کل مشدی باهنده  گذشته حال اینده , sabr25

کل مشدی باهنده گذشته حال اینده

 به نام خدایی که لر آفرید       دلش را از اندوه پر آفرید  غم لر غم غربت و کوچ نیست  
کل مشدی باهنده  گذشته حال اینده , sabr25

کل مشدی باهنده گذشته حال اینده

مطالب
cloobid
sabr25
، 3 سال و 1 ماه و 28 روز
مرد 47 ساله مجرد
زير ديپلم ، چندسالی می‌شه که هوس سفر کردم. توقفگاه بعدی کجاست؟ به هر آن کجا که باشد به جز این سرا، سرایم


تبلیغات

کل مشدی باهنده  گذشته حال اینده , sabr25
پوشش زنان

لچک

لَچَک، کلاهی است که زیر می‌نا استفاده و با انواع سکه‌های قدیمی، مروارید، سنگ و پولک تزیین می‌شود و انواع گوناگون دارد. سیخکی، ریالی، صدف، که رایج‌ترین آن ریالی است که از سکه‌های قدیمی استفاده می‌شود.

مِی‌نا

ایل بختیاری

روسری از جنس حریر و ابعاد بسیار زیاد به شکل مستطیل است که به‌صورت بسیار ویژه‌ای به سر می‌کنند. مِی‌نا را با سنجاق محکم توسط بندی از یک‌سوی لچک به‌سوی دیگر آن از پشت سرشان می‌آویزند که به آن سیزن گفته می‌شود و بعد موهای جلوی سر را تاب می‌دهند و از زیر لچک بیرون می‌آورند و در پشت می‌نا پنهان می‌کنند و آن موها را ترنه می‌نامند و با مهره‌هایی با رنگ‌های گوناگون آن را تزئین می‌کنند که جلوه‌ای خاص به زیبایی می‌نا می‌دهد.

تن‌پوش

ایل بختیاری

پیراهنی به نام جومه یا جوه است. این پیراهن معمولا دو چاک در اطرافِ کمر دارد و تا پایین کمر می‌رسد و زیر آن دامن بسیار پرچینی به نام شولارقری می‌پوشند که برای تهیه آن گاه از ۸ تا ۱۰ متر پارچه استفاده می‌شود.

جلیقه

روی پیراهن پوشیده می‌شود که از جنسِ مخمل است. همچنین زنان بازوبندی (بازی‌بند) نیز به دست می‌کنند که با مهره‌های رنگی و سنگ تزیین می‌شود. البته استفاده از آن خیلی رایج نیست و بیشتر در مراسم عروسی پوشیده می‌شود.

پوشش پایین‌تنه

از شلواری معمولی و گیوه استفاده می‌شود. رنگ لباس زنان بختیاری الهام گرفته از طبیعت است. زنان و دختران جوان در رخت‌های خود از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند و رنگ لباس خانم‌های مسن به دلیل احترام به سن و سال آن‌ها تیره‌ است
ادامه
99
کل مشدی باهنده  گذشته حال اینده , sabr25
تقدیم به بختیاریهای عاشق

بیو بریم مال خومون والا تشس بلازه

بنشینیم دور یك والا شوگار درازه

بیار دستاته بنه من دستوم كه تا جون داریم دوتائیمون چی مه و آستاره

كل یك بویم

بی یاو بی یاو تا نمهنیم تهنا بوندیم عهدی كه تا هدمون همدرنگ و ستین دل یك بویم
ادامه
کامنت بنویسید...
حورا  , nila35.eng
51 دقیقه پیش
عالی بود ساراجان
ادامه
سارا 00 , angel6200
2 ساعت پیش
کبوتر بال بال بکُن بیو سر زونیم
ی پیومی خوم دارم سی یار جونیم
پیومی برسون سی یار دیرم
وِِِش بگو من دلمی تا که بمیرم
**********************
عالی بید خان طلا =D >
ادامه
محمــــــــــــــــد  , raak
شنبه 1 اردیبهشت ، 13:31
به به چه علاقمندان بختیاری زیادن
ادامه
کل مشدی باهنده  گذشته حال اینده , sabr25
تصاویر جذاب از بهترین مدل های لباس محلی زنان لرستان و بختیاری
ادامه
کل مشدی باهنده  گذشته حال اینده , sabr25
عزیزم مِنه دِلُم ای گُل بِیو بِشین تِیم

مِرزنگا اِی دُدَر تِیه زِخوتُم ضربه خنجری هم

عزیز توی قلب من بیا بنشین کنار من ////// مژه ها این دختر چشمای منو با خنجر زده

وا همه خوش گُفتُ لُفت گُل مُنهِ کِرد خوار

عزیزمی ، زبونم دِر نِیخوره که بِس بِگُم یار

با اون همه خوش زبانی ، گلم مرا خوار کرده ///// عزیز من زبانم تاب نمیخوره که به او بگویم یار

آرزوم رَدهِ به باد گُل خُو کُنه شی

هو زِ مُو عاشق تره نِیارهِ وا ریی

آرزویم بر باد رفت که گل من میخاد ازدواج (شی ) کند ///// او از من عاشق تره ولی به روی خودش نمیاره

گُل بِیو بِیو بِیو یِه عهدی بُوَندیم

هر که مون عهد بشکنیم هرگز نخندیم

ای گل بیا بیا بیا یه عهدی با هم ببندیم ///// هر کدام از ما اون عهد رو بشکنیم هرگز نباید بخندیم

اَر بیا به دیدنم جونُمه اِنوم پات

ایوَنُم زِ شوقِ دل مینه هَر دو تیم جات

اگر بیایی به دیدن من جونم را به پایت میریزم ///// از شوق دل جای تو رو توی دو چشمم میزارم

تو به دیر و مُو به دیر کُه وَسته مِیونه

مَر خدا طاقت دله بده هَر دو مونه

تو و من از هم دوریم و یه کوهی افتاده بین ما ////////// مگر خدا به دل هر دوی ما طاقت بدهد
ادامه
کامنت بنویسید...
ساناز احمدیان , sanazz95
3 ساعت پیش
خیلی زیبا
ادامه
سارا کورو آی اینجیسی , enekaseab
شنبه 1 اردیبهشت ، 15:19
قشنگه
ادامه
سوگند صحرایی , fff.sh
شنبه 1 اردیبهشت ، 12:39
چقدر زیباست ...
ادامه
کل مشدی باهنده  گذشته حال اینده , sabr25
سنگ نوشته ­های مشروطیت (پیر غار)

پیر غار در 35 کیلومتری شهرکرد و در نزدیکی شهر فارسان واقع است. در این محل، چشمه ­های آب از داخل سنگ ­ها در جریان است. در این منطقه بر روی قسمتی از صخره­ ها سنگ نوشته هایی وجود دارد که حاکی از نقش بختیاری­ ها در انقلاب مشروطه می­ باشد. پیرغار از امکانات استراحت و اطراق خوبی برخوردار است.

محتوای کتیبه‌ها سه کتیبه‌ای که در منطقه پیرغار وجود دارند، از زبان دو تن از شخصیت‌ها و رهبران تاثیرگذار در جنبش مشروطه‌خواهی یعنی سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شده‌اند. محتوای کتیبه اول که به دستور سردار ظفر و از زبان وی نوشته شده است، ابتدا اشاره‌ای به اوضاع ایران در دوره مظفرالدین شاه و تقاضای مردم بر حکومت مشروطه و امضای حکم مشروطه توسط مظفرالدین شاه می‌کند.

سپس سردار ظفر که گوینده این متن است، اشاره به زمانی می‌کند که خودش و سردار اسعد در خارج از ایران حضور دارد که همزمان با استبداد محمدعلی شاه و تقاضای محمدعلی شاه از مردم بختیاری برای حمایت، وی توضیح می‌دهد که رهبران بختیاری از خارج از کشور برای مقابله با استبداد به مردم پیوستند. در بخش اول کتیبه به اوضاع کلی ایران اشاره شده و گفته شده که تبریز هرگز ساکت نشد و مردم رشت نیز به قیام پیوستند. ادامه متن کتیبه شامل شرح لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در فتح تهران است. سنگ نوشته مشروطیت پیر غار شرح فعالیت‌های مجاهدین چهارمحال و بختیاری برای مبارزه با استبداد محمدعلی شاهی است.

کتیبه پیرغار دو

این سنگ نوشته علاوه بر شرح وقایع مربوط به فتح اصفهان و تهران و همراهی مجاهدان چهارمحال و بختیاری با نهضت مشروطه، جریان‌های فکری سیاسی و اجتماعی حاکم بر جنوب غربی ایران مقارن با اعاده مشروطه سقوط استبداد صغیر را نیز نشان می‌دهد و مشروطه‌خواهی بختیاری‌ها را نیز به تصویر می‌کشد. همچنین در کتیبه اشاره به جنگ با سالارالدوله و شکست دادن وی توسط بختیاری‌ها نیز شده است. در بخش پایانی کتیبه به روی کار آمدن احمدشاه و نایب بودن عضدالملک و رییس الوزرایی صمصام‌السلطنه نیز اشاره شده است. کتیبه با شرح حال کوتاهی از حکومت سردار ظفر بر شهرهای مختلف ایران به‌ویژه کرمان پایان می‌یابد.

کتیبه پیرغار سه

در کتیبه دوم که از زبان علیقلی خان سردار اسعد نوشته شده است، پس از ذکر دو بیت شعر، ابتدا به ذکر شجره‌نامه خاندان سردار اسعد پرداخته شده و سپس گزیده‌ای از آنچه بین طوایف بختیاری بر سر انتقال قدرت از ایلخانی به حاجی ایلخانی بیان شده و بعد از آن اشاراتی به قلمرو حکومت بختیاری ها شده است. محتوای کتیبه سوم نیز که در حدود دو خط است، ابتدا به ذکر تاریخ وفات سردار اسعد در سال ۱۳۳۶ هجری قمری اشاره دارد و سپس به حذف عناوین و القاب توسط رضاشاه در سال ۱۳۰۴ اشاره می‌کند. عملیات مرمت کتیبه‌های مشروطیت شامل دفع و حذف عوامل آسیب‌زا، دفع رطوبت، لایه‌برداری، حذف گل‌سنگ و آسیب‌های بیولوژیکی و منظری و خوانا سازی کتیبه‌های تاریخی در مجموعه گردشگری پیرغار در حال انجام است.

ادامه