کلوب دات کام پس از 12 سال فعالیت خاموش می شود بخوانید ...
معماری مدرن , modern_architecture

معماری مدرن

معماری مدرن , modern_architecture

معماری مدرن

1,218نــــفــــــر
پسندیده اند
1,218نفر پسندیده اند
با توجه به اهمیت و نقش معماری مدرن برای دانشجویان و مهندسان معماری از علاقمندان در این زمینه دعوت میشود در بحثهای این کلوب شرکت نمایید . این کلوب وابسته به انجمن معماران مهر پارسه میباشد .با توجه به اهمیت و نقش معماری مدرن برای دانشجویان و مهندسان معماری از علاقمندان در این زمینه دعوت میشود در بحثهای این کلوب شرکت نمایید . این کلوب وابسته به انجمن معماران مهر پارسه میباشد .مشاهده کامل مشخصات
22 اردیبهشت 1385
سرگرمی و طنز
این کلوب وابسته به انجمن معماران مهر پارسه میباشد .

اعضاء

  • قادر فرضی , gader_farzi
  • پیام محمدپور , pepi_montenegro
  • کورش کبیر , dimas1983
  • فائزه م , raha_loveme_73
  • پردیس  , pardis332
  • نازنین روحانی , rohan_19029
  • وحیــــد  , vahidj0462
  • امیر پسر بهاری  , amir_0273
  • ریحانه ملایی , rooh_s68
  • علی صابری , 1032746
  • نرگس سالواتور , n_lovely
  • رضا بحرینی , rbahrieni
  • بردیا صالحی , ver3an
  • مرتضی  اسکندری , hakan_wolf
  • کیمیا  , k_n93
  • حمید علیمرادی  , hamidalm
  • فافا صادقی , ayeh1369
  • س ر , 84511
  • امیر محمدی , farzad_gitarest
  • میلاد مهدوی , oomilad_mn
  • محمد م , wolf2199
  • ابی اقیانوس , vvurujakk
  • حامد  صادقی  , hamed_one
  • بی نام نشان , galbesalim
  • اقاقیا اقاقیا , mojgan_green
  • مهدی حسنی , animator3d
  • ندا مدیر , p30neda
  • عباد اکبرزاده , to_del_boro_5875
  • به تو چه  , rn1373
  • ﭘﮓ ﺳﻴﻦ , pegah44
  • پریسا  , architect84
  • نگار لطفی , negariiii
  • سید احمد بنده خدا , adfsehtjgmn
  • صبورا م  , shivaparsi20
  • رضا ساشا , rozmemar
  • دانیال  , danialamo
  •   , mozhdeh59
  • سحر ج  , iliyen
  • نیما خسروی , i9000
  • میترا س , asd167
  • سمیرا جون , samira_1990
  • محدثه محمدی , mohadesequine
  • مهدی رحمانی , javadzzz
  • علی پازوکی , ali_pazoky
  • سولماز اسدپور , arquitect
  • احمد حبیبی , dadash_kopoluo
  • پوریا حاتمی , marshall_7hills
  • حامد  , hamed2413
  •   , fiftynine0262
  • آیــســــــــــــان   , ice_2012
  • 1218 نفر

    morebox img

آلبوم تصاویر

  • Birmingham
  • Rafael Viñoly
  • Toyo Ito
  • Toyo Ito

4 تصویر ...

morebox img



تبلیغات

معماری مدرن , modern_architecture
هلسینکی، شهری برای نور روز
:: بهرام هوشیار یوسفی

اگر قصد یک سفر معمارانه به شمال اروپا، آنهم خیلی شمال اروپا دارید (!)، حتما هلسینکی را انتخاب کنید؛ شهری به شدت معمارانه با گذشته‌ای متاثر از فرهنگ روس و معماری معاصر متاثر از اندیشه‌های مدرن و بی‌بدیل معمار شهیر فنلاندی آلوار آلتو و البته شاخص ترین مصالح ساختمانی فنلاند یعنی چوب....
شاید باور نکردنی باشد که اینروزها، 20 ساعت پرتو افشانی نور خورشید در طی روز در هلسینکی جشنواره‌ای را خلق کرده که شاید بتوان آنرا جشنواره نور روز خواند، به همه اینها اضافه کنید لنگرگاه زیبای هلسینکی، ردیف کافه های کنار لنگرگاه و البته ستونی از درختان غان را...!




پرتره‌ای از التو در میان آثارش در مغازه‌ای که فقط کارهای آلتو را می‌فروشد!



درخشش افتاب و موزه‌ هنرهای معاصر کیاسما


...و البته معماری چوب


میدان سنا، یادگاری از دوران حکومت روس‌ها در قرن 19

www.aruna.ir
ادامه
99
معماری مدرن , modern_architecture
لمس کردن طبیعت
آرشیتکت : ریک جوی
آریزونا ، ایالات متحده
Architect : Rick Joy
Arizona , USA
در آریزونای جنوبی در نزدیکی مرز مکزیک ، آسمان و مناظر اطراف در نشاطی بی پایان و تنها در یک نقطه از نور و فضا با یکدیگر تلاقی پیدا کرده بودند . در گستره بیابانهای بی پایان که خود بیانگر رعب و ترس از طوفانهای یک روز تابستانی و شبهایی با آسمانی صاف ( بر اساس گفته تعدادی از رصدخانه های نجومی ) در عرصه این طبیعت ، شگفت آور است مردی به نام ریک جوی خانه ای ساخته است ، ساختمانی با ساختار ترسیمی محکم و با ترکیبی از آبگینه در سطحی به رنگ خاکستری و پولادی زنگار بسته و خود با وقاری فرونشته بر زمین ، چون مارمولکی که بر روی سنگی آفتاب میگیرد . مشتریان او زوجی بودند اهل اوهایو ، کسانی که تعطیلات خود را در جنوب غربی میگذرانند ، و شیفته این گستره طبیعی شده بودند . نقطه ای با دورنمایی از قدمت و گذشت ، که خانه ای را برای سالهای بازنشستگی طلب کرده بودند . خانه-ای با سطحی از بوته های کوتاه قد و درخت های کهور بومی و نیز علفهای وحشی پوشیده شده بود ، زمین های این بیابان دارای سزاشیبی هایی بود که هر چه به سمت جنوب کشیده میشد در افق جای بین حدفاصل قله های به برف نشسته کوهساران سطح ملایمتری به خود میگرفت . جدا از فضاهای معمولی اتاق نشیمن و مهمانخانه ، مشتریان این مرد خواستار دو اتاق مطالعه ، فضایی برای تفریح و یک سکو برای تلسکوپ نوری شدند ( همسر ایشان به عنوان اختر شناس در رادیو بکار جمع آوری تعداد زیادی از نماهای نزدیک که در طول روز امکان دیدن آن را داشت ، مشغول بود ) . همه این موارد سبب میشد تا ایشان به دنبال منزلی در یک طبقه باشد .

 ریک جوی در جواب به این مسئله خانه ای را بر روی تپه ای بنا نهاد ، تعریف ارائه شده ابقا کردن دو دیوار ، به شکل U اریب مانند در دو طرف یکدیگر بود و مآخذی نیز برای آن بنا نهاد . حجم این دیوار های اریب مانند در پایه از انتها به زمین فرونشسته بود (‌ که یک مسکن اصلی و یک مهمانخانه کوچک را در بر میگرفت ) . که تمایل اندکی به یکدگیر داشتند ، بهمراه حیاطی که فضای میانی جلوی خانه را اشغال کرده بود . اگر از جاده ای نزدیک ، چشم انداز خانه را بررسی کنیم تنها پایه های فرونشسته نورانی را خواهیم دید که در بالای سطح زمین قرار گرفته است و در شب ، جای خود را به قالبی از مجملی فروزان میبخشد . همانند آنکه بپنداریم در فضا معلق باشد .

در جلوی درب ورودی ، کاکتوسهایی که در دو طرف باغچه ی پوشیده از شن و ماسه را فراگرفته دیده می شود . برای وارد شدن بایستی از میان پلکان هایی عبور کنید که در شکاف بین دو دیوار مورب قرار دارد ، و برای سهولت خارج شدن ، از محوطه حیاطی که در پایین قرار گرفته استفاده میکنیم .

 

ترجمه :‌ امیرعلی نجاری سیسی , http://amiralisisi.persianblog.com
منبع : THE ARCHITECTURAL REVIEW ، شماره
ادامه
معماری مدرن , modern_architecture
ساختمان مرکزی BMW
:: وحیده رنجی
طرح ساختمان مرکزیBMW، در واقع پادزهری برای اذهان بی حس شده عصر یکنواخت ماشینی است! ظه حدید با آفریدن یک محیط کاری سیال که در آن مدیریت، مهندسی، کارگران و ماشین آلات ظاهرا در هم تلفیق شده‌اند، درپی دگرگون کردن سلسله مراتب مرسوم در کارخانه‌ها است.

محیطی که اطلاعات آزاد و روان بوده و انسان و ماشین، در همزیستی خوشایندی به سر می‌برند، این درحالی است که منظره درخشش بدنه سیاه و نقره‌ای ماشین های معلق خط تولید به نظر برخی نازیبا و برای دوستداران اتومبیل مسحور کننده است.
سایت کلی مجموعه متشکل از سه قسمت اصلی است: ساخت بدنه اصلی، رنگامیزی و مونتاژ، که درون صفحه‌های مواج فلزی پیش ساخته مستقر شده‌اند. حدید با ایده حلقه برگشت خط تولید (Loop Back) در قسمت مرکزی، نظام ساختاری پروسه تولید را دگرگون کرده‌است و کارگران و مهندسین قادرند ضمن ادامه کار خود در صورت لزوم، پروسه مونتاژ را از نو شکل دهند!

اولین چیزی که در ساختمان مرکزی توجه بازدید کنندگان را جلب می کند مقیاس بزرگ فضاست. قسمت پل‌مانند منشعب شده از ساختمان اصلی، فضای اداری را در بر گرفته و موجب پیوند دو حجم دیگر شده و حیاط کوچک ورودی را قاب می‌کند. بازدید کنندگان هنگام رسیدن به مجموعه از سمت اتوبان به آرامی پایین می‌روند و در حالی که از کنار گالری نمایش عبور می‌کنند، جهتشان تغییر کرده و به پارکینگ پخش و پلا شده‌ای برخورد می‌کنند که بصورت اریب نسبت به ساختمان قرار گرفته‌است و در نهایت باید به سمت زیر پل متصل به فضای اداری روانه گردند تا ورودی اصلی را دریابند.

ستونهای حجیمی فضای پل مانند را بصورت آزاد راهی معلق در هوا متصور می سازند که فضاهای اداری در روی این پل بصورت تراسهای متوالی بتونی جا گرفته اند. شفافیت بنا، دیدهای سه بعدی و اختلاف ارتفاعی که در این سالنها و محور اصلی بوجود آمده سیالیت انتقال اطلاعات و روابط را در چنین مجموعه ای موجب شده است.
جداره های شفاف با خلق دسترسی های بصری، موجب از بین رفتن سلسله مراتب اجتماعی و شکسته شدن مرز بین کارکنان شده است.
با نگاهی به اتفاقات ساختمان مرکزی BMW، حدید محیطی یکپارچه خلق کرده است که موجب روان شدن پروسه تولید می شود. این نوع طراحی در زمینه خط تولید در واقع راه حلی بر دغدغه فکری فوتوریست ها در مورد سرعت و رویای آنها از جامعه همیشه پویاست. بی شک امروزه چنین تجربه هایی پرستش کورکورانه ماشین را دگرگون می سازد. این نکته رابطه ای بین اندیشه های فوتوریستی و فاشیست ها نیز است؛ تمایل به کاهش درگیری انسان با زندگی ماشینی فرمهای حدید؛ بازتابی از تمایل وی به وارونه کردن صفات انسانی از دست رفته مدرنیسم است. ظاها حدید در این پروژه خط سیر مدرنیستی را دگرگون ساخته و جریان سیال اطلاعات جایگزین یکنواختی خط مونتاژشده است.
به عنوان حسن ختام می توان گفت حدید در معماری اش، با رویکرد به تکرار و پیوند عناصر، آمیختگی و غنای تکلم را بطور واقعی نشان می دهد، به گونه ای که، هرگز بوی فرسودگی وتحمیل نمی دهد. پدیده مزبور، برخاسته از سرشت طبیعی، جرات و فراست کسی است که به سبب استعداد واقعی اش، از قابلیت پالایش و بنا نهادن تئوری های مفصل تری برخوردار است.
ARUNA
ادامه
معماری مدرن , modern_architecture
شهر فرهنگ Galicia
 آرشیتكت: پیتر آیزنمن
 
 *(( City of Culture Galicia
 
 
   این شهر فرهنگ، یك مركز جدید فرهنگی برای استان Galicia در شمال غربی اسپانیا است.** این پروژه بر روی یك تپه كوچك، مشرف به Santiago de compostela واقع شده است.
   طرح از روی هم قرارگرفتن سه سری اطلاعات كامل می شود:
        اول- پلان خیابان قرون وسطایی مركز شهر Santiago برروی نقشه توپوگرافی دامنه  
             سایت (تپه های مشرف به شهر)قرار می گیرد.                                             
        دوم- یك شبكه دكارتی مدرن كه بر روی این مسیرهای قرون وسطایی قرار می گیرد.
        سوم- از طریق نرم افزار شبیه سازی كامپیوتری ، اجازه خم كردن توپوگرافی دامنه  
              تپه بر روی دو سطح ژئودزی داده می شود.
 



 
                                                          
 به این ترتیب توسط یك ماتریس، پلان های قدیم و جدید، همزمان تغییر موقعیت می دهند و یك سطح توپولوجیكال را ایجاد و تولید می كند ، كه تا كنون سابقه نداشته است.
مركز اصلی شهر به شكل یك زمین شهری است كه در آن ساختمانها شاخص ، و خیابانهایش فرورفته است. ]فضای پر و خالی فضا [
با این عملیات جراحی كه ترتیب داده شده ،پروژه مانند یك سطح منحنی است كه نه فرم خاصی دارد و نه زمین خالی است، بلكه هم زمینی شكل دار است و هم فرمی شكل گرفته، مطابق با شكل منطقه ، كه جایگزین طرح شهر قدیمی شده است.
فرم شهر قرون وسطایی سانتیاگو بیانگر حس غربت نیست بلكه شهری است جدید و تا حدی دارای حضوری آشنا در فرم جدید است.   
 
ساختمانهای شش گانه پروژهدر قالب سه دسته زیر ارائه می شود:
-         موزه تاریخ گالیله و مركزی با تكنولوژی جدید
-         سالن موسیقی و ساختمان خدمات مركزی
-         كتابخانه گالیله و آرشیوهای دورهای مجلات
دسترسی ها و مسیرهای عابر پیاده كه اجازه تنفس به ساختمانهای اطراف می دهد، به روی یك میدان عمومی باز می شود كه توسط شش ساختمان محدود شده است.در محوطه سازی این میدان از عنصر آب بهره برده شده است.
محدوده ساختمان CCG را باغهای گالیله در بر گرفته است.منطقه ای از باغها و زمینهای جنگلی كه تفریحی - آموزشی است.
در حال حاضر چهار ساختمان در دست ساخت است و دو ساختمان دیگر تا اواخر امسال در برنامه ساخت قرار می گیرد.كتابخانه آن نیز جهت تكمیل در بهار امسال برنامه ریزی شده است.
           

 
                                                                  
مشخصات پروژه
موزه تاریخ گالیله :          172000 فوت مربع
مزكز تكنولوزی جدید :     135000 فوت مربع
سالن موسیقی:                220000 فوت مربع
كتابخانه :                     122000 فوت مربع
آرشیو دوره ای :               86000 فوت مربع
ساختمان خدمات مركزی:     50000 فوت مربع
 تاریخ آغاز پروژه:            2000
 تاریخ اتمام  :          2010-2011
فازهای ساختمانها درسال 2006 باز گشایی خواهد شد. 




Galicia *
 منطقه ای است در شمال غربی اسپانیا.ناحیه ای است خود مختار و مستقل به پایتختی سانتیاگو.یك ناحیه زراعتی است و مردم آن به زبان گالیشیایی صحبت می كنند كه مربوط به پرتقال است.
 
**طرح آیزنمن درآگوست 1999، طی یك مسابقه معماری انتخاب شد.در این مسابقه معمارانی چون: استیون هال،رم كولهاس،دانیل لیبسكیند،ژان نوول و... نیز شركت داشته اند.
 

منبع:arcspace

برگردان: علی توكلی دینانی
منبع :‌ وبلاگ نور ، سکوت و معماری
ادامه
6
    معماری مدرن , modern_architecture
    دغدغه ای فراموش شده با عنوان «هویت‌بخشی به سیمای شهر»
    :: بهرام هوشیار یوسفی

    زمانی که محمد سعیدی کیا، زمانی قریب یک سال پیش، در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان وزیر جدید مسکن و شهرسازی در جمع خبر نگاران با اشاره به اولویت‌های کاری خود در وزارت مسکن و شهرسازی، توجه به شهرسازی و هویت دادن به سیمای شهر و روستا با توجه به معماری ایرانی و اسلامی را سرفصلی در اولویت‌های معنامحور برنامه خود قرار داد، اتفاقی فرخنده می‌خواست جامه عمل بپوشد، که در صورت جدی گرفته‌شدن سرآغازی می‌شد (یا خواهد شد) بر نگرشی نو در عرصه ساخت و ساز در عرصه شهرسازی و معماری....
    با نگاهی به سند چشم‌انداز 20 ساله كشور و نیز برنامه چهارم توسعه و هم‌چنین، آنچنان که بدان اشاره شد، مطالب ارائه شده توسط وزیر جدید مسكن و شهرسازی، حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی و هویت‌بخشی به شهرها و مراكز جمعیتی قرار بود که در اولویت قرار بگیرد؛ به‌‌نظر می‌رسد برای نیل به این اهداف، تغییرات عمده در نگرش مسولین و متولیان شهرسازی و معماری كشور و نیز مدیریت‌های شهری ضروری باشد.
    امروزه تخریب بافت‌های با ارزش تاریخی در شهرها (حتی بعضا در لوای مقاوم‌سازی آنها) و نادیده‌گرفتن خسارات ناشی از اجرای طرح‌های سوداگرانه، خبرهایی متداول در رسانه‌ها‌ی جمعی است؛ سازمان‌های ذیربط در امر ساخت و ساز به بهانه نوسازی بافت‌های فرسوده (به‌ ویژه در شهرهای تاریخی) چشم خود را به روی تخریب میراث فرهنگی و معماری كشور بسته‌اند و حفاظت از بافت‌های تاریخی شهرها و نیز هویت‌بخشی به كالبد شهرها از حد آرزوها فرا نرفته و كارفرمایان و سرمایه‌گذاران در این بخش، عمدا و یا سهوا به نابودی بازمانده هویت شهری كمر بسته‌اند و دیری نخواهد گذشت كه چیزی جز افسوس بر جای نخواهد ماند.
    فضای كالبدی، آنجایی که عرصه سازگاری فرد با محیط انسانی و فرهنگی پیرامون را در جایگاه عاملی مشارکت‌دهنده فراهم می‌سازد، آنچه و آنکه به این فضا شكل می‌بخشد، اهمیتی ملی به خود می‌گیرد و البته نتیجه چیزی نخواهد بود جز نیازهای واقعی و طبیعی همین محیط و در سر سلسله‌ آن‌ها تعاریف فرهنگی/اجتماعی آن.
    در تیرماه سال گذشته در كنگره بین‌المللی معماران كه در استانبول برگزار شد، از دولت‌ها در سراسر جهان خواسته‌شد تا موجبات شكل‌پذیری شهرها و مناطق مسكونی را با تكیه بر «فرهنگ تاریخی، احترام به محیط‌زیست و طبیعت و نیازهای اجتماعی» فراهم آورند. واقعیت اینجاست كه هویت‌بخشی به شهرها جزء جدایی‌ناپذیر از دانش معماری و شهرسازی است و بدون حفظ كرامت و تبیین جایگاه معماری در كشور و حضور معماران مجرب و آگاه در عرصه‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ساخت‌و‌سازها و طرح‌های عمرانی، حصول این امر دست نیافتنی است. از آنجا كه كشور ما، از نظر تمدن، مدنیت و معماری از جمله كهن‌ترین كشورهای دنیا به شمار می‌رود، معماران ما بالاترین مسولیت را در فرهنگ‌سازی شهری، هویت‌بخشی به شهرها و سازماندهی مراكز مسكونی و جمعیتی به‌عهده دارند و چنانچه جایگاه مناسب خود را بیابند، می‌توان در آینده، به اجرای این برنامه‌ها امیدوار بود.
    در این راستا وظیفه‌ اجتماعی معمار، در مقام شخصیتی خلاق كه باید این روند را شكل دهد، براستی شایسته تامل است؛ از طرف دیگر، اعضای جامعه به‌عنوان كاربران هستند كه باید همچون ساحت‌های دیگر فرهنگی/اجتماعی، در مقام مخاطب معماری، با نظارتی هوشمند جویای حق انسانی و شهروندی خود در محیط مصنوع باشند. این امر میسر نمی‌شود مگر با دانش‌افزایی جامعه در این راستا و نهادینه كردن مقوله نقد علمی در معماری و شهرسازی در كنار حس مسولیت تك‌تك شهروندان نسبت به آنچه می‌بینند و آن‌چه در آن زندگی می‌كنند.
    حمایت از ایجاد تشكل‌های فرهنگی، حرفه‌ای و صنفی معماران در سراسر كشور و به‌كارگیری متخصصان و مسئولان دلسوز و آگاه در مراكز تصمیم‌گیری و مدیریت‌های امور شهری، مهم‌ترین ابزار دست‌یابی به اهداف این برنامه است. به امید آن كه با تغییرات جدید در وزارت مسكن و شهرسازی به جایگاه معماران و معماری بیشتر توجه شود و این طیف گسترده به خدمت درآیند و وارد عرصه مدیریت و سایر زمینه‌های ساخت و ساز در كشور شوند. انشاالله
    www.aruna.ir
    ادامه