فقاهت و تمدن سازی اسلامی , feghahat

فقاهت و تمدن سازی اسلامی

فقاهت و تمدن سازی اسلامی , feghahat

فقاهت و تمدن سازی اسلامی

8نــــفــــــر
پسندیده اند
8نفر پسندیده اند
94/09/5 10:53

درمان دردهای روحی با یادآخرت

فقاهت و تمدن سازی اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از سوره های آخر قرآن که به جنبه إنذار و تبشیر در آن زیاد توجه شده سوره قارعه است، می فرماید:
“بسم الله الرحمن الرحیم” این خیلی جالب است که خداوند متعال ابتدا با رحمت شروع می کند ولی بلافاصله بعدش به شدت ما را می ترساند، این نکته این معنا را می رساند که وقتی من می ترسانمت فکر نکن من ترسناکم، بلکه یک حادثه ی ترسناکی پیش رو هست. مثل اینکه پدری به فرزندش تشر می زند و می گوید: بچه جان من دوستت دارم ولی چه کنم که یک اتفاقاتی پیش رویت هست، این مراحل را تو خواه، ناخواه باید طی کنی، برای همین است که باید از انذارها، بیشتر از تبشیرها محبت خداوند را فهمید.
وقتی کسی دارد به شما تشر می زند شدت محبتش بالاتر از وقتی است که دارد شما را نوازش می کند، چون نشان می دهد که واقعا برای شما اهمیت زیادی قائل است که اینطور برایتان نگران است.
“القارعة* ما القارعة” اینها باید محبت ما را به خدا بیشتر کند، که چقدر خدای دلسوزی داریم، مکرر دارد به ما یادآوری می کند که یک روز سختی در پیش داریم. قارعه یعنی کوبنده، روزی که کوبنده است و بعد برای اینکه خوف و ترس ما را بیشتر کند و عظمت آن روز را بیشتر برای ما روشن کند می فرماید: و تو چه می دانی آن روزی که همه چیز را در هم می کوبد چه روزی است. باز برای شدّت تاکید می فرماید: “و ما أدراک ما القارعه” بعد از اینکه چندبار عظمت آن روز برای ما گوشزد می کند می فرماید:
“یوم تکون النّاس کالفراش المبثوث” روزی که مردم مانند پروانه های پراکنده خواهند بود. “وتکون الجبال کالعهن المنفوش” و روزی که شدّت ضربه و کوبندگی به قدری است که کوهها مانند پشم حلاجی شده خواهند بود.
بعد می فرماید در این روز که چنین سخت است، و زمین اینچنین در هم کوبیده می شود، حال افراد این گونه است:
“فأمّا من ثقلت موازینه” خیلی خلاصه می فرماید آنجا تنها چیزی که به دردت می خورد سنگینی ترازوهایت است. آنجا نه مقامت، نه منصبت، نه لباست، نه عمامه ات، نه ریشت، هیچ کدام به دردت نمی خورد. فقط سنگینی ترازوهای اعمالت هست که به دردت می خورد.
حالا اینکه می فرماید “موازین” جمع می آورد شاید از این جهت است که هر عمل میزان خودش را دارد، همانطور که در دنیا سنجش وزن یک میزان دارد، مثلا ترازو؛ سنجش قد میزان دیگری دارد، مثل متر، آنجا هم اینگونه است. این که می فرماید امیرالمومنین(ع) میزان است یعنی همین، سخن گفتن امیرالمؤمنین ملاک است برای سنجش سخن ها، نمازش ملاک سنجش نمازهاست، زکات، حسن خلق و بقیه اعمال همینطور است. یکی از نکات خیلی رعب آور و خوفناک روز قیامت این است که چون در آن روز همه چیز به هم می ریزد چیزی نمی ماند که انسان بتواند پشتش پنهان شود، نه دیواری هست، نه لباس و عبا و عمامه هست، آنجا فقط همین میزانهای سنگین اعمال است که برایت می ماند.
“فهو فی عیشة راضیة” می فرماید کسی که ترازوهایش سنگین است نتیجه اش این می شود که در زندگی راضی کننده ای به سر خواهد برد. “و اما من خفّت موازینه فأمّه هاویة” و اما کسی که اعمالش کم و سبک است جایگاه و اصل و ریشه اش هاویة است، بعد ارعاب را بیشتر می کند و می فرماید: “و ما أدراک ما هی” و تو چه می دانی که “هاویة” کجاست؟ “نار حامیه” آتشی سوزان است.
ان شاالله خداوند متعال توفیق ترس از قیامت به ما بدهد، همه تأکیدات قرآن برای این است که ما واقعا از قیامت بترسیم، این ترس لازم است، ولی متأسفانه ما نمی ترسیم. ببینید امیر المومنین چطور در دعای کمیل ضجه می زنند، ولی متاسفانه ما آن ضجه را نداریم. این ترس خیلی سازنده است، ما باید سعی کنیم با تمرین، این ترس را در دل خود زیاد کنیم، مثلا اگر در حق کسی بدی کردیم فورا قیامت را به یاد آوریم و حلالیت بطلبیم، اگر در درس تنبلی کردیم به این فکر کنیم که اگر این باعث شد نتوانیم وظیفه مان را در هدایت مردم انجام دهیم، و بعضی بخاطر همین به جهنم رفتند، روز قیامت چه جوابی داریم؟!این حس را با تمرین در دل های خودمان ایجاد کنیم.
خداوندا به حرمت محمد آل محمد تمام گناهان ما را ببخش و بیامرز؛ همه ما را از بندگان صالح و شاکر خود قرار بده؛ در ظهور ولیّ ات تعجیل بفرما؛ خداوندا رهبرمان، مراجع تقلیدمان در پناه آن حضرت محفوظ بدار؛ حوائج مشروعه این جمع برآورده به خیر بفرما؛ خداوندا ترس از آتش دوزخ، ترس از حساب قیامت در دلهای ما ایجاد بفرما. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
99

    تبلیغات

    آخرین مطالب فقاهت و تمدن سازی اسلامی
    کرسی آزاد اندیشی با موضوع " امکان سنجی تکامل روش اجتهاد جواهری در تولید علوم انسانی " بدون متن بدون متن بدون متن بدون متن بدون متن درمان دردهای روحی با یادآخرت از استهزاء خدا بترسیم طلبه و القائات به ظاهر مقدس عزت حسینی حسین(ع) چشمهء خورشید هجرت سیاست بین الملل از نگاه اسلام تحلیلی متفاوت از فاجعه دردناک منا،در مصاحبه اختصاصی با استاد اکبرنژاد مستند افسوس،نقدی کوتاه بر سلوک علمی شیخ انصاری(ره) اگر مجتهد زنده به مسائل جدید پاسخ ندهد چه فرقی بین تقلید زنده و مرده است؟! متن کامل درس خارج استاد اکبرنژاد با موضوع «جزع؛ معیار و مصادیق آن» با رویکردی آسیب شناسانه دنبال این غفلت، ضربه است؛ در این هیچ شکی نیست. مقایسه روش شناسی اجتهاد در فقه با اخلاق همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه سوم همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه دوم همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری(ره) جلسه اول گزارش از روز سوم و پایانی همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری(ره) تولید علم را نمی توان با دستور متوقف کرد ( گزارشی از تلاش برای لغو همایش) همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه دوم همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه اول نشست علمی بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزادری اهل بیت(ع) تفسیر ترتیبی سوره زلزال تحول در حوزه های علمیه،زمینه ها و راهکارها این طور نیست که این ذخیره تمام شدنی باشد