ک: کتاب مقدس، کتاب دانیال، باب 8، عدد 16 و باب 9 عدد 21؛ انجیل متی، باب اول عدد 19 و …)
در سنت اسلامی و قرآن کریم، جبرئیل همان «روح القُدُس» است. دلیل صریح این مطلب، آیه 102 سوره «نحل» است:
«قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ القُدُسِ مِنْ رَبِّکَ.»
«بگو آن (قرآن) را روح القدس از سوی پروردگارت نازل کرده است.»
در آیه 97 سوره «بقره» نیز آمده است:
«قُلْ مَنْ کانَ عَدُوّاً لِجِبْریلَ فَاِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلی قَلْبِکَ بِاِذنِ اللَّهِ.»
«بگو هر کس دشمن جبرئیل شد [بداند] که جبرئیل آن (قران) را به دستور الهی بر دل تو نازل کرده است.» همچنین در قرآن با نام‌های: «روح» (غافر، 15)، «الرُّوحُ الاَمین»، (شعراء، 193)، «شَدیدُ القُوی» (نجم، 50) و «رَسُولٌ کَریم» (تکویر، 21 - 19) از او یاد شده است.
در سوره «نجم» به ملاقات یا مواجهه پیامبر صلی الله علیه و آله با جبرئیل، تصریح دارد. طبق احادیث بسیاری، جبرئیل به صورت جوان خوشرویی به نام دحیه کلبی، بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله ظاهر می‌شده است.
(الکافی، ج 2، ص 587؛ المناقب، ج 2، ص 244.)
آن حضرت، جبرئیل را به صورت اصلی خودش نیز مشاهده کرده است. در غزوه بدر با هزاران فرشته، به مدد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و یاران او آمد، در معراج همسفر و راهنمای حضرت رسول صلی الله علیه و آله بود و در منتهای معراج، در «سدرة المنتهی»، از مسیر باز ماند و به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت:
دیگر مأذون نیست که پیشتر رود و آن حضرت به تنهایی به سیر معراج ادامه داد. نام‌های دیگر جبرئیل، عبارت است از:
فرشته وحی، امین وحی، روح الامین عقل اوّل، ناموس اکبر، روح اعظم.
(ر.ک: لغتنامه دهخدا.)
علامه مجلسی رحمه الله در بحارالانوار (ج 25، ص 47 به بعد) بابی تحت این عنوان که «ائمه علیهم السلام مؤید به روح القدس بوده‌اند» باز کرده و احادیث فراوانی از منابع معتبر نقل کرده است.
روایاتی چند، نقش آن فرشته بزرگ الهی را در قیام عظیم و جهانی حضرت مهدی علیه السلام، به روشنی بیان کرده و از او به عنوان اولین کسی که با حضرت مهدی علیه السلام بیعت خواهد کرد، نام برده است. در بعضی از روایات آمده است:
او به همراه خیل عظیمی از فرشتگان، هنگام ظهور در محضر آخرین حجّت الهی حاضر شده و به یاری آن حضرت خواهند شتافت.
امام صادق علیه السلام در قسمتی از یک روایت طولانی فرموده است:
«… فَاَوّلُ مَنْ یُبایِعُهُ ذَلکَ الطائِرُ وَ هُوَ وَاللَّهِ جَبْرَئیل علیه السلام»
(الکافی، ج 4، ص 184، ح 3؛ علل الشرایع، ح 2، ص 429، ح 1.)
نیز فرمود:
«اَوَّلُ مَنْ یُبایِعُهُ جَبْرَئیل …»
(علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمی، ج 2، ص 204.) و (ر.ک: الغیبة، ص 314، ح 6؛ روضة الواعظین، ص 265.)
ادامه
99
کامنت بنویسید...
زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha
دوشنبه 7 فروردین ، 01:06
ممنون راضیه جان
ادامه
  , liverpool_e_man
صاحب الغیبة

در برخی روایات از این لقب، برای معرفی حضرت مهدی علیه السلام و اثبات غیبت برای ایشان استفاده شده است.
(همان، ج 1، ص 322.)
امام رضا علیه السلام فرمود:
«… وَ هُوَ صاحِبُ الغَیبَةِ قَبلَ خُرُوجِهِ.»
«و او است صاحب غیبت قبل از ظهورش …»
(کمال‌الدین، ج 2، ص 42، ح 5.)
همچنین از امام حسین علیه السلام نقل شده است که فرمود:
«قائم این امت نهمین از فرزندان من است و او است صاحب الغیبة …»
«قائِمُ هَذِهِ الاُمَةِ هُوَ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدی وَ هُوَ صاحِبُ الغَیْبَةِ …»
(همان، ج 1، ص 317.)
البته این احتمال نیز وجود دارد که مقصود از این ترکیب لقب نبوده؛ بلکه ترجمه آن مقصود باشد؛ یعنی، کسی که دارای غیبت است. احتمال دیگر اینکه این لقب نیز مانند بعضی از القاب، جهت تقیّه به کار می‌رفته است.
ادامه
کامنت بنویسید...
حسین حامی دکتر  , ebrahimihossein
یکشنبه 6 فروردین ، 09:43
یا مهدی ادرکنی عجل علا ظهور یا حسین کربلا ان شاءالله
ادامه
زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha
شنبه 5 فروردین ، 22:09
ممنوت
زیبا ومفید
ادامه
زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha
سفره آسمانی 2 روز پیش
ادامه
  , liverpool_e_man
عدل و قسط

از مهم‌ترین اهداف قیام حضرت مهدی علیه السلام، بر پایی عدل و قسط در جامعه بشری و بسط و توسعه آن بر کل کره زمین و بین تمام انسان‌ها است. معنای لغوی «عدل» آن است که از نظر انسان‌ها مستقیم است و آن ضد جور است و حکم به حق را نیز گویند.
(لسان العرب، ج 11، ص 430؛ مجمع البحرین، ج 5، ص 420.)
(قسط» در لغت به معنای عدل است.
(لسان العرب، ج 7، ص 377.)
بدون تردید کمتر مسأله‌ای است که در اسلام به اهمیت عدالت باشد؛ زیرا مسأله «عدل» همانند مسأله «توحید» در تمام اصول و فروع اسلام ریشه دوانده است؛ یعنی، همان‌طور که هیچ یک از مسائل عقیده‌ای، عملی، فردی، اجتماعی، اخلاقی و حقوقی، از حقیقت توحید و یگانگی جدا نیست؛ همچنین هیچ یک از آنها را خالی از روح «عدل» نخواهیم یافت. بنابراین جای تعجب نیست که «عدل» به عنوان یکی از اصول مذهب و یکی از زیربناهای فکری مسلمانان شناخته شود. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله درباره عظمت عدل فرمود:
«بِالْعَدلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَرضُ»
(مفردات غریب القرآن، ص 325.)
(آسمان‌ها و زمین بر اساس عدل استوارند.»
(عوالی الآللی، ج 4، ص 102.)
این تعبیر رساترین تعبیری است که ممکن است درباره عدالت بشود؛ یعنی، نه تنها زندگی محدود بشر در این کره خاکی، بدون عدالت بر پا نمی‌شود؛ بلکه سرتاسر جهان هستی و آسمان‌ها و زمین، همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیزی در مورد مناسب خود، برقرار است و اگر لحظه‌ای و به مقدار سر سوزنی، از این اصل منحرف شود، رو به نیستی خواهد گذاشت. از این رو خداوند متعال در آیات فراوانی، انسان‌ها را به اقامه عدل توصیه و امر فرموده است.
(مائده (5)، آیه 8.)
«عدالت»، عبارت است از اینکه انسان حق هر کس را بپردازد و نقطه مقابلش، آن است که ظلم و ستم کند و حقوق افراد را از آنها دریغ دارد.
«قسط» مفهومش آن است که حق کسی را به دیگری ندهد و به تعبیر دیگر «تبعیض» روا ندارد و نقطه مقابلش آن است که حق کسی را به دیگری دهد. مفهوم وسیع این دو کلمه - مخصوصاً به هنگامی که جدا از یکدیگر استعمال می‌شوند - تقریباً مساوی است و به معنای رعایت اعتدال در همه چیز و همه کار و هر چیز را به جای خویش قرار دادن می‌باشد.
(تفسیر نمونه، ج 6، ص 143.)
در روایات فراوانی مهم‌ترین هدف قیام حضرت مهدی علیه السلام «اقامه عدل و قسط» بیان شده است. تنها به برخی از آنها اشاره می‌گردد:
1. امام علی علیه السلام فرمود:
«… اَلْحادی عَشَرَ مِنْ وُلدی هُوَ المَهدِیُّ الَّذی یَمْلَأُ الاَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ جُوْرَاً وَ ظُلْماً.»
(الکافی، ج 1، ص 338، ح 7.)
(همانا یازدهمین فرزندم مهدی علیه السلام است، که زمین را پراز عدل و قسط می‌کند، آنگونه که پر از جور وظلم شده باشد.»
2. امام باقر علیه السلام فرمود:
«اِنَّ القائِمَ یَمْلِکُ ثَلاثَ مِائَةٍ وَ تِسْعَ سِنینَ کَما لَبِثَ اَهْلُ الکَهْفِ فی کَهْفِهِمْ یَمْلَأ الاَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطَاً کَما مُلِئَتْ ظُلمَاً وَ جَوْراً.»
(کتاب الغیبة، ص 474.)
(همانا قائم 309 سال به اندازه درنگ اصحاب کهف در غارشان حکومت خواهد کرد زمین را پر از عدل و قسط می‌کند، همان‌گونه که پر از ظلم و جور شده باشد.»
3. امام هادی علیه السلام فرمود:
«اِنَّ الاِمامَ بَعْدی الحَسَنُ ابنی وَ بَعْدَ الحَسَنِ اِبْنَهُ القائِمُ الذی یَمْلأُ الاَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جُوراً وَ ظُلْماً.»
(کمال‌الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 383، باب 37، ح 10.)
(پس از من فرزندم حسن است و پس از حسن فرزندش قائم کسی که زمین را از عدل و داد آکنده سازد، همچنان که پر از ظلم و جور شده باشد.»
4. عبدالعظیم حسنی می‌گوید:
به امام جواد علیه السلام عرض کردم:
امیدوارم شما قائم اهل بیت محمد باشید کسی که زمین را پر از عدل و داد نماید؛ همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد.
فرمود:
«یا اَبَا القاسِمِ ما مِنَّا اِلاَّ وَ هُوَ قائِمٌ بِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ هادٍ اِلی دینِ اللَّهِ وَ لکِنَّ القائِمَ الَّذِی یُطَهِّرُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ الأَرْضَ مِنْ اَهْلِ الکُفْرِ وَ الجُجُودِ و یَمْلَأُها عَدْلاً وَ قِسْطاً هُوَ الذی تُخْفی عَلَی النَّاسِ وِلادَتُهُ و یَغیبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ وَ یَحْرِمُ عَلَیهِمْ تَسْمِیَتُهُ وَ هُوَ سَمِیُّ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ کَنیُّهُ …»
«ای ابوالقاسم!
هیچ یک از ما نیست جز آنکه قائم به امر خداوند و هادی به دین الهی است، اما قائمی که خدای‌تعالی به وسیله او زمین را از اهل کفر و انکار پاک سازد و آن را پر از عدل و داد نماید، کسی است که ولادتش بر مردم پوشیده و شخصش از ایشان نهان و بردن نامش حرام است. او هم نام و هم کنیه پیامبر صلی الله علیه و آله است و …»
(همان، ج 2، ص 377، باب 36، ح 2؛ همچنین ر.ک: طبرانی، المعجم الصغیر، ج 2، ص 148؛ کنزالعمال، ج 14، ص 270، ح 38689، ح 38707؛ تفسیر ابن کثیر، ج 3، ص 312.)
ادامه
کامنت بنویسید...
زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha
شنبه 5 فروردین ، 22:08
ممنون گل خواهر
ادامه
نگار  , nvbnet
شنبه 5 فروردین ، 22:04
بله درسته ماجده عزیز
خواهش
ادامه
زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha
شنبه 5 فروردین ، 22:00
عدالت به دیدگاه افراد بستگی داره.مثلا عدالت از نطر یک بی خدا با یک آدم مسلمان یکسان نیست.یقینا
ادامه
زیر سایه آقاست ماجده  , saqgha

یاد این جمله به دلم آتش زد؛
که دلیل گریه های تو گنه های من است ...

اللهم عجل لولیک الفرج ....
ادامه