امام رضا(ع) , imam_reza

امام رضا(ع)

امام رضا(ع) , imam_reza

امام رضا(ع)

40,034نــــفــــــر
عضو شده اند
40,034نفر عضو شده اند
به کلوب امام رضا(ع) خوش آمدید.هشتمین پیشوای ما ؛ امام رضا(ع) در سال 148 هجرى قمرى در شهر مدینه بدنیا آمد. پدر ایشان امام موسى بن جعفر(ع)، یعنى امام هفتم شیعیان و مادرشان بانویى بزرگوار و خردمند به نام (تكتم) یا (نجمه) بود. امام رضا(ع) در همان سالى زاده شد كه پدربزرگ ایشان، یعنى حضرت امام جعفر صاد...به کلوب امام رضا(ع) خوش آمدید.هشتمین پیشوای ما ؛ امام رضا(ع) در سال 148 هجرى قمرى در شهر مدینه بدنیا آمد. پدر ایشان امام موسى بن جعفر(ع)، یعنى امام هفتم شیعیان و مادرشان بانویى بزرگوار و خردمند به نام (تكتم) یا (نجمه) بود. امام رضا(ع) در همان سالى زاده شد كه پدربزرگ ایشان، یعنى حضرت امام جعفر صادق(ع)، به شهادت رسید.نام ایشان (على ) است، ولى بر اساس شیوه اى كه در میان اعراب مرسوم است، به ایشان (ابوالحسن) مى گفتند. این گونه اسمها را (كنیه) مى نامند. علاوه بر نام و كنیه، گاه عنوان دیگرى نیز به افراد مى دهند كه آن را (لقب) مى گویند. امام هشتم داراى لقب هاى متعددى است. از جمله معروف ترین این القاب، (رضا)، (عالم آل محمد)، (غریب الغرباء)، (شمس الشموس) و (معین الضعفاء) است. نامیدن هر فرد به این نامها، یعنى اسم، كنیه و لقب دلیل خاصى دارد. گفته اند كه ایشان را به این جهت (رضا) لقب داده اند كه خدا از ایشان راضى است.دوران كودكى و جوانى امام در مدینه گذشت. اخلاق نیكو، دانش فراوان، ایمان و عبادت بسیار از ویژگى هایى بود كه امام را مشخص می ساخت.و ...مشاهده کامل مشخصات
6 بهمن 1383
اجتماعی
من كه كبـوتـر دلم اوج گرفـتـه بـا رضا
می شنوم ز قدسیان زمزمه رضا رضا
********
شبی یاد جـنـون آبــــاد کــردم
علی موسی الرضا را یاد کردم
میـان بی کسـی های شـبانه
هـوای صــحن گوهر شاد کردم
اینجا دارالمجانین است.. و متعلق به خود آقا.. رواقی که عاشقان مجنون شده ی حضرت ، در اینجا جمع شده و به راز و نیاز می پردازند

بیایید دست بدست هم دهیم و نگذاریم آقا امام رضا(ع) در این دنیای مجازی غریب بمانند.

*"السلام علیک یا مولای یا ابالحسن علی بن موسی الرضا"*

اعضاء

  • مهــدی خـواهــد آمـد  , aram_64af
  • الناز  , mntb3615
  • مونا  عسلی  , moonna
  • سلنا   , aamin1987
  • 40034 نفر

    morebox img

آلبوم تصاویر

  • یا علی مولا مددی
  • گل تاج خروس
  • گل های عاشق
  • گل های عاشق
  • گل شگفت انگیز

77 تصویر ...

morebox img




امام رضا(ع) , imam_reza
امام زاده عبدالله(ع) , garibtuoiserkan
برخی ازرسانه های وابسته به لیدرهای فتنه88که مدتی غیرفعال بودنداخیرابه افرادی باآیدی هایی که تازه واردکلوب شده اندواگذارشده
داستان چیست؟!
مطلبی گذاشته انه که خوی داعشی مخاطبینشان رامی توان ازکامنت هاذیل که کپی آن ارائه می شودمی توان دیداوج بغض وکینه ووخوی داعشی وخصلت منافقین دهه60 درآنهابه خوبی هویداست
43 دقیقه پیش
متن وعکسی بدون سندوبه صورت طنزمنتشرشده دواعش شروع به عربده کشی وتهدیدمیکنندکه آتش زدیم آخوندرو وبه آتش میکشیم افرادرومنافقین ووحوش داعش بدانندمردم رنج کشیده وشهیدپروراصفهان اصفهان رابه گورستان داعشیان ومنافقین تبدیل میکنند اصفهان بزرگ کم شهیدنداده که امروزگرگ هابرای به آتش کشیدن مردانش زوزه میکشند
پاسخ : 12 دقیقه پیش
اسکرین شات صفحه توییتر همین فرد است ک می بینید
سند چی می خواهید دیگر ؟؟؟؟
روز رو میگید شب هست ؟
در رابطه با طنز بودن مطلب
اولا هر حرف و نیش و کنایه ای می زنند می گویند طنز است
تهدید ب مرگ می کنند می گویند طنز است
هر حرف مفتی ب زبانشان می آید می گویند طنز است
ثانیا ما با علم به مثلا غیر جدی بودن مطلب زیر آن را خط کشیدیم و مطلبی را بیان کردیدم
حالا ایرادش کجاست الله اعلم

حذف

سینا سازگار , rozeherezvan
35 دقیقه پیش
مردانش همین حاج اقا هستند؟چون عمامه داره؟
عمار , em313
43 دقیقه پیش
متن وعکسی بدون سندوبه صورت طنزمنتشرشده دواعش شروع به عربده کشی وتهدیدمیکنندکه آتش زدیم آخوندرو وبه آتش میکشیم افرادرومنافقین ووحوش داعش بدانندمردم رنج کشیده وشهیدپروراصفهان اصفهان رابه گورستان داعشیان ومنافقین تبدیل میکنند اصفهان بزرگ کم شهیدنداده که امروزگرگ هابرای به آتش کشیدن مردانش زوزه میکشند
پاسخ : 12 دقیقه پیش
اسکرین شات صفحه توییتر همین فرد است ک می بینید
سند چی می خواهید دیگر ؟؟؟؟
روز رو میگید شب هست ؟
در رابطه با طنز بودن مطلب
اولا هر حرف و نیش و کنایه ای می زنند می گویند طنز است
تهدید ب مرگ می کنند می گویند طنز است
هر حرف مفتی ب زبانشان می آید می گویند طنز است
ثانیا ما با علم به مثلا غیر جدی بودن مطلب زیر آن را خط کشیدیم و مطلبی را بیان کردیدم
حالا ایرادش کجاست الله اعلم

حذف

طاهره چنگال به دست , fork13
جمعه 9 شهریور ، 10:34
قشر پررو و همیشه طلبکار آخوند
سینا سازگار , rozeherezvan
پنجشنبه 8 شهریور ، 20:26
دقیقا تو غلط کردی و هفت جد و ابادت که خیال کردی مملکت مال تو هست
غزل ایرانی , negar_13
پنجشنبه 8 شهریور ، 18:39
تو اصفهان آخوند به قبر پدرش می خنده بتونه نفس بکشه می دونن تکون بخورن مردم این قدر عصبین که تیکه بزگشون گوششونه همین چن سال پیش تو خمینی شهر یه آخوند آتیش زدن آخوندا می دونن با اصفهانی نباید شوخی کرد اینجا حتی خامنه ای هم جرات نمی کنه بیا از اصفهانیا متنفره ای خامنه ای از ما عصبانی اش و از عصبانیت بمیر
گلی , goli_majidi
پنجشنبه 8 شهریور ، 17:25
احمق
, raha2_1995
پنجشنبه 8 شهریور ، 17:05
+
ادامه
99
27
6
16
عمار   , em313
شنبه 10 شهریور ، 14:57
*********
ادامه
زینب آ , a.b.c.
سه شنبه 13 شهریور ، 08:56
بی شرفای پست..فقط تو دنیای مجازی جرات حرف زدن دارن
ادامه
عادله  , mahbobe93
سه شنبه 13 شهریور ، 13:46
خدا به داد این مملکت برسه
ادامه
امام رضا(ع) , imam_reza
سخن استاد , speechmaster
17
2
13
محمدعلی  آرمیون , armion
5 ساعت پیش
آنچه را که برای خودمان می پسندیم ، برای دیگران هم بپسندیم
ادامه
ترنج خاتون , amy1362
5 ساعت پیش
++++
ادامه
امام رضا(ع) , imam_reza
انسانیت , ensaniat
ادامه
8
2
7
محمدعلی  آرمیون , armion
6 ساعت پیش
+++
ادامه
نانینا صبوری , nanina_pl248
6 ساعت پیش
++++++
ادامه
امام رضا(ع) , imam_reza
حلقه معرفت , hmaarefat
[https://www.aparat.com/v/QdGwD]
تصاویری از عزاداری های محرم سال 1397
با نوای حاج محمود کریمی (شوریده و شیدای تو ام)
مدت فایل: 6:26
حجم ویدئو با کمترین سطح کیفیت حدودا 4 مگابایت
ادامه
8
1
13
اصغر نادری , asgharnaderi95
7 ساعت پیش
خدا از همه قبول کرده باشه
ادامه
امام رضا(ع) , imam_reza
امام زاده عبدالله(ع) , garibtuoiserkan
*مهدویت و تأثیر آن بر بیداری اسلامی

جفری هالورسون و استیون کرمن در مقاله‌ای با نام «ایران و مصر: یک روایت از دو داستان» به بررسی تفاوت‌های انقلاب مصر و ایران می‌پردازند و در خلال این بررسی به پیش زمینه‌های اعتقادی مردم این دو کشور اشاره می‌کنند. این دو محقق دو اندیشه «مهدویت» و «کربلا» را به عنوان دو برگ برنده اندیشه شیعی و باعث موفقیت انقلاب ایران معرفی می‌کنند، ایشان در تبیین نقش اندیشه اول می‌نویسند:

روحیه انقلابی شیعه برپایه اندیشه بنیادین مهدویت شکل گرفته است و این دیدگاه است که انتظار طولانی مدت و بازگشت نهایی دوازدهمین امام شیعه برای شکل دادن عصر جدید را تبیین می‌کند. شیعه به خلاف اهل سنت، حکومت دیگران را نامشروع می‌داند و تنها به حسب ضرورت حکومت فقیهان آشنا به احکام الهی را می‌پذیرد. اگرچه اندیشه مهدویت در دیدگاه اهل سنت هم وجود دارد ولی اهمیتی کمتر و اختلافات اساسی با دیدگاه شیعه دارد.

کربلا و قیام امام حسین(ع) دومین موردی است که مورد توجه این دو نویسنده قرار گرفته است. ایشان با ذکر دیدگاه شیعه در مورد قیام و شهادت امام حسین(ع) و تأثیر شگرف آن بر نپذیرفتن حکومت ظالمان می‌نویسند:

این حادثه موجب ایجاد اندیشه بنیادین در شیعه شد که مرگ بهتر از زندگی تحت حکومت ستمگران و قدرت‌های کافر است.... این اندیشه در طول تاریخ همراه با شیعه بوده و چنین عاملی باعث شده که حکومت ایران کشورهایی مانند اسرائیل و امریکا و حتی برخی کشورهای همسایه خود را در نقش یزید دانسته و با آن‌ها مقابله کنند، در طرف مقابل جامعه سنی، حادثه عاشورا را تنها حادثه‌ای تراژدیک و سوزآور که در آن نوه پیامبر اسلام کشته شده می‌بینند و نه حادثه‌ای تأثیرگذار در عرصه سیاست.

در آخر این دو محقق نتیجه می‌گیرند که ماهیت انقلاب مصر با انقلاب شیعی ایران با وجود برخی شباهت‌ها، تفاوت‌های بنیادین دارند و نباید از آن‌ها غافل ماند.

*بنیان اندیشه قیام حسینی و مهدوی در سیاست مذهبی شیعه

بدون شک در نظر ما، هم امامان و هم پیروان آن‌ها انتظار آینده‌ای پیروز برای امامی را می کشیدند که در حرکتی که حسین در آن شکست خورده بود، موفق می‌شود

نویسنده دیگری با نام یهزکل لانداو در مقاله‌ای با نام «مهدویت در شیعه و مسیحاگرایی در یهودیت، ترکیب سیاست و دیانت» که در سمینار هارتفورد ارائه داده است، به نقش تفکر عاشورا و شهادت امام حسین(ع) در ارائه و تکمیل دیدگاه مهدویت نزد شیعه اشاره می‌کند. بخشی از کلام او که متضمن این کارکرد است، در زیر بیان می‌شود:

آخرین پیامبر -محمد- و امامان پس از او، آمدن مهدی و صبر و انتظار در جامعه را در روایات گوشزد کردند. بدون شک در نظر ما، هم امامان و هم پیروان آن‌ها انتظار آینده‌ای پیروز برای امامی را می کشیدند که در حرکتی که حسین در آن شکست خورده بود، موفق می‌شود و قدرت را برای خود و جامعه‌اش به دست می‌آورد. انتظارات چنینی می‌توانست بسیار خطرناک باشد و در نتیجه امامان باید این امید را بدون برافروختن تعصب در پیروان خود و ایجاد انقلاب‌های مسلحانه زنده نگه می‌داشتند.

از این رو مکتب فکری ماورایی و کلامی مهدی در طول زمان شکل گرفت. تولد، غیبت و بازگشت او فراتر از دانش هر انسان معرفی شد و حتی برای پیروان امامان، اندیشیدن در این امور حرام و غیر مشروع بود و نه تنها نام او مخفی بود، بلکه برای اشاره به وی از القابی مانند القائم، حجت آل محمد، صاحب الزمان و البته مهدی استفاده می‌شد.

شیعه معتقد است مهدی می‌آید تا مأموریت حسین –شهید بزرگ کربلا- را تکمیل کند و بر اساس این اعتقاد رایج، او در یکی از روزهای عاشورا –دهمین روز از محرم(اولین ماه در سال قمری)- که مصادف با کشته شدن حسین بن علی است، ظهور می­کند. او در مکه –مقدس‌ترین شهر اسلامی- پدیدار می‌شود، ولی حکومت خود را در کوفه –جایی که علی کشته و دفن شده و در نزدیکی کربلا و حرم حسین است- بنا می‌گذارد.

این نویسنده به عقیده شیعه در مورد رجعت امام حسین(ع) در آخر الزمان نیز اشاراتی می‌کند و می‌نویسد: دیانت شیعی نمی‌تواند آخرالزمانی بدون پیامبر، علی و دو فرزندش -حسن و حسین- بپذیرد و براین اساس بازگشت و رجعت حسین برای انتقام خون خود از همان آغاز وعده داده شده است. در نتیجه مهدی و حسین دو نماد و الگوی همگام با یکدیگر، در نمایش پایانی جهان در منابع شیعی معرفی شده‌اند که در بسیاری از آن‌ها پیامبران و فرشتگان دیگر نیز همراه مهدی هستند. «[او] اولاً برای انتقامجویی و ثانیاً با نقشی مسیحاگونه از جانب پروردگار می‌آید تا عدل و انصاف را در زمین برقرار سازد».... [بنابراین] نزد شیعه ابعاد عبادی و سیاسی مهدویت به صورت جدایی ناپذیری درهم آمیخته است. تمامی عالم وجود، با حسین در مرکز آن به عنوان مفهوم مقدس «عبد فدا شده» با نمادگرایی فراتاریخی که درد و رنج اجتماعی را به پیروزی رهایی بخش تبدیل ساخته است.

وی در ادامه به نقش این تفکرات و باورها در انقلاب اسلامی ایران و نیز شکل‌گیری حزب‌الله لبنان می‌پردازد که در جای خود قابل تأمل و دقت است.

*اندیشه مهدویت و نقش آن در قدرت گرفتن ملل شیعی

در مقاله دیگری که دکتر تیموتی فورنیش در ژانویه 2011 برای مؤسسه اینگما -به هدف بررسی اهداف ایران از هسته‌ای شدن و نقش اعتقاد به مهدویت در این زمینه- تهیه کرده است، به طور تفصیلی به بحث مهدویت و نگاه دو طایفه شیعه و اهل سنت به آن پرداخته است. جالب آن است که در این مقاله بسیاری اطلاعات دقیق علمی در موضوع مهدویت – مانند احادیث خاص پیامبر در مورد مهدی(عج)، نظر ابن خلدون در این باب، علائم ظهور مانند دجال و سفیانی و...- بیان شده که توجه پژوهشگران غرب را به این مقوله نشان می‌دهد.

نویسنده در بخشی از این مقاله به دیدگاه شیعه در مورد امامت و نیز حادثه غم‌انگیز کربلا و نقش آن در شکل‌گیری تفکر شیعی می­پردازد و جالب آن است که اعتقاد شیعیان به وجود امام دوازدهم و فرزند برای امام حسن عسکری(ع) را از ابداعات ابوسهل نوبختی و برای حفظ جامعه شیعی می‌شمارد. پس از آن وی به نقش این باور و اعتقاد به غیبت و ظهور او در جامعه شیعی و نیز قیام‌های برخاسته از این اعتقاد اشاره می‌کند و اعتقاد به مهدویت را به عنوان قدرت و عنصر سیاسی و مذهبی بسیار مهمی در طول تاریخ می­‌داند.

نکته بسیار قابل توجه در کلام این نویسنده آن است که قیام‌های برخاسته از این تفکر در اهل سنت را بسیار بیشتر از جامعه شیعی می‌داند که دو دلیل بر این مسأله می‌شمارد: اول آنکه اهل سنت فاقد ساختار «مرجعیت» -آنگونه که در شیعه دوازده امامی است- هستند که این ساختار شیوه بیان و استنباط احکام را در دو مذهب متفاوت کرده است و دوم آنکه شیعه فرد خاصی با ویژگی‌های مشخص را به عنوان مهدی می‌شناسد حال آنکه جامعه سنی چنین نیست و هر کس ممکن است خود را مهدی و دارای وظیفه الهی برای نجات بشر بشمارد. (چنانکه این اعتقاد در مورد افرادی مانند اسامه بن لادن وجود داشته است).

در ادامه نویسنده به نقش این اندیشه بر جامعه شیعی ایران در دستیابی به قدرت هسته‌ای می‌پردازد که به دلیل عدم ارتباط با موضوع این نوشتار، از ذکر آن خودداری می‌شود.

یک محقق فرانسوی نقش امام خمینی(ره) را در ارائه نظریه ولایت فقیه به عنوان نظریه‌ای برای الگوسازی برای حکومت با پشتوانه اندیشه مهدویت را گوشزد می‌کند

*بازگشت مهدویت سیاسی

در مقاله دیگری با عنوان «بازگشت مهدی‌گرایی سیاسی» جین پیری فیلیو -محقق فرانسوی- به نقش اساسی اعتقاد به مهدی(عج) در فرقه‌ها و حرکت‌های مختلف شیعه می‌پردازد. در بخشی از مقاله، نویسنده به بررسی دیدگاه شیخ مفید به عنوان یکی از بزرگترین عالمان شیعه در رابطه با مهدویت می‌پردازد. او می‌نویسد:

شیخ دقیقاً زمان انتهای غیبت را نمی‌دانست، ولی به روایاتی که اشاره به ظهور مهدی در یکی از روزهای عاشورای سال قمری داشتند اعتماد داشت، باید توجه داشت که امام حسین فرزند علی در سال 680 در دهمین روز محرم به شهادت رسیده بود که در این روز جوامع شیعی به سوگواری می‌پردازند.

نویسنده این مقاله در ادامه به انقلاب اسلامی ایران هم اشاراتی می‌نماید و نقش امام خمینی در ارائه نظریه ولایت فقیه به عنوان نظریه‌ای برای الگوسازی برای حکومت با پشتوانه اندیشه مهدویت را گوشزد می‌کند.

*مسیحاگرایی و نقش آن در انقلاب‌های شیعی

آخرین مقاله که در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد، مقاله‌ای با نام «مسیحاگرایی در هلال شیعی» است که توسط دیوید کوک در آوریل 2011 در مجله مؤسسه آمریکایی هادسون که عمدتاً به تحقیقات در مورد اسلام و کشورهای اسلامی می‌پردازد، نوشته شده است. در این مقاله نویسنده به نقش اندیشه مسیحاگرایی در انقلاب‌های کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهایی که شیعیان در آن‌ها حضور مؤثر دارند، می‌پردازد. در قسمتی از این مقاله آمده است:

در میان همه رخدادهای دهه هفتاد میلادی، انقلاب اسلامی در ایران به عنوان مهمترین نمایش مسیحاگرایی معاصر قابل دقت است... اعتقاد رایج چنین است که انقلاب ایران به خودی خود رویدادی آخرالزمانی بوده است که در سال 1400 هجری صورت گرفته است و خمینی به طرز ماهرانه‌ای از احساسات منتظرانه مردم برای بسیج علیه شاه استفاده برده است. به عنوان مثال او انقلاب را به عنوان نمادی از مبارزه علیه نیروهای شیطانی یزید (شاه) توسط نیروهای الهی حسین (انقلابیون ایران) شکل داد. در نتیجه او در ذهن بسیاری از مردم نبرد کربلا را در آخرالزمان با استعاره‌ای مسیحایی به نمایش گذاشت، اگر چه خمینی مراقب بود هیچ گاه خود را به صراحت به عنوان امام دوازدهم معرفی نکند، ولی مدعی عناوینی افتخارآمیز مانند «امام خمینی» برای خود بود که هم عنوان امام دوازدهم را تداعی می کرد و هم پیروان وی از نمادها و ادبیات مسیحایی و مقدس برای شخصیت رهبر انقلابی خود استفاده می‌کردند.

وی در ادامه به الهام‌گیری حزب‌الله لبنان از اندیشه حسینی و مهدوی نیز می‌پردازد و چنین می‌نویسد:

در حالی که حزب‌الله معمولاً از معانی استعاره‌ای که در روایات شیعه آمده، استفاده می‌کرد -به عنوان مثال حسین شهید اغلب توسط حزب الله به عنوان مدل انقلابی برای شبیه‌سازی حرکت خود مورد استفاده قرار می‌گرفت- نظریه‌پردازان این جنبش ابتدا تأکید کمتری بر الهام‌گیری از باور به مهدی داشتند تا آنکه برخی کتاب‌های چاپ شده در بیروت و نیز جنگ حزب الله با اسرائیل باعث ورود این ادبیات آخرالزمانی به اندیشه‌های این جنبش شد.

*نتیجه‌گیری

اگر چه بسیاری گفته‌های این نویسندگان سهواً -به دلیل عدم آشنایی کامل با اندیشه‌های شیعی- و یا عمداً-به علت دید منفی آن‌ها به شیعیان و انقلاب اسلامی- خلاف واقع و موذیانه است، ولی تأکید غالب این نویسندگان و اندیشمندان بر نقش مهم این دو تفکر –یکی قیام حسینی و دیگری انقلاب مهدوی- بر حرکت‌ها و باورهای جامعه شیعی نشان از تأثیر غیر قابل انکار این عناصر نزد شیعه دارد. در نتیجه شیعه باید مراقب باشد این تفکرات را به نحو صحیح نگه داشته و بارور سازد و از سوی دیگر مراقب انحرافات و رخنه‌هایی که توسط دوستان نادان و دشمنان دانا در این عناصر بنیادین ممکن است به وجود بیاید، باشد.
منبع: فارس
ادامه
168
21
72
مینا م , asrar_zendegi
یکشنبه 17 آبان ، 00:37
یا ثارالله..1400سال بیشتر از آن زمان میگذرد اما داغ شهادت جانسوز امام ما تا ظهور آقامون تازه هست...الهی ظهور امام زمان مارا برسان تا انتقام خون جد بزرگوارشون را از دشمنانش بگیرد.
ادامه
مرضیه جواهری , 3965069
یکشنبه 17 آبان ، 00:37
آمین
ادامه
عمار   , em313
یکشنبه 24 آبان ، 02:15
یالثارات الحسین(ع)
ادامه