کلوب به حیات خود ادامه می‌دهد! بخوانید ...
فقاهت و تمدن سازی اسلامی , feghahat

فقاهت و تمدن سازی اسلامی

فقاهت و تمدن سازی اسلامی , feghahat

فقاهت و تمدن سازی اسلامی

8نــــفــــــر
پسندیده اند
8نفر پسندیده اند
94/08/9 17:13

تحلیلی متفاوت از فاجعه دردناک منا،در مصاحبه اختصاصی با استاد اکبرنژاد

فقاهت و تمدن سازی اسلامی
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین استاد اکبرنژاد

فاجعه منا اتفاقی بود که ذهن همه اقشار جامعه ما را به نوعی درگیر خود کرد، و هرکس از نگاه خود به تحلیل آن پرداخت، در این رابطه گفتگویی داشتیم با حجت الاسلام و المسلمین استاد اکبرنژاد تا مانند همیشه ما را از نگاه های نابشان بهره مند سازند.

-بفرمایید که تحلیلتان از فاجعه ی اسف بار و غم انگیز منا، حال چه عمدی، و چه حادثه و اتفاق چیست؟

-اساس دین بر مبنای عبودیّت شکل گرفته است و حتی سیاست و اقتصادش و دیگر مقوله ها باید در مسیر عبودیّت باشد. یعنی به گونه ای شکل بگیرد که عبودیّت را تسهیل کند. یعنی عبودیّت حدّ تمام این هاست. این یک نکته ی مهمی است که ما وقتی اجتماعات را لحاظ می کنیم می بینیم که ستون فقراتش بندگی خداست. از همین جهت دنیای اسلام را مقایسه کنید با دنیای غرب!در هر محله مسجدی وجود دارد که در روز سه نوبت یا پنج نوبت مسلمانان در آن حاضر می شوند و مدیریت آن هم با یک عالم است. همچنین در محدوده ی وسیع تری مسجد های جامعی وجود دارد که در هر هفته یک نماز جمعه در آن برگزار می شود و مسلمانان باید در آن جمع شوند و باز هم یک فقیه و عالمی مدیریت این اجتماع را بر عهده دارد. و در سال هم یک حج وجود دارد که مسلمانان دنیا در آن حضور می یابند. آیا این دارای پیام خاصی نیست که خداوند متعال اجتماعات مسلمین را بر مبنای عبادت و بندگی خودش قرار داده است، و مقصودش این است که مسلمانان باید بر مبنای بندگی دور هم جمع شوند و به مسائل هم رسیدگی کنند. پیامبر اسلام مسجد را پایگاه مدیریت جامعه قرار داده بود. مدیریّت جنگ، مدیریّت اتفاق ها،… حتی بر همین اساس منافقین که می خواستند در مقابل پیامبر اسلام یک خانه ی تیمی تشکیل دهند مسجد ضرار ساختند. یعنی آن ها هم این فهم را داشتند که مسجد یک پایگاه است. بر مبنای همین تحلیل در بحث های سیاسی و اجتماعی باید توجه داشت که مسجد باید محور قرار بگیرد. در واقع مسجد یک نماد است. نماد عبودیت. بر مبنای همین تحلیل اگر بخواهید یک وقتی مهندسی شهری را پی ریزی کنید باید نقطه مرکزی شهر را مسجد جامع قرار دهید و بعد شهر از همان مرکزیّت گسترش بیابد. باید مسجد به عنوان نگین شهر مهندسی شود. به شکلی که از تمام خانه ها دیده می شود و صدای آن به تمام خانه ها می رسد. این یک مدل نگاه است که باید در همه عرصه ها پیگیری شود.
شما میتوانید ادامه مطلب را در آدرس زیر دنبال بفرمائید.
99

    تبلیغات

    آخرین مطالب فقاهت و تمدن سازی اسلامی
    کرسی آزاد اندیشی با موضوع " امکان سنجی تکامل روش اجتهاد جواهری در تولید علوم انسانی " بدون متن بدون متن بدون متن بدون متن بدون متن درمان دردهای روحی با یادآخرت از استهزاء خدا بترسیم طلبه و القائات به ظاهر مقدس عزت حسینی حسین(ع) چشمهء خورشید هجرت سیاست بین الملل از نگاه اسلام تحلیلی متفاوت از فاجعه دردناک منا،در مصاحبه اختصاصی با استاد اکبرنژاد مستند افسوس،نقدی کوتاه بر سلوک علمی شیخ انصاری(ره) اگر مجتهد زنده به مسائل جدید پاسخ ندهد چه فرقی بین تقلید زنده و مرده است؟! متن کامل درس خارج استاد اکبرنژاد با موضوع «جزع؛ معیار و مصادیق آن» با رویکردی آسیب شناسانه دنبال این غفلت، ضربه است؛ در این هیچ شکی نیست. مقایسه روش شناسی اجتهاد در فقه با اخلاق همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه سوم همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه دوم همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری(ره) جلسه اول گزارش از روز سوم و پایانی همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری(ره) تولید علم را نمی توان با دستور متوقف کرد ( گزارشی از تلاش برای لغو همایش) همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه دوم همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری (ره) جلسه اول نشست علمی بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزادری اهل بیت(ع) تفسیر ترتیبی سوره زلزال تحول در حوزه های علمیه،زمینه ها و راهکارها این طور نیست که این ذخیره تمام شدنی باشد