قوشاچای (میاندوآب) , gushachay

قوشاچای (میاندوآب)

قوشاچای (میاندوآب) , gushachay

قوشاچای (میاندوآب)

456نــــفــــــر
پسندیده اند
456نفر پسندیده اند
85/02/22 07:30

آموزش فتوشاب به زبان ساده....

قوشاچای (میاندوآب)
آموزش فتوشاب به زبان ساده...
این روزها یكی از داغ ‌ترین مباحث مرتبط با عكاسی دیجیتال موضوع رنگی كردن عكس‌های سیاه و سفید است. گسترش چشمگیر تصویرگری دیجیتال در چند سال اخیر و بالا رفتن قابلیت‌های بازیابی و چاپ مجدد عكس‌های قدیمی (كه تا همین چند سال پیش بسیار پر خرج و زحمت بود) بسیاری را بر آن داشته است كه آلبوم عكس‌های قدیمی خانوادگی‌شان را از پشت خرت و پرت‌های صندوق‌خانه‌ها بیرون بیاورند و عكس‌های خود و عزیزان‌شان را برای بازیابی به عكاسان بسپارند. تصاویری از دوران كودكی افراد به همراه پدران و پدربزرگان كه به علت قدیمی بودن یا رنگ و روی آنها پریده است و یا به علت محدودیت عكاسی در آن دوران كاملا سیاه و سفید گرفته شده‌اند. تقریبا تمامی عكاسان و آتلیه‌های عكاسی از برنامه‌ فوتوشاپ برای این منظور استفاده می‌كنند. بدلیل این‌كه تصور می‌كنم تهیه و نصب فتوشاپ و نیز كار كردن با آن برای بسیاری از كاربران بسیار راحت‌تر از تهیه‌ نرم‌افزارهای ناشناخته‌ دیگر می‌باشد،(برای خود من كه این‌طور بود) ترجیح می‌دهم این آموزش را نیز با نرم‌افزار فتوشاپ كار كنم. اما اجازه بدهید این بار روشی دیگر را امتحان كنیم. روشی كه حتی بسیاری از حرفه‌ای‌ها هم از آن بی‌اطلاعند. روش "لایه‌های تنظیم‌كننده‌ چهار رنگ"!
بگذارید در اولین مرحله خیالتان را راحت كنم. هرگز تصور نكنید فتوشاپ "هر كاری" را می‌تواند انجام دهد. مطمئناً وقتی نیمی از یك عكس از دست رفته است هرگز نمی‌توان با فتوشاپ آن را دوباره خلق كرد (تنها می‌توان از قسمت‌های موجود عكس، قسمت‌های دیگر را بازسازی كرد). در مورد تصاویر سیاه و سفید نیز همین قانون وجود دارد. اگر می‌خواهید تصویری را بازیابی كنید راه‌های متفاوتی وجود دارد كه در آینده به آنها می‌پردازیم. ما در اینجا فرض می‌كنیم كه یك تصویر سیاه و سفید "سالم" در اختیار داریم و می‌خواهیم آن را رنگ‌آمیزی كنیم. تنها چیزی كه از آن انتظار داریم این است كه رنگ‌های ما كاملاً طبیعی از آب درآیند. كه مطمئناً همین‌طور هم خواهد شد! برای شروع كار تصویرتان را توسط یك اسكنر با كیفیت، با یك رزولوشن بالا (در حدود 2000 در 2000 پیكسل) اسكن كنید. مطمئن باشید اصول كار برای همه‌ی تصاویر یكسان است .
به احتمال زیاد تصویر شما دارای ته‌رنگ (Doutone) می‌باشد. منظور از ته‌رنگ همان رنگ پایه‌ تصویر است كه در اثر گذشت زمان و تغییر رنگ كاغذ عكس بوجود می‌آید و اكثر مواقع قهوه‌ای و زرد به نظر می‌رسد. اگر تصویر اسكن شده‌ شما دارای هیچ ته رنگ خاصی نیست بسیار عالی است. اما معمولاً تصاویر اسكن شده با فرمت رنگی RGB ذخیره می‌شوند كه این فرمت به دلیل دارا بودن پیكسل‌های رنگی، رنگ‌مایه‌های عكس را كاملا نشان می‌دهد. برای از بین بردن كامل رنگ‌مایه‌های تصویر و تبدیل عكس به یك عكس كاملا سیاه و سفید از مسیر Image> Mode> Grayscale آن را كاملا سیاه و سفید كنید .
حالا می‌توانید با ابزارهای فراوان فتوشاپ به تمیز كردن عكس از گرد و غبار بپردازید. ذرات موجود روی سطح اسكنر و بافت كاغذهای قدیمی و غیره باید آرام آرام ترمیم شوند. برای این‌كار از ابزارهای ترمیم "J"، ابزارهای رنگ آمیزی "B"، و یا ابزارهای نوردهی"Dodging & Burning" استفاده كنید. پس از تمیز كردن تصویر باید رنگ آن را به یك حالت استاندارد منتقل كرد. گزینه‌ی Level را از مسیر Image> Adjustment> Levels اجرا كنید. در پنجره‌ی باز شده، میله‌بار رنگدانه‌های سیاه و سفید قرار دارد. با كشاندن نشان‌گرهای زیر این میله بار به زیر اولین مكان اشباع رنگ موجود، مقدار اشباع رنگ در
دو سمت چپ و راست در حقیقت روشن‌ترین نقطه‌ تصویر را به رنگ سفید خالص و تیره‌ترین نقطه‌ تصویر را به سیاه خالص نسبت می‌دهید. تفاوت ایجاد شده توسط این عمل روی تصویر نهایی بسیار موثر است (حالا عكس شما به یك عكس سیاه و سفید واقعی تبدیل شده است. البته اگر كار كردن با پالت Levels برای شما مشكل است می‌توانید از فرمان Auto Levels نیز استفاده كنید كه این كار را به طور خودكار انجام می‌دهد. با وجود قدرت بالای این فرمان، همیشه نمی‌توان از آن بهترین نتیجه را انتظار داشت. زیرا این عمل بر اساس میانگین رنگی كل تصویر انجام می‌شود و ممكن است پایین بودن سطح یك رنگ در تصویر موجب خطای این فرمان شود. البته لازم نیست نشانه‌گرها را دقیقا به همان محلی كه من قرار دادم بكشانید. می‌توانید آنقدر آنها را جابجا كنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. نشانه‌گر میانی نیز رنگ‌مایه‌های میانی را تعریف می‌كند .
پس از تصحیح رنگ‌های سیاه و سفید این فرمان را اجرا كنید:
.Image> Mode> CMYK زیرا تصویر شما اكنون روی حالت رنگی Grayscale یا سیاه و سفید قرار دارد. فراموش نكنید این مرحله مهم‌ترین مرحله‌ی كار است. زیرا بدون تبدیل تصویر به حالت رنگی CMYK تصویر شما قابلیت رنگ‌پذیری را نخواهد داشت .
حالا زمان رنگ‌آمیزی است. اما قبل از رنگ‌كردن باید محدوده‌ای را كه می‌خواهید رنگ كنید مشخص كنید. فرقی نمی‌كند ابتدا كدام قسمت را می‌خواهید رنگ كنید. من دوست دارم با رنگ كردن پوست شروع كنم. ضمن این‌كه ابزار مورد استفاده من معمولا قلم (و سپس تبدیل مسیر به محدوده انتخاب) است. شما می‌توانید از هر ابزار دیگری استفاده كنید. اصلا نگران نباشید كه محدوده‌ انتخابی شما كاملا دقیق از آب دربیاید. برای ترمیم آن هم فكری داریم. تنها مراقب باشید محل‌هایی را كه قرار نیست رنگ پوست باشند از این محدوده جدا كنید. این محل‌ها شامل چشم‌ها، ابروها، لب‌ها و حتی سوراخ‌های بینی می‌باشند. اگر آموزش شماره قبل را به یاد داشته باشید احتمالا این مرحله برایتان بسیار ساده خواهد بود. احتمالا بعد از عمل انتخاب تصویر شما چنین شكلی خواهد داشت
حالا زمان تصحیح قسمت‌های انتخاب شده است. این قسمت نقطه ضعف اصلی بسیاری از كاربران است. چرا كه نمی‌توانند محدوده مورد نظرشان را بخوبی جدا كنند. بهترین روش برای این كار استفاده از ماسك‌ها است. به زبان ساده ماسك‌ها لایه‌هایی مجازی‌ای هستند كه روی لایه‌ اصلی قرار می‌گیرند. از لایه‌ اصلی، هر كجا از ماسك كه رنگ سیاه داشته باشد ناپدید می‌شود و هركجا كه رنگ سفید داشته باشد به جا می‌ماند. در صورتی كه روی آیكون ماسك (مربعی كه یك دایره در وسط آن قرار دارد Q) در پایین نوار ابزارها، كلیك كنید یك ماسك ساخته می‌شود. كه البته در این حالت چون یك محدوده‌ انتخابی داریم ماسك دقیقا به همان شكل خواهد بود. ماسك ایجاد شده قرمز رنگ است، اما برای ویرایش آن می‌توانید از قلم‌مو تنها با دو رنگ سیاه و سفید استفاده كنید. (قانون: سیاه تصویر را می‌برد و سفید به جا می‌گذارد). نكته‌ مهم محو كردن لبه‌های انتخاب است كه در صورت انجام ندادن آن، رنگ‌آمیزی شما غیر طبیعی خواهد شد. كافی است هنگامی كه ماسك را می‌بینید با فیلتر Gaussin Blur (با مقدار حدود 4 پیكسل كه البته می‌تواند متفاوت باشد)كمی آن را محو كنید. این كار دقیقا شبیه به گزینه ‌Feather عمل می‌كند. با زدن دكمه Q دوباره به حالت انتخاب برگردید. با استفاده از فرمان Layer> New Adjustment Layer> Curves پالت منحنی‌های رنگی را باز كنید. نامی برای لایه‌ مورد نظرتان انتخاب كنید و گزینه Use pervious... را انتخاب كرده و OK را كلیك كنید
پالت منحنی‌های رنگی باز شده و به شما امكان می‌دهد مقدار رنگ‌های Yellow ،Magenta ،Cyan و Black را تغییر دهید. هر منحنی از منوی آبشاری Channel در دسترس قرار می‌گیرد و باید آنها را به صورت جداگانه ویرایش كنید. در همین حال نیز یك لایه‌ عجیب و غریب (كه همان لایه‌ی تنظیم كننده است) روی لایه‌ی مورد نظر در پالت لایه‌ها تشكیل می‌شود. مزیت این لایه‌ها در این است كه می‌توانند در هر مرحله‌ از كار برای تصحیح رنگ دوباره فراخونی شوند، تنها كافی‌است روی آنها دوبار كلیك كنید تا مجددا در دسترس قرار بگیرند .
تنظیمات زیر سه منحنی انتخابی‌ من برای ایجاد رنگ پوست است. برای تغییر آنها باید با نشانه‌گر موس آنها را گرفته و بالا و پایین بكشید. (در صورت نیاز می‌توانید از منحنی چهارم یا منحنی سیاه برای تغییر رنگ سایه‌ها استفاده كنید) فراموش نكنید كه این لایه‌ها همیشه قابل ویرایش‌اند. اگر در انتهای كار رنگ مورد نظرتان را دوست نداشتید دوباره آن را تغییر دهید. روش كار برای تمام قسمت‌ها دقیقا به همین شكل است. مطمئنا قسمت‌های مختلف عكس دارای رنگ‌های متفاوتی هستند. لب‌ها، چشم‌ها، موها و حتی رنگ زمینه‌ی پشت عكس. با كمی تمرین با این منحنی‌ها می‌توانید همچون یك عكاس حرفه‌ای رنگ مورد نظرتان را بدست آورید. مطمئنا در پایان كار از داشتن آن‌همه لایه‌های تنظیم كننده متعجب خواهید شد (تصویر شماره 9). (رنگ Black یا K در اكثر مواقع به صورت تجربی بسته به نوع كاغذ و مارك چاپگر تغییر می كند . رنگ‌های دیگر را نیز با همین روش بدست آورید. اما فراموش نكنید كه در هر كاری خلاقیت مهم‌ترین دلیل پیشرفت است. هرگز خودتان را به نكات آموزشی در این تمرین محدود نكنید. می‌توانید لایه‌ای معمولی روی كل تصویر قرار دهید و با رنگ‌های صورتی و قرمز صورت و گونه‌ها را آرایش كنید (البته برای صورت خانم‌ها و نیز بعد از این‌كه جلوه آمیختگی آن لایه را رویOverlay قرار دادید) براق كردن لب‌ها و اضافه‌كردن برق داخل چشم‌ها نیز جلوه‌ای طبیعی‌تر به عكس می‌دهد. فراموش نكنید كه دنیای ما رنگی‌ست، پس آن را رنگی ببینید .
99