کامکارها , kamkars

کامکارها

کامکارها , kamkars

کامکارها

560نــــفــــــر
پسندیده اند
560نفر پسندیده اند
دوستداران برادران کامکاردوستداران برادران کامکارمشاهده کامل مشخصات
22 اسفند 1383
--------------

اعضاء

  • آرش پارسا , aras254
  • حمید عبدل , hamid2014
  • مهرداد م افشاری , mehretaban
  •   , hadi_gorji
  •   , dlshkaw
  • محسن حاجبی , taknavaz58
  • زانــــــــــیـار چ , zanyar59
  • سمیه الف , aghrab_68
  • هیرا  , meysam_baran9
  • هادی ح , sisser
  • سمیرا جون , samira_1990
  • پیام رحمانی , payam_rahmani
  • کاپیتان  نیما , nima_77
  • ساسان محمودی , basirmaleki
  • پیمان شوتر , peymanpact
  • ا ح س ا ن  احسان , tomjon27
  • مهران  , marsel6
  • هیوا  , mokhtar6511
  • سارو سارو , saroo_a
  • ه ه ه  , hyy_haa
  • فرانک یوسفی , sehramiz69
  • سیاوش   , siavash5472
  • مریم مری , maryammari66
  • نیما رجبی , santoori1365
  • الف  , saqqez2
  • اری  , ariyan_karimi
  • فرزین فرجی صفحه رسمی  , farzin_woodmac
  • امیر علی قلندری , naleye_tanbour
  • وحید غلامی , vahidgholami69
  • قادری  , arbaba66
  • صیاد مومنی , kaksayad
  • یونس       , y_farhadi
  • سعید سیده , asaad21
  •   , modas1
  • ملنجه کلهر , khan12345
  • رژا رژ  , secretroj
  • پژمان  , pej62
  • ام اچ ام , moh123
  • یاشار حجتی , yashar91
  • مسعود  غلامی , csc
  • امید مجیدی , yadgar_net
  • نوشین قفق , noonooshe
  • فاتح رضایی , fatehrezaei
  • مرتضی نادری , m_nadere7
  • ص م , sarvholi
  • سیاووش ایرانی , hamidreza2157
  • الهام ا , ney110
  • نیما رستمی , ali872
  • مسعود احسانی , me_rainman
  • یونی بابایی , younes7558
  • 560 نفر

    morebox img

آلبوم تصاویر

  • هانا کامکار
  • بیژن , قشنگ , صبا و نی ریز کامکار , مریم ابراهیم پ
  • بیژن , اردشیر و صبا کامکار
  • kamkars
  • kamkars
  • استاد بیژن
  • استاد پشنگ
  • استاد اردشیر

13 تصویر ...

morebox img



تبلیغات

کامکارها , kamkars
گفت وگو با اردشیر كامكار

گفت وگو با اردشیر كامكار به مناسبت دوازدهمین سال درگذشت علی اصغر بهاری: بهاری پرچمدار كمانچه ایران بود








    اعتماد ملی: 12 سال از درگذشت علی اصغر بهاری، مرد شماره یك كمانچه نوازی ایران می گذرد. بهاری كه در سال 1284 شمسی در خانواده ای اهل موسیقی به دنیا آمده بود، از 10 سالگی كمانچه نوازی را زیرنظر پدرش محمدتقی خان آغاز كرد. او از سال 1332 به دعوت جواد معروفی به رادیو دعوت شد. ورود این نوازنده به رادیو مصادف با دوره ای بود كه كمانچه سازی متروك به حساب می آمد.
    
    
    بهاری رفته رفته به تیمار كمانچه متروك پرداخت و نوای زیبای كمانچه او جان ها را تكان داد. این روزها 12 سال از درگذشت این نوازنده می گذرد و قرار است به مناسبت بزرگداشت وی مراسمی از سوی انجمن موسیقی ایران برپا شود.این برنامه ساعت 30/20 فردا در تالار وحدت برگزار می شود. اما به بهانه بزرگداشت بهاری سراغ یك كمانچه نواز رفتیم؛ اردشیر كامكار. كامكار كه نزد زنده یاد بهاری شاگردی كرده با ما درباره این نوازنده پیشكسوت به گفت وگو نشست.
    
    
    چه مدت شاگرد زنده یاد بهاری بودید و اصولافكر می كنید اهمیت كار ایشان بیشتر در چیست؟
    
    
    من نزدیك به یك سال در محضر استاد بهاری شاگردی كردم. به هر حال بهاری استادی بود كه زحمت زیادی برای ساز كمانچه كشید؛ چون كمانچه در مقطعی از موسیقی ما فراموش شده بود. در دوره قاجار امثال اسماعیل خان و باقرخان زحمات زیادی برای این ساز كشیدند، ولی بعد از آن و با رواج ساز ویولن كمانچه فراموش شد و خیلی ها به سمت ویولن كشیده شدند.
    
    
    زنده یاد بهاری سال 1332 به رادیو دعوت شدند آن هم زمانی كه كمانچه سازی متروك بود. چه عواملی كمك كرد تا این نوازنده دوباره كمانچه را احیا كند؟
    
    
    زنده یاد بهاری اولابه صورت سینه به سینه كمانچه را آموزش می داد و از آنجا كه حافظه خوبی داشت، ملودی ها و آوازهای قدیم را از حفظ بود و آن را به خوبی به شاگردان خود منتقل می كرد. نوع ویبراسیون ها و آرشه كشی های بهاری خاص بود. كسی كه نزد بهاری می رفت می بایست از قبل آموزش های لازم را دیده باشد. به هر حال بهاری پرچمدار كمانچه ایران بود. او كسی بود كه این ساز را از فراموشی درآورد؛ آن هم در زمانی كه همه می خواستند كمانچه را طرد كنند و به جای آن ویولن بیاورند. حضور زنده یاد بهاری به رواج دوباره كمانچه كمك كرد و از طرف دیگر پیشرفت ساز كمانچه و پوزیسیون گذاری ها و صدادهندگی های دیگری كه از كمانچه به وجود آمد، باعث شد گرایش جوان ها به این ساز بیشتر شود و این ساز جایگاه دوباره خود را پیدا كند.
    
    
    زمانی كه شما به كمانچه نوازی روی آوردید چه كسانی روی این ساز كار می كردند و تلاش شما بعد از آن معطوف به چه ابعادی از این ساز شد؟
    
    
    زمانی كه ما آمدیم زنده یاد بهاری بود و اساتید دیگری چون علی اكبر شكارچی، آذرسینا، منتظری، درویش منتظمی، رحمت ا... بدیعی و ... زحمت زیادی روی این ساز می كشیدند. ما بعد از آن سعی كردیم تكنیك كمانچه را تهاجمی تر كنیم.
    
    
    به چه شكل؟
    
    
    منظورم از تهاجمی این است كه سعی كردیم تحرك بیشتری به آن بدهیم. یعنی توانستیم همانند ویولن از اكتاوبندی ساز كمانچه استفاده كنیم و به آرشه ها و تكیه ها سرعت دهیم. به هر حال انجام این كار سبب شد كه هم به لحاظ گروه نوازی و هم به لحاظ تك نوازی جوانان گرایش بیشتری به این ساز پیدا كنند.
ادامه
99
1
    کامکارها , kamkars
    اردوان کامکار : "موسیقی با کلام" برقراری ارتباط را سخت تر می کند


    اردوان کامکار در گفتگو با مهر :

    "موسیقی با کلام" برقراری ارتباط را سخت تر می کند

    در صورت استفاده از موسیقی بی کلام ، برقراری ارتباط ما با مخاطبان در بین نواحی مختلف بسیار سهل تر می شود .


    اردوان کامکار(نوازنده سنتور)در گفتگوباخبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت : ما در جهت معرفی موسیقی کردی  از موسیقی بی کلام بسیار استفاده کرده ایم .مثلا ملودیهایی که  در برنامه اخیر(کنسرت شور کامکارها 17تا19آبان ماه) اجرا شد ، نه متعلق به منطقه ماست و نه متعلق به کردستان عراق -ناحیه ای که عدنان(خواننده میهمان این برنامه) در آن متولد شده است . این قطعات متعلق به هیچ منطقه مرز بندی شده ای نیستند ، بلکه متعلق به جامعه کرد زبان است .
    اردوان کامکار افزود : استفاده از کلام در موسیقی ، در تمامی نقاط جهان چنین مشکلاتی را به وجود می آورد که برخی کلام آن را متوجه می شوند و برخی دیگر نه . طبعا این مشکل در مورد موسیقی بی کلام وجود ندارد ، مگر اینکه موسیقی با کلام آنقدر از لحاظ حسی غنی باشد که بتواند حس را به شنونده منتقل کند .
    اردوان کامکار در توضیح بیشتر افزود : موسیقی در برخی از مناطق کردستان از لحاظ تنوع گامها محدودتر است . در موسیقی ایران گامها از هم تفکیک شده اند اما در موسیقی عرب هنوز این گامها تفکیک نشده اند و به صورت یک مقام هستند . مقامهای موسیقی عرب مانند گوشه های موسیقی ایرانی است.درشمال کردستان بیشتر آثار در گام شوراجرا می شود اما وقتی به مناطق جنوبی تر کردستان می رویم ، مثلا در حوالی مرز ایران و عراق مانند سلیمانیه ، ما در تمامی هفت دستگاه اصلی موسیقی سنتی ایران ، موسیقی کردی داریم .در حالی که شما در کردستان ترکیه محال است که قطعه ای در شوربشنوید .
    اردوان کامکار در مورد تشابه زبان کردستان ایران و کردستان عراق گفت : از آنجاییکه کردستان عراق روزگاری بخشی از کردستان ایران بوده است و هم اکنون نیز بین این نواحی روابط اقتصادی ، فرهنگی و .. وجود دارد ، لهجه آنها بسیار به هم نزدیک است . اختلاف زبان کردی در مناطق مختلف مثل کردستان عراق ، ترکیه ، ایران و... مربوط به کلماتی است که از زبان های مربوط به این نواحی وارد زبان کردی شده است ، و گرنه اصل این زبان ها یکی است .

    این نوازنده سنتور در مورد تصمیمات آینده این گروه در ارتباط با عدنان کریم گفت : تصمیم داریم در پروژه آینده با عدنان کریم ، از سبک متفاوتی از موسیقی استفاده کنیم . به این صورت که ملودی های اصیل کرد توسط ارکستر بزرگ اجرا شود البته منظور ارکستر سمفونیک نیست ، بلکه استفاده از سازهای زهی و بادی و برنجی و ... و در آمیختن آنان با سازهای سنتی و حتی سازهای سنتی تربرای اجرای این ملودی هاست .
    اردوان کامکار انگیزه اصلی دعوت از این خواننده را برای اجرای برنامه به همراه گروه کامکار چنین عنوان کرد : در کردستان بعضا عقیده بر این بوده که کامکارها کسی را در کارهای خود همراه نمی کنند . هرچند که پیش از این با شهرام ناظری کنسرتی را در کردستان عراق به اجرا گذاشته بودیم اما باز چنین تصوری وجود داشت .چندی پیش برادرم، اردشیر که با عدنان در ارتباط بود پیشنهاد کرد از ایشان به عنوان خواننده ای که هم از صدای خوبی برخوردار است و هم شخصیت خوبی دارد در گروه استفاده شود .
    آخرین فرزند حسن کامکاراضافه کرد : در ابتدا (حدودا یک سال پیش) با بهره گیری از صدای عدنان و موسیقی کامکارها اثری تولید شد ، سپس کنسرت همان کار در کردستان عراق به اجرا در آمد و دومین کنسرت هم که چند شب گذشته در تالارکشور برگزار شد .
    وی در پایان گفت : من بیشتر در زمینه موسیقی کلاسیک کردی کار می کنم وملودی های اصیل را می پسندم . برنامه اخیر آمیزه ای بود از قطعات انتخابی من(با توجه به شناختی که از سبک گروه دارم) و آهنگهایی که خود این گروه انتخاب کردند. در این برنامه سعی شد که  از تمامی لهجه های کردی ، از لهجه کرمانشاهی تا لهجه کردی کرمانجی ، استفاده شود و تنها از لهجه کردی سورانی ( که در مناطقی مانند سنندج رایج است ) استفاده نشد.
    ادامه
    1
      کامکارها , kamkars
      مدیر عامل خانه موسیقی : هیچ دلیل عقلی و شرعی برای عدم پخش تصویر سازهای ایرانی توسط صدا و سیما وجود ندارد
      تهران- خبرگزاری كار ایران

      پخش صدای آوازخوان در حال خواندن با سازهای ایرانی و همراه نشان دادن ساز ، به رواج فرهنگ غنی ایران كمك خواهد كرد.
      " حمیدرضا نوربخش " ، آوازخوان ، كه هم اكنون سمت مدیر عاملی خانه موسیقی را عهده دار است ، در گفت و گو با خبرنگار گروه هنر ایلنا ، ضمن بیان این مطلب گفت : هیچ دلیل موجه عقلی و شرعی برای عدم نشان دادن تصویر سازها و یا تصویر یك نوازنده به همراه نواختن سازش وجود ندارد و اگر حكم فقهی دراین خصوص ، قوتی داشته باشد ، این قوت برای نشان دادن تصویر یك ساز كاملا ایرانی نیست.
      وی افزود : جلوگیری دراز مدت از پخش تصویر سازهای ایرانی و یاگروه های موسیقی ایرانی در حال اجرا كه در تمام كشورها دنیا نیز به درستی و بهترین شكل ممكن رواج دارد ، در حالی صورت می پذیرد كه طی چند سال گذشته تاكنون شاهد پخش موسیقی های كاملا بی هویت و حتی در برخی موارد مخرب از سوی سازمان مذكور هستیم.
      وی با اشاره به این كه ابتذال و بی هویتی موسیقی‌‏های ارائه شده از سوی صدا و سیما را كارشناسان و موسیقی دانان كشور به وضوح تایید می كنند و پخش این نوع موسیقی ها ، بزرگ‌‏ترین دغدغه موسیقی دانان كشور است ، گفت : نمی‌‏دانم كه توجیه مسوولان از عدم پخش سازهای اصیل ایرانی كه ریشه در فرهنگ كهن این مرز و بوم دارد ، چیست؟ جوانان كشور سال ها از دیدن سازها و نوازندگان پر تلاش كشور خود محروم شدند كه ثمره آن رواج موسیقی های بی هویت و گسترش سازهای غربی در بازار موسیقی داخل كشور بود.
      وی اظهار داشت : برای رفع این مشكل بارها با مسوولان سازمان صدا و سیما مكاتبه كرده و موسیقی دانان كشور نیز به این نقیصه بارها اعتراض كردند ؛ اما با وجود این كه در اغلب موارد ، مسوولان این سازمان با پخش سازهای ایرانی موافق بودند ، اقدامی در جهت پخش تصاویر مربوط به آن‌‏ها صورت نمی پذیرد.
      نور بخش در خاتمه گفت : هر چند كه مشكل موسیقی سنتی ایران ، تنها خلاصه به نشان دادن تصویر سازها نیست و در بخش های حمایتی دولت از موسیقی و عدم پرداختن به موسیقی جدی در كشور ، ضعف های زیادی وجود دارد ، اما به رفع این مشكل از سوی مسوولان همچنان امیدواریم.
      ادامه
      1
        کامکارها , kamkars
        کامکارها، مردانی از جنس موسیقی ناب
         اگر قرار باشد سه گروه منسجم، منظم، دقیق و یک دست در تاریخ موسیقی ایران مثال بزنیم، به طور قطع از نام کامکارها به راحتی نمی توانیم بگذریم. این انسجام و اتّحاد از آنجا سرچشمه می گیرد که اینان از یک خانواده برخاسته اند. نه این که از یک خانواده بودن، لازمه ایجاد یک گروه خوب است، بلکه حرکت کردن در یک مسیر و با یک هدف و ایده، از کامکارها گروهی ساخته است که نه فقط اساس گروه خانوادگی شان، بلکه بنیان خیلی از گروه های دیگر را هم تشکیل داده اند. گروه های عارف و شیدا از مهم ترین گروه های موسیقی ایران بوده اند که حداقل نیمی از اعضای اصلی شان را گروه کامکارها تشکیل داده اند.
                  امّا در میان اعضای گروه، تعدادی هم جزو اولین ها در ایران به حساب می آیند. بیژن کامکار را باید نخستین دف نواز گروه های موسیقی ایرانی به حساب آورد. در زمانی که صدای دف، تنها از خانقاه های دروایش کردستان به گوش کی رسید، این فرد، بیژن کامکار بود که دف را از انزوا بیرون آورد و به آن، جان بخشید، درست به همان گونه اصغر بهاری کمانچه را جانی داد و حسین تهرانی هم تنبک را. رباب را هم هم او به میدان آورد تا این ساز، از گوشه خانه های منطقه بلوچستان به درون گروه های موسیقی ایرانی آورد تا نام این ساز هم بر سر زبان ها افتد. اردوان کامکار در عنفوان جوانی، صدای تازه ای را از ساز سنتور درمی آورد که برای مخاطب تازگی دارد. پشنگ، از پیشگامان عرصه سنتورنوازی و دارای زبان و بیان روایی و نو در کارهای ارکسترال است. جالب این که دامنه این هنرمندی در درجه های دیگری به محدوده خانوادگی کامکارها هم کشیده است. همسر و فرزندان ایشان نیز حتی شاید ناخواسته به این وادی وارد شده اند و دایره گروه کامکارها را گسترده تر کرده اند. ورود اینان هم با موج جدیدی از ساخت ترانه و آهنگ ها همراه بوده است که در این میان، فرم هم خوانی ها و هم نوازی ها هم تغییرات مثبت عمده ای کرده است که برای علاقه مندان به طور کامل امر واضح و آشکاری است.
                     جای تأسف است که در مملکت ما تعداد گروه های این چنینی در کل تاریخ موسیقی زنده آن به اندازه انگشتان دو دست هم نیست و در 30 سال اخیر که به تعداد انگشتان یک دست هم نیست!!! امّا خوشبختانه گروه هایی چون کامکارها آبرو و شرف موسیقی این سرزمین هستند. در واقع این چنین گروه هایی را بایستی از جنس موسیقی ناب ایرانی دانست و از نوع با کیفیت و مطلوب و مناسب آن. اگرچه جدول کاری این گروه را که نگاه کنیم، فعّالیّت های در راستای موسیقی محلّی کردی آنها، جای بیشتری را نسبت به آثار موسیقی دستگاهی به خود اختصاص داده است و این که در حیطه موسیقی ملّی ایران، فعّالیِّت نوگرایانه کمتری داشته اند، ولی به هر حال همه آن آثار، سرشار از تنوّع و ناشی از اتّحاد فکری اعضای گروه بوده است و هست و خواهد بود. آن چه که در هنر بر اساس این وحدت اندیشه به وجود آید، به طور قطع و یقین به ماندگاری و رشد و توسعه هنر ملّی یک مملکت نیز کمک خواهد کرد.
         
        نوشته شده توسط ر. زارعی
        ادامه
        1
          کامکارها , kamkars
          «كامكارها» خورشید مستان را برای پیامبر اعظم می‌سازند
          خبرگزاری فارس: گروه موسیقی كامكارها به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص) و به سفارش مركز موسیقی حوزه هنری اثری را با عنوان«خورشید مستان» برای رسول اكرم (ص) می‌سازند.
          «رضا مهدوی»رئیس مركز موسیقی حوزه هنری در گفت ‌وگو با خبرنگار فارس با اعلام این خبر گفت: مركز موسیقی حوزه هنری همزمان با عید سعید مبعث كه در سال پیامبر اعظم (ص) به نام روز اعظم نامیده شد. سفارش اثری را با عنوان«خورشید مستان» به آهنگسازی «هوشنگ و ارسلان كامكار»داد كه ایشان نیز پذیرفتند و قرار شد این اثر به خوانندگی «پیام عزیزی»به همراه اركستر بزرگ با زبان‌های عربی، كردی و فارسی ساخته شود. این اثر در مدت دو ماه با كیفیتی فاخر با اشعار گوناگونی از مولانا ساخته خواهد شد.
          وی ادامه داد:خانواده كامكارها بویژه«هوشنگ كامكار»كه با موسیقی«كجایید ای شهیدان خدایی»در دهه 60 آشنا هستیم تا به حال موسیقی‌هایی كه عرضه كرده‌اند چه از نوع محلی،كلاسیك و سنتی در نوع خودشان فاخر محسوب می‌گردند از این رو تمایل داشتیم از این خانواده ارجمند و بویژه از آهنگسازی«همشنگ كامكار»كه چهره دانشگاهی و علمی هستند برای چنین امری بهره‌مند شویم.
          همچنین كامكار‌ها بعد از انقلاب اسلامی تنها گره موسیقایی منسجم در كشور هستند كه در خارج از كشور نیز به اجرای موسیقی پرداخته‌اند و این اولین باری است كه این گروه به طور منسجم همكاری گسترده‌ای را به واسطه نام مقدس رسول اكرم (ص) انجام می‌دهد.
          رئیس مركز موسیقی حوزه هنری در خاتمه با اشاره به دیگر برنامه‌های این مركز در خصوص سال پیامبر اعظم (ص) اظهار داشت: ساخت آثاری چون سمفونی محمد رسول‌الله به آهنگسازی «احمد پژمان» در خصوص سیره پیغمبر و چندین اثر موسیقایی دیگر در این زمینه از جمله فعالیت‌های حوزه هنری در ارتباط با سال پیامبر اعظم(ص)است.
          انتهای پیام/ش
          ادامه
          1